دسر چیست؟ تاریخچه دسر و جایگاه آن

دسر

دسر فقط یک کلمه دیگر برای یک غذای شیرین نیست. به عنوان مثال ، اگر در وسط روز نوعی آب نبات را به عنوان میان وعده میل می کنید، این دسر نیست. دسر آخرین قسمت از غذا است و معمولاً شیرین است.
دسر در اصل یک مفهوم فرانسوی است. این کلمه در اوایل سال 1539 در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت تا به خوراکی شیرینی که شما بعد از صرف غذای اصلی می خوردید و دور از سفره است، اشاره کند.
به نظر من بخش جذاب هر میز غذایی، دسر آن است. دسر می تواند شامل انواع ژله، پودینگ، شکلات، بستنی، انواع کیک و چیز کیک، کلوچه، تارت و یا انواع میوه شیرین باشد.
اصطلاح دسر در امریکا، استرالیا، کانادا، ایرلند و فرانسه استفاده می شود. در انگلیس از عبارت هایی مثل شیرین یا پودینگ استفاده می شود. اما به قاشق دسرخوری، قاشق دسر می گویند. 
قاشق دسر از قاشق غذا خوری کوچکتر و از قاشق چای خوری بزرگتر است. در ایران سرو دسر بعد از غذا خیلی رایج نیست و بیشتر در مهمانی ها و جشن ها، سرو می شود.
دسرها بصورت گرم، سرد و یا یخ زده سرو می شوند. البته دسرهای آشامیدنی کمی هم وجود دارند مثل نوشیدنی های ویمتو.
میوه خشک و عسل اولین دسرهای شیرینی بودند که مصرف می شدند. اما با گسترش نیشکر در سراسر جهان، دسر های متنوع تری تولید شد.

دسر-های-معروف-دنیا
 

دسر و دسرهای رژیمی

دسرهایی مثل کیک خامه ای، وافل، شکلات کاراملی و شیرینی حاوی مقدار زیادی شکر و چربی هستند. مصرف شیرینی خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و یک میان وعده شیرین، به اصطلاح هورمون خوشبختی را افزایش می دهد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که مصرف زیاد دسرها باعث افزایش قند و چربی می شوند. بنابراین اگر به دنبال رژیم غذایی سالم تری هستید، می توانید از میلک شیک، اسموتی های خانگی ، آجیل، شکلات تلخ، دسر های میوه ای و یا سالاد میوه به عنوان دسر استفاده کنید.

محبوبیت دسر ها


در ابتدای دهه 2000 دسر های میوه ای در رستوران ها بسیار محبوب شدند، هر چند که هنوز دسرهای شکلاتی، جایگاه اول را داشتند. در برخی رستوران های انگلیس، چرخ دسر در میان میزها می چرخد تا به افزایش فروش کمک کند. دسرها در منو رستوران ها تقویت کننده هستند و بیشترین حاشیه سود را دارند.

بهترین-دسر-دنیا

این مطلب را از دست ندهید: انواع شیرینی خوشمزه به همراه دستور پخت

 

امروز در فروشگاه ها و قنادی ها دسر های متنوعی به فروش می رسند، برخی از آنها برچسب کم چرب و کم کالری دارند که جایگزینی برای کره و چربی های دسر در خود دارد، اما اغلب در آنها از مواد شیمیایی و مصنوعی استفاده شده است. جالب اینجاست که هزینه این دسرهای آماده بسیار بیشتر از هزینه تهیه آنها در خانه است. بنابراین اگر وقت کافی در منزل دارید، پیشنهاد می کنم حتما خودتان در منزل دسر درست کنید.
وقتی صحبت از دسر می شود، برخی افراد به دستور پخت های پیچیده فکر می کنند اما شما براحتی با یک میوه و یک قاشق کرم روی آن می توانید از یک دسر خوشمزه لذت ببرید. دسر های میوه ای یکی از سالم ترین انواع دسرها هستند، زیرا آنها ارگانیک بوده و قند زیادی ندارند. درست کردن این دسرهای اشتهاآور، ساده است و شما براحتی می توانید آنها را در منزل درست کنید.
 

معروفترین دسرهای دنیا

امریکا، دسر پای سیب:

پای سیب یک دسر کلاسیک در امریکا است. این دسر بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. سیب های پخته با لایه های خمیری ترد که می توان آن را با خامه، بستنی و یا حتی پنیر چدار سرو کرد. طرز تهیه خانگی پای سیب را در سایت شیرینیتا مشاهده نمائید. 

ژاپن، دسر موچی

اساس دسرهای ژاپنی، برنج و رب ساخته شده از لوبیاست. 80٪ از کل لوبیا Adzuki که در ژاپن رشد می کند، برای شیرینی استفاده می شود. موچی از دسرهای محبوب ژاپن است که در یک نوع آن برنج با آب و حرارت پخته و بوسیلهٔ فشار خارجی و کوبیدن در هاون تبدیل به ماده‌ای چسبناک می‌شود و بعد به آن شکل مخصوصی داده می‌شود. در نوع دیگر آن به آرد غلات آب گرم افزوده شده و پس از ورز دادن، بخارپز می‌شود. هر چند موچی در تمام طول سال مصرف می شود، اما بیشتر به عنوان یک غذای سنتی در سال نو مصرف می شود. این دسر با اسکوپ هایی از بستنی نه تنها در ژاپن ، بلکه در رستوران های گران قیمت بسیاری از کشورها، به فروش می رسد. نکته جالب در مورد این دسر این است که به دلیل چسبناکی معمولا افراد مسن برای خوردن آن دچار مشکل می شوند و بیشترین آمار مرگ و میر به دلیل خفگی را دارد!

انواع دسرهای ژاپنی

فرانسه، دسر کرم بروله

دسر کرم بروله که فرانسوی ها به آن دسر کرم سوخته نیز می گویند، از دسر های قدیمی فرانسه است. این دسر خوشمزه بسیار پرطرفدار است و طرز تهیه آن بسیار آسان است. طعم کلاسیک این دسر وانیل است، اما امروزه از طعم هایی مثل دارچین و قهوه نیز تهیه می شود. این دسر از زرده تخم مرغ و خامه درست شده که روی آن را شکر کاراملی پوشانده است. لذت شکستن لایه سفت روی این دسر، بخش جذاب آن است.

هند، گلاب جامون

این دسر یک شیرینی ساده سرخ شده است که در یک شربت معطر با هل و گلاب آغشته می شود. این شیرینی غنی و خوشمزه در جشن های هند از عید فطر تا دیوالی استفاده می شود  و مورد علاقه همه است . نام این دسر ریشه ایرانی دارد و بر اساس حکایت ها، گلاب جامون با سربازان پارسی در قرون وسطا، وارد هندوستان شد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید