طرز-تهیه-حلوا-قبیت-خوزستانی

طرز تهیه حلوا قبیت خوزستانی

  • کالری 360
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 30 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر دزفول

حلوای قیبت خوزستان 

شیرینی‌های محلی استان خوزستان یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی در کشور هستند که غالبا به صورت حلوا یا با استفاده از خرما پخته خواهند شد. عطر و بوی هل و گلاب به کار رفته در شیرینی‌های این استان زبانزد بوده و در میان مردم بسیار محبوب است. 
حلوا قبیت یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های محلی استان خوزستان و شهر دزفول است که غیر از استان خوزستان در تمامی کشور طرفداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه این حلوا در دسترس همه بوده و طرز تهیه آن نیز بسیار آسان است. این حلوا به شکل مایع بوده و رنگ سفیدی دارد. طعم شیرین آن، دل را نمی زند و باب میل تمام سلیقه‌ها خواهد بود. حلوا قبیت در استان همدان نیز به عنوان یک شیرین محلی شناخته و مصرف می شود. تفاوت این حلوا یا انگشت پیج همدانی، با این حلوا در برخی مواد اولیه آن است. 
انگشت پیج همدانی، شامل جوهر لیمو بوده و در برخی دیگر از شهر‌های کشور در ترکیب آن، آرد نیز وجود دارد. این حلوا را می‌توانید در کنار چای یا به همراه نان سنتی این شهر به عنوان یک میان وعده سالم میل بفرمایید. برخی از افراد قبل از خوردن این حلوا آن را با روغن محلی مخلوط کرده و بعد مصرف می کنند.
 ما در ادامه این مقاله مواد لازم برای تهیه حلوا قبیت و تمام مواردی که لازم است برای تهیه این شیرینی خوشمزه خوزستانی بدانید را توضیح خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه حلوا قبیت

ردیف نام مواد مقدار
1 تخم مرغ دو عدد
2 شکر یک پیمانه
3 آب یک پیمانه و نیم
4 هل نصف قاشق مربا‌خوری
5 گلاب چهار قاشق مربا‌خوری

طرز تهیه حلوا قبیت خوزستانی

  • مرحله اول

در ابتدا ظرفی متناسب با حجم مواد بردارید و شکر را داخل آن بریزید. ظرف را روی حرارت گاز گذاشته و گلاب و هلی را که از قبل آماده کرده اید، به آن اضافه کنید. یک پیمانه و نیم آب را به ترکیب اضافه کنید و توجه داشته باشید که آب باید به اندازه دو سانتی‌متر از سطح شکر بیشتر باشد. حرارت گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. اجازه دهید تا حرارت روی ترکیب اثر کند و غلظت آن افزایش یابد. در نهایت وقتی که مخلوط به خود فرم گرفت و حالت چسبناکی پیدا کرد، آن را از روی گاز برداشته و کنار بگذارید.

طرز-تهیه-حلوا-قبیت-خوزستانی

  • مرحله دوم

در مرحله بعد دو عدد تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را جدا کنید، برای اینکار می توانید از یک صافی کمک بگیرید. برای اینکه زرده های تخم مرغ به هدر نروند، می توانید از بسته‌های آماده سفیده تخم مرغ که در فروشگاه‌ها و قنادی‌ها وجود دارد، استفاده کنید. 
سفیده های تخم مرغ را با سرعت هم بزنید. بهتر است که برای این کار از همزن برقی استفاده کنید تا نتیجه بهتری به دست بیاید. هنگامی که سفیده تخم مرغ کف کرد و حجم آن زیاد شد، از هم زدن آن دست بکشید.

دستور-پخت-حلوا-قبیت-خوزستانی

  • مرحله سوم

سفیده تخم مرغ هم زده را آرام آرام به ترکیب تهیه شده در مرحله اول اضافه کنید. لازم است به این نکته توجه کنید که دمای ترکیب باید متعادل باشد. کم بودن دمای آن باعث بد شدن طعم حلوا شده و بالا بودن دمای آن نیز سبب پخته شدن سفیده تخم مرغ و خراب شدن حلوا خواهد شد. 
مراحل-پخت-حلوا-قبیت-خوزستانی

هم زدن مخلوط سفیده تخم مرغ به همراه آب، گلاب را تا آنقدر ادامه دهید که ترکیب شما سفت شود و کش بیاید. در انتها، مخلوط باید غلظتی شبیه به شیره انگور یا عسل داشته باشد.

طرز تهیه‌ دیگر حلوا قبیت

در این روش، حلوا شبیه به شیرینی و کیک پخته خواهد شد. اگر به هر دلیلی از طعم تخم مرغ پخته نشده خوشتان نمی‌آید، دستور پخت زیر را انجام داده و از مزه آن لذت ببرید.
مواد آماده شده در طرز تهیه اول را در قیف‌های مخصوص شیرینی پزی ریخته و به شکل دلخواه روی ظرف مناسب بریزید. می‌توانید این کار را به کمک یک قاشق یا پلاستیک فریزر تمیز نیز انجام دهید. پس از این کار، ظرف را داخل فر از پیش گرم شده گذاشته و اجازه دهید تا کاملا پخته شود. در پایان، پس از بیرون آوردن آن از فر بگذارید تا حلوا سرد شده و سپس میل بفرمایید. 

نکات تهیه حلوا قبیت خوزستان

  • برای خوش طعم‌تر شدن حلوا ، می‌توانید در مرحله پایانی، مقداری دارچین نیز به آن اضافه کنید.
  • برای تزئین حلوا قبیت می‌توانید از پودر پسته، خلال بادام و پودر نارگیل استفاده کنید. توجه بفرمایید که میزان شیرین شدن این حلوا  به طبع شما بستگی داشته و می‌توانید میزان شکر گفته شده در مواد اولیه را کم یا زیاد کنید. 
  • اگر سفیده تخم مرغ را خودتان تهیه کرده‌اید، برای جلوگیری از هدر رفتن زرده می‌توانید از آن برای تهیه انواع نان و شیرینی‌های دیگر استفاده کنید.

حلوا-قبیت-دزفول

فواید مصرف حلوا قبیت

  • اکثر شیرینی‌های محلی استان‌های کشور، جدا از طعم خوب، خواص زیادی نیز دارند که با شرایط اقلیمی آن شهر مرتبط است. برای مثال شیرینی‌های استان خوزستان غالبا از خرما تشکیل شده و طبع گرمی دارد. طبع گرم شیرینی‌ها به دلیل شرایط آب و هوایی استان خوزستان بوده و فواید بسیاری دارد. این حلوا نیز از این دسته جدا نبوده و به دلیل استفاده از هل و دارچین در آن، طبع گرمی دارد.
  • گلاب استفاده شده در تهیه حلوا قبیت نیز بسیار مفید بوده و وجود آن در حلوا باعث یه وجود آمدن حس آرامش و شادی در فرد مصرف کننده خواهد شد. 
  • تخم مرغ به کار رفته در این حلوا نیز برای بدن لازم بوده و حلوا قبیت را در زمره میان وعده‌های سالم و کامل قرار خواهد داد.
  • برخی از اوقات این حلوا به عنوان صبحانه به همراه نان نیز مصرف شده که انتخاب بسیار مناسبی برای این وعده است. این حلوا برای مصرف کودکان نیز بسیار مناسب بوده و نیاز‌های بدن آن‌ها را بر‌طرف خواهد نمود.

نگهداری از حلوا قبیت خوزستانی

به دلیل وجود تخم مرغ در مراحل تهیه حلوا ، امکان فاسد شدن آن بسیار بالاست. برای نگهداری از آن لازم است که حلوا قبیت را در محیطی خنک و سرد نگهداری کنید. در صورتی که دمای محیط نگهداری از حلوا قبیت پایین باشد، می‌توان آن را تا مدت‌های زیادی نگهداری نموده و از خوردن آن لذت برد.

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(12) 4.3

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

فاطمه

۷ مهر ۱۴۰۰

ممنون از آموزش خوبتون

ادمین

۷ مهر ۱۴۰۰

خوشحالم آموزش ما رو دوست داشتید.

فااطمخ

۱۱ بهمن ۱۴۰۲

من خوزستانی هستم این شیرینی خیلی دوست دارم عالیه

مرضیه

۱۱ آبان ۱۴۰۱

یادش بخیر اون پیرمرده‌ که می‌فروخت حتما الان دیگه نیستش خدارحمتش کنه

ماریا

۳ دی ۱۴۰۱

عالیه ممنون

محمد

۱۷ دی ۱۴۰۱

خدا رحمتش کنه کل شهر را با یه تشت حلوا می گشت و داد میزد حلوا قپیت شکر شکر ما هم ظرف بدست میدویدیم تا ازش بخریم

ادمین

۱۷ دی ۱۴۰۱

ممنون از اینکه خاطراتتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

امیره

۳۰ دی ۱۴۰۱

یادش بخیر یه آقایی می اومد بادوچرخه بهمون می‌فروخت اون زمان ۷سالم بود بهش میگفتم میشه ازاول نون باگتمو بهش یخرده حلوا بزنی

مقدم

۳ بهمن ۱۴۰۱

عالی بود

مقدم

۳ بهمن ۱۴۰۱

عالی بود

شهناز زلفی

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

یاد اون روزا بخیر هفت سالم بود اهوازبودیم وبا یک دونه یک قرانی (یک ریالی)می رفتیم با چه شوق وذوقی حلوا قبیت می خریدیم

علی اکبر

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

من هنوز مزش زیر زبونم هست فلکه یقوب لس

شیوا

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

اخی یادش بخیر منم بامادرخدابیامرزم حلوا قبیت می خریدم می‌خوردم خیلی دوست داشتم براهمینم دستوری گرفتم تا درستش کنم من شوشتریع آقای روی فرغون چهارچرخ می فروخت یه چیز دیگه اگه اشتباه نگم اسمش زنجبیل بودمیخریدیم اژش

ادمین

۲۱ تیر ۱۴۰۲

سلام به شما خوشحالیم که طرز تهیه حلوا قبیت خوزستانی این خاطره شیرین رو یادآوری کرده براتون.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید