برچسب ها

بیسکویت اوریو (Oreo) | بیسکویت oreo

بیسکویت اوریو (Oreo) | بیسکویت oreo

اوریو (Oreo)  چیست؟

بسیاری از مردم از کودکی با بیسکوئیت های اوریو بزرگ شده اند. "تغییر شکل دادن یا فروکردن آنها در نوشیدنی" بحثی است که دهها سال وجود داشته است و از یک طرف این ادعا مطرح می شود که بهترین شیوه خوردن این کوکی شکلاتی ساندویچی تقسیم کردن آن به دو نیمه است و از طرف دیگر این ادعا وجود دارد که این خوراکی ها باید با لذت خورده شوند به این صورت که آنها را مستقیم داخل یک لیوان شیر کنیم. صرف نظر از اینکه شما جزء کدام گروه هستید با قطعیت می توان گفت که اکثر مردم این بیسکوئیت را یک بیسکوئیت خوشمزه می دانند.
اوریوها به نمادی از فرهنگ قرن بیستم تبدیل شده اند. از رسپی های دسرهایی که با استفاده از اوریو آماده و در اینترنت منتشر می شوند گرفته، تا موارد برگزیده جشنواره که این کوکی دوست داشتنی را به نمایش می گذارند، همه و همه حکایت از آن دارد که دنیا علاقه وافری به این میان وعده معروف دارد و محبوبیت این کوکی از زمان اختراع آن در سال 1912 افزایش پیدا کرده است و این محصول در حال تبدیل شدن به پرفروش ترین کوکی ایالات متحده است. 

اوریو یا oreo بیسکویت شکلاتی باکیفیت

اگر شما هم از علاقه مندان و طرفداران بیسکویت های باکیفیت باشید، قطعا بیسکویت اورئو (Oreo) جزو انتخاب های اصلی شما برای داشتن یک میان وعده عالی است. اورئو یکی از برندهای محبوب تجاری در زمینه تولید بیسکویت است. شکل ظاهری بیسکویت اورئو به این صورت است که دو بیسکویت شکلاتی تیره رنگ و یک لایه کرم سفید در میان آنها قرار دارد، در حالی که روی بیسکویت ها نقش های برجسته و نیز نام Oreo حک شده، که این امر ظاهر آن را جذاب تر کرده است. بیسکویت اورئو یک بیسکویت کرمدار ترد، خوش خوراک و جذاب است که طرفداران زیادی در جهان دارد. برای آنکه بدانیم محبوبیت بیسکویت اورئو از کجا نشئت می گیرد، بد نیست تاریخچه شرکت سازنده اورئو و مراحلی که تا امروز طی کرده و به این سطح از محبوبیت رسیده را با هم مرور کنیم.

تاریخچه بیسکویت  اوریو (Oreo)  خارجی

در سال 1898 در ایالات متحده، چند شرکت شیرینی پزی با یکدیگر ادغام شده و شرکت بیسکویت سازی نبیسکو (Nabisco) را افتتاح کردند. شرکت نبیسکو همان شرکتی است که بیسکویت باغ وحش، محصولی که نزد کودکان به شدت محبوب است، را پدید آورد. نبیسکو پس از تجربه موفق در تولید بیسکویت باغ وحش با بسته بندی طرح قفس، تصمیم به تولید یک بیسکویت جدید گرفت، هرچند ایده تولید بیسکویت با مغز کرم، کاملا از آن شرکت نبیسکو نبود و پیش از آن توسط شرکت سانشاین تحت عنوان کوکی هیدروکس تولید شده بود، اما این شرکت با تولید بیسکویت با فیلینگ کرمی سفید رنگ در بین دو قرص بیسکویت شکلاتی، طوری معروف شد که اغلب افراد تصور می کنند این ایده از آن شرکت نبیسکو است. در سال 1920 بیسکویت اورئو با کرم لیمویی، در کنار بیسکویت با کرم سفید، به تولید رسید، اما این نوع از اورئو بیشتر از چند سال تولید نشد و در سال 1924 تولید بیسکویت کرم لیمویی اورئو متوقف شد.

بیسکویت اوریو

 اوریو ها(Oreo)  معرفی می شوند

نبیسکو در سال 1912 به فکر یک بیسکویت جدید افتاد، گرچه که این ایده کاملا از آن او نبود. دو قرص شکلات با فیلینگ کرمی که بینشان قرار گرفته بود، قبلاً توسط شرکت بیسکویت سانشاین در سال 1908 عملی شده بود و کوکی هیدروکس نام گرفته بود. در حالی که نبیسکو هرگز از هیدروکس به عنوان منبع الهام خویش نام نبرده است، ولی کوکی اوریو که چهار سال پس از معرفی هیدروکس به جهان ،اختراع شده بود، شباهت بسیاری با بیسکویتی داشت که پیش از آن آمده بود، یعنی همان دو قرص شکلات تزئین شده با یک کرم سفید رنگ که بین آنها ساندویچ شده بود. 

نام بیسکویت  اوریو (Oreo) 

بیسکویت اورئو از زمان تولیدش که در سال 1912 بود، با نام بیسکویت اورئو شناخته شد، ولی حدود ده سال بعد، در سال 1921، به ساندویچ اورئو تغییر نام داد. در سال 1937 نیز یک تغییر نام دیگر برای اورئو رخ داد و شرکت، نام این بیسکویت ها را «ساندویچ کرم دار اورئو» گذاشت، اما این نیز آخرین تغییر نام اورئو نبود!، در سال 1974، شرکت نبیسکو بر روی نام «کوکی شکلاتی ساندویچی اورئو» به توافق رسید و تا به امروز به این نام خوانده می شود، هر چند مردم عادی این بیسکویت را فقط اورئو می نامند.
اینکه نام اورئو از کجا آمده است نیز خود داستانی است که تا امروز هم جواب قطعی برای آن پیدا نشده. از آنجایی که بسته بندی اولیه بیسکویت اورئو به رنگ طلایی بود، برخی معتقدند نام اورئو از معادل کلمه فرانسوی Or به معنای طلا گرفته شده است. برخی دیگر معتقدند از آنجایی که شکل اولیه بیسکویت اورئو به شکل تپه و کوه بود، این نام از کلمه یونانی Oros به معنای کوه یا تپه و یا از کلمه یونانی Oreos به معنای جذاب و خوشمزه گرفته شده است. یک نظریه دیگر در خصوص نام بیسکویت اورئو توسط یک نویسنده آمریکایی مطرح شده که می گوید: نام اورئو از خوشه گیاه لااورال آمده، زیرا محصولات شرکت نبیسکو در آن سال ها، ریشه ای گیاهی داشتند که این امر تا امروز نیز پا برجاست و در کرم بیسکویت اورئو از چربی های گیاهی استفاده می شود. همین امر مصرف این بیسکویت را برای افراد حساس به لاکتوز و نیز گیاهخواران ممکن کرده است.

فروش بیسکویت ارور

بیسکویت ارویو که نخستین بار در سال 1912 تولید شد، امروزه پر فروش ترین بیسکویت ایالات متحده محسوب می شود، اما فروش اورئو تنها محدود به آمریکا نیست. این بیسکویت محبوب، در بیش از 100 کشور جهان به فروش می رسد و همین امر باعث شده بیسکویت اورئو محبوب ترین و پرفروش ترین بیسکویت جهان نیز نام بگیرد. طبق برآوردهای آماری، از اولین عرضه بیسکویت اریو تا امروز، چیزی در حدود 500 میلیارد بیسکویت اورئو در سراسر جهان تولید شده است. کشورهای آمریکا، کانادا، چین، اندونزی و ونزوئلا رکورد بیشترین میزان فروش بیکسویت اورئو را دارند.

علیرغم پیدایش قطعا مشکوک اوریو، این کوکی نام خود را بر سر زبان ها انداخت و به لحاظ محبوبیت خیلی سریع از رقیب خود پیشی گرفت. بلافاصله پس از ابداع این کوکی در 14 مارس 1912، نبیسکو در صدد ثبت یک علامت تجاری برای آن برآمد . در 12 آگوست 1913 با این درخواست موافقت گردید.

نام اسرارآمیز oreo

هنگامی که این کوکی برای اولین بار در سال 1912 معرفی شد، با نام بیسکویت اوریو شناخته شد و در سال 1921 به ساندویچ اوریو تغییر نام داد. "ساندویچ کرم دار اوریو" یک تغییر نام دیگر بود که در سال 1937 رخ داد یعنی قبل از آن که شرکت روی نام " کوکی شکلاتی ساندویچی اوریو" در سال 1974 به توافق برسد. علیرغم این همه نوسان در تغییر یک نام رسمی، اکثر مردم همیشه این کوکی ها را "اوریو"ی خالی نامیده اند.    
پس، این نام "اوریو"  از کجا آمده است؟ مردم نبیسکو خیلی مطمئن نیستند. برخی بر این باورند که اسم این کوکی از کلمه فرانسوی معادل "طلا" گرفته شده است یا (رنگ اصلی بسته بندی اولیه اوریو).
برخی دیگر ادعا می کنند که این اسم نشات گرفته از نمونه آزمایشی تپه ای شکل این کوکی است که هرگز حتی به قفسه های فروشگاه هم راه نیافت ، نمونه اولیه این کوکی نام کلمه یونانی معادل کوه را گرفته است.
برخی این چنین گمانه زنی می کنند که این اسم  (oreo) ترکیبی از حروف "re" بر گرفته از کلمه لاتین "creme" به معنای کرم و ساندویچ کردن آن (دقیقا مانند خود کوکی) بین دو حرف"o" در کلمه لاتین "chocolate" به معنای شکلات است که حاصل آن "o-re-o" یا همان اوریو می شود. 
با این وجود، برخی دیگر به این توضیح اکتفا می کنند که این کوکی اوریو نامگذاری شده چون کلمه کوتاه و با حالی است و تلفظ آسانی هم دارد. 
اگرچه ممکن است فرایند واقعی نامگذاری این کوکی هرگز فاش نشود، ولی این مسئله فروش اوریو را تحت تاثیر قرار نداده است. این چنین تخمین زده شده که از سال 1912 تا سال 2019، 450 میلیارد بیسکوئیت اوریو به فروش رسیده و بدین ترتیب این محصول قاطعانه در صدر فروش بیسکوئیت ها قرار گرفته و میلیون ها نفر را شیفته خود کرده است.

تغییرات اورئو از ابتدا تا امروز

دستور پخت اولیه و ظاهر اصلی اوریو تغییر زیادی نکرده است ولی سالهاست که نبیسکو ظاهرها و طعم های محدود جدیدی را در کنار نمونه کلاسیک این کوکی تولید می کند. با افزایش محبوبیت این کوکی، شرکت شروع به فروش نمونه های گوناگونی از آن کرد. نبیسکو اوریوهای کرم دار دوبل معروف خود را در سال 1975 عرضه کرد. چند مورد از سایر انواع و سبک های این کوکی که در طول این سالها بیشتر از همه مورد استقبال مردم قرار گرفته اند عبارتند از:
اوریو با روکش فاج (شیرینی کره ای نرم) در سال 1987 معرفی گردید
اوریوهای هالوین در سال 1991 معرفی شدند
اوریوهای کریسمس در سال 1995 معرفی شدند
با وجود طعم های جدید این بیسکوئیت، طراحی قرص های شکلات به غیر از تغییر رنگ آن ثابت و بدون تغییر بوده است. طراحی ویفر که در سال 1952 شکل گرفت مدتهاست همان طور مانده و از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است. 
با توجه به رسپی اوریو، فیلینگ خوشمزه ای که در موفقیت این کوکی نقش مهمی ایفا کرده است دچار تغییر اندکی شده است.  این رسپی توسط "دانشمند اصلی" نبیسکو به نام سام پورسلو که اغلب او را "آقای اوریو" می نامند تهیه شده است. رسپی کرم کلاسیک وی به غیر از طعم هایی که بطور محدود تولید شده اند از سال 1912 تاکنون با تغییرات جزئی همراه بوده است. 
نبیسکو و جهان قبول دارند که هیچ خدشه ای به دستور پخت و طراحی اوریو وارد نیست، بنابراین نیازی به اصلاح آنها هم نخواهد بود. اوریو ها بیسکوئیت های محبوبی هستند و قطعا سالیان متمادی با ما خواهند بود. 

تاریخچه اورئو یا oreo

بیسکویت اروئو از زمان تولید تا امروز چه از نظر ظاهری و چه از نظر نام، تغییرات زیادی داشته تا اینکه به شکل و با نامی که امروزه آن را می شناسیم درآمده است. از جمله تغییرات اورئو از سال 1912 تا امروز شامل موارد زیر می شود:
•    عرضه بیسکویت اورئو در سال 1912 در بسته بندی فلزی نیم کیلویی بود؛
•    در سال 1920، بیسکویت اورئو، در کنار کرم سفید، بیسکویت با کرم لیمویی را به بازار معرفی کرد؛
•    یک سال بعد، در سال 1921، نام «ساندویچ کرم دار اورئو» به جای «بیسکویت اورئو» و «ساندویچ اورئو»، برای این محصول انتخاب شد؛
•    در سال 1924 ظاهر اولیه بیسکویت اورئو از شکل اولیه آن، که به شکل کوه یا تپه بود، تغییر کرد؛
•    در همین سال، یعنی در سال 1924، کرم لیمویی برای همیشه از میان بیسکویت های اورئو حذف شد؛
•    در سال 1952 برای دومین و آخرین بار ظاهر بیسکویت اورئو به شکل امروزی آن تغییر کرد؛
•    در سال 1974، شرکت نبیسکو بر روی نام «کوکی شکلاتی ساندویچی اورئو» به توافق رسید و این محصول تا به امروز به این نام خوانده می شود؛
•    در سال 1975 بیسکویت های اورئوی دوبل به بازار معرفی شدند؛
•    در سال 1987، اورئو با روکش فاج (شیرینی کره ای نرم) تولید شد؛
•    در سال 1991 بیسکویت های هالوین اورئو در دستور تولید شرکت نبیسکو قرار گرفت؛    
•    و در سال 1995 بیسکویت های کریسمس اورئو نیز تولید شد؛
•    در سال 2006، شرکت نابیسکو، روغن گیاهی را برای همیشه، جایگزین چربی ترانس کرد؛
•    در سال 2011 میلادی نیز برای اولین بار، بیسکویت اورئو با کرم آبی رنگ تولید و معرفی شد.
بیسکویت های اورئو، در هر ظاهر و طعمی که تولید شد، مورد توجه مصرف کنندگان بوده و شکل امروزی بیسکویت اورئو، عنوان پرفروش ترین بیسکویت و کوکی در ایالات متحده آمریکا و نیز سراسر جهان را از آن خود کرده است.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(12) 4.8

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • واقعا عالی و بسیار لزیز

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید