طرز-تهیه-زولبیا-و-بامیه-خانگی

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی و آسان

  • کالری 300
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 30 دقیقه
  • کشور ایران

زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه، یادگاری از روز‌های شیرین ماه رمضان هستند که با عطر و بوی خوش این ماه عجین شده‌اند. این شیرینی خوشمزه در عین سادگی، یکی از گزینه‌های عالی برای شروع افطار و باز کردن روزه است.  زولبیا و بامیه از دوران قدیم وجود داشتند و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و حتی والدین آن‌ها نیز این شیرینی را به یاد می‌آوردند. امروزه شیرینی زولبیا و بامیه، دستخوش تغییراتی در مواد و شکل ظاهری شده و همین امر تنوع زیادی در آن ایجاد کرده است. طرز تهیه زولبیا و بامیه بسیار آسان بوده و با در دسترس‌ترین مواد، قابل تهیه است. دغدغه بسیاری از افراد این است که با دستور پخت‌های موجود درباره زولبیا و بامیه، نمی‌توان این شیرینی را همانند نمونه‌های موجود در شیرینی فروشی درست کرد. ما در ادامه این مقاله، طرز تهیه زولبیا و بامیه به ساده‌ترین حالت ممکن که همانند زولبیا و بامیه‌های شیرینی فروشی است همراه نکات لازم در مورد تهیه این شیرینی را ذکر نموده و روش پخت آن را ، برای شما توضیح خواهیم داد.

آموزش-طرز-تهیه-زولبیا-و-بامیه-در-خانه

نکاتی درباره این شیرینی خوشمزه

  • توجه بفرمایید که پس از مصرف این شیرینی خوشمزه، بهتر است که آن را در محیطی با دمای اتاق نگهداری کنید تا خمیر نشود. همچنین توجه بفرمایید که مصرف بیش از اندازه زولبیا و بامیه باعث بالا رفتن قند و چاقی شده و سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.
  • برای تزئین روی زولبیا و بامیه نیز می‌توانید از موادی مثل سیاه دانه یا خلال پسته استفاده کنید.

طرز-تهیه-زولبیا-و-بامیه-خانگی-برای-ماه-رمضان

مواد لازم جهت تهیه بامیه

ردیف نام مواد مقدار
1 کره 20 گرم
2 عسل دو قاشق مربا‌خوری
3 آرد قنادی یک لیوان
4 وانیل دو قاشق چای‌خوری
5 تخم مرغ دو عدد
6 آب یک لیوان

روش تهیه بامیه

توجه بفرمایید که برای تهیه بامیه به جای عسل از شربت بار نیز می‌توان استفاده نمود که در ادامه روش تهیه آن را نیز توضیح خواهیم داد. اگر می‌خواهید که بامیه شما بوی تخم مرغ نداشته باشد، مقدار وانیل گفته شده را به سایر مواد، اضافه نمایید.

طرز-تهیه-بامیه-خانگی-مثل-شیرینی-فروشی

  • مرحله اول

ابتدا ظرفی را روی حرارت ملایم بگذارید و درون آن آب بریزید. پس از این که آب کمی حرارت دید، کره را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کره به طور کامل در آب حل شود.سپس عسل را به ترکیب بالا اضافه کنید و هم بزنید. اگر می‌خواهید که به جای عسل از شربت بار استفاده کنید باید مقداری آب، شکر و گلاب را در ظرفی جدا ریخته و روی حرارت بگذارید. پس از چند دقیقه زعفران و آبلیمو را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید تا خوب بجوشد و غلیظ شود.

  • مرحله دوم :

پس از اضافه نمودن عسل یا شربت بار به سایر مواد، بگذارید تا ترکیب مورد نظر کمی حرارت ببیند. این کار را ادامه دهید تا مواد به نقطه جوش برسند.

  • مرحله سوم :

آرد را داخل ترکیب بالا بریزید و مدام هم بزنید تا تمام مواد یکنواخت باشند. گرمای شعله را کم کنید و چند دقیقه مخلوط را هم بزنید.پس از این که خوب هم زدید، خمیر آماده شده را بیرون بیاورید و پس از این که دمای آن کم‌تر شد، تخم مرغ‌ها را نیز به آن اضافه نمایید و خمیر را با دست خوب ورز دهید.برای خوش طعم‌تر شدن بامیه، وانیل را نیز به آن اضافه نمایید و خوب با خمیر ترکیب کنید.

  • مرحله چهارم :

ظرفی را بردارید و آن را از روغن پرکنید. ظرف را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا روغن گرم شود. توجه بفرمایید که در این مرحله نباید روغن حرارت زیادی ببیند، زیرا گرمای بیش از حد، روغن را سوزانده و به بامیه طعم بدی خواهد داد.

  • مرحله پنجم :

خمیر آماده شده را داخل یک پلاستیک فریزر تمیز بریزید و نوک آن را به صورت دالبری برش بزنید تا طرح بامیه روی آن بیفتد. سپس آن را بالای ظرف پر از روغن قرار دهید و با اندازه‌های دلخواه به کمک دست یا قیچی برش بزنید و داخل روغن بیندازید.دقت کنید که حرارت باید کم باشد و بامیه آرام آرام سرخ شود.

  • مرحله ششم :

در آخر، بامیه را از روغن بیرون بیاورید و زمانی که کمی خنک شد، آن را در شهد آماده شده بریزید به طوری که در شهد، غوطه‌ور باشند. چند دقیقه بعد، بامیه را از شهد بیرون بیاورید و داخل یک سبد بگذارید تا شهد اضافی آن خارج شود. بامیه خوشمزه شما پس از این مرحله، آماده میل کردن است.

روش-درست-کردن-بامیه-در-خانه

مواد لازم جهت تهیه زولبیا

ردیف نام مواد مقدار
1 آب 3/4 لیوان
2 روغن چهار قاشق مربا‌خوری
3 ماست چهار قاشق مربا‌خوری
4 آرد سفید یک لیوان
5 خمیر مایع نصف قاشق مربا‌خوری
6 نشاسته ذرت چهار قاشق مربا‌خوری
7 زعفران 1/4 قاشق چای‌خوری
8 شکر نصف قاشق مربا‌خوری

روش تهیه زولبیا

برای آماده سازی مواد لازم برای پخت زولبیا به این نکات توجه بفرمایید:
آب مورد نیاز برای تهیه زولبیا باید دمای متوسط مایل به گرمی داشته باشد. استفاده از روغن جامد برای تهیه این شیرینی ممنوع بوده و باید حتما از روغن مایع استفاده کنید. بهتر است که ماست استفاده شده، کمی چربی داشته و اندکی ترش باشد.

تهیه-زولبیای-خانگی-مثل-شیرینی-فروشی

  • مرحله اول :

در ابتدا ظرف در داری را انتخاب کرده و داخل آن خمیر مایه و آب و شکر را بریزید. ترکیب را کنار گذاشته و دقت کنید که در ظرف بسته و کیپ باشد.

  • مرحله دوم :

نشاسته ذرت را به همراه آرد چند بار الک کنید تا با هم یک دست شوند. سپس زعفران را به کمک یک آسیاب یا مخلوط‌کن، پودر کنید و با مخلوط نشاسته ذرت و آرد، ترکیب نمایید.

  • مرحله سوم :

پس از این که خمیر مایه به خود فرم گرفت، آن را به ترکیب فوق اضافه نموده و مقدار ماست گفته شده را نیز به آن‌ها اضافه کنید. تمام مواد را خوب به هم بزنید و داخل یک ظرف گذاشته و در آن را ببندید. اجازه دهید که این مخلوط حدود 12 ساعت در یخچال یا محیطی خنک بماند.پس از گذشت این زمان، خمیر را بیرون بیاورید و کمی ورز دهید. در این مرحله می‌توانید برای روان‌تر شدن خمیر، اندکی آب به آن اضافه کنید.

  • مرحله چهارم :

ظرفی را روی حرارت بگذارید و داخل آن را با روغن پر کنید. خمیر آماده شده را داخل یک پلاستیک فریزر بگذارید و در انتهای آن با کمک یک قیچی، سوراخ کوچکی ایجاد کنید. 

  • مرحله پنجم :

زولبیا را با شکل مورد نظر خود داخل روغن ریخته و پس از این که کاملا پخت، آن را بیرون بیاورید.

  • مرحله ششم :

این شیرینی خوش طعم را چند دقیقه داخل شهد بگذارید و در نهایت با کمک یک سبد یا توری، زولبیا را کمی خشک کنید.پس از این کار لازم است زولبیا را در یخچال قرار دهید و زمانی که دمای آن پایین آمد، میل بفرمایید.

طرز-تهیه-بامیه

مواد لازم جهت تهیه شربت یا شهد

ردیف نام مواد مقدار
1 آب یک لیوان و نیم
2 گلاب دو قاشق غذا‌‌خوری
3 زعفران دو قاشق مربا‌خوری
4 آبلیمو نصف قاشق چای‌خوری
5 شکر دو لیوان

روش تهیه شهد زولبیا و بامیه

تهیه شربت زولبیا و بامیه الزامی بوده و روش تهیه آن نیز در ادامه توضیح داده شده است. برای تهیه این شربت لازم است که زعفران را از قبل دم کنید. بهتر است بدانید که اگر زعفران را با مقدار کمی یخ دم کنید، زعفران دم کرده شما رنگ بهتری خواهد داشت.
 تمامی مقادیر گفته شده به تعداد زولبیا و بامیه‌هایی که قصد تهیه آن را دارید، بستگی داشته و می‌توان با یک نسبت مساوی، اندازه مواد را کم یا زیاد کرد.

  • مرحله اول :

ابتدا ظرفی را بردارید و روی گاز با شعله متوسط بگذارید. آب را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا کمی گرم شود.پس از این که آب گرم شد، شکر را به آن اضافه نمایید و چند دقیقه هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود.

  • مرحله دوم :

سپس زعفرانی که به روش گفته شده در بالا دم کرده‌اید را به ترکیب فوق اضافه کنید و در همان زمان گلاب و آبلیمو را نیز اضافه کنید.

  • مرحله سوم:

بگذارید مخلوط تهیه شده، چند دقیقه روی حرارت بماند تا غلظت آن بیشتر شود. زمانی که حالت آن نزدیک به عسل شد، شهد یا شربت را از روی گاز بردارید. اجازه دهید تا چند دقیقه در محیطی با دمای اتاق باشد و در نهایت آن را داخل یخچال بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(10) 4.3

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

فضولیش به شما نیومده

۱۸ دی ۱۴۰۲

هنوز درست نکردم فکر کنم خوب باشه

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید