طرز-تهیه-باقلوای-خانگی

طرز تهیه باقلوای خانگی

  • کالری 480
  • زمان آماده سازی 60 دقیقه
  • زمان پخت 50 دقیقه
  • کشور ایران

باقلوای خانگی

باقلوا نوعی شیرینی یا دسر است که معمولا مواد اولیه آن شامل شکر، گلاب، آرد، هل، تخم مرغ، بکینگ پودر، شیر، روغن، پودر قند، پودر پسته، گردو، میخک آسیاب شده و دارچین می‌باشد. این شیرینی در طعم های مختلف گردویی، پسته‌ای، بادامی، نارگیلی و کاراملی تهیه‌ می‌شود. پخت باقلوا از زمان‌های قدیم در کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، یونان، ایران، قبرس، کشورهای آسیای میانه و قفقاز، روسیه و برخی کشورهای عربی رواج داشته و در ایران نیز سوغات شهرهای تبریز، یزد و قزوین به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه باقلوای خانگی را آموزش دهیم، اما قبل از آن بیایید ببینیم این شیرینی خوشمزه از آغاز تابحال چه سرنوشتی داشته و چگونه به وجود آمده است.

تاریخچه باقلوا

منشا پیدایش شیرینی باقلوا هنوز مبهم است و امروزه کشورهای زیادی ادعا دارند که این شیرینی متعلق به آن‌ها می‌باشد. با این حال تقریبا پذیرفته شده که اولین شکل باقلوا از امپراتوری آشور( 800 سال قبل از میلاد مسیح) که در آن لایه‌های خمیر نان به صورت نازک کشیده می‌شد و با آجیل خرد شده و عسل برای مناسبت‌های خاص پخته می‌شد، آمده است. با رشد تجارت بین یونانیان و آشوریان، یونانی‌ها علاقه‌ی زیادی به غذاهای لذیذ آشوری پیدا کردند و با تغییراتی، باقلواهای خود را با تقلید از آشوریان پختند، گفته می‌شود آن‌ها اولین کسانی هستند که در پخت باقلوا از خمیر فوق العاده نازکی به نام فیلو (برگ) استفاده کردند، این خمیر باعث سبک‌تر و ظریف‌تر شدن لایه‌های باقلوا شد. سپس با گذشت زمان و تجارت‌های موجود در راه ابریشم، استفاده از ادویه‌ها و مواد دیگری مانند گلاب، هل و دارچین نیز در پخت این شیرینی رایج شد.

باقلوایی که امروزه می‌شناسیم به لطف امپراتوری عثمانی و از قرن پانزدهم به بعد شکل گرفت، البته مشخص نیست که این رسپی جدید از کشورهای بسیاری که تحت نفوذ امپراطوری عثمانی بودند به دربار این حکومت راه پیدا کرد یا بالعکس، اما این شیوه‌ی پخت جدید شیرینی باقلوا، در آشپزخانه‌های کاخ توپکاپی در قرن هفدهم در استانبول کامل شد و مقبول سلطان عثمانی قرار گرفت. به همین علت او در پانزدهمین روز ماه رمضان، برای نمایش قدرت ارتش و قدردانی از سربازان، صفوف تشریفاتی به نام «باقلوای علایی» راه می‌انداخت و این شیرینی‌ها را، به سربازان خود می‌داد. با گذشت زمان شیوه‌ی پخت باقلوای استانبولی به کشورهای دیگر راه پیدا کرد و هر کشور با تغییراتی کوچک، دستور پخت منحصر به فردی را مخصوص به منطقه‌ی خود ایجاد کرد.

انواع باقلوا: کیک باقلوا و شیرینی باقلوا

این باقلوا با لایه های تردی از خمیر فیلو، عسل و مغزهای خرد شده درست می شود؛ دسری کلاسیک است که قطعا از آن سیر نمی شوید. به راحتی می توانید این دسر فوق العاده خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردنش لذت ببرید. این باقلوای خانگی گزینه بسیار خوبی برای جشن ها و روزهای تعطیل محسوب می شود!

 

آموزش-پخت-باقلوای-خانگی

 

مطالب مرتبط: طرز تهیه شیرینی لیمویی

با درست کردن این باقلوای خانگی و خوشمزه می توانید مهمانان خود را تحت تاثیر قرار دهید. برای تهیه این باقلوای خانگی فوق العاده خوشمزه به کمتر از ده ماده اولیه نیاز دارید و احتمالا همه این مواد را در منزل دارید. این دسر طعمی فوق العاده و هم چنین بافتی کره‌ای و ترد دارد که در دهان آب می شود.

از فکر درست کردن باقلوا در منزل نترسید. شاید فکر می‌کنید درست کردن باقلوا سخت باشد، ولی واقعا بسیار ساده و آسان است! فقط هنگام لایه لایه کردن خمیر فیلو باید صبر و حوصله به خرج دهید؛ اما اگر طبق دستورالعمل دقیق شیرینی تا و تصاویر زیر پیش بروید و تمام نکات ذکر شده را رعایت کنید می توانید این دسر را بدون هیچ عیب و نقصی درست کنید و لذت ببرید.

 

مواد اولیه لازم برای تهیه باقلوا

ردیف نام مواد مقدار
1 مغزهای خرد شده 450 گرم
2 پودر شکر 1/4 پیمانه
3 پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
4 خمیر فیلو 450 گرم
5 کره آب شده 1 پیمانه

طرز تهیه باقلوا خانگی

برای تهیه باقلوای خانگی بیشتر از گردو و پسته خرد شده استفاده می شود، ولی شما می‌توانید از فندق و بادام خرد شده هم استفاده کنید. شما می توانید به دلخواه از یکی از این مغزها و یا ترکیبی از همه آن ها استفاده کنید.

خمیر فیلو

 در تهيه انواع باقلوا معمولا بهتر است از خمير "فيلو" به دليل نرم بودن آن استفاده شود. می توانید ورقه های خمیر فیلو را به صورت آماده از سوپر مارکت ها و یا فروشگاه های بزرگ تهیه کنید. قبل از استفاده حتما اجازه دهید که یخ خمیرها کاملا آب شود. در غیر این صورت هنگام جدا کردن ورقه ها از هم با مشکل رو به رو خواهید شد و هم چنین احتمال پاره شدن ورقه ها هم وجود دارد. پس بالافاصله بعد از در آوردن خمیرها از فریزر در آن ها را باز نکنید.

کره

برای تهیه باقلوای خانگی حتما باید از کره فاقد نمک استفاده کنید؛ در غیر این صورت در آخر دسر شیرینی نخواهید داشت. کره خمیر باقلوا را مرطوب می‌کند و حالتی لایه لایه به خمیر فیلو می دهد، بنابراین برای تهیه باقلوا حتما از کره با کیفیت استفاده کنید. حتما کره را به دمای محیط برسانید تا کار با آن راحت تر باشد و به راحتی بتوانید آن را روی خمیر فیلوی خود بمالید.

 

مطالب مرتبط:آموزش تهیه شیرینی اسکار گردویی خوشمزه

 

طرز-تهیه-باقلوای-خانگی

 

1. مغزهای مورد نظر را داخل غذا ساز بریزید تا به خوبی خرد شوند.

2. حالا مغزهای خرد شده را داخل ظرفی بریزید و شکر و پودر دارچین را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

 

طرز-تهیه-باقلوای-تبریزی

 

3. خمیر فیلو را به اندازه یک قالب 5. 22* 5. 32 سانتی متری برش بزنید؛ بعد کف قالب و دیواره ها را با کره آب شده چرب کنید. یک لایه از خمیر فیلو را کف قالب قرار دهید و روی آن مقداری کره آب شده بمالید. این کار را نه بار دیگر تکرار کنید. در اصل باید ده لایه خمیر فیلو داشته باشید.

4. حدودا یک سوم از ترکیب مغزها را روی خمیر فیلو بریزید.

 

مطالب مرتبط: طرز تهیه شیرینی کشمشی

 

طرز-تهیه-باقلوا-در-خانه

 

5. مجددا روی مغزها یک لایه خمیر فیلو بگذارید و کره مالی کنید. پنج بار دیگر خمیر بگذارید و کره مالی کنید. نیمی دیگر از ترکیب مغزها را روی خمیر بریزید. دوباره یک لایه دیگر از خمیر را روی مغزهای بگذارید و کره مالی کنید. این کار را ادامه دهید تا در آخر ده لایه دیگر داشته باشید.

6. با کمک یک چاقوی تیز باقلوا را به شکل لوزی برش دهید. به مدت 50 دقیقه بپزید تا روی باقلواها کاملا طلایی شود.

 

دستور-پخت-باقلوای-خانگی

 

مواد لازم برای تهیه شربت باقلوا

  1. آب --------------------- یک پیمانه 
  2. عسل ------------------- یک پیمانه
  3. پودر شکر ------------- 1/2 پیمانه
  4. پوست و آب یه عدد لیموی تازه

 

7. آب، عسل و شکر را داخل ماهیتابه بریزید. حالا ماهیتابه را روی حرارت ملایم بگذارید تا به جوش بیاید و حدودا 10 دقیقه بجوشد، مدام باید هم بزنید. حالا پوست لیمو و آب لیمو را هم اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. اجازه دهید خنک شود.

8. زمانی که باقلوای شما آماده شد آن را از فر خارج کنید، ترکیب عسل را روی آن بریزید. اجازه دهید تا این شربت به خرد باقلوا برود. بعد از شش ساعت باقلوای شما آماده سرو است.

 

دستور-پخت-باقلوای-تبریزی

 

مطالب مرتبط:طرز تهیه باقلوای استانبولی

 

نکات بسیار مهم برای تهیه این باقلوا

  • از آن جایی که درست کردن باقلوا یک ساعت طول می‌کشد، پیشنهاد می کنم از مغزهای خام استفاده کنید نه مغزهای بو داده شده.
  • برای تهیه شربت باقلوا به جای عسل می توانید از عسل شکوفه پرتقال استفاده کنید؛ این عسل طعم فوق العاده ای به باقلوای شما می‌دهد.
  • به احتمال زیاد مقداری خمیر فیلو برای شما باقی می‌ماند. می توانید آن را دور تکه‌های مرغ و ماهی بپیچید تا حسابی ترد و خوشمزه شوند. یا می توانید برای تهیه دسر کابلر از این خمیرهای فیلو استفاده و قبل از پخت آن ها را کره مالی کنید.
  • زمانی که خمیرهای فیلو را داخل قالب می گذارید اگر کمی پاره شوند اصلا نگران نشوید، چرا که بعد از پخت خیلی قابل توجه نیستند.
  • خمیر فیلو در معرض هوا خشک می شود، پس باید با یک حوله تمیز روی خمیر را بپوشانید. باید در زمان درست کردن باقلوا و قرار دادن لایه های خمیر روی هم سرعت عمل بالایی داشته باشید و خمیرها را همین طور بدون حوله در معرض هوا قرار ندهید.
  • فراموش نکنید که قبل از پخت باقلوا حتما باید آن را برش بدهید! همانطور که می دانید خمیر فیلو بعد از پخت بسیار ترد و شکننده می شود. بنابراین اگر بعد از پخت آن را برش بدهید قطعا باقلواهای شما ظاهر خوبی نخواهند داشت.
  • از قبل باید شربت عسل را آماده کنید و بگذارید کاملا خنک شود. شربت داغ به خوبی جذب باقلوا نمی شود و در نهایت دسری خیس خواهید داشت. ولی اگر شربت خنک باشد به خوبی جذب باقلوا می شود.
  • مغزها را نباید بیش از حد خرد کنید. هنگام میل کردن باقلوا باید این مغزها را زیر دندانتان احساس کنید.

 

دستور-پخت-باقلوا-در-خانه

 

پرسش های متداول


تفاوت بین خمیر فیلو و خمیر پاف (هزار لا) چیست؟


خمیر فیلو فاقد چربی است، بنابراین زمانی که پخته می شود بافت یکسانی ندارد. خمیر پاف یا هزارلا حین پخت در فر پف می کند در حالی که خمیر فیلو ترد و برشته می شود. این خمیرها معمولا در یخچال فروشگاه ها در کنار هم قرار می گیرند پس هنگام خرید باید دقت کنید و خمیر مناسبی را انتخاب نمایید.

آیا می توان این باقلوای خانگی را بدون عسل درست کرد؟

عسل طعمی کلاسیک به باقلوای شما می دهد، اما اگر علاقه ای به عسل ندارید می توانید از شربت شکر به جای عسل استفاده کنید.

چطور باقلوایی ترد داشته باشم؟

شما به سختی لایه های خمیر را روی هم قرار می‌دهید و تمام تلاش خود را می‌کنید تا در نهایت باقلوایی بی نظیر داشته باشید. به همین خاطر من پیشنهاد می کنم قالب خود را با نایلون نپوشانید بلکه آن را در دمای محیط  قرار دهید و روی آن را با یک حوله تمیز بپوشانید. بهترین راه برای داشتن باقلوایی ترد و خوشمزه همین روش است. این کار از خیس شدن خمیر فیلوی شما جلوگیری می کند.

چرا باقلوای خانگی من خشک می شود؟

حتما باید حواستان باشد که همه جای لایه های خمیر فیلو را خوب کره مالی کنید، ازجمله گوشه های خمیر. اگر قسمتی از خمیر را کره مالی نکرده باشید خمیر شما خشک می شود. بنابراین این کار را با دقت تمام انجام دهید. هم چنین از مالیدن کره زیاد روی خمیر فیلو خودداری کنید چرا که منجر به خیس شدن خمیر شما می شود. فقط باید لایه نازکی از کره روی لایه های خمیر بمالید و همه قسمت ها را به خوبی کره مالی کنید.

آیا می توانم باقلوا را در فریزر نگهداری کنم؟

بله می توانید باقلوای آماده شده را به مدت چهار ماه در فریزر نگهداری کنید. پیشنهاد می کنم باقلواها را در ظروف در بسته قرار دهید و هوایی به داخل آن ها نفوذ نکند. به علاوه بهتر است آن ها را به اندازه‌های کوچکتر تقسیم بندی کنید و در فریزر قرار دهید تا هر زمان که مایل بودید یک مقدار از آن را از فریزر در بیاورید و میل کنید.

 

اگر این آموزش را دوست داشتید با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را در قسمت نظر کاربران بنویسید و اگر سوالی دارید حتما بپرسید.

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید