طرز-تهیه-شیرینی-رشته-برشته-مازندرانی

طرز تهیه شیرینی رشته برشته مازندرانی

  • کالری 230
  • زمان آماده سازی 480 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر دیباج

شیرینی رشته برشته مازندرانی

اسم این شیرینی برگرفته از نحوه تهیه آن است. جالب است که رشته به رشته یا رشته برشته هر دو یک معنی دارند و در واقع نوع طبخ این شیرینی هستند. چرا که رشته‌های نازکی توسط شخصی که شیرینی را تهیه می‌کند، درست می‌شوند و این رشته‌ها روی هم قرار می‌گیرند به همین خاطر به آن رشته به رشته گفته می شود. در مرحله بعدی این رشته‌ها برشته می‌شوند، پس می‌توان نام این شیرینی را رشته برشته هم نام‌گذاری کرد. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با طرز تهیه شیرینی رشته به رشته مازندرانی آشنا کنیم.

طرز-تهیه-شیرینی-رشته-برشته-خانگی

تاریخچه شیرینی رشته برشته مازندرانی

شهر دیباج که شهری بین سه استان سمنان، گلستان و مازندران است، زادگاه شیرینی رشته به رشته است. دیباج در 52 کیلومتری شمال دامغان بین گلوگاه مازندران و کردکوی گلستان واقع شده است. این شهر زیبا که دارای آب وهوای مناسبی است، منطقه‌ای سرسبز و ییلاقی است که این شرایط، آن را به یک منطقه بکر گردشگری تبدیل کرده است. اما بیشتر از آبشارها و مناطق سرسبز و چشمه‌های این شهر شاید آداب و رسوم و شیرینی‌هایی که در این منطقه طبخ می‌شود برای گردشگران جذاب و حائز اهمیت باشد.

یکی از این آداب و رسوم قدیمی بین زنان دیباجی، پختن رشته به رشته است. شیرینی رشته برشته برای مراسم مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نوروز گرفته تا عید قربان، از جشن‌های مذهبی گرفته تا جشن‌های ملی، محلی و خانوادگی، رشته برشته همیشه شیرینی محافل دیباجی‌ها بوده و هست. این شیرینی در دیباج توسط زنان مسن و بیشتر به صورت خانوادگی تهیه می‌شود. با توجه به اعتقادات دیباجی‌ها، این شیرینی در تمامی ماه‌های سال به جز ماه‌های محرم و صفر تهیه و طبخ می‌شود.

جالب است بدانید که شیرینی رشته‌ برشته برای خود دیباجی‌ها داستان جذابی دارد. آن‌ها عقیده دارند که رشته‌های سفید رنگ می‌تواند موجب سفید بختی زوج‌های جوان شود. وجود شیرینی در رشته به رشته می‌تواند موجب شیرین شدن زندگی باشد و تارهای در هم تنیده و سفت و سخت شده می‌تواند به استحکام و پایداری زندگی کمک کند. البته رشته برشته به صورت سنتی در دو نوع شیرین و بدون شکر طبخ و تهیه می‌شود. این موضوع کاملا به ذائقه شما ربط دارد.

مواد مورد نیاز برای تهیه شیرینی رشته برشته

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد برنج به میزان کافی
2 آب به میزان کافی
3 روغن به میزان کافی
4 پودر قند به میزان کافی

طرز تهیه شیرینی رشته‌ برشته مرحله به مرحله

رشته به رشته را در دو مرحله تهیه می‌کنند که در ادامه با آن آشنا خواهید شد. مرحله اول عمل‌آوری مواد اولیه و مرحله دوم طبخ رشته‌های آماده شده است.

  • مرحله اول: عمل‌آوری مواد اولیه

برای تهیه این شیرینی از آرد برنج استفاده می شود. در روش سنتی، دیباجی‌ها برنج را با آب مخلوط می‌کردند و آن را در آسیاب قرار می‌دادند تا از برنج، آرد برنج تهیه کنند. تهیه آرد برنج کاری سخت و زمان‌بر است و نیاز به آسیاب‌های سنگی دارد که انجام آن در خانه، کار ساده‌ای نیست. خوشبخاتانه امروزه آرد برنج آماده برای طبخ شیرینی رشته برشته در اکثر شهر‌ها وجود دارد و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. 

آرد برنج سفید را با کمی آب مخلوط کنید تا جایی که بتوانید از آن به عنوان یک خمیر رقیق استفاده کنید. دیباجی‌ها به آرد برنج ورز داده شده با آب خمیر مات می‌گویند. خمیر را چند ساعتی در جای خنک یا یخچال نگهداری کنید تا آماده مرحله بعد شود.

طرز-تهیه-شیرینی-رشته-برشته-مازندرانی

یک سینی متوسط را به پشت بر روی گاز قرار دهید تا داغ شود. برای جلوگیری از سیاه شدن شیرینی از شعله پخش‌کن استفاده کنید. وقتی سینی شما داغ شد، خمیر را با سر انگشتان به صورت رشته‌های باریک روی سینی بریزید تا رشته‌ها پخته و آماده شوند. این کار را باید با دقت عمل انجام دهید. رشته‌ها باید روی هم ریخته شوند و مانند تار و پود هم‌دیگر را قطع کنند. بعد از ریختن رشته‌ها بر روی سینی چیزی شبیه یک پارچه دارید که به هر شکلی بخواهید می‌توانید آن را تا بزنید. این رشته ها را در جای خنک و تمیز نگهداری کنید. حداقل مدت زمان برای آماده شدن مواد اولیه برای مرحله دوم بین هفت تا هشت ساعت است.

آموزش-تهیه-شیرینی-رشته-برشته-مازندرانی

  • مرحله دوم: طبخ رشته برشته

حالا باید رشته هایی که آماده کردید را در روغن سرخ کنید. یک تابه یا گود آماده کنید و درون آن به مقدار کافی روغن بریزید، توجه داشته باشید که سطح روغن باید به قدری باشد که رشته ها کاملا در آن غوطه‌ور شوند. بعد از اینکه روغن داغ شد چند ثانیه رشته‌ها را درون روغن داغ قرار دهید و سریع از آن خارج کنید که حالت سوختگی پیدا نکند. 

اکنون همه کارها انجام شده و فقط نیاز است که با سرعت روی رشته‌های سرخ شده شکر یا پودر قند بریزید. پودر قند به دلیل ریز و سبک بودن بسیار جذاب‌تر است. البته شما می‌توانید بسته به ذائقه خود از پودر قند یا شکر استفاده نکنید و این شیرینی را بدون شکر یا پودر قند سرو کنید.

مراحل-تهیه-شیرینی-رشته-برشته-مازندرانی

نکات تهیه شیرینی رشته به رشته

  • با توجه به اینکه  شیرینی رشته برشته در مرحله اول فقط نیاز به آب و آرد برنج دارد، میزان مواد اولیه را با توجه به مقداری که می‌خواهید رشته به رشته درست کنید، آماده نمایید.
  • برای زیبا‌تر شدن شیرینی رشته برشته مازندرانی می‌توانید رشته‌های رنگی درست کنید. برای انجام این کار، در زمان تهیه خمیر اولیه می‌توانید از زغفران، رنگ سبزیجات یا رنگ‌های خوراکی استفاده کنید. معمولا در قدیم از رنگ استفاده نمی‌‌شد و از زغفران، زردچوبه، سبزی‌ها یا چای برای رنگی کردن رشته ها استفاده می کردند.
  • صفحه‌ای که در طرز تهیه رشته برشته به آن اشاره شد باید کاملا صاف و صیقلی باشد. دیباجی‌ها به این صفحه ساج می‌گویند؛ خمیر که به آن مات می‌گوید را بر روی ساج می‌ریزند تا رشته‌ها روی هم قرار گیرند و سفت شوند. بهتر است جنس سینی که استفاده می کنید از مس باشد.
  • این شیرینی به دلیل وجود برنج بسیار مقوی است. در ضمن با توجه به فاصله بین رشته‌ها، این شیرینی یکی از سبک‌ترین شیرینی‌هایی است که در مازندران، ایران و شاید کل جهان تهیه و طبخ شود. نکته حائز اهمیت اینکه دیباجی‌ها به دلیل منطقه خوش آب‌وهوایی که داشتند کشت برنج را انجام می‌دادند و این محصول به عنوان یکی از محصولاتی بود که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شد به به همین خاطر این شیرینی با استفاده از برنج‌های کوچک و شکسته آرد برنج تهیه می‌شد.
  • با توجه به اینکه عمل‌آوری خمیر اولیه و ریختن خمیر به صورت رشته ای بر روی هم کار ساده‌ای نیست، احتمالا باید چندین بار تمرین و تلاش کنید تا بتوانید شیرینی خوبی تهیه کنید. 
  • برای چشیدن طعم اصیل رشته برشته مازندرانی، بهترین راه سفر به شهر دیباج دامغان است که هم گشت‌وگذار در منطقه‌ای بکر داشته باشید و هم تجربه میل کردن شیرینی اصیل دیباجی را برای شما به ارمغان می‌آورد و البته طبخ آن در خانه هم خالی از لطف نیست.

امیدواریم از آموزش تهیه شیرینی رشته برشته مازندرانی لذت برده باشید و پس از تهیه آن در منزل و صرف آن، نظرات و تجربیات خود را با ما شیرینی تا به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(10) 4.6

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

طنین

۷ مهر ۱۴۰۰

به نظر خوشمزه میاد. مرسی از آموزش های خوبتون

ادمین

۷ مهر ۱۴۰۰

خواهش میکنم.خوشحالم آموزش ما رو دوست داشتید

کاربر

۹ فروردین ۱۴۰۲

سلام.خوب بود دستور تهیه ای که گذاشتید اندازه مشخص داشته باشه و اینکه فیلم آموزشی هم میزاشتید.برای کسی که تا به حال رشته به رشته درست نکرده هم اطلاعی از قوام خمیر نداره که بخواد با میزان لازمی که نوشتید کار کنه هم روش ریختن و تشکیل رشته ها رو بلد نیست.

ادمین

۱۴ فروردین ۱۴۰۲

سلام همراه گرامی شیرینی‌تا ممنونیم از اینکه نظر خودتون رو باما در میون گذاشتید، قوام مناسب مایه در تصویر به شما نمایش داده شد و شیوه ریختن رشته ها هم توضیح داده شده اما حتما تهیه ویدئو آموزش تهیه این شیرینی اصیل رو در دستور کار خودمون قرار خواهیم داد.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید