طرز-تهیه-شکلات-کاراملی

طرز تهیه شکلات کاراملی

  • کالری 400
  • زمان آماده سازی 10 دقیقه
  • زمان پخت 90 دقیقه
  • کشور سوئیس

شکلات کاراملی

شکلات همیشه به عنوان یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های دنیا شناخته شده و انواع متنوع آن نیز در حال تولید و گسترش است. یکی از شکلات‌های خوشمزه ای که در میان مردم بسیار طرفدار دارد، شکلات کاراملی بوده، که می‌توان به عنوان دسر نیز از آن نام برد. این شکلات خوشمزه به جز کاکائو، از طعم خوش کارامل نیز بهره برده و در مجموع مزه مطبوع و خاصی دارد. مصرف شکلات کاراملی در تمام دنیا رایج بوده و در کشور‌های غربی به همراه شکلات تلخ تهیه می‌گردد. 

روش تهیه این شکلات کاراملی، بسیار آسان بوده و می‌توان آن را برای کودکانی که عاشق شکلات هستند، درست کرد. ما در ادامه این مقاله طرز تهیه شکلات کاراملی را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید به آسانی آن را آماده نموده و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه سس کارامل

ردیف نام مواد مقدار
1 خامه نصف پیمانه
2 کره 80 گرم
3 شکر یک پیمانه
4 آب چهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه سس کارامل 

سس کارامل، به صورت آماده در فروشگاه‌های لوازم قنادی موجود است و می‌توانید آن را تهیه کنید؛ اما روش تهیه آن نیز بسیار آسان بوده و می‌توانید به راحتی آن را در منزل درست کنید. 

  • مرحله اول

کره را در محیطی با دمای اتاق قرار داده و اجازه دهید تا کمی حالت خود را از دست بدهد. این کار کمک می‌کند تا کره با سایر مواد بهتر ترکیب شده و شیرینی شما شکل بهتری داشته باشد. پس از این که کره نرم شد، خامه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیبی کاملا یکنواخت به دست بیاید. برای انجام این کار می‌توانید از همزن برقی استفاده نمایید تا سرعت کار بالا‌تر رفته و مخلوط شما یک دست‌تر باشد.

طرز-تهیه-سس-کارامل

  • مرحله دوم 

آب و شکر را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا این مخلوط جوش بیاید. زمانی که رنگ آن کمی تیره شد، مخلوط کره و خامه را نیز به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روی حرارت بمانند. مراقب باشید تا مخلوط شکر و آب بیش از حد روی حرارت نباشند؛ زیرا شکر دچار سوختگی شده و طعم سس کارامل، بد خواهد شد. وقتی که این مخلوط کاملا یک دست شد و غلظت آن افزایش یافت، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. تا اینجا سس کارامل شما حاضر است.

آموزش-تهیه-سس-کارامل

مواد لازم برای تهیه شکلات کاراملی

ردیف نام مواد مقدار
1 شکلات تخته ای یا چیپس شکلات 200 گرم
2 کیک ساده یا شکلاتی به دلخواه به اندازه سایز قالب
3 سس کارامل یک لیوان و نیم

طرز تهیه شکلات کاراملی

  • مرحله اول 

ابتدا کیک مورد نظر را خیلی نازک برش بزنید و روی یک سطح صاف پهن کنید. به کمک یک وردنه، روی کیک را صاف کنید و ضخامت آن را کم نمایید. نازک بودن کیک، شکل شکلات شما را بهتر خواهد کرد.

قالب نچسبی را برای تهیه شکلات کاراملی انتخاب نموده و ابعاد آن را اندازه بگیرید. کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز کیک را به اندازه قالب مد نظرتان برش بزنید و آن درست در کف قالب قرار دهید و اضافه های آن را ببرید و بردارید.

طرز-تهیه-شکلات-کاراملی

  • مرحله دوم

ظرف کوچکی را پر از آب کنید و روی حرارت بگذارید تا به نقطه جوش برسد. زمانی که آب به جوش رسید، ظرف دیگری را روی ظرف آب جوش بگذارید به طوری که از زیر، بخار آب به ظرف بالایی برسد. شکلات‌های تخته‌ای را خرد کنید و در ظرف بالایی بریزید و اجازه دهید تا با حرارت بخار، آرام آرام آب شود.

آموزش-تهیه-شکلات-کاراملی

  • مرحله سوم
یک پلاستیک فریزر تمیز را بردارید، سس کارامل را داخل آن بریزید و گوشه آن با یک کمک قیچی سوراخی ایجاد کنید. قالبی که کیک را در آن گذاشتید را تا حدی پر کنید که بشود روی آن شکلات بریزید. حالا قالب را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید کارامل کمی خنک و سفت شود.
آموزش-تهیه-شکلات-کاراملی
  • مرحله چهارم
شکلات هایی که در مرحله قبل آب کردید به  آرامی روی سطح کارامل بریزید و کاملا پخش کنید تا تمام سطح قالب را بپوشاند، اکنون شکلات کاراملی‌های خود را نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید تا مواد خودشان را بگیرند.
روش-تهیه-شکلات-کاراملی

پس از گذشت این زمان، شکلات کاراملی را بیرون آورده و از قالب بیرون بیاورید و به شکل دلخواه برش بزنید.آنها را داخل ظرف مناسبی بچینید و با چای یا شیر میل کنید.

مراحل-تهیه-شکلات-کاراملی

نکات تهیه شکلات کاراملی

  • اندازه شکلات کاراملی، به سلیقه و نظر شما بستگی داشته و می‌توانید آن را به کیک بزرگی تبدیل کنید. برای انجام این کار لازم است از حجم بیشتری شکلات، کارامل و کیک استفاده کنید و برای آماده کردن آن قالب بزرگتری انتخاب کنید.
  • شکلات استفاده شده در این تهیه این دسر بستگی به ذائقه شما دارد، شما می توانید از انواع شکلات تخته ای اعم از تلخ، شیرین یا شیری نیز استفاده کنید. 
  • کیکی که در این دسر استفاده شده را می‌توانید به صورت خانگی تهیه نمایید یا از کیک‌های صبحانه آماده در مغازه‌ها برای تهیه آن استفاده نمایید. نوع کیک نیز به بسته به سلیقه شما می‌توانید ساده، شکلاتی، موزی یا هر طعم دیگری باشد.
  • می‌توانید جای قرار‌گیری شکلات و کارامل را با هم عوض کنید؛ به این صورت که ابتدا شکلات را داخل قالب بریزید و در آخرین مرحله کارامل را اضافه کنید.
  • می‌توانید برای خوش طعم‌تر شدن شکلات کاراملی، هنگام آب کردن شکلات تخته‌ای، مقداری کره نیز به آن اضافه نمایید.
  • برای تزئین روی شکلات کاراملی، می‌توانید از انواع ترافل‌های رنگی و شکلات رنده شده استفاده کنید.
  • می‌توانید شکلات کاراملی‌های خود را در دو رنگ نیز تهیه کنید. برای این کار لازم است، تعدادی از آنها را با شکلات شیری تهیه نموده و تعدادی را با شکلات قهوه‌ای درست کنید.
  • این شکلات، به دلیل استفاده کمتر از کاکائو، کالری پایین‌تری نسبت به شکلات‌های معمولی داشته و برای افرادی که رژیم دارند نیز بسیار مناسب است البته باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آن، برای هر گروه سنی مضر بوده و سلامت شما را به خطر خواهد انداخت.
  • شکلات‌ کاراملی باید در یک ظرف با در بسته و در یخچال نگهداری شوند. لازم است بدانید که به دلیل کارامل استفاده شده در این شکلات‌ها، زمان نگهداری آن طولانی نبوده و باید در حداقل زمان، آن را مصرف نمود.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید