7 طعم دهنده طبیعی چای | انواع طعم دهنده های چای

چای سال‌ها است که بخشی از زندگی ما در خانه، محیط کار یا تفریح‌هایمان شده است. البته تقریبا از همان ابتدا، ترکیبات طعم دهنده چای سیاه نیز برای خوش‌طعم و خوش‌عطر‌شدنش و همچنین افزایش خواص آن به کار می‌رفت. 
از گذشته تا کنون ادویه‌ها و میوه‌های طبیعی همچون زنجبیل، لیمو، دارچین، زعفران و عسل در حین دم‌کردن چای به آن اضافه‌ می‌شوند. استفاده از این طعم‌دهنده‌ها بستگی کامل به سلیقه شما و خواصی دارد که از آن‌ها به دست می‌آورید. در این مقاله تصمیم داریم در خصوص خواص طعم‌دهنده‌ها و انواع ترکیب با چای  صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید تا در کنار طرز تهیه هر کدام، خواص آن‌ها را برایتان توضیح دهیم.

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای زنجبیل

زنجبیل در کنار عطر و طعم دلپذیرش برای سلامتی نیز فواید بسیار دارد. از خواص و مزه این گیاه علفی می‌توانید به اشکال مختلفی استفاده کنید. چای زنجبیل یکی از راهکارهای ایدئال برای مصرف زنجبیل است.

❖    طرز تهیه
چای زنجبیل به‌راحتی آماده می‌شود فقط کافیست پوست تکه‌ای از زنجبیل را جدا کنید. سپس برش‌های نارک آن را در قوری چای بیندازید. بعد از حدود 10 دقیقه می‌توانید آن را با عسل یا هر شیرینی دلخواه دیگر میل کنید. 

❖    ارزش غذایی
5 برش زنجبیل (11 گرم) در حدود 9 کالری دارد و حاوی کربوهیدرات، سدیم، منیزیم و پتاسیم است. 
❖    خواص
زنجبیل نه‌تنها چای را خوش‌عطر و خوش‌طعم می‌کند بلکه سلامتی شما را نیز تضمین می‌کند. در متن زیر به برخی از خواص این طعم‌دهنده طبیعی اشاره شده است:
1.    هضم بهتر غذا
2.    بهبود ایمنی بدن
3.    کاهش علائم قاعدگی (PMS)
4.    بهبود حالت تهوع و ناراحتی معده
5.    کاهش درد
6.    بهبود سلامت پوست
7.    کاهش وزن
8.    جلوگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی
9.    بهبود عملکرد مغز
10.    کاهش خطر ابتلا به سرطان

❖    عوارض جانبی
در مصرف هر ماده غذایی باید حد اعتدال را نگه دارید. زیاده‌روی در خوردن زنجبیل می‌تواند سبب بروز علائم زیر شود:
1.    ناراحتی شکمی
2.    سوزش سر دل
3.    اسهال
4.    تحریک دهان و گلو

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای لیمو

❖    طرز تهیه
برای تهیه این چای آسان و سریع، چای سیاه را دم کنید، سپس آب‌لیمو یا چند برش باریک از لیموی تازه را به آن بیفزایید. برای بهتر‌شدن مزه آن می‌توانید عسل را نیز اضافه کنید و برای تزیین فنجان‌های چای هم برش‌های کوچک لیمو را به‌صورت قاچ‌خورده به کار ببرید.

❖    ارزش غذایی
لیمو عمدتا حاوی کربوهیدرات (10٪) و آب (88-89٪) و چربی و پروتئین بسیار کمی است. یک لیموی متوسط تنها حدود 20 کالری دارد.

❖    خواص 
همان ‌طور که گفتیم لیمو از جمله مرکباتی است که مواد مغذی فراوانی همچون ویتامین C، محتوای فلاونوئید و اسیدیته دارد. این مواد مغذی خواص مهمی برای سلامتی دارند. سلامتی قلب، کنترل وزن، جلوگیری از سنگ کلیه، محافظت در برابر کم‌خونی، کاهش خطر سرطان و بهبود وضعیت گوارشی از نمونه خواص سودمند لیمو هستند.

❖    عوارض جانبی
آب لیمو حاوی میزان فراوانی اسید است. اگر بی‌اندازه مصرف شود، به‌مرور زمان مینای دندان از بین می‌رود. از سوی دیگر، مصرف بیش از ‌اندازه آن باعث زخم معده خواهد شد. 

چای-لیمو

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای هل 

اگر بخواهیم یک چایی بسیار خوشبو، خوشمزه و سرشار از خواص را معرفی کنیم، آن چایی چیزی جز چای هل نیست. این چای گیاهی به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود و کمتر کسی را می‌یابید که آن را نپسندد. 
❖    طرز تهیه
کافیست کمی پودر یا دانه‌های پوست‌کنده هل را در حین دم‌کردن چای، به آن اضافه کنید. 

❖    ارزش غذایی
یک قاشق غذاخوری هل آسیاب‌شده حاوی 18 کالری و مواد مغذی همچون فیبر، کربوهیدرات و کمی پروتئین و چربی است. 

❖    خواص هل
هل گیاهی چندساله و بومی مناطقی از آسیا همچون اندونزی، پاکستان و بنگلادش است. یافته‌های محققان پس از چندین مطالعه کوچک بر این گیاه حاکی از آن است که فواید درخور توجهی برای سلامتی دارد. 
با این‌که مطالعات‌ انجام‌شده امیدوارکننده هستند؛ اما هنوز نیاز به مطالعات گسترده و کنترل‌شده دیگری دارد تا بتوانند از آن برای رفع مشکلات پزشکی استفاده کنند. برخی از خواص چای هل که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، عبارت‌ است از:
1.    ضدمیکروب
2.    سلامت قلب
3.    بهداشت دهان و دندان
4.    سلامت کبد
5.    ضدسرطان
6.    پیشگیری از زخم

❖    عوارض جانبی
این ادویه معمولا بی‌ضرر است؛ اما ممکن است برخی از افراد نسبت به آن واکنش آلرژیک همچون بثورات پوستی نشان دهند. علاوه بر این گاهی سبب مشکلات گوارشی (اسهال و درد شکم)، فشار خون یا ضربان قلب بالا می‌شود. 
از طرف دیگر به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند؛ زیرا سبب انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود.

چای-هل

 

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای دارچین

دارچین طعمی بسیار لذیذ و عطری دلپذیر دارد. این چوب خوشبو از جمله طعم‌دهنده‌های اصلی چای و ادویه در غذاها به شمار می‌رود.  

❖    طرز تهیه
برای تهیه چای دارچین نیاز به چوب دارچین یا پودر آن دارید. دارچین را می‌توانید در حین دم‌کردن چای به قوری اضافه و پس از چند دقیقه آن را میل کنید.

❖    ارزش غذایی دارچین
تقریبا در دارچین هیچ پروتئین یا چربی وجود ندارد، به همین دلیل نقش مهمی در تغذیه بدن بازی نمی‌کند. اما به‌طور کل یک قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب‌شده، حدود 6 کالری و مقدار کمی مواد مغذی همچون کلسیم، فیبر، پتاسیم، بتاکاروتن و غیره دارد.

❖    خواص 
با وجود سابقه طولانی استفاده از چوب دارچین؛ اما مطالعات بسیار کمی برای آن انجام شده است. مطالعه‌ای در سال 2018 در مجله کالج آمریکایی تغذیه نشان داد که مصرف عصاره دارچین به‌طور چشمگیری التهاب و علائم بالینی را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش می‌دهد. منبع
از سوی دیگر، دارچین مزایای خوبی برای کنترل قند خون و سطح چربی دارد. مطابق با بررسی در سال 2018 مصرف دارچین با کاهش سطح گلوکز ناشتا، کلسترول تام، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید نیز مرتبط است؛ اما در این پژوهش اثر معنی‌داری روی سطح هموگلوبین A1c مشاهده نشد.

❖    عوارض جانبی
به‌طور معمول دارچین عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند؛ اما گاهی استفاده زیاد می‌تواند سبب ایجاد زخم در دهان و بر لب‌ها شود. برخی از افراد نیز به این ادویه حساسیت نشان می‌دهند.

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای زعفران 

گاهی طعم‌دهنده طبیعی چای همچون زعفران خواص آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. زعفران به‌عنوان ادویه‌ای ارزشمند، گران‌قیمت‌ با تاریخچه‌ غنی شناخته می‌شود. این ادویه عطری شبیه به مشک، طعمی شیرین، خاکی و رنگ قرمز تیره دارد. از این ادویه در نقاط مختلف جهان برای تهیه خوراکی‌های متنوع همچون شیرینی، چای و دمنوش‌ استفاده می‌شود. 

❖    طرز تهیه
چای زعفران ترکیبی سالم و خوشمزه و انرژی‌بخش است که کالری بسیار کمی دارد و از جمله جذاب‌ترین ترکیبات طعم‌دهنده چای سیاه به شمار می‌رود. برای تهیه چای زعفران نیاز به صرف وقت چندانی ندارید. فقط کافیست تارهای نازک زعفران یا کمی از پودر این ادویه را در حین دم‌کشیدن چای به آن بیفزایید.

❖    ارزش غذایی
چای زعفران مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد.

❖     خواص 
با وجود اینکه منشا دقیق کاربرد زعفران مشخص نیست؛ اما استفاده دارویی آن در طول تاریخ به خوبی مستند شده است. پزشکان یونانی‌رومی از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. 
زعفران حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است خلق‌وخو را تغییر دهد، سلول‌های سرطانی را بکشد و التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این کاربردهای دیگری چون موارد زیر نیز دارد:
1.    پیشگیری از بیماری قلبی
2.    کاهش علائم بیماری آلزایمر
3.    بهبود عملکرد حافظه
4.    پشتیبانی از سیستم ایمنی

❖    عوارض جانبی
زعفران معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ البته به زنان باردار، شیرده یا افراد دارای فشار خون بالا پیشنهاد می‌شود که در مصرف آن احتیاط کنند. برخی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از زعفران عبارت است از:
1.     خشکی دهان 
2.    اضطراب 
3.    سرگیجه
4.    خواب‌آلودگی
5.    حالت تهوع
6.    تغییر در اشتها و سردرد 
7.    واکنش‌های آلرژیک 
Saffron-tea

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای عسل

اکثر افراد علاقه‌مند هستند که چای خود را با ترکیبی شیرین میل کنند؛ اما سالم‌ترین شیرینی موجود چیست؟ عسل بهترین چاشنی برای شیرین‌کردن چایی است. ترکیب چای با عسل نه‌تنها سبب دلچسب‌شدن مزه چایی می‌شود بلکه برای سلامتی فرد و درمان سرماخوردگی نیز مفید است. 

❖    ارزش غذایی
عسل اساسا قند خالص و بدون چربی است و مقدار اندکی پروتئین و فیبر دارد. بدن شما با خوردن یک قاشق‌غذاخوری عسل، 60 کالری دریافت می‌کند. 

❖    خواص 
عسل سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است؛ اما برای دریافت نتیجه دلخواهتان باید عسل خالص بخورید. این خوراکی طبیعی خواص فراوانی برای سلامت قلب، بهبود سوختگی و جای زخم و بهبود سرفه‌های سرماخوردگی دارد.

❖    عوارض جانبی
با‌وجود‌اینکه عسل خوراکی سالم از دل طبیعت است؛ اما زیاده‌روی در هر چیزی عوارضی به همراه دارد. این عوارض عبارتند از:
1.    افزایش سطح قند خون
2.    کاهش فشار خون
3.    مشکلات معده و یبوست
4.    افزایش وزن
5.    پوسیدگی دندان


چای-عسل

ترکیبات طعم دهنده چای سیاه: چای به‌ لیمو

به‌لیمو گیاهی چندساله با عطری خوش همانند لیموترش است. این رایحه با لمس‌کردن برگ‌های آن شدت پیدا می‌کند. با اضافه‌کردن این برگ خوش‌بو به چایی، عطر و مزه آن را متفاوت خواهید کرد و از سوی دیگر به سلامتی بدن خود نیز کمک می‌کنید.

❖    خواص 
با مصرف چای به‌لیمو به کاهش تورم و التهاب بدن، حفاظت از ماهیچه‌ها، تقویت سیستم ایمنی، سلامت معده، کاهش تب، سلامت اعصاب و خواب بهتر کمک می‌کنید.
 
❖    عوارض جانبی
اگر مشکل کلیوی  یا قلبی دارید، از مصرف آن خودداری کنید. گاهی برخی از افراد با مصرف بیش از حد این چای ضربان قلبشان کاهش پیدا می‌کند یا روده‌هایشان تحریک می‌شود.


به-لیمو

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید