چه کسی کره بادام زمینی را کشف کرد؟

بادام زمینی و کره بادام زمینی یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی است که طرفداران زیادی به خصوص در میان ورزشکاران دارد. این خوراکی خوشمزه سرشار از انواع مواد مغذی و چربی‌های غیراشباع تک‌ زنجیره بوده و یک میان وعده‌ی عالی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم توضیحات کاملی درباره گیاه بادام زمینی و تاریخچه‌ی کره بادام زمینی بدهیم.

اختراع-کره-بادام-زمینی

خاستگاه گیاه بادام زمینی، کره بادام زمینی و سفر آن به کشورهای دیگر

ردپای کره بادام زمینی که امروزه می‌شناسیم را باید در یک و نیم قرن پیش جستجو کنیم اما قبل از اینکه به سراغ منشا پیدایش کره بادام زمینی برویم ابتدا باید ببینم زادگاه گیاه بادام زمینی کجاست و چگونه این گیاه در جهان پراکنده شده است. گیاه بادام زمینی متعلق به آمریکای جنوبی، به احتمال زیاد کشور پرو یا برزیل است. حتی نمونه‌های سفالی از  این آجیل کوچک خوشمزه با قدمت 1500 سال قبل از میلاد در این مناطق کشف شده است. بنابراین، تصور می‌شود که کره بادام‌زمینی اولین بار توسط آزتک‌ها یا اینکاها که البته از حدود قرن چهاردهم در آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند، ساخته شده است. آنها بادام زمینی را به شکل خمیر درشت له کرده و استفاده می‌کردند. همچنین اینکاهای پرو طبق سنتی که در آنجا رواج داشته بادام زمینی را همراه با مومیایی‌های خود برای کمک به زندگی ارواح دفن می کردند. آزتک‌ها نیز آن را با ذرت و آب مخلوط می‌کردند تا نوعی اسموتی درست کنند. 

انواع-کره-بادام-زمینی

کاشفان اسپانیایی آمریکای جنوبی، اولین کسانی بودند که بادام زمینی را به جهان معرفی کردند، آن‌ها حدود سال 1519 با آزتک ها و در حدود سال 1528 با اینکاها ملاقات کردند و پس از دیدن این گیاه و طرز استفاده‌ از آن در سرزمین‌های آمریکای جنوبی، به بادام زمینی علاقه‌مند شدند و این گیاه را با خود به اروپا بردند. سپس بازرگانان و کاشفان آجیل، گیاه بادام زمینی را در آسیا و آفریقا پخش کردند و بعد که برده‌های آفریقایی در حدود دهه 1700  بادام زمینی را به آمریکای شمالی معرفی کردند، این گیاه و استفاده از آن گسترش بیشتری پیدا کرد. تحقیقات نشان دهنده‌ی این است که تا قبل از دهه 1800 بادام زمینی به عنوان یک محصول تجاری در ایالت متحده کشت نمی‌شد.

این محصول ابتدا در اطراف ویرجینیا کشت شد و از آن به عنوان جایگزینی برای روغن، غذا و همچنین کاکائو استفاده شد. در این زمان بادام زمینی به عنوان غذای دام و مردم فقیر در نظر گرفته می‌شد. در اواخر دهه 1800 به لطف واگن‌های مسافرتی PT Barnum Circus (قطاری مخصوص حمل و نقل گروه های سیرک) محبوبیت بادام زمینی بیشتر شد و تماشاچیان سیرک برای خرید آن در صف قرار گرفته و پس از تهیه «بادام زمینی بوداده داغ» به تماشای سیرک می‌رفتند. کم کم این آجیل خوشمزه به بازی‌های بیسبال، بساط دست‌فروشان خیابانی و جاهای دیگر سرایت کرد و بدین ترتیب ایالات متحده درگیر تب بادام زمینی شد. پس از افزایش محبوبیت بادام زمینی افراد مختلف تصمیم گرفتند که روشهای دیگر استفاده از آن را اختراع کنند. 

کره-بادام-زمینی

اولین بار چه کسی کره بادام زمینی را ساخت؟


تا به امروز، هیچ نظر تایید شده‌ای وجود ندارد که اختراع کره بادام زمینی را به یک نفر نسبت بدهد، در واقع پنج نفر مدعی هستند که اولین مخترعان این خوراکی خوشمزه هستند. این پنج نفر عبارتند از دکتر جان هاروی کلوگ (Dr John Harvey Kellogg)،  جورج واشنگتن کارور(George Washington Carver)، رز دیویس (Rose Davies)، مارسلوس گیلمور ادسون (Marcellus Gilmore Edson) و یک پزشک ناشناس سنت لوئیس

 بهترین-کره-بادام-زمینی

  1.    دکتر جان هاروی کلوگ (Dr John Harvey Kellogg)

دکتر جان هاروی ادعا می‌کند کره بادام زمینی یا نسخه‌ای از آن را در سال 1895 اختراع کرده است. او فرآیندی را برای ایجاد کره از بادام زمینی خام به ثبت رساند و بلافاصله بازاریابی آن را آغاز کرد. او این محصول جدید را به عنوان یک جایگزین پروتئین بسیار مغذی برای افرادی که به سختی می توانند غذا بجوند، تبلیغ کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که جان هاروی نوعی کره بادام زمینی را به بیماران بستری در آسایشگاه بتل کریک که خودش در آنجا کار می‌کرد، ارائه داده باشد. اگرچه او بادام زمینی را به جای برشته کردن، می‌جوشاند.
جان هاروی در نهایت پروسه ساخت کره بادام زمینی را ثبت کرد اما خود محصول نهایی را به ثبت نرساند و طبق گفته خودش این کار از عمد بوده زیرا او اعتقاد داشته باید اجازه دهد همه این محصول را داشته باشند و از آن بهترین  استفاده را ببرند.
در ابتدا، کره بادام زمینی غذایی برای افراد ثروتمند بود، زیرا محصولی بود که در موسسات مراقبت های بهداشتی گران قیمت ارائه می‌شد. همچنین ماشین‌های اولیه تولید کره بادام‌زمینی توسط جوزف لمبرت، که در آسایشگاه بتل کریک جان هاروی کلوگ کار می‌کرد، ساخته شد و پس از آن دکتر آمبروز استراوب در سال 1903 حق اختراع یک دستگاه تولید کره بادام‌زمینی را به دست آورد و تولید این محصول را توسعه داد.

 

دکتر-جان-هاروی-کلوگ-مخترع-کره-بادام-زمینی

  1.  جورج واشنگتن کارور(George Washington Carver)

کارور یک مخترع و دانشمند آفریقایی- آمریکایی و یکی از برجسته‌ترین مردان رنگین پوست در اوایل قرن بیستم بود که زندگی خود را صرف بهبود زندگی کشاورزان کرد و محصولات جایگزین گیاه بادام زمینی و سیب زمینی شیرین را به جای گشت پنبه رواج داد. او عاشق بادام زمینی بود و در میان نوشته‌های متعددش 44 پژوهشنامه کاربردی برای کشاورزان ثبت کرده که حاوی 105 دستور غذا برای بادام زمینی به همراه نحوه رشد کامل این گیاه است. کارور در طول زندگی خود بیش از 300 مورد استفاده از بادام زمینی را کشف کرد، و دریافت که بادام زمینی را می توان در سس فلفل، شامپو، کرم موبر و موارد دیگر استفاده کرد.
جورج-واشنگتن-کارور-George-Washington-Carver

  1.   رز دیویس (Rose Davies)

مورخی به نام Elanor Rosakranse، یک زن نیویورکی یعنی رز دیویس را به عنوان مخترع کره بادام زمینی معرفی می‌کند. اختراع رز دیویس ظاهرا در سال 1840 و پس از بازگشت یکی از فرزندانش از تعطیلات در کوبا به وجود آمده. گفته می شود فرزند دیویس پس از بازگشت از کوبا از نوعی خمیر بادام زمینی صحبت می‌کرده که بومیان با آسیاب کردن بادام زمینی درست می‌کردند. او آنقدر از خوردن خمیر لذت برده بود که از مادرش خواست مشابه آنرا برایش درست کند و بدین ترتیب دیویس اولین کره بادام زمینی را برای پسرش درست کرد.

کشف-کره-بادام-زمینی

  1. مارسلوس گیلمور ادسون (Marcellus Gilmore Edson)

مارسلوس گیلمور ادسون یک شیمی‌دان و داروساز کانادایی ) مونترال، کبک، کانادا( بود که در بین سالهای 1849 تا 1940 زندگی می‌کرد. او ایده ساخت خمیر بادام‌ زمینی را به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه و مغذی برای افرادی که به سختی می‌توانستند غذای جامد را بجوند، توسعه داد. زیرا در آن زمان به علت کم توجهی به بهداشت دهان و دندان، افرادی که این مشکل را داشتند بسیار زیاد بود. ادسون حق ثبت اختراع روشی برای تولید کره بادام زمینی از بادام زمینی بو داده با استفاده از سطوح گرم شده را در سال 1884 به دست آورد. شیوه‌ی تولید او شامل فرآیند آسیاب کردن بادام زمینی بو داده تا زمانی که بادام زمینی به "حالت مایع یا نیمه مایع" برسد، می‌شد و محصول پس از خنک شدن دارای قوام مانند کره، چربی خوک یا پماد بود. او همچنین اولین کسی بود که شکر را در کره بادام زمینی مخلوط کرد تا قوام آن سفت شود.

 

کره-بادام-زمینی

  1. یک پزشک ناشناس سنت لوئیس

در سال 1890، یک پزشک ناشناس  اهل سنت لوئیس، صاحب یک شرکت محصولات غذایی به نام جورج بیل، را تشویق کرد تا خمیر بادام زمینی آسیاب شده را تهیه کرده و بسته بندی کند و به عنوان پروتئینی مغذی و مناسب برای افرادی که دندان‌های ضعیفی داشتند و نمی‌توانستند گوشت بجوند به بازار عرضه نماید. تصور می‌شود این پزشک ناشناس قبل از اینکه جورج بیل این فرآیند را مکانیزه کند،  بادام‌زمینی‌ها را در چرخ گوشت دستی آسیاب و آزمایش کرده است. اما جورج بیل تولید خمیر بادام زمینی را مکانیزه کرده و پس از تولید داخل ظرف می‌ریخت و آن را به قیمت حدود 60 سنت (سال 1890) که حدود 17 دلار به پول امروزی است می‌فروخت. بیل و پزشک ناشناس او، از فروش کره بادام زمینی خود به ثروت زیادی دست یافتند و همچنین بیل در دهه 1920، چندین کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرد و اظهار داشت که شرکت او سازنده اصلی کره بادام زمینی به عنوان یک میان وعده‌ی مقوی است.


کره-بادام-زمینی

در سال 1922 شیمیدان جوزف رزفیلد فرآیندی برای ساخت کره بادام نرم و روان اختراع کرد که از جدا شدن روغن با استفاده از روغن نیمه هیدروژنه جلوگیری می کرد؛ او مجوز اختراع خود را در سال 1928 ثبت کرد و سپس شرکتی به نام پیتر پن تاسیس و در سال 1932 شروع به تولید کره بادام زمینی خود با نام اسکیپی (Skippy) کرد. سپس تحت نام تجاری اسکیپی، رزفیلد روش جدیدی نیز برای پختن کره بادام زمینی خامه‌ای ایجاد کرد که بافت نرم‌تری داشت، همچنین او قطعات بادام زمینی را با کره بادام زمینی مخلوط کرد. 
در سال 1955، شرکت  پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble) که تولیدکننده‌ی کالاهای مصرفی بود کره بادام‌زمینی‌ای به نام جیف را روانه بازار کرد که به دلیل استفاده از «شکر و ملاس» در دستور پخت آن، شیرین‌تر از سایر برندها بود. 
با گذشت زمان و ورود تولیدکنندگان جدید و دستگاه‌های پیشرفته‌ به بازار تولید کره بادام زمینی، قیمت این محصول کاهش پیدا کرد و در سبد غذایی تمام اقشار جامعه قرار گرفت. امروزه این میان‌ وعده‌ی مقوی در تمام فروشگاه‌ها در دسترس عموم می‌باشد و طرفداران بسیاری نیز دارد.

 

کره-بادام-زمینی

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(6) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید