8 نوشیدنی مناسب فصل پاییز 1402

در هر جای دنیا اگر بپرسیم کدام نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان خوب است، قطعا به نوشیدنی‌های گرم اشاره می‌کند. حس گرمیِ دلپذیری که می‌توانیم با یک نوشیدنی پاییزی به دست آوریم، گاهی آنقدر قوی است که دلمان می‌خواهد، در همه فصول سال تکرار کنیم. 
با این تفاسیر بسیار خوب است اگر برای میل‌کردن نوشیدنی پاییزی خود ایده‌های مناسبی داشته باشید. به همین دلیل در ادامه می‌خواهیم از 8 نوشیدنی برای فصل پاییز بگوییم که نه‌تنها گزینه‌های خوبی برای عصری پاییزی در کنار خانواده هستند؛ بلکه می‌توانند دورهمی‌های شما را هم مزین کنند. 

چای ماسالا 

به‌جرات می‌توانیم بگوییم که هیچ دورهمی ایرانی را نمی‌توانیم بیابیم که در آن چایی دم نشود؛ اما با تمام این اوصاف چای ماسالا چیز دیگری است. چای ماسالا به‌دلیل طعم و عطرش در مناطق مختلف دنیا بسیار محبوب است. فنجانی از نوشیدنی پاییزی چای ماسالا می‌تواند از انواع بیماری‌ها جلوگیری کند و شما را سالم نگه دارد. 
چای ماسالا ترکیبی از چندین ماده از جمله هل، زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه و دارچین است؛ اما افراد خبره می‌دانند که معمولا فنجان‌های چای ماسالا طعم‌هایی یکسان ندارند. دلیل این قضیه انتخاب میزان و نوع مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی با توجه به ذائقه است. 
برای تهیه این نوشیدنی پاییزی از نسبت‌های متفاوت آب و شیر استفاده می‌شود. با این وجود اگر شما ماسالا را با غلظت بیشتر دوست دارید، می‌توانید آب کمتر و شیر بیشتری بریزید. همچنین مقدار ادویه‌ها نیز با توجه به سلیقه شما قابل تغییر است. در نهایت هم باید بگوییم از آنجایی که مقداری از آب هنگام تهیه تبخیر می‌شود، در زمان تهیه با توجه به نیاز نهایی خود از میزان بیشتری آب یا شیر استفاده کنید.
در نهایت باید بگوییم اگر به‌دنبال اکسیری آرامش‌بخش هستید که به شما انرژی بدهد، گرمتان کند و در عین حال کالری چندانی هم نداشته باشد، چای ماسالا از بهترین پیشنهادها به شمار می‌رود. 

 

masala-chai

 

شکلات داغ 

کاکائو ماده اصلی شکلات داغ به شمار می‌رود. این ماده حاوی مواد مغذی مفید مانند آنتی‌اکسیدان‌ها است که به‌راحتی کلسترول LDL خون را کاهش می‌دهند. به همین دلیل است که می‌گویند شکلات داغ از ابتلا به بیماری‌های قلبی زودرس، بیماری‌های عروق کرونر یا حملات قلبی جلوگیری می‌کند. همچنین دانشمندان ثابت کرده‌اند که شکلات داغ برای تقویت قدرت مغز هم مفید است. دلیل آن هم فلاوانول‌های کاکائو هستند که سطح اکسیژن مغز را افزایش می‌دهند و مستقیما منجر به افزایش متابولیسم مغز می‌شوند. 
با این اوصاف اگر هوای سرد پاییز شما را بی‌رمق کرده است یا از انجام کارهای روزانه خسته شده‌اید، وقتش شده است که نوشیدنی پاییزی خود را آماده کنید. پس از میل‌کردن شکلات داغ به‌وضوح متوجه خواهید شد که علاوه بر شادابی درونی، نیروی فراوانی برای انجام کارهای خود دارید.

 

hot-cholate

اسپرسو (Espresso)

این نوشیدنی پاییزی آنقدر اهمیت دارد که به‌خاطرش روش‌های دیگری را هم امتحان کنید. تقویت حافظه بلندمدت، بهبود تمرکز، کاهش خطر سکته و بسیاری از مزایای دیگر نتیجه میل‌کردن یک فنجان اسپرسو است. از طرف دیگر کالری بسیار پایین این نوشیدنی و بهبود وضعیت عملکرد بدنی، باعث می‌شود تا آن را بهترین گزینه برای شروع هر فعالیتی بدانیم. به همین دلیل است که علاقمندان اسپرسو، هر صبح از نوشیدنش لذت می‌برند. 
اما وقتی نوبت به نوشیدن اسپرسو می‌رسد، گاهی آنقدر به این نوشیدنی علاقمند می‌شوید که از خود می‌پرسید: آیا محدودیتی هم برای نوشیدن اسپرسو وجود دارد؟ 
پاسخ این است که نوشیدن فنجانی اسپرسو در روز می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد شناختی کمک کند. با این حال، نوشیدن بیش از حد آن هم می‌تواند بر سلامتتان تاثیر منفی بگذارد. ایجاد استرس و بی‌خوابی (علائم رایج مصرف زیاد کافئین) از این جمله هستند. اما اینکه چند فنجان اسپرسو برای شما کافی است، واقعا به واکنش بدن شما در برابر کافئین بستگی دارد.
گفته می‌شود کسانی که اسپرسو سفارش می‌دهند، ماجراجو و قدرتمند هستند. شخصیتی قوی دارند که می‌داند چه می‌خواهد و از درخواست آن نمی‌ترسد. این بهترین راه برای توصیف چنین افرادی است. نظر شما چیست؟

 

Espresso

 

قهوه لاته 

می‌گویند کسانی که لاته می‌نوشند، افرادی ملایم و خوش‌رو هستند. اگر شما هم از این گروه هستید، ما قطعا این نظریه را قبول می‌کنیم. اما اینکه قهوه لاته در بین خانواده قهوه، مشهورترین نوع به شمار می‌رود، نه به‌عنوان نظریه، بلکه به‌عنوان واقعیتی آشکار، کاملا پذیرفته است. قطعا شما هم هر جا صحبت از قهوه می‌شود فنجان بزرگی از شیر و اسپرسوی داغ را تصور می‌کنید که با بهترین طرح‌ها خودنمایی می‌کند. این تا جایی است که معمولا از لاته‌های خود عکس هم داریم. البته که طرح‌های زیبای روی لاته، آن را شبیه به بوم نقاشی می‌کند؛ اما این تنها دلیلی نیست که لاته محبوب‌ترین نوشیدنی کافی‌شاپ شود.
از دلایل محبوبیت لاته این است که تعادل کاملی بین طعم قوی اسپرسو و خامه شیر ایجاد می‌کند. این ترکیب برای افرادی مناسب است که از کمی شیرینی و فوم خامه‌ای در قهوه خود لذت می‌برند؛ اما لزوما نمی‌خواهند طعم اسپرسو را از بین برود. 
از دلایل دیگر محبوبیت لاته هم تطبیق‌پذیری آن با توجه به ذائقه شماست. شما می‌توانید با تغییراتی در دستور یا اضافه‌کردن برخی از طعم‌ها به لاته رنگ‌وآب دیگری دهید. این بدان معناست، دفعه بعد که خواستید لاته خود را تهیه کنید، می‌توانید به آن اسانس‌های مختلفی مانند وانیل، دولچه دِلِچه یا هورچاتا اضافه کنید و از طعم متفاوتش لذت ببرید. همچنین می‌توانید نوع شیر مصرفی خود را تغییر دهید. مثلا با استفاده از شیر بادام یا جو دوسر، برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یا به‌دنبال طعم متفاوتی هستند، فنجانی از یک نوشیدنی منحصربه‌فرد پاییزی تدارک ببینید. 

 

fall-coffee

قهوه دالگونا 

خوب باید بگوییم که اگر مهمان سرزده دارید، قهوه دالگونا از بهترین گزینه‌ها برای پذیرایی است. روش تهیه آسان و ظاهر زیبای آن از بهترین مزایا برای این شرایط به شمار می‌روند. البته در نهایت هم نتیجه چنان رضایت‌بخش خواهد بود که اگر کسی روش تهیه قهوه دالگونا را نداند، گمان می‌کند برای آن زحمت فراوانی را متحمل شده‌اید. 
اما قضیه فقط همین نیست؛ بلکه روش‌های مختلف سرو و امکان تغییر در دستورالعمل هم می‌تواند اوضاع را جذاب‌تر هم بکند. کافی است به‌جای شکر عسل بریزید یا اصلا آن را تلخ درست کنید. در صورتی هم که به مواد اولیه کمی پودر کاکائو بیفزایید نتیجه واقعا دیدنی خواهد بود. برخی هم آن را بسته به سلیقه، گاهی داغ و گاهی سرد میل می‌کنند. 

Dalgona-coffee

چای به 

اگر هر کدام از نوشیدنی‌های دیگری که در این مطلب از آن‌‎ها صحبت کردیم، برای برخی مناسب نیستند، چای به را باید مستثنی بدانید. این نوشیدنی برای همه از پیر و جوان مناسب است و قطعا خواص فراوانی هم دارد. چای به علاوه بر داشتن فوایدی فراوان برای سلامتی جسمی و روحی، نوشیدنی سبکی هم هست. افراد فراوانی آن را بدون شیرین‌کننده‌ها مصرف می‌کنند؛ زیرا «به» شیرین ملایمی به چای به می‌دهد. البته اگر هم قصد دارید چای به را با یک شیرینی میل کنید، پیشنهاد ما خرما است.

tea   

موکا 

موکا نوعی نوشیدنی قهوه است که طعم تند قهوه و شکلات را با هم ترکیب می‌کند. برخی می‌گویند علاقمندان به موکا کمال‌گرا و خودجوش هستند. شاید دلیل این صحبت همین ترکیب قهوه و شکلات است. بسیاری هم موکا را شبیه به لاته می‌دانند؛ اما باید بگوییم که موکا خلاف لاته شکلات هم دارد. با این اوصاف این نوشیدنی پاییزی مزایای فراوانی از لاته و شکلات داغ را در یک لیوان به شما می‌دهد. انرژی حاصل از شکلات موکا از طرفی و تقویت ذهن حاصل از کافئین موجود در آن از طرف دیگر  می‌تواند آن را به گزینه‌ای با قابلت مضاعف برای زمان خستگی تبدیل کند. 

Mocha

لیموناد

لیموناد منبعی غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بر سلامت ما تاثیر فراوانی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C خطر بیماری قلبی و سکته را نیز کاهش می‌دهد. البته نباید از یاد ببریم که این نوشیدنی حاوی مقادیری شکر نیز هست و باید در نوشیدن آن حد اعتدال را رعایت کنیم. 
در کل باید بگوییم که این نوشیدنی خنک را نه‌فقط در تابستان، بلکه در گرمای دورهمی‌های پاییزی نیز می‌توانید بنوشید. همچنین اگر در هر فصلی احساس کردید که به انرژی و طراوتی بهاری نیاز دارید، لیموناد را فراموش نکنید.

limonad

 

مخلص کلام
بسته به شرایط آب‌وهوایی نوع نوشیدنی انتخابی ما ممکن است فرق کند، مثلا برای فصول سرد میل‌کردن دمنوش، چایی یا شکلات داغ بیش از هر چیز دیگری ما را وسوسه می‌کند. گروهی هم عقیده دارند سرو یک نوشیدنی پاییزی دلیلی برای به‌دست‌آوردن حس آرامشی است که گاهی به‌تنهایی و گاهی با دیگران تجربه می‌کنیم. در این بین ما عقیده داریم میل‌کردن یک نوشیدنی چه در خلوت و چه با دیگران، به شما زمانی می‌دهد تا ذهن خود را به موارد دلخواه معطوف کنید. شاید این را بتوانیم نوعی استراحت ذهنی بدانیم.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید