بیوگرافی شیرینی پز خلاق دومینیک انسل

دومینیک انسل (Dominique Ansel)، برنده جایزه جیمز بِرِد

دومینیک انسل، شیرینی پز و صاحب شیرینی پزی های معروف دومینیک انسل در نیویورک، لندن، هنگ کنگ و لس آنجلس است. دومینیک انسل حین خدمت سربازی در آمریکای جنوبی بود که متوجه علاقه بسیار زیادش به آشپزی شد؛ وی به عنوان بخشی از یک برنامه اجتماعی به افراد محلی آشپزی آموزش می داد. بعد از اتمام خدمت سربازی به فرانسه بازگشت و در شیرینی پزی افسانه ای فاچون، مشغول به کار شد. بعد به شهر نیویورک رفت و به عنوان مدیر شیرینی پزی در دانیل انتخاب شد و نهایتا در سال، 2011 شیرینی پزی خود را افتتاح کرد. دو سال بعد با ابداع شیرینی جدیدی به نام کرونات به شهرت جهانی رسید؛ مجله تایم، این شیرینی را به عنوان یکی از 25 شیرینی برتر سال 2013 معرفی کرد. از آن زمان به بعد دومینیک انسل به خاطر نوآوری و مهارت خود، افتخارات زیادی به دست آورد؛ از جمله جایزه Ordre du Merite Agricole (دومین شیرینی پز برتر فرانسه) و جایزه Taste Talk (شیرینی پز برجسته آمریکا). دومینیک انسل بیرون از آشپزخانه هم فردی مفید و نیکوکار است. از سازمان های خیریه مختلف حمایت می کند؛ مثلا سازمان های مبارزه با گرسنگی.

دومینک-انسل-کیست

در ادامه مصاحبه ای با دومینیک انسل را خواهید خواند:

مصاحبه بیزینس تودی با دومینیک انسل

بیزینس تودِی (گریس هنگ): قبل از راه اندازی مجموعه شعب شیرینی پزی دومینیک انسل در جاهای مختلفی کار کرده بودید و به اندازه کافی تجربه به دست آورده بودید؛ از آموزش آشپزی در دوران سربازی گرفته تا کار کردن در شیرینی فروشی معروف فاچون. اگر امکان دارد کمی در مورد این موضوع صحبت کنیم که چه چیزی باعث شد تا شما شیرینی پزی خود را افتتاح کنید و چطور از تجریباتی که آموخته بودید، استفاده کردید؟

دومینیک انسل: من در شهر کوچکی در فرانسه بزرگ شدم، زندگی بسیار ساده ای داشتیم، پدرم در کارخانه ای کار می کرد. ما چهار فرزند بودیم، به همین خاطر چیزهای زیادی نداشتیم. خیلی تصادفی با این حرفه آشنا شدم و شروع به کار در آشپزخانه کردم. نمی دانستم باید چه کار کنم و یا کجا بروم. آخر سر راه خودم را آنجا پیدا کردم. در شیرینی فروشی ای در فرانسه، به نام  فاچون، مشغول به کار شدم؛ هشت سال در شیرینی پزی فاچون کار کردم، با آن ها به کشورهای زیادی سفر کردم، با آن ها در نه کشور مختلف شعبه های جدیدی افتتاح کردیم. تجربه بی نظیر و منحصر به فردی بود؛ خیلی جوان بودم ولی شانس این را داشتم که به کشورهای مختلف سفر کنم. چیزهای زیادی در مورد فرهنگ های مختلف، مردمان مختلف و شیوه های زندگی یاد گرفتم. چیزهای زیادی آموختم. زمانی که به فرانسه برگشتم، از این روحیه برای جمع آوری افکارم استفاده کردم. من همیشه دوست داشتم مغازه خودم را افتتاح کنم. وقتی بچه بودم همیشه از خودم انتظار داشتم. در آن زمان نمی دانستم که در آینده چه اتفاقی می افتد. در نهایت به نیویورک آمدم و برای سرآشپز معروف دانیل بولود کار کردم و حدودا هشت سال قبل، توانستم شیرینی پزی خودم را باز کنم.

بیزینس تودی: فلسفه شما در دومینیک انسل چیست؟ و چطور از آن در سیستم مدیریتی و گروه خود استفاده می کنید؟

دومینیک انسل: در طول زندگی چیزهای زیادی آموخته ام، از افرادی که با آن ها ملاقات داشته ام هم بسیار آموخته ام، همه این تجربیات واقعا مرا به فردی متواضع و فروتن تبدیل کرده اند. در این دنیا چیزهای زیادی برای یادگیری و آموختن وجود دارد و من از این بابت بسیار هیجان زده هستم که می توانم فردی خلاق باشم و خودم را با هنر شیرینی پزی ام نشان دهم. به نظر من خلاق بودن شگفت انگیز و غیر قابل باور است. صداقت، سادگی و خلاقیت سه اصل مهم کار و حرفه من است. پشت تمام شیرینی های جدیدی که خلق می کنم، داستانی وجود دارد و من با تمام آن ها ارتباط عاطفی برقرار میکنم.

دومینک-انسل-بیوگرافی

مطالب مرتبط: طرز تهیه پای لیمو ترش

بیزینس تودی: حالا اجازه بدهید در مورد ارزش هایی که در شیرینی پزی ها و رستوران های خود حفظ کرده اید، صحبت کنیم. هدف اصلی شیرینی پزی سوهو "خلاقیت" است، در حالیکه هدف اصلی آشپزخانه دومینیک انسل "زمان" است. توضیح شما در مورد این ارزش ها و اهداف چیست؟ 

دومینیک انسل: خلاق بودن و خلاقیت داشتن واقعا سخت است، آسان نیست. شما فردی خلاق به دنیا نمی آیید. بلکه باید برای رسیدن به خلاقیت تلاش کنید، باید مدام شیرینی بپزید، باید تحقیق کنید، باید امتحان کنید، باید تمرین کنید، باید شکست بخورید و باید تمامی مهارت های لازم را یاد بگیرید. من دوست داشتم خلاق باشم. نمی خواستم شیرینی ها را همان طوری که هستند تهیه کنم. شیرینی کرونات نمونه بارزی از این خلاقیت است. وقتی که این شیرینی وایرال شد، همه می خواستند این شیرینی را درست کنند و برای خود مغازه بزنند. این دقیقا همان کاریست که من دوست نداشتم انجام بدهم. می خواستم خلاقیت به خرج بدهم و خودم را نشان بدهم. هر زمانی که کار جدیدی انجام بدهیم، مغازه جدیدی باز کنیم، منوی جدیدی تهیه کنیم، آن چیز جدید است و تازگی دارد. من خودم و گروهم  را به چالش می کشم، بیشتر فکر می کنیم و در نهایت ایده های جدیدی به ذهنمان خطور می کند.

بیزینس تودی: با توجه به موقعیت جغرافیایی شیرینی پزی های دومینیک انسل در سر تا سر دنیا، چطور می توانید خود را با فرهنگ های مختلف وفق بدهید و همزمان برند جهانی و یکپارچه خود را هم حفظ کنید؟

دومینیک انسل: ما با تمام گروه های محلی در زمینه خلاقیت و نوآوری کار می کنیم. البته، من در راستای بهبود شیرینی ها و کیفیت شان با آن ها همکاری می کنم. برای به اشتراک گذاشتن عکس های مختلف، ویدئوهای متنوع و ایده های جدید از اپلیکیشن های مختلفی کمک می گیریم. ارتباط برقرار کردن با مناطق زمانی مختلف، کشورهای متفاوت و مفاهیم متنوع کاری بسیار سخت و مشکل است، به همین خاطر باید حسابی غرق در این مسائل شوید و به آنها فکر کنید و تمرین و ممارست را فراموش نکنید. خصوصا برای ایده های جدید، حتما باید ببینید که سنت آن منطقه و مردم چیست و چه چیزی می تواند باعث موفقیت آن شود. مکان ها با هم تفاوت دارند؛ بنابراین، باید تلاش کنیم و شیرینی های خود را با محیطی که در آن زندگی می کنیم تطبیق بدهیم. 

بیزینس تودی: بازاریابی محصولات خود را چطور انجام می دهید؟ 

دومینیک انسل: هیچ وقت بیش از حد به بازاریابی محصولاتم فکر نمی کنم. نباید هم این کار انجام بدهم، من اول به ایده جدید فکر می کنم، به مفهومش، به خود محصول، به عکس العمل مشتریان نسبت به محصول و به اینکه محصول مورد نظر را دوست داشتند یا نه. این نحوه ارتباط با مشتری خودش به خوبی گویا همه چیز است. ما اصلا به تجاری شدن ایده جدید خود فکر نمی کنیم. فقط گویی ایده جدیدمان را با فالوورهای خود به اشتراک می گذاریم؛ چیزی را که خودمان دوستش داریم، خودمان انجامش می دهیم و عاشقش هستیم را با بقیه به اشتراک می گذاریم.  وقتی که آن ها این ایده جدید را دوست داشته باشند، یعنی اکثریت دوستش داشته باشند، در آن لحظه می گویم که همین است. خیلی ساده است: ما چیزی را نشان می دهیم که دوستش داریم و مردم هم علاقه شان را به آن نشان خواهند داد.

 

کرونات-ابداع-شده-توسط-دومینک-انسل

مطالب مرتبط: میلتون اسنیولی هرشی

بیزینس تودی: حالا اجازه دهید در مورد شبکه های اجتماعی صحبت کنیم. کرونات اولین شیرینی ای بود که در سطح جهانی وایرال و همه گیر شد. نظر شما در مورد تاکید روز افزون نسبت به خوراکی های مرسوم و رایج در اینستاگرام، به خصوص در مکان هایی مانند نیویورک چیست؟ چرا که در این شهرهای بزرگ رقابت تنگاتنگی بین رستوران ها وجود دارد. آیا این موضوع به رستوران هایی که در شبکه های اجتماعی فعالیت ندارند صدمه می زند؟

دومینیک انسل: به نظر من شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارند. پلتفرمی است که در آن می توانید خودتان را به خوبی به همه نشان بدهید. اگر چه این همه چیز نیست و مردم نباید بیش از حد از آن استفاده کنند. بسیاری از مردم از این شبکه های اجتماعی برای تبلیغات و دنبال کردن چیزهایی که دوست دارند، استفاده می کنند. این پلتفرم مکانی است برای به اشتراک گذاشتن و باید به خوبی و با موفقیت انجام شود. ابزاری بسیار عالی برای رونق کسب و کار است. من فکر می کنم که این پلتفرم هم درست مانند بقیه چیزها تغییر می کند و امروزه شرکت های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که همگی از این شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. برای من، به شخصه مهم است که نشان دهم مردم در زندگی واقعی خود چگونه هستند. مردمی که چهره هایشان پشت تصاویر شبکه های اجتماعی پنهان شده است و خود واقعی شان را نشان نمی دهند. اما اینها فقط عکس هستند، اینطور نیست؟ شبکه های اجتماعی ابزاری بسیار عالی هستند و زمانی که تغییر کنند ما هم باید خودمان را تغییر بدهیم. باید روشن فکر باشیم و از این رسانه های اجتماعی استفاده کنیم و فراموش نکنیم که خود واقعی مان باشیم. چرا که این واقعی ماندن موضوع بسیار مهمی است.

بیزینس تودی: صفحه اینستاگرام شما ترکیبی از تصاویر خلاقیت ها و تجربه های آشپزی فراتر از شیرینی پزی شماست. شما در صفحه اینستاگرامتان علاوه بر نمایش کار خودتان و کار دیگر رستوران های دنیا را هم به نمایش گذاشته اید، دلیل این کار چیست؟

دومینیک انسل: هدف من از این کار به نمایش گذاشتن اصالت است: آدم های واقعی با غذاها و خوراکی های واقعی، بدون فکر کردن به بهبود غذا و یا بهبود شخص خاصی. این مردم هستند که کار خوب را انجام می دهند و من در قبال کار خوبشان به آن ها اعتبار می دهم، برای اینکه می دانم چقدر سخت تلاش می کنند تا این کار را انجام بدهند. شاید کاری ساده و یا صنعتی متفاوت باشد، اما من دوست دارم به فالوورهای خودم نشان بدهم که بقیه مردم هم مثل آن ها، هر روز سخت تلاش می کنند تا به آنچه که می خواهند برسند.

بیزینس تودی: زمانی که کرونات وایرال شد، عکس العمل شما در آن لحظه چه بود؟ آیا در طول این سال ها دچار یاس و ناامیدی شده اید؟

دومینیک انسل: این اتفاق خیلی سریع افتاد. در سال های اول، اپلیکشن هایی مانند اینستاگرام و شبکه های اجتماعی تازه باب شده بودند. این اتفاق اینقدر سریع افتاد که واقعا چیزی به خاطر ندارم؛ درست مثل اینکه این اتفاق لحظه ای به ذهنم خطور کرده بود. بعد از گذشت دو روز از وایرال شدن این قضیه، قبل از باز شدن مغازه شاید بالغ بر هفتصد نفر بیرون شیرینی پزی صف کشیده بودند. واقعا در آن لحظه مدیریت چنین جمعیتی برای خود من و کارکنان بسیار سخت و مشکل بود. ولی خب، این اتفاق فوق العاده ای بود. تماشای این که یک شیرینی مردم را اینطور کنار هم جمع می کند، واقعا اتفاقی زیباست و من واقعا انسان خوش شانسی هستم که توانستم این اتفاق را رقم بزنم. قطعا اتفاقی بی نظیر است. فکر نمی کنم اصلا احساس نا امیدی کرده باشم. شاید در آن لحظه فقط احساس  نگرانی می کردم، برای اینکه در آن زمان ما فقط یک تیم چهار نفره بودیم، آشپزخانه خیلی کوچکی داشتیم، شاید به اندازه آشپزخانه منزل شما. ما در آن روزها تمام تلاش خود را کردیم. شاید در آن روزها نتوانستیم همه را راضی نگه داریم ولی امروز به خوبی از عهده این کار بر می آییم. ما خیلی خیلی سخت کار می کنیم و همچنان به سخت کار کردن ادامه خواهیم داد تا کیفیت و اصالت محصولاتمان را حفظ کنیم.

دومینک-انسل-زندگی-نامه

مطالب مرتبط: 10 گران قیمت ترین شکلات دنیا

بیزینس تودی: شما سفری شگفت انگیز و باور نکردنی را تجربه کرده اید. در طول این مسیر چه چیزی یاد گرفته اید که دوست دارید آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید؟ 

دومینیک انسل: یکی از مهم ترین چیزهایی که در طول زندگیم یاد گرفته ام این است که نباید ترسی به خود راه بدهم. افرادی که اطافم بودند همیشه به من می گفتند "نه این کار شدنی نیست، و یا خیلی سخت است" ولی من نترسیدم و به راهم ادامه دادم. زمانی که شانزده ساله بودم به من گفتند، "به پاریس نرو، زندگی در پاریس سخت است، به نیویورک نرو، این کار شدنی نیست". اطرافیان به من می گفتند که زندگیم را با باز کردن شیرینی پزی در نیویورک هدر ندهم، برای اینکه خیلی از مردم این کار را نمی کنند و شیرینی پزی باز نمی کنند. اطرافیان، همیشه مرا نصیحت می کردند در صورتی که من از آن ها کمک نمی خواستم؛ ولی فکر می کردند که در حق من خوبی می کنند. ولی در حقیقت این طور نبود. دیگران همیشه نگرانتان می کنند، شما را می ترسانند، شما را به شک می اندازند. ولی شما نباید بترسید. اگر نسبت به کاری که می کنید اعتماد دارید، پس اصلا ترس به دلتان راه ندهید. برای رسیدن به هدفتان باید سخت تلاش کنید. اگر شکست خوردید، نا امید نشوید و دوباره از نو شروع کنید. فراموش نکنید که شکست هم بخشی از زندگیست و ما باید از اشتباهاتمان درس بگیریم و بیشتر و بیشتر تلاش کنیم. از همیشه تلاش کردن، از همیشه سخت کار کردن نترسید. بلکه بهترین خود را انجام دهید. نترسیدن باعث موفقیت شما می شود.

 

سوالات کوتاه:

  • سه ویژگی یک شیرینی عالی و با کیفیت: حافظه (چیزی که شما به خاطر می سپارید)، احساس (چیزی که باعث می شود احساس خاصی را تجربه کنید)، طعم و مزه (چیزی که شما را به بیشتر خوردن ترغیب می کند)

  • غذای مورد علاقه شما: من علاقه زیادی به غذا دارم به همین خاطر انتخاب سخت است. ولی در کل عاشق غذاهای تایوانی هستم. نامزد من تایوانی هستند، در خانه بیشتر غذاهای تایوانی درست می کنیم  و خود من هم زیاد آشپزی می کنم. عاشق تخم مرغ هم هستم.

  • اگر آشپز و شیرینی پز نبودید، چه حرفه ای را انتخاب می کردید: قطعا کاری را انتخاب می کردم که خلاقانه باشد. عاشق طراحی، معماری، هنر مدرن و ادبیات هستم. خلق کردن و طراحی را دوست دارم. به همین خاطر بدون شک کاری را انتخاب می کردم که با خلاقیت سر و کار داشته باشد.

  • بهترین ترکیبی که تا به حال امتحان کرده اید، از نظر طعم و مزه: ترکیب مورد علاقه من نارگیل، تمشک و سرکه بالزامیک است. به جرات می توان بگویم که از نظر طعم و مزه واقعا بهترین است. وقتی این مزه ها کنار هم قرار می گیرند، طعم فوق العاده ای را می سازند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید