طرز-تهیه-شیرینی-برنجک-مارندرانی

شیرینی برنجک مازندرانی

  • کالری 320
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 40 دقیقه
  • کشور ایران

شیرینی برنجک

کمتر کسی است که شمال کشور را با برنج ایرانی نشناسد. محصول با ارزش، خوش‌طعم و خوشمزه شمال ایران که در استان‌های گیلان و مازندران و گلستان یافت می‌شود. برنج در بسیاری از وعده‌های غذایی ما ایرانی‌ها در کنار خورشت و کباب و جوجه و ... سرو می‌شود، اما جالب است بدانید که همین برنج شمال کشور می‌تواند به یک شیرینی لذیذ و خوشمزه به نام شیرینی برنجک تبدیل شود.
شمالی‌ها و به طور خاص مازندرانی‌ها شیرینی خاصی را با استفاده از برنج درست می‌کنند که به آن در زبان محلی خود برنجک می‌گویند. شیرینی برنجک مازندرانی یکی از سوغات‌های خوش‌طعم و خوشمزه این شهر است. امروز در مجله شیرینی تا قصد داریم شما را با این شیرینی خوشمزه بیشتر آشنا کنیم و روش طبخ آن را به شما آموزش دهیم.

مراحل-پخت-شیرینی-برنجک-مارندرانی

تاریخچه شیرینی برنجک

برنجک یا بهاردانه یک شیرینی شمالی است و به طور خاص در مازندران و گیلان طبخ می‌شود. شیرینی برنجک را شمالی‌ها با استفاده از برنج شمال تهیه می‌کنند. مازندرانی‌ها به آن بئودونه هم می‌گویند. مازندرانی‌ها از این خوراکی به عنوان شیرینی برای بزرگ‌ترها و یکی از تنقلات سنتی و مغذی برای کودکان و نوجوانان استفاده می کنند.
این خوراکی خوشمزه به دلیل داشتن برنج دارای ارزش غذایی بالایی است. به طورسنتی، برنجک مازندرانی به رنگ برنج طبخ می‌شده است اما امروزه با استفاده از رنگ‌های طبیعی خوراکی، این خوراکی اصیل مازندرانی به رنگ های دیگری نیز تهیه می‌شود. شکل ظاهری شیرینی برنجک به طور سنتی لوزی شکل است و از آنجایی که بافت پفکی دارد، مورد پسند کودکان قرار می گیرد.
به طورسنتی، برای رنگی‌ کردن شیرینی برنجک از لبو یا زعفران استفاده می کنند. این شیرینی به دلیل وجود برنج، برنجک نام دارد. شیرینی برنجک را در شمال کشور معمولا با نارنج خوش طمع می‌کنند. شمال کشور و به طور خاص مازندران پر است از درختان نارنج و محلی‌ها از آب نارنج برای خوش‌طمع کردن خوراکی‌ها استفاده می‌کنند.
وجود طعم ترش در این شیرینی به جذابیت آن می‌افزاید. این شیرینی معمولا به عنوان تنقلات در مصارف روزانه خانواده‌های سنتی مازندرانی استفاده می شود. اما از آن در اعیاد و شب یلدا و مناسب‌هایی مانند عروسی هم استفاده می شود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجک یا بهاردانه

ردیف نام مواد مقدار
1 برنج خشک‌شده یک لیوان
2 روغن جامد کمی
3 شکر سه لیوان
4 آب یک و نیم لیوان
5 آب لیمو یا آب نارنج سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی برنجک یا بهاردانه

برنجک یا بهاردانه خانگی را در سه مرحله ساده می‌توانید آماده کنید. برنجک یکی از ساده‌ترین شیرینی‌ها و تنقلاتی است که به سادگی و خیلی سریع آماده می‌شود و می‌توانید برای یک وعده عصرانه از آن استفاده کنید.

  • مرحله اول

در یک ظرف مناسب، آب و شکر بریزید و آن را روی شعله قرار دهید. وقتی آب به جوش آمد آب‌لیمو یا آب نارنج را کم‌کم به آب و شکر اضافه کنید. حال باید شعله را کم کنید و منتظر باشید تا آب و شکر قوام پیدا کنند.
برای اینکه بتوانید به طور دقیق بررسی کنید که آب و شکر قوام آمده کافی است در یک ظرف کوچک کمی آب سرد بریزید و یکی دو قاشق از آب و شکر به آن اضافه کنید، اگر شربت جمع شد می‌توانید مطمئن شوید که شهد شما قوام آمده است. توجه داشته باشید که وقتی شهد به برنجک اضافه می شود باید داغِ داغ باشد.

طرز-تهیه-شیرینی-برنجک-مارندرانی

  • مرحله دوم

در یک تابه گود مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا داغ شود. روغن باید به حدی داغ شود که به مرز دود کردن برسد، وقتی از داغ شدن کامل روغن مطمئن شدید با دست به اندازه یک مشت برنج درون روغن داغ بریزید. ظرف شما باید به شکلی باشد که بتوانید با دست آن را تکان دهید، چون قرار است که برنج‌ها پف کنند.
هر چقدر ظرف گودتر باشد و هر شما بتوانید سریع‌تر ظرف را تکان دهید، برنج‌ها زودتر و بهتر پف می‌کنند. وقتی برنج‌ها پف کردند، آن‌ها را از روغن خارج کنید. برای این کار می‌توانید یک آب‌کش فلزی را روی یک کاسه قرار دهید و برنج‌ها را درون آب‌کش فلزی بریزید.

آموزش-تهیه-شیرینی-برنجک-مارندرانی
بعد از اینکه روغن‌ها در ظرف زیرین ریخته شدند دوباره روغن را به ظرف اول برگردانید و این کار را تکرار کنید تا همه برنج‌ها به صورت کامل به شکل پف کرده در بیایند. 
مراقب باشید برنج‌ها آن‌قدر در این حالت خوش‌مزه هستند که ممکن است کمی از آن‌ها را بخورید، اگر به این مرحله رسیدید حتما به اندازه کافی برنج پف کرده برای ادامه کار درست کنید. 
در انتهای این مرحله باید همه برنج‌های پف کرده را درون یک ظرف بزرگ ریخته و کم‌کم شهد را به آن اضافه کنید. شهد را تا حدی بریزید که برنج‌ها را به هم بچسباند. باقی شهد را برای بعد نگه دارید.

دستور-پخت-شیرینی-برنجک-مارندرانی

  • مرحله سوم

در این مرحله باید مواد را داخل یک سینی قرار دهید. اجازه دهید تا مواد کمی خشک شود و خودشان را بگیرند. بعد از اینکه کمی مواد سفت شدند می‌توانید آن‌ها را برش بزنید. به طور سنتی، برش‌ها باید به صورت لوزی باشند ولی می‌توانید برای راحتی کار به شکل مربعی هم مواد را برش بزنید.

آموزش-پخت-شیرینی-برنجک-مارندرانی

نکات تهیه برنجک مازندرانی

  • اگر بخواهید می‌توانید روی مواد پخش شده در سینی کمی کنجد بو داده بریزید. ترکیب کنجد با برنج طمع خوشمزه‌تری را برای شما به ارمغان خواهد داشت.
  • در صورتی که بخواهید برنجک‌ها را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید می‌توانید آن‌ها را درون یک ظرف درب‌دار قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. وقتی برنجک داخل یخچال قرار می‌گیرد کمی سفت می‌شود اما نگران نباشید با کمی بیرون ماندن از یخچال برنجک‌ها شکل قبلی و نرم خود را می‌گیرند.
  • اگر روش اول برای پف ‌کردن برنج‌ها برای‌تان سخت است می‌توانید داخل یک ظرف گود روغن ریخته و آن را داغ کنید. بعد از اینکه روغن کاملا داغ شد از یک صافی فلزی دسته‌دار استفاده کنید و برنج‌ها را درون آن بریزید و صافی را در روغن داغ تکان‌تکان دهید تا برنج‌ها حالت پف‌کرده به خود بگیرند. بعد از اینکه برنج‌ها پف کردند آن‌ها را به یک ظرف دیگر منتقل کنید. این کار را تکرار کنید تا همه برنج‌ها پف کنند. باقی مراحل مانند روش قبل است.
  • اگر قصد دارید که برنجک رنگی داشته باشید می‌توانید به شهد خود کمی رنگ لبو یا کمی زعفران یا کمی رنگ خوراکی اضافه کنید. البته می‌توانید شهد خود را تقسیم کرده و شیرینی برنجک چند رنگ داشته باشید و نوش جان کنید.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید