پنکیک؛ همه چیز درباره این صبحانه خوشمزه

پنکیک

پنکیک چیست؟ اگر عاشق شیرینی‌جات هستید و هرروز بوی مطبوع دونات داغ سر کوچه مدهوشتان می‌کند، اگر دلواپس کالری بالای انواع کیک و دسر هستید و اگر وقتی از خواب بیدار می‌شوید هیچ چیز جز یک شیرینی داغ سر میز صبحانه حالتان را خوب نمی‌کند، پنکیک بهترین انتخابی است که روزتان را می‌سازد. سریع، راحت و تازه، دیگر چه می‌خواهید؟
پنکیک‌ها در همان نگاه اول با آن ظاهر بالشتی خود احساس خوبی را که از دیدن بالشت نرم و راحت خود داریم به ما القا می‌کنند. کافی است غلتیدن عسل روی لایه‌های پنکیک را هم ببینیم یا جنگ شکلات، خامه و توت‌فرنگی تیرخلاص را بزند. هیچ جای تردیدی نیست که این بهترین چیزی است که هر صبح می‌تواند به جبران تلخی جداشدن از رختخواب گرم و نرمتان، دنیا را شیرین کند. 
قطعا برای شما هم اتفاق افتاده است که چیزی دلپذیرتر از پنکیک‌های تازه و داغ سرحالتان نمی‌آورد یا تمام فکر و ذهنتان درگیر مزه‌کردن رویه تردی است که با بوی کره و عطر وانیل در هم می‌پیچد. با این تفاسیر پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید. ما قصد داریم در این مقاله واقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اسرار مختلفی که از این خوشمزه‌ها نمی‌دانید را با شما به اشتراک بگذاریم. 

panckae


پنکیک چیست؟

پنکیک با نام لاتین pancake در واقع نوعی کیک تخت و نازک است که بدون دردسر گذاشتن در فر و خیلی سریع آماده می‌شود. البته نام‌های دیگری مانندhotcake  و griddlecake نیز دارد. معمولا مایه خمیری آن درون تابه و با توجه به ذائقه هر منطقه‌ای در انواع مختلف طبخ می‌شود. 
اگرچه مواد اولیه این خوشمزه در روش‌های مختلف تهیه فرق می‌کند؛ اما شیر، تخم‌مرغ و کره از مواد اصلی آن هستند و پس از پخت در تابه آغشته به کره یا روغن بسیار کم تهیه می‌شود. برای پخت این کیک‌های تابه‌ای فقط کافی است که آن‌ها را در ماهی‌تابه پشت‌ورو کنید تا در عرض چند دقیقه پخته شوند.
 این خوشمزه‌ها با قرارگرفتن چند لایه روی هم، آن هم در کنار شکلات، مارمالاد، خامه زده‌شده یا انواع دیگر کرم‌ها سرو می‌شوند. در هر مرحله، طعم آن بر اساس ذائقه افراد و دستور پخت تعیین می‌شود و دستتان برای تغییر و انتخاب باز است. 
این خوراکی در حدی محبوب است که در برخی کشورها روزی را با نام آن جشن می‌گیرند. این روز که حدودا ۴۰روز قبل از عید پاک است، به «سه‌شنبه فَربه» نیز شهرت دارد و مردم با میل‌کردن آن در یکی از وعده‌ها لذت می‌برند. البته اگر از دوستداران این خوراکی بپرسید به شما خواهند گفت که بهتر است هر روز را به این عنوان نامگذاری کنیم.

pancake

تاریخچه کامل پنکیک

شاید باورتان نشود؛ اما پنکیک یکی از قدیمی‌ترین غذاهای بشر است. اختراع آن قدمتی به اندازه تمدن‌های باستانی دارد. در آن زمان از خوراکی‌هایی شبیه به پنکیک لذت می‌بردند و جزو غذاهای اصلی آن‌ها بود.
بررسی دقیق و عمیق منشا و تاریخچه پنکیک کمی سخت است؛ اما باستان‌شناسان اولین شواهد مربوط به غذاهایی شبیه به پنکیک را در شهر باستانی پمپئی یافتند. این بقایا شواهدی دال بر وجود پنکیک در دوران روم باستان دارد.
علاوه بر پمپئی، غذاهایی شبیه به پنکیک در دیگر مکان‌های باستانی نیز کشف شدند. به‌عنوان مثال در آفریقا، سنگ‌ها و ابزارهای آسیابی را کشف کردند که قدمت هزار ساله داشتند و نشانه‌هایی از خمیر پنکیک هم در بینشان وجود داشت. 
بر نگاره‌های باستانی در اسکاندیناوی نیز نشانه‌هایی دیده شده است. این نگاره‌ها، مردمی را نشان می‌دهند که در حال پختن و چرخاندن چیزی شبیه پنکیک بر آتش هستند. 
البته نظریه‌های متنوعی درباره اختراع پنکیک بیان می‌شود. در این میان برخی هم می‌گویند پنکیک ممکن است در دوران نوسنگی به وجود آمده باشد. این دقیقا همان زمانی که انسان غلات را کشت و آسیاب می‌کرد. 
البته هنوز منشا دقیق اختراع پنکیک‌ مبهم است؛ اما شواهد به‌دست‌آمده از یافته‌های باستانی، نظریه‌ها، تئوری‌ها و منابع تاریخی نشان می‌دهد که غذاهایی نظیر پنکیک، قرن‌ها در تمدن‌های مختلف وجود داشتند. 

 

pancake

 

چه کسی پنکیک را اختراع کرد؟

شخصیت‌های متعددی در توسعه و رایج‌شدن دستورالعمل‌های اولیه پنکیک نقش ایفا کردند. به همین خاطر نسبت‌دادن ابداع پنکیک به فرد خاصی کمی چالش برانگیز است. این درباره فرهنگ‌های مختلف هم صدق می‌کند. 
آپیکیوس، یکی از چهره‌هایی معروف رومی است؛ او کتاب آشپزی «De re coquinaria» را در حدود قرن چهارم و پنجم پس از میلاد نوشته است. در این کتاب دستور‌العمل‌هایی همانند دستور پخت پنکیک‌های امروزی وجود دارد. گنجاندن چنین دستور‌العملی در این کتاب نشان‌دهنده محبوبیتش در آن دوران بوده است. 
همچنین، در چین باستان، پنکیک‌ها از آرد گندم و آرد برنج تهیه می‌شدند. چینی‌ها، این مدل پنکیک‌ها را به‌عنوان غذای اصلی مصرف می‌کردند و قدمتی در حدود هزاران سال دارد. این پنکیک‌ها از مواد مغذی و خوشمزه همچون گوشت و سبزی‌‌ها پر می‌شدند.
مردم یونان باستان نیز نسخه‌ای شبیه به پنکیک به‌نام «tēganitē» داشتند. این مدل پنکیک‌ها از آرد گندم، روغن زیتون، عسل و شیر دلمه تهیه می‌شد. مردم یونان آن را در اعیاد مذهبی به‌عنوان پیشکش به خدایان تقدیم می‌کردند. جالب است بدانید که فیلسوف معروف ارسطو حتی در نوشته‌های خود از پنکیک یاد کرده است. 
علاوه بر این، مردم بومی در آمریکای شمالی نیز به ابداع انواع پنکیک کمک کردند. مردم این مناطق با استفاده از غلات گوناگون همچون آرد ذرت کیک‌های لذیذی درست می‌کردند. 
از سوی دیگر در اروپا نیز توسط فرهنگ‌های مختلف پخت پنکیک رشد کرد. در فرانسه، کرپ‌های ظریف و نازک با تنوع‌هایی تهیه می‌شدند، در اسکاتلند، پنکیک سنتی معروف به «پنکیک اسکاچ» یا «قطعات قطره‌ای» پدیدار شد. این مثال‌ها نشان می‌دهند که چگونه فرهنگ‌های مختلف طعم‌ها و تکنیک‌های منحصربه‌فرد خود را به تولید پنکیک اضافه کردند.

pancake

آیا پنکیک برای ورزشکاران مفید است؟

کسانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند باید مقدار مناسبی مواد مغذی از رژیم غذایی خود دریافت کنند. پنکیک رژیمی پیشنهادی عالی به ورزشکاران است تا توده عضلانی بسازند. این افراد با خوردن پنکیک بعد از ورزش سنگین، سریع‌تر ریکاوری می‌شوند؛ زیرا سرشار از پروتئین، آهن، کلسیم و سایر ویتامین‌ها و الکترولیت‌های مهم برای تامین عملکرد ورزشی آن‌ها است.

ورزشکاران روزانه چند پنکیک می‌توانند بخورند؟

پنکیک کالری بالایی دارد؛ اغلب خمیرهای آن‌ حدود 200 کالری در هر وعده به بدن انرژی می‌رسانند. بنابراین، حتی ورزشکاران هم باید در خوردن آن حد اعتدال را رعایت کنند. 
از طرف دیگر خوشمزه‌هایی که روی پنکیک ریخته می‌شود، حداقل 150 کالری دارند. با این حساب، یک وعده پنکیک معمولی حدود 350 کالری یا حتی بیشتر انرژی دارد!
بر این اساس بیشتر ورزشکاران می‌توانند تنها یک وعده در روز بخورند. فقط ورزشکارانی که به‌شکل تخصصی بدنسازی (همچون حجیم‌سازی یا ورزشکاران استقامتی مسافت طولانی) انجام می‌دهند، اجازه دارند مقادیر بیشتری از این وعده غذایی بخورند. 

بهترین زمان برای خوردن پنکیک چه زمانی است؟

مطمئنا بهترین زمانی که برای خوردن پنکیک می‌توانیم توصیه کنیم هنگام صبح است. این وعده غذایی، انرژی، پروتئین، همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های بدن ورزشکاران را تامین می‌کند؛ اما بهترین زمان با توجه به مزایای آن پس از تمرین است.
باید توجه کنید که پنکیک دیر هضم است؛ به همین خاطر بدترین زمان ممکن برای خوردن پنکیک قبل از تمرین است. اگر قبل از تمرین آن را خوردید احتمالا بی‌حال خواهید شد و نفخ می‌کنید.

آیا پنکیک سالم است؟

پنکیک‌های معمولی خوراکی سالمی نیستند؛ زیرا از آرد تصفیه‌شده، شکر و کره گاو که ترکیبی از چربی‌های اشباع‌شده دارد، تهیه می‌شوند. پس باید آن را با مواد سالم درست کنید و پنکیک رژیمی بخورید.

pancake

پنکیک با چه میوه‌ای خوشمزه است؟ 

بسته به طبع و سلیقه خود می‌توانید با میوه‌های متنوع، طراحی‌ پنکیک‌ها را انجام دهید و مزه بی‌نظیر به آن‌ها ببخشید. نمونه‌ای از این میوه‌ها عبارتند از:
●    سیب و دارچین یکی از میوه‌های کلاسیک است که کمتر کسی را پیدا می‌کنید آن را نپسندد. 
●    مخلوط موز و کره بادام‌زمینی از دیگر ایده‌های کلاسیک برای رویه پنکیک‌ است. 
●    پیشنهاد دیگر ما برای سرو پنکیک استفاده از توت‌ها است. با توت‌های مختلف و خامه فرم‌گرفته طعم و رنگ رویه آن منحصر‌به‌فرد می‌شود.
●    گلابی و عسل رویه‌ای ایدئال در ماه‌های پاییز است.
 

پنکیک-عسلی


آیا پنکیک (Pancake) نان است؟

همان‌‌‌طور که ذکر شد پنکیک در دسته کیک‌ها قرار دارد؛ اما گروهی نیز هستند که اعتقاد دارند این خوراکی نوعی نان است. شاید توجیه این افراد برای عقیده‌شان، شیرینی و چربی بسیار کم آن است. همانطور که می‌دانید به همین علت کم‌شیرین‌بودن است که این خوشمزه را معمولا با عسل، پودر قند و انواع شیرین‌کننده‌ها میل می‌کنند. 

آیا پنکیک (Pancake) گرد است؟

انواع مختلف پنکیک با دستورهای مختلف و اشکال مختلف در نقاط مختلف دنیا طبخ می‌شود. شاید یکی از جذابیت‌های این خوراکی، همین تنوع و بازبودن دستمان در تغییر آن است. ابزار کارتان فقط یک ماهیتابه است که اندازه مشخصی هم ندارد. حتی هستند کسانی که با خلاقیت این خوراکی را در انواع اشکال، تهیه می‌کنند. 
این روزها با استفاده از هنر طراحی شکل‌های متفاوتی همچون میکی‌موس از پنکیک پخت می‌شود. شما نیز با استفاده از خمیر این کیک در رنگ‌های مختلف و ریختن آن به اشکال مختلف روی تابه می‌توانید خمیر را به‌نحوی دلخواه شکل دهید. البته ابزارهای حرفه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که به شما کمک می‌کنند و در نهایت زمانی که تصویر مد نظرتان کامل شد، آن را برمی‌گردانید و شاهد اثر هنری خلاقانه خود می‌شوید.
با این تفاسیر برای دفعه بعد که قصد پخت این خوشمزه را دارید، ایده‌های خلاقانه خود را به کار گیرید و صبحانه یا میان‌وعده‌ای با امضای شخصی خودتان بپزید. 

طرز تهیه پنکیک فقط در چند دقیقه

برای بسیاری از دوستداران شیرینی و کیک و هنرمندان، فرآیند طولانی و پیچیده تهیه آن‌ها واقعا سخت و آزاردهنده است. این قضیه آن‌ها را به جایی می‌رساند که کلا از پخت منصرف شده  ترجیح می‌دهند که این آن‌ها را آماده تهیه کنند. آنچه درباره کیک‌های تابه‌ای به‌طرز متفاوتی می‌درخشد، همین روش تهیه آسان و سریع است. 
می‌توانیم بگوییم روش تهیه این شیرینی خوشمزه از مهم‌ترین مواردی است که باعث می‌شود محبوبیت آن چند برابر شود. این خوشمزه را برخلاف بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها بدون دردسر و در کمترین زمان می‌توان تهیه کرد. کافی است که مراحل زیر را برای رسیدن به شیرینی داغ خانگی خود طی کنید: 

مرحله 1: تجهیزات و مواد تشکیل‌دهنده پنکیک را آماده کنید

مهم‌ترین چیزی که قبل از شروع هر آشپزی باید بدانید، آماده‌‌سازی تجهیزات و موادی است که به آن نیاز خواهید داشت. این کیک‌ها حداقل مواد مورد نیاز را دارند؛ ولی موجودبودن همین حداقل نیز ضرورت دارد. 


مرحله 2: مواد خشک پنکیک را مخلوط‌ کنید

در این مرحله مواد خشک را در کاسه‌ای بزرگ بریزید این مواد معمولا شامل آرد، شکر، بکینگ‌پودر و نمک می‌شوند. اگر مایل بودید آن‌ها را مخلوط کنید. اگر می‌خواهید برای ترکیب مواد همزن به کار ببرید، فراموش نکنید که در این مرحله همزن فقط مواد خشک را پراکنده می‌کند. 
نکته دیگر درباره آماده‌سازی این مواد دقت در اندازه‌گیریِ حدودیِ میزان آن‌هاست. برای پخت این خوشمزه‌ها نیاز نیست اندازه‌گیری‌های دقیقی را رعایت کنیم که حین پخت کیک و شیرینی‌های دیگر انجام می‌شود.

مرحله 3: مواد تر پنکیک را ترکیب نمایید

در این مرحله می‌توانید که مواد تر را با یکدیگر مخلوط و سپس به مواد خشک اضافه کنید. 


مرحله 4: همه مواد تر و خشک پنکیک را مخلوط کنید

در این زمان با استفاده از همزن دستی یا برقی و به‌آرامی می‌توانید مواد را در حدی هم بزنید که کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. البته دقت کنید که هم‌زدن بیش از حد مواد باعث تشکیل گلوتن می‌شود. این بدان معناست که پنکیک‌های شما جویدنی‌تر می‌شوند و بافت کیکی کمتری خواهند داشت.  

مرحله 5: پنکیک را برای طبخ آماده شوید

پس از اینکه ترکیب مواد به اتمام رسید، آن را کناری گذاشته و ماهیتابه یا ظرف مد نظرتان را برای پخت آماده کنید. ظرف شما باید داغ و چرب شود. برای اینکه متوجه میزان داغی ظرف شوید، چند قطره آب روی ظرف بریزید. اگر قطرات آن بلافاصله شروع به جوشیدن کرد و بخار شد، به‌اندازه کافی داغ شده است. 

 

مرحله 6:پنکیک  تابه‌ای خود را بپزید

در نهایت، لحظه‌ای که همه منتظرش بودیم، فرا می‌رسد و می توانیم خوشمزه‌ها را بپزیم. با استفاده از قاشق یا پیمانه‌ای خاص از مواد داخل ظرف داغ بریزید و بعد از چند دقیقه آن را وارونه کنید.

مرحله 7: پنکیک‌های تابه‌ای خود را سرو کنید

برای این مرحله گزینه‌های فراوانی دارید که بسته به سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده ببرید. کره، خامه زده‌شده، عسل، انواع میوه‌ها، سس‌های شکلاتی، مرباها، مارمالادها، پودر قند، بستنی و بسیاری از مواد دیگر از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت اثر هنری شما هستند. 
طرز-تهیه-پنکیک

طرز تهیه پنکیک شکلاتی

برای داشتن پنکیک‌های شکلاتی روش‌های مختلفی وجود دارد. معمولا دستورهای شکلاتی مختلفی برای پخت وجود دارد که می‌تواند عطروبوی کاکائو را در مشامتان بپراکند؛ اما برای پخت این گروه پنکیک‌ها حتما به دستور تهیه متفاوت نیاز ندارید. اگر در دستور تهیه پنکیک وانیلی خود به‌ازای مقداری از آرد پودر کاکائو اضافه کنید، بدون هیج دردسری پنکیک‌‌های شکلاتی شما آماده می‌شوند. 
با استفاده از چیپس‌های شکلاتی نیز می‌توانید پنکیک‌های جذاب و متفاوتی را تهیه کنید. معمولا این چیپس‌ها را می‌توانید هنگام ترکیب مواد اضافه کنید و مقداری نیز برای قراردادن روی پنکیک در حین پخت نگه دارید.
اگر از گروهی هستید که عاشق شکلات هستند، با الک‌کردن پودر کاکائو در پایان روی پنکیک‌ها یا اضافه‌کردن سس شکلاتی و گاناش به آن کار تمام می‌شود. 


پن کیک صبحانه چیست؟

این خوراکی معمولا برای صبحانه میل می‌شود؛ ولی هیچ محدودیتی وجود ندارد. اگر در کنار خانواده یا در حال تماشای فیلم مورد علاقه‌تان، جای خالی میان‌وعده‌ای خوشمزه را حس می‌کنید، این بهترین انتخاب است. بنابراین هرجا نام پنکیک صبحانه به گوشتان خورد، اصلا دلواپس زمان میل‌نمودن آن نشوید و با خیال راحت از آن لذت ببرید. 

آیا طرز تهیه پنکیک صبحانه با انواع دیگر متفاوت است؟

اگر برای تهیه پنکیک اقدام کرده‌اید، حتما دستورهای پختی تحت عنوان «طرز تهیه پنکیک صبحانه» هم دیده‌اید. چنین عناوینی فقط گویای روش‌های پخت این خوراکی هستند و معمولا ویژگی خاصی چون سریع‌تربودن تهیه آن را به رخ می‌کشند. 

چند فوت کوزه‌گری برای پخت پنکیک

ترفندهای ساده‌ای وجود دارد که کیفیت کیک‌های تابه‌ای سبک و مخملی شما را تضمین می‌کنند که به‌اختصار آن‌ها را ذکر می‌کنیم:
•    از مواد اولیه‌ای استفاده کنید که به دمای محیط رسیده‌اند.
•    ابتدا آرد را الک کنید تا خوشمزه‌های شما از سبکی بیشتری برخوردار شوند و در نهایت تمام مواد خشک را با هم مخلوط کنید.
•    اگر مواد تر را جداگانه با همزن بزنید، پف بیشتری خواهند داشت. برای انواع پف‌دار حتی ممکن است که سفیده‌های تخم‌مرغ را ابتدا جدا از زرده‌ها بزنید تا فرم بگیرند. در این موارد خمیر را مطابق دستور با هم مخلوط کنید اما درست قبل از اینکه خمیر را روی تابه بریزید، سفیده تخم‌مرغ را به آن بیفزایید.
•    پس از مخلوط‌کردن مواد خشک، وسط آن را گود کنید و مواد تر را به آن‌ها بیفزایید تا مواد خشک کم‌کم و بدون گلوله‌شدن با مواد تر مخلوط شوند.
•    فقط تا زمانی که مواد مخلوط شوند، آن را هم بزنید؛ چراکه بیش از حد مخلوط‌کردن مواد باعث سفتی این کیک خوشمزه می‌شود.
•    اگر خمیر را در یک پارچ مخلوط کنید، پس از ترکیب کامل بدون چکه‌چکه‌کردن می‌توانید آن را داخل تابه بریزید. البته با استفاده از یک قیف یا بطری نیز کار آسان می‌شود.  
•    راز درست‌کردن پنکیک‌های عالی این است که فقط یک‌بار آن‌ها را برگردانید؛ بنابراین قبل از برگرداندن آن‌ها باید مطمئن شوید که آماده هستند. این قضیه را از حباب‌زدن قسمت‌های بالایی پن کیک متوجه خواهید شد. کاردک را زیر پنکیک بلغزانید و آن را برگردانید. البته این نکته هم اهمیت دارد که در حین پخت آن‌ها را روی یکدیگر قرار ندهید.
•    استراحت‌دادن به خمیر کیک قبل از پخت در بهبود کیفیت آن تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. این می‌تواند همان زمانی باشد که شما مراحل آماده‌سازی وسایل را برای پخت انجام می‌دهید.
•    اگر از تابه تفلون استفاده کنید، احتمال چسبیدن آن به تابه کاهش می‌یابد. 
•    برای پخت هر شیرینی بسته به سلیقه شما در تردی و درجه حرارت زیر تابه، حدود یک دقیقه زمان دارید. 

پنکیک-توت-فرنگی
 

آیا پن کیک، یک وعده کامل و مغذی است؟

کیک‌های تابه‌ای دقیقاً به‌عنوان یک غذای سالم شهرت ندارند؛ اما دارای موادی مغذی هستند که در سلامتتان تأثیر می‌گذارند. البته که ترفندهایی نیز برای بهترشدن کیفیت آن‌ها وجود دارد، به‌عنوان مثال آردهای سبوس‌دار یا استفاده از میوه‌ها و عسل برای میل‌کردن آن‌ها از بهترین راه‌هاست. 

مواد مغذی و خواص کیک‌های تابه‌ای

یک پنکیک کوچک 7.5سانتیمتری تقریبا 30 کالری انرژی دارد. البته میزان کالری و مواد مغذی موجود در آن بستگی به دستور تهیه‌اش نیز دارد؛ ولی در کل یک کیک تابه‌ای متوسط از مواد مغذی زیر تشکیل شده است. 
•    کربوهیدرات برای انرژی
بر کسی پوشیده نیست که خوردن یک بشقاب پنکیک به معنای دریافت مقدار فراوانی کربوهیدرات است، از آنجایی که کربوهیدرات‌ها منبع سوخت مورد علاقه بدنمان هستند، این بدان معناست که پن کیک نیز منبعی عالی برای دریافت انرژی است. 
مصرف پن کیک‌های سبوس‌دار گزینه مطلوب‌تری به حساب می‌آیند که در عین داشتن سبوس و فیبر فراوان، همچنان مقدار فراوانی کربوهیدرات نیز دارند. آن‌ها به تثبیت قند خون کمک می‌کنند تا پس از صرف وعده غذایی خود انرژی فراوانی بیابید.
•    آهن
کیک‌های تابه‌ای سرشار از آهن هستند. بله، درست است. در هر وعده پنکیک، حدود 3میلی‌گرم از این ماده معدنی ضروری را در اختیار شما قرار می‌گیرد. این در حالی است که شما روزانه بین 16 تا 38 گرم آهن بسته به سن و جنستان نیاز دارید. 
آهن نیز درست مانند کربوهیدرات‌ها، به خواص انرژی‌بخش پنکیک کمک می‌کند. علت اصلی این موضوع نقش کلیدی این ماده در اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و به‌دنبال آن کمک به تأمین سوخت مورد نیاز اندام‌هاست. همچنین آهن برای بهبود عملکرد برخی از سلول‌های ایمنی اهمیت دارد؛ بنابراین دریافت کافی آن در رژیم غذایی می‌تواند به شما در مبارزه با بیماری کمک کند.
•    کلسیم 
ممکن است لزوما پن کیک را به‌عنوان یک خوراکی استخوان‌ساز مصرف نکنیم؛ اما واقعیت این است که آن‌ها منبع شگفت‌انگیزی از کلسیم هستند. یک وعده پن کیک بسته به مواد تشکیل‌دهنده تا یک چهارم کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند.
همانطور که می‌دانید کلسیم علاوه بر فواید بارز مفید برای استخوان، در عملکرد صحیح اعصاب و عضلات شما تأثیر دارد و حتی ممکن است به کنترل فشار خون نیز کمک کند.
البته وجود مقادیری از ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر نیز در این کیک‌های همیشه در دسترس، فواید آن را مضاعف می‌کند؛ اما کالری فراوان آن‌ها واقعا نگرا‌ن‌کننده است. برای داشتن این خوراکی به‌صورت سالم‌تر در رژیم غذایی خود، روش‌هایی وجود دارد که از قضا بسیار هم مؤثر هستند. 
پنکیک-چیست

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(101) 4.3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • پنکیک برای صبحانه عالیه..هم خوشمزس، هم سریع درست میشه و هم خواص زیادی داره

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید