10 واقعیت جالب درباره شرکت شکلات مارس

شرکت شکلات مارس ومحبوبیت آن

همه مردم از پیر و جوان عاشق شکلات هستند و تا جایی که اکثر ما به یاد می آوریم، شکلات مارس محبوب ترین و دوست داشتنی ترین شکلات ها را تهیه کرده است. آنها در اقصی نقاط دنیا با محصولات محبوبی همچون مارس بار، اسنیکرز، M&M و بسیاری موارد دیگر شناخته شده هستند. با این حال، آنها علاوه بر شکلات تامین کنندگان محصولات دیگری نیز هستند. مارس همچنین صاحب چندین برند محبوب مواد غذایی حیوانات خانگی و همچنین شرکت ریگلی و چندین برند دیگر است. تاریخچه کمپانی مارس و محصولات آنها سفری جالب به سرزمین شیرینی ها است.

10.  میلکی وی (milkyway)موجود در آمریکا همان مارس بار(marsbar) موجود در بریتانیا است

کسانی که در ایالات متحده زندگی می کنند با نوعی شکلات به نام میلکی وی کاملا آشنا هستند. این شکلات از نوقا و کارامل با روکش شکلاتی تشکیل شده و فوق العاده خوشمزه است. این اسم در حقیقت الهام گرفته از این واقعیت است که سازنده آن سعی کرده میلک شیک های مالت پرطرفدار آن زمان را تقلید کند و بر خلاف تصور برخی از مردم الهام گرفته از کهکشان (اشاره به کهکشان راه شیری) نیست. بسیاری از ما که عاشق این شکلات هستیم، ممکن است به هنگام مسافرت این امر را عادی بدانیم که این شکلات در سایر نقاط جهان شکل تقریبا یکسانی ندارد. 
به غیر از ایالات متحده، در بریتانیا و تقریباً همه ی جاهای دیگری که فروخته می شود، یک شکلات بسیار مشابهی وجود دارد - اگرچه دقیقا با مواد اولیه یکسانی درست نمی شود ، که به مارس بار معروف است و جایگزین میلکی وی سنتی در آن مناطق می شود. همچنین ممکن است هنگام مسافرت به خارج از امریکا، واقعا یک شکلات به نام میلکی وی ببینید، ولی آن نمونه از میلکی وی در واقع نمونه اروپایی شکلات سه تفنگدار امریکایی است و البته، تمام اینها توسط شرکت شکلات مارس تولید، فروخته و روانه بازار می شوند. 


9. نام سه تفنگدار به این دلیل است که زمانی سه طعم با هم در یک بسته بندی جای داشتند

بسیاری از مردم نمی دانند که چرا شکلات سه تفنگدار در دنیا چنین نامی دارد. سه تفنگدار نوعی شکلات است که با یک نوقا تقریبا مشابه نوقای میلکی وی پر شده است، به غیر از اینکه نازک تر و نرم تر است. این شکلات در ایالات متحده از محبوبیت خاصی برخوردار است، ولی اکثر مردم توضیحی در خصوص این مسئله پیدا نمی کنند. اکثر مردم را نمی توان به سبب ندانستن آن سرزنش کرد زیرا سه تفنگدار دیگر بر روی لوگوی بسته بندی آن وجود ندارد و مدت زمان بسیار زیادی است که نام این محصول گذاشته شده است.  
دلیل نامگذاری این شکلات به این دلیل است که در ابتدا به صورت سه قطعه جداگانه بسته بندی می شد و هر قطعه دارای یک طعم متفاوت بود - شکلاتی، وانیلی و توت فرنگی. ممکن است به یاد داشته باشید که کمپانی مارس چندی پیش مجموعه ای از شکلات های مینی تبلیغاتی سه تفنگدار، با طعم های کاپوچینو، وانیلی فرانسوی و توت فرنگی را به عنوان بازگشتی به ریشه ی خود عرضه کرد. اگر آنها سه تفنگدار اصلی حاوی هر سه شکلات را که در یک جعبه بسته بندی شده است دوباره عرضه کنند، احتمالاً موفقیت بزرگی محسوب خواهد شد و قطعا کار جالبی خواهد شد.


8. شرکت مارس مالکیت برندهای غذایی حیوانات خانگی ویسکاس و پدیگری را نیز در اختیار دارد

غذای-حیوانات-خانگی-شرکت-مارس
هنگامی که اکثر مردم یک کمپانی شکلات را تصور می کنند، غذای حیوانات خانگی چیزی نیست که بلافاصله به ذهنشان خطور کند. با این حال، شرکت مارس سالهاست که صاحب چندین برند غذایی حیوانات خانگی است از جمله برند مشهور غذای سگ پدیگری و برند غذای گربه ویسکاس. برخی ممکن است تصور کنند که این امر صرفاً بخشی از یک خرید یا معامله استراتژیک بوده است ولی مارس در خصوص تجارت مواد غذایی حیوانات خانگی خود بسیار جدی عمل می کند و برای افزایش سهم بازار و تسلط خود در آن حوزه تمام تلاش خود را می کند. 
چند سال پیش در سال 2014، مارس تقریباً سه میلیارد پول نقد را به پروکتر اند گمبل پرداخت کرد تا عمده تجارت آنها در زمینه حیوانات خانگی را خریداری كند که برندهای ایامز، ناتورا و اوکانوبا شامل این خرید شدند. رئیس بخش مراقبت از حیوانات خانگی آنها از این معامله هیجان زده بود و چنین گفت "این معامله رهبری ما را در زمینه خوراک حیوانات خانگی و علم دام پزشکی تقویت می کند". منظور ما این نیست که بگوییم شرکت مارس برندهای خوبی را در خصوص حیوانات خانگی ندارد ولی به عقیده ما شهرت مارس در میان اکثر مردم بواسطه خوراک حیوانات خانگی نیست. اکثر مردم حتی نمی دانند که آنها برندهای خوراک حیوانات خانگی هم دارند و آنها را عمدتا بخاطر محصولات محبوب شکلاتشان مانند M&M یا اسنیکرز (Snickers) می شناسند. 
 

7. در طول جنگ جهانی دوم، M&M فقط مخصوص جیره غذایی سربازان بود

اسمارتیز-m&m-شکلات-مارس
M&M در واقع یک تاریخچه بسیار جذاب دارد که به روایات زمان جنگ بر می گردد. گفته می شود که در ابتدا سر فارست مارس مشاهده کرده بود که سربازان جنگ داخلی اسپانیا شکلاتی می خوردند که در یک پوسته آب نباتی سفت پوشانده شده بود. او متوجه شد که این شکلات را به گونه ای درست کرده اند تا از ذوب کامل آن در دماهای بالا اجتناب کنند و او تصمیم گرفت که این ایده را به صورت یک آب نبات تمام و کمال تکمیل کند. او به مردی به نام موری مراجعه کرد که به عنوان مدیر شرکت هرشی کار می کرد و نوعی مشارکت را آغاز کرد و M&M بر گرفته از نام هر دو آنها است که بر حسب اتفاق هر دو با ام شروع می شوند. 
با آغاز جنگ جهانی دوم، مارس فرصتی پیدا کرد و شروع به فروش انحصاری شیرینی برای استفاده در جیره غذایی سربازان در مدت زمان جنگ کرد. سربازان این شیرینی را بسیار مناسب دیدند، زیرا به راحتی در لوله های کوچکی بسته بندی شده بودند و به راحتی در گرما ذوب نمی شدند و باعث می شد در بحبوحه جابجایی های سربازان نگهداری و حمل آن آسان باشد. سرانجام جنگ پایان یافت و همه این سربازان کهنه کار از هم اکنون طرفداران پر و پا قرص این محصول بودند. هنگامی که این شکلات را دیگر جیره بندی نکردند و سربازان کهنه کار آن را به خانواده و دوستانشان معرفی کردند، M&M به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد که امروزه هم بخاطر آن شناخته شده است.


6. شکلات اسنیکرز در حقیقت از نام یک اسب گرفته شده است

شکلات اسنیکرز بدون شک نمادین ترین شکلات های مارس است. در واقع هیچ کس نیازی به معرفی این شکلات معرکه ندارد. طعم فوق العاده، فیلینگ کافی و بادام زمینی های واقعی موجود در آن، این شکلات را به یک میان وعده واقعی تبدیل می کند. این شکلات از زمان پیدایش خود از محبوبیت زیادی برخوردار بوده است، ولی اکثر مردم هرگز به ریشه این نام فکر نمی کنند. بسیاری از شکلات ها نام های نسبتا عجیب و غریب و خیالی دارند که ما هرگز برای اندیشیدن به آنها وقت نمی گذاریم. احتمالاً در مورد اسنیکرزها هم همین طور است، زیرا این اسم نسبتا عجیب به نظر می رسد و گویی که اصلاً ارتباطی با شکلات ندارد.
دلیل این مسئله این است که اسنیکرز برگرفته از نام اسب مورد علاقه خانواده های مارس در آن زمان بود و آنها فکر می کردند نامگذاری این شکلات از روی اسبشان کار جالبی خواهد بود. در واقع هیچ ارتباطی بین شکلات و اسب به جز یک پرواز خیالی وجود ندارد. با این حال هنگامی که این محصول در بازار بریتانیا عرضه شد نام آن به طور عجیبی بار دیگر تغییر کرد زیرا در ابتدا در این کشور به شکلات ماراتون معروف بود و سالیان سال از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود. به هرحال به دلیل هماهنگی، مارس این نام را در سراسر جهان به شکلات اسنیکرز تغییر داد و فروش این محصول در بریتانیا به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به طور کلی مصرف کنندگان با قضیه تغییر نام محصولات به طور ناگهانی پس از سالیان سال کنار نمی آیند.


5. مارس با گیاهخواران بریتانیا درگیر شد

در سال 2007، گیاهخواران بخاطر مقدار بسیار کمی از پنیر مایه احتمالی حیوانی در شکلات های خود عصبانی شدند. مارس به مردم گفته بود كه آنها نوعی آب پنیر را كه از جانوران میکروسکوپی بدست می آید به نوعی آب پنیر که از پنیر مایه– یک فراورده جانبی حیوانی که از شکمبه گوساله گرفته شده بدست می آید، تغییر می دهند. پس از یک هفته انتقاد، مارس موافقت کرد که از استفاده آن در برخی از محصولات خود صرف نظر کند، ولی مایل هم نبود آن را به طور کامل از همه محصولات خود کنار بگذارد. این امر باعث شد بسیاری از افرادی که سبک زندگی گیاه خواری سفت و سختی را دنبال می کردند، از این شرکت عصبانی شوند. آنها احساس كردند كه مارس به طور کامل عقب نشینی نکرده و همچنین هنوز نوعی سردرگمی در مورد چیزهایی که پنیر مایه حیوان را شامل می شد و چیزهایی که این ماده را شامل نمی شد، وجود داشت.
دلیل این امر این است که هیچ فراخوانی وجود نداشت ، زیرا بسیاری از محصولات از قبل از رده خارج شده بودند و هیچ گونه خطری از نظر سلامتی در مورد آنها وجود نداشت . اکثر افراد، حتی گیاه خواران با مقدار اندکی فراورده جانبی احتمالی حیوانی در یک شکلات ناسالم مشکلی ندارند. بسیاری از گیاه خواران شکایت کردند که هر چند این شرکت چند خط تولید ، بدون آب پنیر حاوی پنیر مایه حیوانی کنار گذاشته بود، اما هیچ راهی برای اطلاع از این موضوع وجود نداشت که آیا ممکن است آنها یکی از نمونه های نامناسب گیاه خواری را که قبلاً کنار گذاشته شده بود بخورند. شکلات مارس در عوض استدلال كرد كه هیچ گونه تحریم و یا تأثیر قابل توجهی در فروش آنها وجود نداشته است و اینكه آنها قبلا برای خشنودی یک اقلیت كوچك اقدامات لازم را انجام داده اند. 

4. مارس صاحب برنج آنکل بنس است و سعی کرده ریشه های نژادی جنجال برانگیز را برطرف کند

برنج-عمو-مارس
برند دیگری که متعلق به مارس است و بسیاری ممکن است از شنیدن آن تعجب کنند، شرکت برنج فوری آنکل بنس است. محصولی فوق العاده مشهور که در فروشگاه های مواد غذایی سراسر ایالات متحده و احتمالا سایر نقاط جهان نیز موجود است. همه مردم این تصویر را می شناسند و بسیاری از ما با دانستن منشاء احتمالی این تصویر، کمی احساس عجیبی داریم. این تصویر همچون برند شربت پنکیک آنت جیمیما، یک آمریکایی آفریقایی تبار را به تصویر می کشد که او را به عنوان خدمتکاری در حال تهیه غذا برای افراد سفید پوست نشان می دهد. لباس هایی که هر دو آنها پوشیده اند و عنوانی که استفاده کرده اند و همچنین نداشتن یک نام خانوادگی، افراد بسیاری را دچار سوءتفاهم می کند و کنجکاو می شوند بدانند که سازندگان آنها به هنگام طراحی این برند برای اولین بار به چه چیزی فکر می کردند.
هنگامی که مارس برنج آنکل بنس را چند سال پیش در اختیار گرفت، تصمیم گرفت سعی کند با تغییر تصویر، این برند را از ریشه های نژادی جنجال برانگیز خود رها کند. آنها یک کمپین بازاریابی ترتیب دادند که در آن آنکل بن ، به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت خود به تصویر کشیده شد ، به این صورت که در یک دفتر فانتزی بر تمام تصمیمات مربوط به محصول نظارت می کرد. این کمپین تبلیغاتی او را به عنوان یک رهبر خردمند نشان می داد که همیشه بهترین اطلاعات را دارد، ولی در عین حال به کراوات پاپیونی او که بخاطر آن مشهور بود دست نزدند. واکنش بسیاری از آمریکایی های آفریقایی تبار متفاوت بود. بعضی از مردم احساس می کردند که این کار گامی مثبت است که به احیای تصویر این برند کمک می کند ولی برخی دیگر می گفتند این کار مانند سرپوش گذاشتن روی گذشته و تلاش برای نگه داشتن چیزی است که آنها ترجیح می دهند از بین برود. خوشبختانه به نظر می رسید اکثر مردم احساس می کنند تلاش صادقانه ای برای غلبه بر گذشته نژادپرستانه این برند در حال انجام شدن است. 


3. شکلات های ریسز پیسز فیلم E.T.  قرار بود M&M’s باشند ولی کمپانی مارس آن را نپذیرفت


E.T.  یک فیلم نمادین است و یکی از معروف ترین صحنه ها و همچنین مشهورترین چینش محصولی که تا به حال در فیلم ها دیده شده، صحنه شکلات های ریسز پیسز بود. افراد کمپانی هرشی احتمالاً هنوز هم از این کار خرسند هستند. شکلاتی که در اصل قرار بود در این فیلم استفاده شود M&M بود و برای انجام یک معامله مرتبط با فیلم به مارس مراجعه کردند. کمپانی مارس در اقدامی که هنوز هم ممکن است بابت آن پشیمان باشد، با حضور M&M در فیلم یا انجام هر گونه معامله بازاریابی موافقت نکرد. برخی ادعا می کنند که مدیری که این تصمیم را گرفت نمی خواست محصول این شرکت در فیلمی باشد که یک موجود خارجی عجیب در آن حضور دارد، عده ای دیگر می گویند که آنها فکر نمی کردند این فیلم موفقیت آمیز باشد و نمی خواستند برند خود را با آن مرتبط کنند. بنا به هر دلیلی، کمپانی مارس این کار را نپذیرفت و فیلم سازان مجبور به جستجوی یک گزینه دیگر شدند.
هنگامی که آنها متوجه شدند شکلات مشابهی وجود دارد، که البته به همان اندازه محبوبیت ندارد و توسط هرشی ساخته می شود، معامله ای را ترتیب دادند تا بجای آن از Reese’s Pieces  استفاده کنند. فیلم فراتر از تصور آنها موفقیت آمیز بود و هرشی قادر بود از E.T.  در تبلیغات خود استفاده کند تا تداعی معنایی بسیار موفقی را در اذهان مصرف کنندگان شکل دهد و فروش رسیز پیسز به میزان زیادی افزایش یافت، به طوری که سهم زیادی در بازار را از آن خود کرد، اتفاقی که هرگز پیش از این رخ نداده بود. 


2. شکلات مارس به دلیل روال خرید شکلات خود در گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است

شکلات مارس و تمامی غول های شکلات دیگر ، یک مشکل بزرگ دارند که نادیده گرفتن آن کار سختی است . این واقعیت که شکلات این شرکت ها و در اصل همه شکلات ها مربوط به کشورهایی است که در آنها پدیده کودکان کار، سوءاستفاده از آنها و اغلب آنچه برده داری محض نامیده می شود، بسیار رایج است. این مسئله موضوع فیلم های مستند بسیاری را تشکیل داده و قانون گذاران تلاش کرده اند صنعت شکلات را مجبور به خود بازرسی کنند و به خاتمه روال کودکان کار کمک کنند. به هرحال، صنعت شکلات بسیار غنی است و نظام های اقتصادی کشورهایی را که از آنها شکلات می خرند کوچک جلوه می دهد، از این رو در اصل قدرت را در اختیار دارند. بسیاری از شکلات سازان متعهد شده اند که برای خاتمه دادن به پدیده کودکان کار تلاش کنند ولی اهداف آنها همواره در حال تغییر کردن است. 
به عقیده بسیاری از مردم، شکلات سازان بزرگ نظیر مارس، نستله و هرشی در خصوص این موضوع کوتاهی می کنند. یکی از مهلت های اولیه برای مهار پدیده کودکان کار سال 2005 بود ولی این مهلت تا سال 2008 و سپس 2010 تمدید گردید. با فرا رسیدن سال 2010، تولیدکنندگان اصلی شکلات تعهد جدیدی دادند تا پدیده کودکان کار را تا سال 2020 به میزان 70% در ساحل عاج کاهش دهند. نه تنها تا سال 2020 ده سال دیگر مانده بود، بلکه پدیده کودکان کار حتی سه چهارم این میزان هم کاهش نیافت. به نظر می رسد کمپانی هایی که ثروتمندتر از نظام های اقتصادی ای هستند که از آنها خرید می کنند، اگر واقعا مصمم باشند می توانند گام های بیشتری را به منظور جلوگیری از پدیده کودکان کار و استثمار آنها بردارند. 


1. شکلات مارس و سایر کمپانی ها اخیراً اقدام به حذف رنگهای مصنوعی از محصولاتشان کرده اند

 استفاده-از-رنگ-طبیعی-در-شکلات-مارس
بسیاری از کمپانی های صنایع غذایی اخیراً شروع به حذف رنگهای مصنوعی کرده اند. یکی از مشهورترین این نمونه ها، اقدام کرافت برای استفاده از رنگ طبیعی محض در محصولات معروف خود مانند ماکارونی فوری و پنیر است. عجیب تر اینکه کمپانی های شکلات هم با وجود اینکه به طور کلی اهمیتی به سلامتی رژیم غذایی نمی دهند، در حال شروع همین کار هستند. این مسئله نشان می دهد که امروزه مصرف کنندگان بیش از پیش نگران مواد تشکیل دهنده مصنوعی هستند، حتی وقتی که از میان وعده های غذایی سالم استفاده می کنند. 
شکلات مارس بویژه در سال 2016 به تیتر اخبار تبدیل شد هنگامی که قول داد تمامی رنگهای مصنوعی را از محصولات انسانی خود حذف کند و به سراغ گزینه های طبیعی برود. آنها خاطر نشان کردند که این امر فورا رخ نخواهد داد. انتظار می رود که حذف تمامی رنگهای مصنوعی را در عرض پنج سال به پایان برسانند ولی هنوز هم به دنبال برخی از بهترین گزینه های طبیعی هستند و از رده خارج کردن فهرست قدیمی و وارد کردن یک فهرست جدید مستلزم زمان خواهد بود. این مسئله همه محصولات ریگلی نظیر استاربرست و همه خطوط مواد غذایی دیگر را در بر می گیرد ولی در حال حاضر شامل محصولات حیوانات خانگی نمی شود. در حالی که این امر ممکن است خیلی خاص به نظر نرسد، حرکت به سمت رنگهای طبیعی می تواند اتفاق خوبی باشد. تحقیقات بیشتر نشان می دهند که بسیاری از رنگهای مصنوعی از نظر اینکه آیا مصرفشان به طور منظم بی خطر است یا خیر بحث برانگیز هستند. یک جایگزین طبیعی که بی خطر بودن آن به اثبات رسیده است، باعث می شود مردم در این دنیای مملو از مواد تشکیل دهنده و غذاهای فرآوری شده به غذاهایی که می خورند حس بهتری داشته باشند. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(5) 4.8

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید