برچسب ها

معرفی شکلات شیری دنیل پیتر (Daniel Peter)

معرفی شکلات شیری دنیل پیتر (Daniel Peter)

شکلات دنیل پیتر را می توان اولین شکلات شیری دنیا دانست. دنیل پیتر، با ابداع طرز تهیه ی شکلات شیری، طعم شکلات را در سراسر جهان متحول کرد. در سال 1887 میلادی، دنیل پیتر، اولین فرمولاسیون اصلی شکلات شیری را پیدا کرد که بعد ها به اولین فرمولاسیون موفق در سراسر جهان تبدیل شد. پیتر اسم این محصول را «گالا » نام گذاری کرد. گالا کلمه ای یونانی، به معنای «تهیه شده از شیر» است. دنیل پیتر تا 90 سالگی در کارخانه نستله و در ووه ی سوئیس کار می کرد.

تاریخچه شکلات شیری دنیل پیتر (Daniel Peter)

امروزه، شکلات شیری از لیکور شکلات، کره کاکائو، وانیل، شیر خشک و لسیتین تهیه می شود. مقدار این مواد، در شکلات شیری حاوی 10 درصد لیکور شکلات، 3.7 درصد چربی شیر و 12 درصد شیر خشک است. کیفیت شکلات شیری در هر برندی متفاوت است؛ شکلات شیری های اروپایی معمولاً کیفیت بالایی دارند.

تاریخچه زیر در مورد دنیل پیتر (1919-1836) ابداع کننده شکلات شیری توسط فرانسوا آگوست پیتر، نوه ی دنیل پیتر نوشته شده است. این تاریخچه از طریق مارسیا چالوپنیکی، نوه فرانسوا آگوست به اشتراک گذاشته شده است.
 

ابداع کننده فرمولاسیون شکلات شیری

دنیل پیتر در سال 1836 میلادی، در روستای مودون واقع در کانتون وود سوئیس متولد شد. پیتر در همانجا مدرسه رفت و فارغ التحصیل شد. در سن 19 سالگی، استاد زبان لاتین پیتر بیمار شد و انجمن محلی آموزش از دنیل خواست تا آموزش لاتین را بر عهده بگیرد. مشخص است که این وظیفه سنگینی برای او بود، زیرا باید به دانشجویانی که فقط یک یا دو سال از او بزرگتر بودند درس می داد. با این حال، او به خوبی از پس این کار برآمد و توانست کارنامه ی درخشانی در این کار از خودش به جا گذارد.

در طول تابستان سال 1852، پیتر در فروشگاه مواد غذایی محلی مادام کلمنت بیوه کار می کرد، این زن صاحب کارخانه شمع سازی در این منطقه بود. در طول این زمان، وظیفه شناس بودن و از خود گذشتگی دنیل پیتر، برای مادام کلمنت اثبات شد و اعتماد او را جلب کرد. چهار سال بعد، دنیل و برادرش جولیان، اداره ی کارخانه شمع سازی را بر عهده گرفتند. این دو برادر تلاش می کردند تا شمع های با کیفیتی تولید کنند. شمع در آن زمان از تاریخ، تنها منبع نور بود اما تعداد شمع هایی که آن ها تولید می کردند برای فروش محلی کفایت می کرد و تقاضا به حدی بود که کارخانه به فضای بیشتری احتیاج داشت؛ بنابراین این دو برادر ساختمانی را در خیابان نوزدهم بوسکتس، در ووه ی سوئیس، خریداری کردند.

دنیل پیتر سازنده اولین شکلات شیری

مطالب مرتبط: معرفی برند شکلات لینت

 شکلات شیری دنیل پیتر و زندگی شخصی او

ساختمانی که آن ها خریدند از املاک و مستغلات فرانسوا لوئیس کایلر بوده است. مادام کلمنت، فنی کایلر، دختر ارشد خانواده کایلر را به دنیل پیتر جوان معرفی کرد و آن ها در اول اکتبر سال 1863 با هم ازدواج کردند.
در سال 1859، سرهنگ ادوین دریک، از پنسیلوانیا  ایالات متحده ی آمریکا، در این کشور نفت کشف کرده بود. به دنبال آن، نفت سفید، در حدود سال 1865 وارد بازار سوئیس شد که بر تجارت شمع سازی دنیل و جولیان پیتر تأثیر منفی گذاشت. دنیل فهمید که درآمد حاصل از تجارت شمع سازی برای هر دو برادر کافی نیست، بنابراین از برادر همسرش، آگوست کایلر خواست تا سهمی را در کارخانه ی شکلات سازی اش را به او بفروشد، اما چنین نشد. به نظر دنیل رسید که تجارت شکلات چنان واکنش عمومی مطلوبی را دریافت کرده است و تقاضا، آن قدر زیاد خواهد بود که حتی کایلرها هم نمی توانند این مقدار را تولید کنند. به همین دلیل بود که دنیل تصمیم گرفت خودش مستقلاً به این تجارت بپردازد. پیتر، مرد جوان و مصممی بود و می دانست که با شروع این تجارت، رقیب خانواده همسرش خواهد بود، با این حال، فنی، همسردوست داشتنی اش از او حمایت و پشتیبانی می کرد.

جولیان پیتر در تجارت شمع سازی باقی ماند و تنها بخشی از ساختمان که در ابتدا برای این منظور تأسیس شده بود را برای تجارت شمع استفاده کرد. دنیل پیتر هم کارخانه شکلات سازی خود را در فضای باقی مانده راه اندازی کرد و تجارتش را شروع کرد. جالب است بدانید که در این دوره، دنیل پیتر، مدتی برای کسب اطلاعات در مورد تجارت شکلات، برای چند هفته به عنوان کارمند یک کارخانه شکلات سازی، در لیون فرانسه کار کرد. او هر روز عصرها و یکشنبه ها را به طرح سوال در زمینه تولید شکلات و پاسخ به این سوالات می گذارند تا از ماهیت و علم این تجارت مطلع شود. وی همچنین درباره برداشت کاکائو و حمل و نقل مواد اولیه کاکائو از مناطق استوایی تحقیق و مطالعه می کرد.
 

ایده شکلات جدید دنیل پیتر 

هنری نستله در حدود سال 1843 در ووه ی سوئیس ساکن شده بود. در طی چند سال، دنیل پیتر هنری نستله روابط دوستی برقرار کردند. نستله روشی را برای تهیه غذای کودک ابداع کرد که در آن از نوعی آرد استفاده می کرد که به آن آرد شیری می گفتند. در این مرحله از زندگی دنیل بود که او این سوال در ذهن او بوجود آمد که چرا شکلاتی با شیر درست نکنیم؟ این ایده به وسواس فکری در مغز دنیل تبدیل شده بود. او همچنین فهمید که برای ماندن در بازار شکلات، ( که قبلاً توسط افرادی مانند کایلر، سوشارد و کوهلر کنترل می شد)، باید محصول جدیدی تولید کند که مورد پسند مشتری باشد. 
پیتر درباره این دوره از زندگی خودش چنین گفت:
سرانجام  خودم را متقاعد کردم  که اگر می خواهم با کارخانه های شکلات سازی که وجود دارند، رقابت کنم، باید محصول خاصی را به بازار ارائه دهم. بنابراین اگر شیر و شکلات را به شکلی تهیه کنم که هم در زمان طولانی تری بتوان آن را نگهداری کرد و هم حمل و نقل آن آسان ممکن باشد ،می توانتم کارهای مفید زیادی را برای بسیاری از افراد انجام دهم، و اینگونه مطمئن می شوم  که مالکیت صنعت بسیار کمتر مورد سو استفاده قرار می گیرد.

شکلات سوئیسی دنیل پیتر

مطالب مرتبط: سرگذشت عجیب شکلات نوتلا nutella

در سال 1869، جولیان پیتر درگذشت و مسئولیت هر دو تجارت (شمع سازی و شکلات) به دنیل پیتر واگذار شد. همچنین  دنیل مشغول تحقیق درباره ی تولید شکلات شیری بود؛ بنابراین دنیل پیتر در این مرحله تجارت شمع سازی را متوقف کرد و کل وقتش را به تولید و تحقیق درباره ی شکلات شیری اختصاص می داد.

در این زمان، پرسنل پیتر از دو نفر تشکیل شده بود و آن دو نفر همسر دنیل و یک کارمند بودند. او  کار تولیدات محصولات شکلاتی خود را روزها انجام می داد وعصرها و غالباً شب ها، تا دیر وقت کارهای دفتری و تحقیقاتی خود را انجام می داد. وی محصولی پایدار، متشکل از کاکائو، شکر و شیر بدست آورد؛ در صورتی که نستله از  آرد شیری استفاده می کرد. آرد گندم که نستله از آن استفاده می کرد، کم چربی است، اما کاکائو بسته به جایی که از آن برداشت شده و میزانی که دانه کاکائو آن رشد کرده باشد، از 45٪ تا 55٪ چربی  دارد.

در آن زمان برای تهیه محصولات، چربی و آب را  با هم مخلوط نمی کردند؛ زیرا نه تنها این مخلوط پایدار نیست، بلکه انقدر چرب است که برای تهیه ی محصول مناسب نیست. بنابراین چربی دانه کاکائو را استخراج می کردند تا از آن استفاده کنند. این فرآیند که معمولاً از آن استفاده می شد، نسبتاً ساده بود. همچنین باید تا حد امکان شیر را دی هیدراته می کردند. (جدا کردن آب از شیر) 87 تا 89 درصد شیر از آب تشکیل شده است. تجهیزات این عملیات پیچیده بود. این کار به  ابزار و ماشین آلات مختلفی نیاز داشت که در آن روزها  تهیه ی آن بسیار پرهزینه و سخت بود. در حقیقت، چنین تأسیساتی برای صنعتی استفاده می شد که در آن شکلات شیری هم تولید می کردند. متأسفانه، دنیل پیتر موقعیت مالی مناسبی برای تهیه ی این تجهیزات را نداشت.

دنیل پیترششف همواره به دنبال راهی بود تا تولید غذای کودک را اقتصادی تر و به صرف تر کند؛ بنابراین آزمایشگاهی را راه اندازی کرد که در آن شیر را در هوای آزاد تبخیر می کردند تا آب آن جدا شود. این فرآیند زمانبر بود و به نظارت و توجه مداوم نیاز داشت. مخلوط کردن شکر با شیر، به تبخیر کمک کرد، اما تعیین اینکه هر کدام از مواد به چه نسبتی باید باهم ترکیب شوند، کار سختی بود. از آنجا که صرفاً چشیدن محصول نهایی برای آزمایش محصول کافی نبود، بررسی هر آزمایش هفته ها و ماه ها طول می کشید. پیتر آزمایش های زیادی را انجام داد؛ همه آنها بسیار پرهزینه بودند و هیچ کدام از آنها نتایج مطلوبی را ارائه ندادند.

 در سال 1901 وقتی دنیل پیتر درباره ی آزمایشات اولیه خود صحبت می کرد، چنین اظهار داشت که زندگی اش را وقف کارخانه ی  شهر اورب کرده است .

 او چنین گفت « در اولین آزمایش های من، شکلات شیری به شکلی که امروز می شناسیم، نبود. تلاش های زیادی انجام شد و بلاخره ترکیب مناسب کاکائو و شیر پیدا کردم. آزمایش های من موفقیت آمیز بود وخیلی خوشحال شدم، اما چند هفته بعد وقتی محتویات را بررسی می کردم، بوی بد پنیر یا کره فاسد به مشامم رسید. خیلی ناامید شده بودم، اما چه کاری از دستم بر می آمد؟ آیا باید روش دیگری را امتحان می کردم؟ همین کار را کردم و شجاعتم را از دست ندادم و تا جایی که امکانش را داشتم به کارم ادامه دادم.»

مطالب مرتبط: طرز تهیه شکلات سوئیسی

تاریخچه ساخت شکلات شیری دنیا

تولید اولین شکلات شیری دنیل پیتر 

در سال 1873، پیتر به کانتون فریبورگ رفت تا شیر تغلیظ شده با شکر را به فردی که در آنجا شعبه ای از کارخانه Cham را اداره می کرد، سفارش بدهد. پیتر به مدیر آن کارخانه چنین گفت:
«این شیر تغلیظ شده برای تهیه ی محصولی جدید مورد استفاده قرار می گیرد، من مطمئن هستم که به مقدار بسیار زیادی از این شیر احتیاج خواهیم داشت. بنابراین مقادیر زیادی را برای زمان مقرری سفارش خواهم داد»
در این زمان، برادران آمریکایی که به برادران پیج (Page brothers) معروف بودند، به این کارخانه در سوئیس آمده بودند، اما آنها هنوز رقیب هنری نستله نبودند؛ زیرا کارشان فقط درست کردن شیر غلیظ شده بود. نستله هم از آرد شیری برای تولید غذای کودک استفاده می کرد. در واقع هیچ رقیبی برای نستله وجود نداشت.

نتایج آزمایشات دنیل پیتر برای تولید شکلات شیری پیشرفت کرد. پیتر از نمایندگانش خواست كه محصولاتش را در قسمت های و خشك و خنک كارخانه قرار دهند. جالب تر اینکه دنیل پیتر، مقدار کمی از شکلات هایش را به فروش رساند و همچنین تضمین کرد که در صورت عدم رضایت از کالا، پول آن ها را پس خواهد داد. این نشان از این داشت که دنیل خیلی خوش بین بود، اما متأسفانه این خوش بینی دیری نپایید.

روش تهیه شکلات دنیل پیتر

محصول با استقبال زیادی روبرو شد، اما پس از چند هفته، پیتر کالایش را که اصلاً فروخته نشده بود، پس گرفت. همه محصولات فاسد شد و او انتقادات تندی را از رسانه ها دریافت کرد. او فهمید که انتقادات موجه است. معلوم شد که شیر به اندازه کافی تغلیظ نشده است و بنابراین پیتر شیر تغلیظ شده بیشتری سفارش داد تا زمانی که به هدف خود برای  تهیه ی شکلات شیری مرغوب برسد. او به تجهیزات زیادی برای این کار احتیاج داشت اما در آن زمان پول کافی برای خرید این تجهیزات نداشت.

بعد از آن  پیتر تصمیم گرفت که اتاق کوچکی را مجهز کند که آن را « اتاق خشک کردن» نامید. در این اتاق محصول تولید شده را ورقه ورقه می کردند، روی سینی ها پهن می کرد و برای تبخیر بیشتر در معرض دمای بالا قرار می دادند. مواد را قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض دمای بالا، وزن می کردند تا میزان تبخیر مشخص شود. از نظر پیتر، نتایج خیلی خوب بود. او اطمینان داشت که به هدفش نزدیک شده است. وی نهایت خواسته اش این بود که تمام رطوبت موجود در مواد شکلات در فرایند خشک کردن  تبخیر شود. سرانجام در سال 1875، دنیل پیتر موفق شد و هدفش را محقق کرد. با وجود سخت کوشی هایش، او نتوانست به نمایندگی هایی خود در منطقه لاک لمان سوئیس، شکلات شیری ارائه دهد که بتوان ماندگاری آن ها برای مدت طولانی را تضمین  کرد.

مطالب مرتبط: طرز تهیه شکلات صبحانه دورنگ

استقبال از شکلات های دنیل پیتر

شکلات شیری دنیل پیتر به سرعت در سراسر اروپای غربی مورد استقبال قرار گرفت. در این زمان تقاضا بسیار بیشتر از عرضه بود و ضروری بود که دنیل تولید خود را افزایش دهد. اکنون پیتر باید تصمیم بزرگی می گرفت. وی اعتبار کافی داشت تا از بانکداران سوئیس برای نصب وکیوم کوچک مسی و خرید تجهیزات تولید شکلات، با ظرفیت 60 تا 80 لیتر وام بگیرد. مشکلات و نگرانی ها در در طی این سال ها همیشه همراه پیتر بود. اگرچه او از نتایج همه آزمایشات راضی بود، اما هنوز هم می خواست طعم شکلات شیری را بهتر کند.

پیتر تمام تلاشش را انجام داد و هرگز تسلیم نشد. او بهترین کاکائوها  را از سراسر جهان انتخاب می کرد و درباره تعادل مناسب طعم شکلات تحقیق می کرد، میزان  تلخی به هنگام انتخاب کاکائو و یا شیرینی بیش از حد حاصل از شکر زیاد در شکلات، شامل این موارد می شد. وی از همه کسانی که ممکن بود کمکی محسوب شوند، راهنمایی می گرفت؛ از افراد منطقه، خانواده، دوستان، مشتریان و کارگرانش، در طول دوره آزمایش نظراتشان را می پرسید. سرانجام در سال 1887، دنیل پیتر فرمولاسیون اصلی اولین شکلات شیری موفق در کل جهان را پیدا کرد. پیتر محصول خود را Gala نامید که برگرفته از کلمه ای یونانی، به معنی « تهیه شده از شیر » است.

شکلات گالا دنیل پیتر

توجه داشته باشید که از اوایل قرن بیستم، کشورهای اروپایی، شکلات شیری را با کیفیت های مختلفی تولید می کنند. توسعه فرآیند ساخت شکلات شیری، توسط دنیل پیتر در جامعه ووه در کانتون وود سوئیس اتفاق افتاد و همچنین باید یاد آور شد که اولین فرآیند شکلات سازی (نه شکلات شیری) نیز توسط فرانسوا لویی كایلر در ووه ی سوئیس انجام شد. او در این زمان تنها بیست و سه سال داشت (سال 1819) و تازه از فرانسه بازگشته بود.

 

توسعه شکلات سازی دنیل پیتر

در سال 1901، شکلات شیری پیتر در جزایر انگلیس شناخته شد. در همان سال شهر ووه ی سوئیس، شیر و نیروی کار کافی برای  کار در کارخانه پیتر نداشت. بنابراین، دومین کارخانه شکلات شیری در اورب سوئیس ساخته شد. اورب شهری در کانتون وود سوئیس است. دنیل پیتر در سال 1904 تجارت موفقیت آمیز خود را با شرکت شکلات  کوهلر (Amedee Kohler) شریک شد. این شرکت واقع در شهر کوچکی در حدود سه مایلی لوزون و پانزده مایلی ووه است. آن ها با نام شرکت شکلات سوشیت جنرال (Societe Generale Suisse de Chocolat) تجارت  می کردند. پیتر و کوهلر، یک تیم ویژه که از چهار مرد آموزش دیده تشکیل شده بود را به همراه خانواده هایشان، برای نظارت در شرکت و سرپرستی بخش های مختلف کارخانه فولتون فرستادند. آقای جی دنتان، مسئول بررسی کاکائو بود. آقای لوییس میشو مسئول بررسی و تهیه ی شیر بود. آقای ارنست برچون مسئول ترکیب کردن و فرآیند پالایش ترکیب برای تولید بود. آقای لویی دوکرت وظیفه ورز دادن شکلات را بر عهده داشت. خانم دنتان مسئول بسته بندی شکلات بود و خانم گوستاو، مدیر کل  اجرای تمام مراحل کار بود.

پیوستن به شرکت نستله 

در سال 1904 توافقی انجام شد که شرکت Societe Generale Suisse de Chocolat، شکلاتی جدید با کاکائو کمتر و شکر بیشتر تولید کند، در نتیجه شکلات شیرین تری بدست آمد که با نام شرکت نستله تولید می شد. همه محصولات، توسط سازمان فروش شکلات نستله در سراسر جهان فروخته می شود. در سال 1911 ، نوادگان فرانسوا لوییس کایلر با هم متحد شدند و نام معروف فعلی شرکت شکلات سوئیس را بر اساس همکاری پیتر، کوهلر و کایلر را بوجود آوردند. سرانجام در سال 1929 این شرکت و شرکت نستله هم باهم یکی شدند و شرکت Nestle Anglo-Swiss Corporation را بوجود آوردند.

دنیل پیتر مخترع شکلات شیری در 4 نوامبر 1919 درگذشت. در مراسم تشییع جنازه اش در سوئیس، او برای تلاش ها و کارهای سخاوتمندانه اش مورد ستایش قرار گرفت. او گروه های فرهنگی تشکیل داد که هنوز هم فعال است و به همه ی مردم و مخصوصا به اهالی ووه سود می رسانند.

اطلاعات تاریخی ذیل از مجله Francais d’Amerique، (شماره 21 ، 24 اکتبر - 6 نوامبر 1986 ) توسط لورن بیارد از دفتر مطبوعاتی فرانسه گرد آوری شده است. این مقاله را  فرانسوا آگوست پیتر نوه دنیل پیتر (1991-1898) برای بستگانش ترجمه کرده است.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید