Kabak-tatlisi

دسر کدو حلوایی کاباک تاتلیسی ترکیه ای به 2 روش | کدو گردویی

  • کالری 49
  • قند 1 گرم
  • زمان آماده سازی 20
  • زمان پخت 20
  • کشور ترکیه

کدو حلوایی از جمله خوراکی‌های خوشمزه و سالمی است که خواص مختلفی هم دارد. بسیاری از مردم با توجه به همین خواص تمایل دارند آن را در هر دستور غذایی بگنجانند. در بین دستورهای غذایی مختلف هم، دستور تهیه دسرها، کیک‌ها و دیگر خوشمزه‌های شیرین با کدو حلوایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. 
در ادامه قصد داریم از مزایا و روش استفاده کدو حلوایی برای دسرها بگوییم. اگر شما هم از خواص این ماده خوراکی خبر دارید، قطعا بارها و بارها به‌دنبال همین دستورهای غذایی گشته‌اید. شاید هم دلایل محبوبیت آن را نمی‌دانید؛ ولی همچنان از میل‌کردنش لذت می‌برید. ما هم به همین بهانه، در این مبحث می‌خواهیم از دسری بگوییم که فقط با کدو حلوایی و کمی شکر درست می‌شود. 

 

طرز تهیه دسر کاباک تاتلیسی

وقتی کسی از بازار ترکیه کدو تنبل می‌خرد، به‌احتمال 99 درصد می‌خواهد کاباک تاتلیسی (Kabak tatlisi) درست کند. کاباک کلمه‌ای است که برای انواع کدو حلوایی و کدو سبز استفاده می شود. تاتلی نیز به‌معنای دسر یا شیرینی است و در کل معنای دسر تهیه‌شده از کدو تنبل می‌دهد.
این دسر به‌اندازه‌ای محبوب و متداول است که حتی فروشندگان بازارهای محلی کدو تنبل‌های تکه‌تکه شده و پوست‌کنده‌شده را در بسته‌بندی می‌فروشند تا تهیه آن را آسان‌تر کنند. مواد تشکیل‌دهنده آن ارزان و روش تهیه نیز بسیار ساده است. 

مزایای کدو حلوایی 

کدوحلوایی ماده‌ای بسیار مغذی است. یک فنجان پخته (245 گرم) از این خوراکی فقط و فقط 49 کالری دارد؛ اما اگر بخواهیم مواد مغذی موجود در همین میزان را بررسی کنیم باید بگوییم که دارای مواد زیر است:  
•    چربی بسیار کم (0.2 گرم)
•    پروتئین (2 گرم)
•    کربوهیدرات (12 گرم)
•    فیبر (3 گرم)


همچنین میزان قابل توجهی بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، مس، منگنز، ویتامین B2، ویتامین E، آهن و میزان کمی منیزیم، فسفر، روی، فولات و چندین ویتامین B دیگر که همگی باعث تضمین سلامتتان هستند. 
با وجود این میزان از مواد مغذی، 94 درصد کدو حلوایی آب است و همین باعث می‌شود تا کالری نسبتا کمی داشته باشد. همین قضیه بسیاری را مجاب کرده است که آن را برای لاغری مفید بدانند. محتوای آنتی‌اکسیدانی موجود در آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد، رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و از آسیب‌رسیدن به سلول‌های شما جلوگیری کند. تقویت سیستم ایمنی، افزایش تولید گلبول‌های سفید خون، سرعت در روند بهبود زخم‌ها، سلامت پوست، کاهش سکته مغزی، کاهش فشار خون و بسیاری موارد دیگر، از دیگر مزایای مصرف چنین ماده‌ای به شمار می‌رود. 

 

طرز-تهیه-دسر-کاباک-تاتلیسی

دسر کاباک تاتلیسی

ردیف نام مواد مقدار
1 کدو تنبل 2 کیلوگرم
2 شکر دانه‌ریز 3 یا 4 فنجان
3 در صورت تمایل گردوی خردشده 1 پیمانه 

طرزتهیه دسر کاباک تاتلیسی

می‌بینید که برای شروع کافی است کدو حلوایی و شکر در خانه داشته باشید. این نکته را هم باید بدانید که اگرچه انواع کدو حلوایی را می‌توانید برای تهیه این دسر استفاده کنید؛ اما نوع آن می‌تواند مزه نهایی دسر را تحت تاثیر قرار دهد. در ترکیه، برای این دسر انواعی انتخاب می‌شوند که گوشته ضخیم‌تری دارند و بافتشان رشته‌ای نیست. همچنین استفاده از شکر قهوه‌ای نیز کمک می‌دهد تا طعم لطیف و کاراملی داشته باشد. 
علاوه بر کدو حلوایی و شکر می‌توانید از ادویه‌های دیگری نیز به‌طور اختیاری استفاده کنید. در این صورت کاربرد میخک (پودرنشده) و چوب دارچین در طول فرآیند پخت، باعث گرمی و عطرو‌طعم دلپذیر آن می‌شود. 

طرزتهیه کدوحلوایی

برای آماده‌کردن کدو حلوایی قسمت بالایی آن را برش دهید و نصف کنید. دانه‌ها را بردارید و کدو را به برش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. اکنون برای پخت به دو روش می‌توانید عمل کنید. 

 

طرز-دسر-کاباک-تاتلیسی

 

طرزتهیه کدوحلوایی: پخت به‌ روش اول

کدوها را پوست بکنید و شکر را رویشان بریزید. اکنون درب ظرف را ببندید و برای 5 تا 6 ساعت کنار بگذارید. در این مدت شکر روی کدو حل می‌شود و آب می‌اندازد. آب به‌وجودآمده در ادامه قرار است هم باعث پخت کدوها می‌شود و هم شربت شیرین دسر را تامین کند. با این اوصاف اصلا عجله نکنید. 
پس از این زمان ظرف حاوی کدو را روی حرارت بگذارید. برای پخت می‌توانید چوب دارچین و چند عدد میخک به مخلوط شکر و کدو اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا به‌آرامی بپزد. با جوشیدن آب اطراف کدوها شربت می‌شود. برای پخت بهتر آن‌ها هم باید مطمئن شوید که تمام برش‌های کدو تنبل با شربت پوشانده شده‌اند. با توجه به نوع کدو تنبل، زمان پخت می‌تواند بین 20 تا 40 دقیقه طول بکشد؛ ولی برای بررسی آن می‌توانید بعد از 20 دقیقه نرمی کدو را با چنگال امتحان کنید تا به نرمی دلخواهتان برسد. کدوها پس از سردشدن در قابلمه آماده سرو هستند. 

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(9) 3.7

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

رز

۱۵ آذر ۱۴۰۲

کدوحلوایی خیلی خوشمزه اس ممنون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید