طرز-تهیه-اسموتی-در-خانه

طرز تهیه 3 اسموتی پرطرفدار در خانه

  • کالری 150-200
  • زمان آماده سازی 10 دقیقه
  • زمان پخت 10 دقیقه
  • کشور برزیل

معرفی اسموتی

اسموتی یک نوشیدنی سرد، غلیظ و مقوی است که از ترکیب میوه یا برخی سبزیجات با یخ یا شیر تهیه می‌شود. تفاوت میلک شیک با اسموتی‌های حاوی شیر یا بستنی در این است که در اسموتی میزان میوه بیشتر از شیر یا بستنی است. اسموتی را می توانید به عنوان میان وعده میل کنید و یا در مهمانی‌های خود، به عنوان نوشیدنی سالم، برای پذیرایی از مهمان‌های خود سرو کنید.

نوشیدن آب‌میوه و اسموتی در هر فصل، باعث می‌شود تا انرژی ازدست‌رفته را بیابیم. در گرمای تابستان وقتی از حرارت آفتاب می‌سوزید با خوردن اسموتی سرد، نه‌ تنها خنک می‌شوید و حرارت بدن متعادل می‌شود؛ بلکه آب تبخیرشده و ازدست‌رفته به بدن بر‌می‌گردد. با شروع زمستان و سرما هم که انواع آنفولانزا و سرماخوردگی شیوع پیدا می‌کند، نوشیدن اسموتی گرم و مقوی می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در هر فصلی جایگاه این خوشمزه حفظ شود، تا حدی که بسیاری در فصل بهار هم با آن پذیرای مهمان‌های نوروزی هستند.
در ادامه همراه باشید تا با این نوشیدنی و خواص آن بیشتر آشنا شوید. 

تاریخچه اسموتی

اسموتی در دهه ۱۹۲۰ توسط فردی فرانسوی به‌نام «گوستاوو گارو» در آمریکا معرفی شد. ترکیب اصلی این نوشیدنی از میوه‌های تازه، میوه‌های خشک یا سبزیجاتی بود که با یخ خردشده مخلوط می‌شدند. بیش از ۴۰ سال طول کشید تا این نوشیدنی غلیظ در دیگر کشورهای جهان طرفداران خود را پیدا کند و به‌عنوان نوشیدنی محبوب همه شناخته شود.
اکنون نیز برندهای فراوانی با راه‌اندازی و اعطای نمایندگی در نقاط مختلف جهان، اسموتی درست می‌کنند. همچنین کارخانه‌های تولید آب میوه نیز سبد محصولات خود را با تولید اسموتی‌های خوشمزه گسترش داده‌اند. اسموتی‌ها دارای تنوع بسیار فراوانی هستند و هر شخصی بنا بر سلیقه یا رژیم غذایی خود می‌تواند اسموتی دلخواه خود را تهیه کند. این همان ویژگی بارزی است که کمک می‌کند اسموتی همه‌پسند شود. 
 

فواید نوشیدن اسموتی 

برای تهیه اسموتی می‌توانید از میوه یخ زده یا میوه تازه همراه با قطعه‌های یخ، شکر یا عسل و ماست استفاده کنید. میزان کالری این نوشیدنی، کاملا بستگی به خود شما دارد که از چه ترکیبی برای تهیه آن استفاده کنید. 
مصرف اسموتی به دلیل فیبر موجود در آن، عملکرد روده را بهبود می‌بخشد. در طرز تهیه اسموتی، آبمیوه و میوه ی له شده وجود دارد که وقتی آن را میل می کنید، مانند این است که شما خود میوه را می‌خورید و تنها فرآیند هضم آن آسان‌تر شده است. به همین خاطر اسموتی از آبمیوه مقوی‌تر است. در عین حال با اضافه کردن لبنیات و یا مغز آجیل به آن می‌توانید، به ارزش غذایی آن بیافزایید.

آیا اسموتی برای بدن مفید است؟ 

همان‌طور که ذکر شد، اسموتی‌ها از میوه و سبزیجات تازه و یا منجمد تهیه می‌شوند، به همین دلیل منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری هستند. در این قسمت با خواص اسموتی آشنا می‌شوید:

  • مواد مغذی موجود در این نوشیدنی به کاهش التهاب کمک می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.
  • خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت نوع ۲ و چاقی را کاهش می‌دهد.
  • این نوشیدنی به‌دلیل داشتن فیبر، جلوی ایجاد یبوست را می‌گیرد و با کمک به رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش، هضم غذا را تسهیل می‌بخشد. 
  • اسموتی‌ها سریع آماده می‌شوند؛ بنابراین افراد پرمشغله از جمله طرفداران دائمی آن‌ها می‌شوند. چه چیزی بهتر از این می‌تواند باشد که در زمانی کوتاه میان‌وعده کاملی تهیه کنید.
  • اسموتی‌ها می‌توانند باعث بالارفتن انرژی و بهبود عملکرد مغز شوند؛ به‌خصوص اگر مواد سالمی را انتخاب کنید که سرشار از کربوهیدرات و سایر مواد مغذی تقویت‌کننده انرژی هستند. 
  • استفاده از مواد سرشار از فیبر در ترکیب اسموتی، مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها و دانه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برای مدتی طولانی احساس سیری کنید. از طرف دیگر با وجود آن احتمال مصرف میان وعده‌های غذایی ناسالم را کاهش می‌دهید و تعادل وزنتان را مدیریت می‌کنید.

با وجود اینکه اسموتی‌ها خواص فراوانی برای سلامتی دارند و نوشیدنی سالمی به شمار می‌روند؛ اما شما می‌توانید آن را به‌طور ناسالمی تهیه کنید. با اضافه‌کردن مقدار فراوانی مواد قندی و شیرین‌کننده‌های مختلف، اسموتی به نوشیدنی ناسالم و مضری تبدیل می‌شود که خطراتی جدی برای سلامتی دارد. به بیان دیگر، سالم و ناسالم‌بودن اسموتی تا حد فراوانی به کیفیت و کمیت مواد تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد. 
 

اسموتی لاغری

مصرف برخی اسموتی‌ها، باعث کاهش اشتها می‌شود و خوردن آن قبل از غذا، باعث کاهش میزان انسولین در بدن شده و در نتیجه میزان گرسنگی شما را کاهش می‌دهد. طرز تهیه اسموتی بسیار آسان است و وقت کمی از شما را می‌گیرد. شما می‌توانید اسموتی را تا 2 روز در یخچال نگهداری کرده و میل کنید. از طرف دیگر، با درست کردن اسموتی با ترکیب چند میوه، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را وارد بدن خود می‌کنید که شاید در طی روز، این تعداد میوه را میل نکنید.

اسموتی‌های پرطرفدار

اسموتی، اولین بار در سال 1930 در برزیل تهیه شد و پس از آن به آمریکا راه یافت و اکنون یک نوشینی پرطرفدار در کل جهان است. تنوع اسموتی‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید آن را با هر میوه‌ای که دوست دارید درست کنید. اسموتی‌های پرطرفدار، اسموتی موز، توت فرنگی و شکلاتی است که در این آموزش طرز تهیه اسموتی های تابستانه را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم برای تهیه اسموتی گیلاس

ردیف نام مواد مقدار
1 آبمیوه گیلاس 1 1/2 پیمانه
2 گیلاس یک پیمانه
3 موز نصف یک عدد
4 ماست یونانی 3/4 پیمانه
5 عصاره‌ی وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
6 یخ نصف پیمانه

طرز تهیه اسموتی گیلاس

اسموتی گیلاس با داشتن ترکیبی از موز و گیلاس، منبع غنی از منیزیم، ویتامین سی، پتاسیم و فیبر است.
اگر فرصت دارید، ابتدا میوه‌ها را خرد کرده و در فریزر به مدت 4 ساعت قرار دهید تا کاملا یخ بزنند، اگر نه، می‌توانید کمی یخ بیشتری بکار ببرید. تمام مواد را در مخلوط کن بریزید و با دور تند هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود. سپس آن را در لیوان ریخته و به سلیقه خود دیزاین کرده و سرو کنید.

طرز-تهیه-اسموتی-گیلاس

مواد لازم برای تهیه اسموتی هلو

ردیف نام مواد مقدار
1 یخ ۱ پیمانه
2 آب پرتقال ۳ پیمانه
3 هلوی پوست کنده و خرد شده ۲ فنجان
4 ماست کم چرب زده شده نصف پیمانه

طرز تهیه اسموتی هلو

اسموتی هلو، شامل آب پرتقال و ماست است که به لاغری، به خصوص اطراف شکم، کمک می کند.
همه مواد را در مخلوط کن بریزید و کاملا با هم مخلوط کنید. سپس در لیوان مورد نظر ریخته و سرو کنید. سرو اسموتی در لیوان های بلند و یا با شکل متفاوت، آن را برای بچه‌ها جذاب‌تر می‌کنند. برای سرو اسموتی با نی، از نی‌های بزرگ استفاده کنید؛ زیرا به‌دلیل وجود میوه در آن، مواد در نی های کوچک گیر می‌کنند و قابل استفاده نیست.

طرز-تهیه-اسموتی-هلو

مواد لازم برای تهیه اسموتی موز

ردیف نام مواد مقدار
1 موز خرد شده یخ زده ۲ فنجان
2 شیر ۲ پیمانه
3 پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
4 کره بادام زمینی ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه اسموتی موز

تمام مواد را داخل مخلوط کن ریخته و هم بزنید تا کاملا یکنواخت شود. سپس آن را در لیوان بریزید. می توانید از خرده های شکلات، پودر کاکائو و یا کره بادام زمینی برای تزئین آن استفاده کنید. 

طرز-تهیه-اسموتی-موز

 

 

نکاتی در خصوص تهیه اسموتی

  • می توانید اسموتی را با میوه‌های مختلف در رنگ‌های مختلف درست کنید و آنها را لایه لایه روی هم بریزید تا ظاهر جذاب‌تری داشته باشند.

  • برای تهیه اسموتی هم می‌توانید میوه تازه را با یخ بیشتری مخلوط کنید و هم می‌توانید میوه را خرد کرده و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند و سپس با یخ کمتری، اسموتی درست کنید.

  • استفاده از آبِ میوه‌هایی مثل پرتقال و هندوانه در برخی اسموتی‌ها، به‌جای شیر، ترکیب خوب و خوشمزه‌تری ایجاد می‌کند. می‌توانید در خانه ترکیب‌های مختلف را تست کرده و مزه دلخواه خود را پیدا کنید.

  • در اسموتی‌، به‌جای شکر می‌توانید از عسل استفاده کنید تا نوشیدنی سالم‌تری داشته باشید.

  • اسموتی‌های ترش را بهتر است برای میان وعده استفاده کنید و برای صبحانه از اسموتی‌های شیرین بهره‌مند شوید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(7) 4

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

سحر

۶ آذر ۱۴۰۱

وای چقدر خوشگلن، آدم هوس می کنه درست کنه، حیف که فصلشون نیست. طرز تهیه اسموتی ها خیلی سادست عالیه

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید