طرز-تهیه-شیرینی-عسلیه-یا-خنجرباری

طرز تهیه شیرینی عسلیه یا خنجرباری خوشمزه

  • کالری 250
  • زمان آماده سازی 50 دقیقه
  • زمان پخت 0 دقیقه
  • کشور ایران

خنجرباری یا شیرینی عسلیه

در تمامی کشور‌های دنیا، محصولات محلی هر شهر و استان، طرفداران بسیاری داشته و برای گردشگران نیز جذابیت فراوانی دارد. این مورد در کشور ما نیز صدق کرده و محصولات استانی از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار هستند. استان خوزستان یکی از استان‌های جنوبی ایران بوده که چندین نوع شیرینی و حلوای سنتی و سوغات محلی دارد. این استان به سبب موقعیت جغرافیایی، شیرینی‌هایی با طبع گرم داشته و همچنین به دلیل فراوانی خرما، شیرینی‌ها و حلوا‌های بسیاری بر پایه این محصول مفید دارد. طرز تهیه انواع شیرینی این استان خوزستان معمولا آسان است و با مواد اولیه در دسترس، تهیه خواهند شد.

شیرینی عسلیه یا خنجرباری، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی استان خوزستان بوده که در بین مردم با نام خنجر‌باری شهرت دارد. ما در ادامه این مقاله تمامی توضیحات و نکاتی که برای آشنایی با طرز تهیه شیرینی عسلیه یا خنجرباری لازم است بدانید را توضیح داده‌ایم تا با توجه به این توضیحات، شیرینی خنجر‌باری را به عالی‌ترین صورت ممکن تهیه کنید.

شیرینی عسلیه یا خنجرباری

تاریخچه شیرینی عسلیه یا خنجرباری

این شیرینی از قدیم تا به حال مورد استفاده مردم خوزستان به خصوص شهر‌های شوشتر و دزفول بوده و در میان کودکان از محبوبیت خاصی بر‌خوردار است. 

بخش اول نام شیرینی خنجر‌باری، به علت شکل آن بوده که به صورت خنجر‌های کوچک است. بخش دوم نیز به دلیل استفاده نمودن از شیره قنادی در این شیرینی بوده که شربت بار، نامیده می‌شود. ترکیب این دو اسم، باعث نام‌گذاری این شیرینی به نام خنجر‌باری شده است. در گذشته برخی افراد آن را با نام خنجر‌بانی نیز می‌شناختند که اشتباه بوده و اسم درست این شیرینی خوشمزه، خنجر‌باری است.

جالب است بدانید که به دلیل طرز تهیه راحت شیرینی خنجرباری، کودکان و نوجوانان این استان با تهیه و فروش آن، درآمدی هر چند اندک، کسب می کنند.

شیرینی خنجرباری را می‌توان در کنار چای به عنوان عصرانه میل کرد و از طعم خوش آن لذت برد. پس بهتر است هر چه سریعتر به سراغ روش تهیه شیرینی عسلیه برویم.

مواد لازم برای تهیه خنجر‌باری یا شیرینی عسلیه 

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد به اندازه یک سینی متوسط
2 آب یک لیوان
3 شکر یک لیوان
4 رنگ خوراکی چند قطره

طرز تهیه شیرینی عسلیه یا خنجرباری 

  • مرحله اول

برای تهیه این شیرینی، به یک سینی با اندازه متوسط یا بزرگ احتیاج داریم. اندازه سینی به تعداد شیرینی‌هایی که قصد داریم تهیه کنیم و شکل شیرینی‌ها بستگی دارد. سینی را با آرد پر کنید. هر چقدر آرد ریخته شده روی سینی بیشتر باشد، دست ما در تهیه شیرینی عسلیه و خنجرباری با شکل‌های متنوع، باز‌تر است. به کمک یک وسیله نوک تیز، مثل چاقو یا سوزن، روی آرد هر شکلی را که دوست دارید شیرینی‌ها به خود بگیرند، رسم کرده و داخل اشکال را خالی کنید. می‌توانید این کار را با کمک قالب‌های متنوع که شکل‌هایی مثل قلب، دایره و ... دارند نیز انجام دهید. این کار باید بسیار تمیز و با دقت انجام شود تا آرد‌ها پخش نشده و شیرینی در جای درست خود قرار گیرد.

طرز-تهیه-شیرینی-عسلیه-یا-خنجرباری

  • مرحله دوم

پس از آماده کردن موارد بالا، نوبت به تهیه ماده اصلی شیرینی خواهد رسید. همانطور که گفته شد، ماده اصلی تشکیل دهنده این شیرینی، شیره قنادی یا همان شربت بار بوده که برای تهیه شیرینی‌های دیگری نیز همچون زولبیا و بامیه، گوش فیل و ... استفاده می‌گردد. برای تهیه آن باید در ابتدا، گاز را روی حرارت تقریبا متوسط تنظیم کنید و ظرفی حاوی آب و شکر را روی آن بگذارید. 

اجازه دهید تا این مخلوط به مدت نیم ساعت روی حرارت باشد تا بافتی شبیه به عسل یا شیره انگور پیدا کند. برای خوش طعم شدن شیرینی می‌توانید به سلیقه خود مقدار کمی از موادی مثل گلاب یا پودر هل را نیز به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید که به خوبی با هم مخلوط شوند. حرارت را خاموش کنید و ظرف را در محیطی با دمای متعادل قرار دهید. سپس چند قطره از رنگ خوراکی را که از پیش آماده کرده‌اید، به ترکیب اضافه کنید. اگر از چندین رنگ مختلف برای تهیه شیرینی خنجرباری استفاده نموده‌اید، باید شربت را تقسیم کرده و داخل چندین ظرف به مقدار دلخواه بریزید. سپس رنگ‌ها را داخل هر ظرف ریخته و به خوبی با هم ترکیب کنید.

آموزش-تهیه-شیرینی-عسلیه-یا-خنجرباری-خانگی

  • مرحله سوم

شربت‌های آماده شده را به کمک یک قاشق یا سرنگ، داخل قسمت‌های خالی از آرد که درست کرده‌اید ریخته و به کمک یک چاقو، ضخامت آن را در همه جای قالب یکسان کنید.

بهتر است که پس از ریختن مواد در آرد، سینی را تکان ندهید و همان ابتدا آن را در محیطی با دمای معمولی قرار دهید. اجازه دهید تا شیرینی‌ها کاملا خشک شوند؛ به طوری که هیچ قسمتی از آن مرطوب نباشد. برای خشک شدن شیرینی‌ خنجرباری حداقل یک روز زمان لازم است که این مورد نیز به دمای هوای اتاق بستگی دارد. هر زمان که شیرینی‌ها به راحتی از آرد جدا شوند، یعنی شیرینی عسلیه یا خنجرباری شما حاضر شده است و می‌توانید آن را میل بفرمایید.

مراحل-تهیه-شیرینی-عسلیه-یا-خنجرباری-خانگی

نکات تهیه شیرینی عسلیه یا خنجر‌باری 

  • شیرینی‌های محلی اکثرا محصولاتی هستند که با طبع مردم آن شهر سازگار بوده و مشکلی برای سلامتی افرد ایجاد نخواهند کرد. این نکته در مورد شیرینی خنجر‌باری نیز صدق کرده و به جز رنگ خوراکی استفاده شده در آن، هیچ موردی که برای سلامتی انسان مضر باشد در این شیرینی، وجود ندارد. البته رنگ خوراکی نیز اگر به اندازه کم استفاده شود، هیچ ضرری نخواهد داشت. در هر صورت برای این مشکل راه حل مناسبی وجود دارد که سلامت این شیرینی را دو چندان خواهد کرد. شما می‌توانید به جای استفاده از رنگ خوراکی در شیرینی خنجر‌باری، هنگام تهیه آن مقداری زعفران را دم کرده و به مواد اضافه کنید. درست است که رنگ زعفران تنوع بالایی ندارد؛ اما برای شما مفید بوده و طعم شیرینی را نیز بهتر خواهد نمود. توجه بفرمایید که نباید در اضافه نمودن زعفران به شیرینی زیاده روی کنید؛ زیرا این امر طعم شیرینی را خراب کرده و غلظت آن را نیز تغییر خواهد داد.
  • به این نکته نیز توجه کنید که پس از آماده شدن شیرینی خنجرباری، اگر آن‌ها را روی هم در یک ظرف قرار دهید، ممکن است که به هم بچسبند و شکل آن‌ها تغییر یابد. بهتر است که آن‌ها را روی ظرفی مسطح چیده و هر زمان که خواستید از شیرینی خنجر‌باری استفاده کنید.

امیدواریم طرز تهیه شیرینی عسلیه یا خنجرباری برای شما مفید بوده باشد و نظرات خودتان را پس از مصرف این شیرینی دوست داشتنی با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(21) 4.6

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

مهسا

۲۳ بهمن ۱۴۰۰

سلام وقت بخیر برام سواله که وقتی توی ارد قالب زدیم داخل قالب رو خالی کنیم یا فقط کادر بکشیم و روی ارد مواد رو بریزیم ؟؟؟؟

ادمین

۴ اسفند ۱۴۰۰

با سلام.اگه منظورتون همون آرد داخل سینی هست، لازم نیست آرد رو خالی کنید.

مهدیه

۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سلام من همه مواردی که گفتین درست انجام دادم ولی شیرینی هاازسینی جدانمیشه چرا

مامان درسا و پارسا

۹ شهریور ۱۴۰۰

آخی یادش به خیر قبلا بچه های محل درست میکردن و میفروختن منم با چه ذوقی میخریدم ولی از وقتی که از اهواز رفتیم طعم اون برام خاطره شد والان با که سرچ کردم نمیدونید چه ذوقی کردم الان بعداز ۳۰ سال دوباره طعم اون رو میچشم خیلی خوشحالم که تونستم دستورش رو پیدا کنم فکر نمیکردم انقدر ساده باشه فردا برای بچه ها درست میکنم مرسی از شما

ادمین

۲۲ دی ۱۴۰۰

خواهش میکنم امیدوارم آموزش ما رو دوست داشته باشید

حسن عباسی

۲۹ مهر ۱۴۰۰

سلام خوب بود ممنونم

ادمین

۲۹ مهر ۱۴۰۰

خوشحالیم آموزش ما رو دوست داشتید

Asenat

۱۶ آذر ۱۴۰۱

سلام از چ نوع آردی استفاده کنم؟؟

ادمین

۱۶ آذر ۱۴۰۱

سلام.از آرد همه منظوره یا همون آرد صفر مخصوص کیک و شیرینی استفاده کنید.

سیما

۱۹ بهمن ۱۴۰۱

سلام مرسی از آموزشتون برگشتم به بچگیام روی مواد ریخته شده هم باید آرد بریزیم یاخیر

ادمین

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

ممنون از نظرتون..بله باید برای شیرینی خنجر باری آرد هم اضافه کنید

زنبورک

۱ تیر ۱۴۰۲

سلام مطلب شما فوق العاده زیبا و خاطره انگیز بود. من اهوازی هستم و این آموزش مرا به دوران خوب بچگی هایم برد. یادش بخیر. کلاس دوم سوم ابتدایی خانواده برایم یک سینی خنجرباری از یک کارگاه می خریدن و به من میدادن که بفروشم البته برای سرگرمی و جلوگیری از هدر رفتن بیهوده اوقات فراغت. من هم با چه اشتیاقی سینی رو میگرفتم و توی کوچه بین دوستان و همبازی ها می چرخیدم. البته معمولاً در نهایت بیشتر خنجرباری هارو خودم و دوستام میخوردیم. جداً یادش بخیر و دستتون درد نکنه. ضمناً با عرض پوزش بجای پنج ستاره اشتباهاً یک ستاره به مطلبتون دادم.

ادمین

۲۱ تیر ۱۴۰۲

سلام به شما دوست عزیز، خیلی خوشحالیم که طرز تهیه شیرینی عسلیه یا خنجرباری خوشمزه، این خاطره شیرین رو یادآوری کرده به شما و با ما به اشتراک گذاشتید.

M۷۲۷۷

۱۸ مرداد ۱۴۰۲

تو نظرات گفته بودند روی مواد ارد بریزند ؟؟؟؟ یعنی روی اشکال توی سینی ؟؟؟

ادمین

۱۹ مرداد ۱۴۰۲

بله می توانید در طرز تهیه شیرینی عسلیه، روی شکل ها هم آرد بریزید، این کار کاملا به سلیقه شما برمیگردد.

هانا

۱۹ مرداد ۱۴۰۲

بعد از ریختن مواد روی اردها بازم نیازه روی شهد ها ارد بریزیم ؟؟

ادمین

۲۰ مرداد ۱۴۰۲

هانا عزیز، شما می توانید به مقدار خیلی کم، روی شهد ها آرد بریزد.

سجاد

۱۹ شهریور ۱۴۰۲

باسلام مرسی از اموزشتون خدا رحمتت کنه عمه قمر ی کارگاه داشت تو خیابون شریعتی دزفول درست می‌کرد و میفروخت یاد بچگیام افتادم

ادمین

۲۲ شهریور ۱۴۰۲

سجاد عزیز، ممنونیم که نظرتون رو برای ما نوشتید.

آزی

۱۹ مهر ۱۴۰۲

سلام.ما بچه بودیم بروجرد زندگی میکردیم.به این شیرینی میگفتیم پر عسلی .و بچه های محل می فروختن.چند روز هوس کردم.مرسی از آموزشتون.

محمود

۱۹ بهمن ۱۴۰۲

سلام خیلی ممنونم که منو بردی تو دوران بچگی هام تابستان های دهه شصت تو شهر شوش دانیال خیلی عسلی میخوردیم یه سینی پر از آرد میبردیم بقالی برامون عسلی میزاشت با اشکال مختلف مثل قیچی شمشیر شیرین ترین خوراکی عمرم بود چهل ساله نخوردم چقدر زود دیر شد یادش بخیر سپاس از شمای عزیز

ادمین

۲۳ بهمن ۱۴۰۲

سلام محمود جان خیلی خوشحال شدیم که حس خوبتون رو ما با هم به اشتراک گذاشتین

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید