طرز-تهیه-شیرینی-پشت-زیک-مازندران

طرز تهیه شیرینی پشت زیک مازندران

  • کالری 320
  • زمان آماده سازی 10 دقیقه
  • زمان پخت 15 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر مازندران

شیرینی پشت زیک

شیرینی‌ها و تنقلات سالم سنتی ایرانی هنوز هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای تنقلاتی باشد که برای بدن ضرر دارند. شیرینی پشت زیک، نوعی سوهان یا پولکی عسلی کنجدی است که بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است. این شیرینی را معمولا برای عید نوروز یا ماه رمضان تهیه می‌کنند. تهیه این شیرینی بسیار ساده و سریع است. اگر شما هم عاشق میان‌ وعده‌های سالم و سنتی هستید حتما با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه شیرینی پشت زیک آشنا کنیم.

شیرینی-پشت-زیک-مازندران

تاریخچه شیرینی پشت زیک

مازندرانی‌ها از ترکیب عسل و کنجد، شیرینی و عصرانه‌ای مقوی و خوش‌طعم تهیه می‌کنند به نام پشت زیک، که بسیار شیرین است. اما چرا این شیرینی که از کنجد و عسل درست شده به نام پشت زیک در گویش مازنی معروف شده است؟ زیک نوعی پرنده کوچک است که رنگ خودش خاکستری و رنگ زیر بالش سرخ است. گفته می‌شود که شیرینی پشت زیک را در قدیم در مازندران با شکر سرخ تهیه می‌کردند، به همین دلیل نام پشت زیک را برای این شیرینی خانگی سنتی مازندرانی در نظر گرفته‌اند. قدیم‌ترها شکر به رنگ سفید وجود نداشت و بعد در کارخانه‌های صنعتی شکر را سفید کردند. شکر سفید نسبت به شکر سنتی ضرر بیشتری دارد.
البته امروز هم می‌توان شکرهای تیره، سرخ و قهوه‌ای که ضرر کمتری دارند را برای تهیه شیرینی استفاده کرد. شیرینی پشت زیک را به کودکان به عنوان تنقلات می‌دادند و بچه‌ها این شیرینی خوش‌مزه و خوش‌طعم را به عنوان میان وعده در مدرسه یا خانه مصرف می‌کردند.
طرز تهیه شیرینی پشت زیک آسان است، فقط کافی است کمی دقت و زمان داشته باشید. به راحتی در منزل و بدون وسیله خاص می‌توانید آن را تهیه کنید. به دلیل وجود کنجد و عسل برای ماه مبارک رمضان هم می‌توانید از آن استفاده کنید. این شیرینی پشت زیک بسیار شیرین و خوش‌خوراک است و باید در مصرف آن دقت شود و استفاده زیاد از این شیرینی می‌تواند ضرر داشته باشد. 

مواد مورد نیاز شیرینی پشت زیک

ردیف نام مواد مقدار
1 کنجد یک پیمانه
2 عسل یک قاشق غذاخوری
3 کره یک قاشق غذاخوری
4 شکر یک پیمانه
5 زعفران دم کرده یک قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی پشت زیک 

  • مرحله اول

یک تابه متوسط را بر روی گاز قرار دهید. شکر را درون تابه بریزید و عسل را به آن اضافه کنید. حرارت گاز را کم کنید تا مخلوط شکر و عسل به جوش آید. برای اینکه مواد شما نسوزد بهتر است مدام آن را هم بزنید.

طرز-تهیه-شیرینی-پشت-زیک-مازندران

  • مرحله دوم

کمی که رنگ ترکیب شکر و عسل تغییر کرد و به جوش آمد حالا نوبت اضافه کردن کره است. کره را اضافه کنید و اجازه دهید آرام آرام آب شود و با مواد مخلوط شود در همین حین به هم زدن ادامه دهید. رنگ شهد به دست آماده متمایل به قهوه ای کاراملی در خواهد آمد،  به این ترتیب شهد مورد نیاز آماده خواهد شد. دقت داشته باشید برای اینکار بهتر است از ظرف نسوز استفاده کنید و در صورتی که ظرف نسوز ندارید، حتما دقت کنید که کف ظرف هم، هم بخورد. حدود ده تا پانزده دقیقه زمان نیاز است تا ترکیب شما رنگ تیره کاراملی به خود بگیرد.

دستور-پخت-شیرینی-پشت-زیک-مازندران
هر زمان که دیدید که ترکیب شما رنگ کاراملی گرفت کار شما در این مرحله تمام شده است. از آن‌جایی که قرار است این شهد بخش اصلی شیرینی شما را بسازد باید دقت کنید که نه خیلی شل شود که شیرینی شما مثل تافی کش بیاید و نه خیلی سفت شود که شیرینی قابل خوردن نباشد. برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید کمی از شهد در حال آماده شدن را روی یک نعلبکی قرار دهید تا کمی سرد شود. بعد از سرد شدن شهد سفت می‌شود و می توانید میزان سفتی آن را بررسی کنید.

  • مرحله سوم

تا شهد داغ است باید زودتر دست به کار شوید و کنجدها را درون شهد بریزید. کنجدها را کم‌کم به شهد اضافه کنید. برای عطر و طعم بهتر شیرینی کمی زعفران به آن اضافه کنید. در مدت زمانی که کنجدها را به شهد اضافه می‌کنید شهد را خوب هم بزنید تا همه جای آن را کنجد بپوشاند. کنجدها باید در تمام شهد پخش شوند.

مراحل-پخت-شیرینی-پشت-زیک-مازندران

  • مرحله چهارم

در این مرحله باید شهد مخلوط شده با کنجد را شکل بدهید. برای شکل دادن به مواد دو راه دارید یا از قالب استفاده کنید، قالب شما هر چیزی می‌تواند باشد ولی معمولا یک ظرف مستطیلی بزرگ برای این کار در نظر می‌گیرند که بتوانند محتوای آن را برش بزنند.  یا مواد را با وردنه روی یک سطح صاف پهن کنید و با کاتر یا چاقو به شکل دلخواه آن را برش بزنید. اگر قالب‌های شما کوچک است ماده اولیه آماده شده را بعد از گذراندن از صافی ریز داخل قالب بریزید.
حتما دقت کنید تا مایه شیرینی گرم است این کار را انجام دهید. اگر قالب شما بزرگ است مواد را در قالب بریزید و آن را صاف کنید. حالا باید با یک چاقو که کمی گرم شده و با استفاده از روغن یا کره چرب شده است، مواد را برش بزنید. شیرینی شما می‌تواند به صورت مربعی، مستطیلی، لوزی یا هر شکل دیگری که مد نظرتان باشد برش بخورد. 

شیوه-پخت-شیرینی-پشت-زیک-مازندران

نکات تهیه شیرینی پشت زیک 

  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید به شیرینی پشت زیک یا سوهان کنجدی خود مغزهای دیگر مانند مغز پسته یا بادام هم اضافه کنید. این کار را باید در مرحله‌ای که کنجدها را به شهد اضافه می‌کنید انجام دهید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به شهد خود ادویه یا پوست لیموترش اضافه کنید. همه افزودنی‌ها بستگی به نوع ذائقه شما دارد.
  • اگر می‌خواهید پشت زیک زیباتر و بهتری داشته باشید می‌توانید کف ظرفی که به عنوان قالب در نظر گرفته‌اید را فویل بکشید و کمی با کره یا روغن روی فویل را چرب کنید. در این حالت می‌توانید ظرف قالب خود را روی شعله کم قرار دهید. به این صورت می‌توانید به راحتی و بهتر از روش قبل قالب‌گیری را انجام دهید.
  • ضخامت شیرینی پشت زیک شما می‌تواند به انتخاب خودتان تغییر کند. این شیرینی می‌تواند ضخامت زیاد (به اندازه سوهان) و یا ضخامت کم (به اندازه پولکی) داشته باشد. دقت کنید که در قالب خود با چه عمقی مواد را می‌ریزید. هر چقدر عمق مواد کمتر باشد شیرینی شما نازک‌تر و هر چقدر عمق مواد بیشتر باشد شیرینی شما ضخیم‌تر خواهد بود.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(5) 4.8

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

Mostafa

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

یکی ازبهترین خلاقیت زنان مازندران بسیار خوشمزه و مقوی که خیلی دوست دارم

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید