بیسکویت
بیسکویت اوریو (Oreo) | بیسکویت oreo

بیسکویت اوریو (Oreo) | بیسکویت oreo

اکثر مردم این بیسکوئیت اوریو (Oreo) را یک بیسکوئیت خوشمزه می...

بیسکویت
بیسکویت و کرم بیسکویت لوتوس(Lotus)

بیسکویت و کرم بیسکویت لوتوس(Lotus)

بیسکویت لوتوس یکی از صدها محصول شرکت لوتوس بلژیک است. اکثر م...

بیسکویت
بیسکویت لیدی فینگرز(lady fingers) بیسکویتی برای تمام مهمانی ها

بیسکویت لیدی فینگرز(lady fingers) بیسکویتی برای تمام مهمانی ها

بیسکویت لیدی فینگر در دسته شیرینی های خشک قرار دارد و یک بیس...

بیسکویت
معرفی و تاریخچه ویفر بیسکویت  لوکر (Loacker)

معرفی و تاریخچه ویفر بیسکویت لوکر (Loacker)

بیسکویت ویفر لواکر توسط یک شرکت ایتالیایی تولید می شود که طر...

بیسکویت
همه چیز درباره بیسکویت دایجستیو (فواید و حقایق Digestive)

همه چیز درباره بیسکویت دایجستیو (فواید و حقایق Digestive)

بیسکویت های دایجستیو، یکی از محبوب ترین بیسکویت های بریتانیا...

بیسکویت
معرفی بیسکویت وایکانت(Viscount)

معرفی بیسکویت وایکانت(Viscount)

در این مطلب قصد داریم به معرفی بیسکویت Viscount، بپردازیم و...

بیسکویت
معرفی بیسکویت تیم تام آرنوت (TimTam ARNOTT)

معرفی بیسکویت تیم تام آرنوت (TimTam ARNOTT)

بیسکویت آرنوت یکی از معروف ترین محصولات این برند محبوب استرا...

بیسکویت
بیسکویت نوتلا فررو (Nutella) | بیسکویت نوتلا برای عاشقان؟

بیسکویت نوتلا فررو (Nutella) | بیسکویت نوتلا برای عاشقان؟

بیسکویت نوتلا، بیسکویت دایره ای شکلیست که با نوتلا پرشده است...

بیسکویت
آشنایی با برند بیسکوئیت بیکرز (BAKERS)

آشنایی با برند بیسکوئیت بیکرز (BAKERS)

با گشت و گذار در سراسر جهان بیسکویت ، بسیاری از محصولات مختل...

بیسکویت
بیسکویت‌های کره‌ای دانمارکی رویال دانسک (Royal Dansk)

بیسکویت‌های کره‌ای دانمارکی رویال دانسک (Royal Dansk)

برند Royal Dansk در سال 1966 با تولید محصولاتی ترد، خوشمزه و...

بیسکویت چیست؟  

بیسکویت ها از جمله محصولاتی هستند که به عنوان یک میان وعده مصرف می شوند و حتی در مهمانی ها و یا جلسات اداری، برای پذیرایی استفاده می شوند. این محصول نیز از شکر، شیر و آرد تهیه می شود و انواع افزودنی های مختلف می تواند به آن طعم های مختلفی ببخشد.

وقتی حرف از بیسکویت و محصولات شبیه به بیسکویت می‌شود نانی شیرین، نسبتا خشک و کوچک به یادمان می‌افتد. این نان شیرین برای مدت طولانی در فضای باز قابل نگهداری است. 
بیسکویت‌ها با توجه به مواد اولیه جورواجور هستند. برخی غنی‌شده با کلسیم، آهن و ویتامین‌ها هستند و برای نوزادان، کودکان و افراد مسن تولید می‌شوند و برخی دیگر برای کسانی که نیازهای خاصی دارند، فرموله می‌شوند. اما اینکه بیسکویت امروزی با چنین تنوعی از کجا آمده است برای بسیاری جذاب است؛ به همین دلیل بد نیست با هم تاریخچه مختصری از بیسکویت را دوره کنیم.

مبدا بیسکویت

نام بیسکویت از کلمه لاتین panis biscoctus گرفته شده است و به‌ معنای نانی است که دو بار پخته می‌شود. اولین خوراکی‌ها که ممکن است به آن‌ها بیسکویت بگوییم در دوران نوسنگی بر روی سنگ‌ها پخته می‌شدند.
با این حال مبدا این شیرینی خوش‌طعم و ترد، به دوران رومیان باز می‌گردد. این همان زمانی است که مردم برخی از غذاها را به‌صورت کامل خشک می‌کردند تا بتوانند آن‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کنند. با گذشت زمان چنان پیشرفت کردیم که تا حدود قرن 19، بیسکویت تقریبا همه جا پیدا می‌شد. آن‌ها به‌راحتی در خانه درست می‌شدند و برای هر مناسبتی نوع خاصی وجود داشت.
اکنون در نقاط مختلف جهان، واژه بیسکویت را برای بیسکویت، کلوچه و کراکر نیز استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال در نیوزیلند به آن «scone»، در بریتانیا «بیسکویت» و در ایالات متحده «کوکی و کراکر» گفته می‌شود. البته بیسکویت‌ها انواع مختلفی هم دارند و به همین خاطر نام هر کدام از آن‌ها متفاوت است. در دنیای امروز ما بیسکویت متعددی وجود دارد که هر کدام با نوآوری خاصی تولید شده‌اند.
 

انواع بیسکویت 

بیسکویت ها را می توان در انواع ویفر، بیسکویت کرم دار و ساده دسته بندی کرد. انواع مغزها و یا طعم دهنده های میوه می توانند بیسکویت هایی با طعم متفاوت را ایجاد کنند. از آنجایی که این روزها شرکت های بسیاری در صدد تهیه بیسکویت های رژیمی، کم قند و طعم دار هستند، این نوع از بیسکویت ها نیز طرفداران خاص خود را دارند. 

برخی از انواع بیسکویت‌های پرطرفدار به شرح زیر هستند:

ویفر

ویفر بیسکویت‌ شیرین، سبک و تردی است که بیشتر شکلی شبیه به مکعب‌ مستطیل دارد. با اولین گاز به ویفر، خامه‌ نرم آن در دهان شما آب خواهد شد. این خمیر نرم بین صفحات بسیار داغ پخته می‌شود و طعم هر کدام بسته به نوع اسانس (شکلاتی، وانیلی، پرتقالی و غیره) متفاوت است. 

ساده

بیسکویت ساده همان بیسکویتی است که به‌صورت کاملا ساده و بدون هیچ نوع کرم و روکشی در بازار وجود دارد. این مدل بیسکویت‌ها معمولا با چایی یا دمنوش سرو می‌شوند.

کرم دار

بیسکویت کرم دار از پرطرفدارترین بیسکویت‌هایی است که تقریبا اغلب افراد را جذب خود می‌کند. این نوع از دو عدد بیسکویتی درست می‌شوند که خامه بین آن‌ها قرار می‌گیرد. این کرم خوشمزه حاوی شکر، چربی و طعم‌دهنده است. طعم خامه‌ها نیز از مزه وانیل، شکلات و فندقی گرفته تا طعم‌های میوه‌ای متفاوت هستند. 

رژیمی

وقتی حرف از کاهش وزن و تناسب اندام به میان می‌آید، اکثر ما بسیاری از خوراکی‌های پرکالری، چرب و شیرین را کنار می‌گذاریم. بیسکویت‌های رژیمی یکی از این گزینه‌ها است.
مطمئنا اکثر بیسکویت‌ها کالری و قند بالایی دارند؛ اما برخی از بیسکویت‌ها رژیمی هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. بیسکویت‌ رژیمی فواید قابل توجهی برای حفظ سلامتی بدن شما دارند. 
این مدل بیسکویت‌ها معمولا با آرد یا دانه‌های جو پخته می‌شوند و غنی از فیبر هستند؛ به همین دلیل شما را در سیر نگه می‌دارند.

بدون شکر

برای تولید بیسکویت‌های بدون شکر از سوکرالوز استفاده شده است که طعمی شبیه به شکر دارد. این مدل بیسکویت‌ سالم و ارگانیک است و مواد مغذی فراوانی دارد. ویتامین‌های حیاتی، مواد معدنی و پروتئین کازئین از جمله همین مواد مغذی هستند. 
این ترکیبات به حفظ سلامت قلب، تنظیم گلوکز خون و به مدیریت وزن کمک می‌کنند. مزایای بسیار خوب این مدل بیسکویت، آن را به خوراکی ارزشمند و مناسبی برای بزرگسالان و به‌خصوص افراد دیابتی و کودکان تبدیل کرده است. 

بیسکویت‌های مناسب پذیرایی

در بازار انواع‌ واقسام متنوعی از بیسکویت‌های پذیرایی با طعم و شکل‌های گوناگونی وجود دارند. این بیسکویت‌ها معمولا در بسته‌بندی‌های بزرگ‌تر و متفاوتی به فروش می‌رسند. در زمان انتخاب و خرید این بیسکویت‌ها باید طبع و سلیقه مهمانان را در نظر بگیرید. 

علاوه بر انواع گفته‌ شده، دسته‌بندی‌های دیگری از بیسکویت ایرانی و خارجی هم وجود دارد. از جمله دیگر این طبقه‌بندی‌ها می‌توانیم به تقسیم آن‌ها بر اساس بافت و میزان سختی محصولات اشاره کنیم. از انواع طبقه‌بندی دیگر هم تقسیم آن‌ها بر اساس روش پختشان است. 
مثلا به‌طور کل بیسکویت‌ها بر طبق فرایند و دستور پختشان به 4 دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند: 
1.    کراکرها
2.    بیسکویت‌های سخت‌شیرین 
3.    بیسکویت‌های نیمه‌شیرین 
4.    بیسکویت‌ها و کوکی‌ها با خمیر کوتاه (از جمله کوکی‌های پرشده)
هر دسته از محصولات نیاز به فرایند اختلاط، شکل‌دهی و پخت خاصی دارد.
گاهی محصولات و خوراکی‌های دیگری (همچون شکلات، کرم، شکلات چیپسی، میوه‌های خشک، خامه، مربا، ژله و غیره) که به بیسکویت‌ها اضافه می‌شوند. تلفیق هر کدام از این مواد نیز بر نام و نوع بیسکویت تاثیرگذار است.
 

انواع برند بیسکویت

در دنیای امروز جدای از انواع مختلف بیسکویت‌ها با طعم‌های متفاوت، بسته‌بندی‌هایی از انواع برند بیسکویت هم می‌بینید. هر کدام از این برند‌ها با ابداع و خلاقیت سعی کرده‌اند تا هم رضایت مخاطبان را جلب کنند و هم نام‌ ونشان تجاری خود را بیشتر از دیگر برندها به دنیا معرفی کنند. 

برخی از معروف‌ترین این برندها در دنیا به شرح زیر هستند:
 

بیسکویت دایجستیو (Digestive):

بیسکویت دایجستیو نوعی بیسکویت ساده، ترد، نیمه‌ شیرین و گرد با سوراخ‌های کوچک است که از آرد سبوس‌دار و شکر تهیه می‌شود. این بیسکویت در حدود 120 سال پیش وارد بازار شد.

بیسکویت اورئو (Oreo):

بیسکویت اورئو طرفداران فراوانی دارد و از دو عدد بیسکویت شکلاتی تشکیل می‌شود که بین آن هم کرم قرار دارد. این برند در سال 1912 راه‌اندازی شد.

بیسکویت مزرعه پپریج (Pepperidge Farm):

مزرعه پپریج برندی معروف است که طیف گسترده‌ای از بیسکویت‌ها را به فروش می‌رساند. کوکی‌های نمادین میلانو و کراکرهای کره‌ای کلاسیک نمونه‌ای از آن‌ها است. 

بیسکویت چیپس آهوی (Chips Ahoy):

چیپس آهوی نامی تجاری از ایالات متحده آمریکا است و کوکی‌های خوشمزه این برند به‌طور گسترده در ایتالیا، بریتانیا، موریس، اندونزی، چین، اسپانیا، هند و بسیاری از کشورهای دیگر خریدوفروش می‌شود. این خوشمزه سومین بیسکویت پرفروش آمریکا پس ازNabisco  و Oreo است.

بیسکویت کیبلر (Keebler):

کیبلر یک کارخانه کراکر و کلوچه در ایالات متحده است. این شرکت در سال 1853 تأسیس شد. 

بیسکویت فاکس:

فاکس برند تولیدکننده بیسکویت در انگلستان است. خانواده فاکس این برند را در سال 1853 در یورکشایر غربی احداث کردند. بیسکویت‌های این برند به کشورهای آسیا، استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا ارسال می‌شود. 

کوکی‌های ورتمن (Voortman):

ورتمن برندی کانادایی است که در تولید و خرده‌فروشی کوکی‌ها فعالیت دارد. کوکی‌های این برند در مکان‌های تجاری در سراسر پورتوریکو، ایالات متحده، کانادا و بیش از 70 منطقه دیگر در جهان به فروش می‌رسد.

بیسکویت انجیری (Fig Newtons):

بافت نرم و جویدنی این بیسکویت منحصربه‌فرد است. در وسط بیسکویت خمیر انجیر شیرین وجود دارد که بسیار مقوی و دلچسب به نظر می‌رسد. این محصول از سال 1891 به بازار عرضه شد و تا امروز به‌عنوان میان وعده‌ای سالم و خوش‌طعم بین مردم شناخته می‌شود.
 

خرید کیک و بیسکویت 

شاید اولین فاکتوری که در خرید انواع بیسکویت و کیک ها اهمیت دارد، مواد به کار رفته در تهیه آن هاست. اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید، حتما به میزان قند به کار رفته در این محصولات توجه کنید. همچنین در انتخاب برند تولید کننده محصول مورد نظرتان، دقت کنید تا بتوانید کیک و بیسکویت با کیفیتی را برای میان وعده تان انتخاب کنید. شیرینی تا، با معرفی انواع محصولات معتبر تولید کننده کیک و بیسکویت با شما همراه خواهد بود.

 

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید