شرایط نگهداری انواع آبنبات

بهترین راه برای نگهداری آبنبات ها

 اگر می خواهید از آبنبات خود در مدت طولانی لذت ببرید مهم است که بدانید باید آن ها را چطور نگهداری کنید در غیر این صورت بعد از مدتی با مقدار زیادی آبنبات آب شده با طعم بد روبه رو خواهید شد.
بارهای آبنبات حاوی مقادیر زیادی شکر و مقدار کمی رطوبت هستند، این ترکیب خود رشد باکتری را مهار می کند. با این شرایط شما می توانید برای مدت طولانی از آن ها لذت ببرید اما اگر می خواهید ماندگاری آن ها را افزایش دهید باید کمی در نگهداری آن ها دقت کنید. 
آبنبات ها انواع مختلفی دارند، از آبنبات نعنایی و آبنبات ترد بادامی گرفته تا آبنبات چوبی و آبنبات های میوه ای.  بدون در نظرگرفتن طعم یا نوع آبنبات، تمام آن ها باید به طور مناسب نگهداری شوند. محل نگهداری نامناسب می تواند باعث شود آبنبات رطوبت هوا را جذب کند و حالت چسبنده پیدا کند. اگر آبنبات در زمان نگهداری در معرض دمای بالا قرار بگیرد ممکن است آب شود. با مراقبت مناسب شما میتوانید یک آبنبات را بیش از یک سال نگهداری کنید.
در اینجا به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث می شود آبنبات شما طعمی تازه و ماندگار داشته باشد:

محل نگهداری آبنبات به طور کلی

نوع های متفاوت آبنبات شرایط نگهداری متفاوتی نیاز دارند اما به طور کلی محل نگهداری مواد غذایی محل مناسبی برای نگهداری شیرینی هاست. اگر شما بتوانید آبنبات را در ظرفی هوابند نگهدارید خیلی بهتر است.
شماری از آبنبات ها را می توان برای مدت طولانی در فریزر نگه داشت اما با همه ی آبنبات ها نمی توان اینکار را کرد. تافی ها و  ترافل ها را می توان فریز کرد اما آبنبات های میوه ای و مغزدار را نمی شود.
همچنین آبنبات هایی که رطوبت جذب می کنند( مثل کارامل ها، آب نبات های نعنایی و آب نبات های سفت) را در کنار آن ها که رطوبت ازدست می دهند( مثل تافی کرمی) نگه ندارید. نگهداری آن ها با یکدیگر باعث می شود هردوی آن ها بافت خود را از دست بدهند و کیفیتی نامطلوب بگیرند.
 

شکلات 

اگر در فویل پیچیده شود و در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری شود، شکلات تلخ برای مدت 1 تا 2 سال خواهد ماند. انبار مواد غذایی یا زیرزمین معمولا محل مناسبی برای نگهداری آن هاست، اما حواستان باشد که راهی برای نفوذ جوندگان یا رطوبت وجود نداشته باشد. شکلات شیری و شکلات سفید را برای مدت کمتری می توان نگهداری کرد. آن ها را ه می توانید به همین روش نگهداری کنید اما انتظار نداشته باشید بعد از گذشت 8 ماه طعم سابق خود را داشته باشند.

آبنبات های سفت

شکلات های سفتی مثل( lifesaver، آبنبات چوبی و تافی) ماندگاری طولانی دارند اما چند نکته را هنگام نگهداری این آبنبات ها که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند رعایت کنید.
آبنبات های سفت را اگر در محلی خنک، خشک نگهدارید برای مدت بیش از یکسال ماندگار خواهند بود. حواستان باشد که آن ها از حرارت و رطوبت دور نگهدارید در غیر این صورت شکل خود را از دست خواهند داد.
همچنین برای اینکه این آبنبات ها رطوبت جذب نکنند می توانید قبل از انکه آن ها را در ظرف شیشه ای هوابند قرار دهید روی آن ها شکر بپاشید. البته شکلات های سفتی که خودشان جلد دارند به طور طبیعی به یکدیگر نخواهند چسبید مگر آنکه کمی رطوبت در ظرف شیشه ای آن ها نفوذ کند.
 

پاستیل ها

پاستیل های خرسی که در ظرف دربسته ی شکلات به دور از حرارت و نور به خوبی دوام می آورند. اگر می توانید آن ها را در دمای 21 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. اگر اینکار را بکنید این پاستیل ها 6 تا 9 ماه خواهند ماند. اگر بسته بندی آن ها باز نشده باشد، آن ها تا 12 ماه نیز خواهند ماند.

 

 

آب نبات ذرتی

آبنبات ذرتی اگر باز شده باشند و دور از حرارت نگهداری شوند 3 تا 6 ماه ماندگار خواهند بود. اگر بسته بندی آن ها را باز نکرده باشید 9 تا 12 می توانید آن ها را نگهدارید. 

 

کارامل ها و ناگت ها

شیرینی های نرمی مثل کارامل، ناگت و تافی جذب کننده ی رطوبت و گردوغبار هستند. پس حتما قبل از اینکه آن ها را در محلی خنک، خشک و به دور از نور قراردهید، محکم در جلد پلاستیکی ببندید. برای اینکه بتوانید آن ها را در بهترین حالت نگهداری کنید بهتر است جداگاناه بسته بندی شوند.

 

آدامس ها

اگر آدامس ها را در بسته بندی محکم قرار دهید می توانید برای مدت 6 تا 9 ماه از آن لذت ببرید. برای افزایش تازگی، آن ها را در ظرفی دا از دیگر آبنبات ها در محلی خنک، خشک و دور از نور خورشید نگهدارید.

نکته:

تا حد ممکن بگذارید آبنبات ها در جلد خودشان بمانند.
سعی کنید آبنبات های سفت را در کمتر از یکسال مصرف کنید.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(11) 4.3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • من نظرم مفید بود فقط یه سوال من یه آبنبات پرتقالی درست کردم میشه بگید کجا بزارم تا درست شه باید تو یخچال بزارم یا بیرون از یخچال

    با سلام..ممنون از نظر مفیدتون..برای سرد شدن آب نبات همون دمای اتاق بذارید و نیازی به یخچال نیست.با تشکر

  • سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفید و پر کاربرد شما سوال داشتم خدمتتون میخواستم لطف بفرمائید بنده رو راهنمایی کنید پاستیل ها اگر موقعی که در بسته بندی های مختلف از شرکت های مختلف خریداری میکنیم پس از باز کردن بسته و مصرف مقداری از آن آیا باز میشود آنها رو با دستگاه پرس خانگی پرس کرد و نگهداری کرد یا خیر دوم اینکه اگر میشود نیاز به گاز نیتروژن دارد یا نه سوم آیا موقعی در کارخانه ها بسته بندی میشوند گاز نیتروژن به آنها اضافه میشود بعد پرس میشوند ممنون میشم راهنمایی کنید من رو مچکر از لطف شما

  • برای نگهداری تافی ها هم پیشنهادی دارید؟

    سلام..نگهداری تافی هم مانند نگهداری آبنبات می باشد.در جای خنک و دور از آفتاب

  • من پاستیل خریدام به دلیل گرما هوا پاستیل ها آب شدن چکار کنم

    مهرداد عزیز، شما می تونید دوباره آن ها رو داخل ظرف و درون یخچال نگه دارید تا دوباره سفت شوند.

  • با سلام بنده مغازه دارم و تمام شکلات تافی های که داخل استند برای فروش ریختم بشدت سفت شدن مثل سنگ آیا راه حلی دارین که اینهارو نرم کنیم و به فروش برسونیم چون سود یکسال رو دادیم به همین شکلات ها اگه هر کدوم از دوستان تجربه و راه کاری دارن لطف کنن راهنمایی بفرماین

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید