طرز-تهیه-باقلوای-استانبولی

طرز تهیه باقلوای استانبولی

  • کالری 393
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 45 دقیقه
  • کشور ترکیه
  • شهر استانبول

شیرینی دوست داشتنی باقلوا

بیشتر افراد باقلوا را به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دنیا می‌شناسند اما خیلی از آنها طرز تهیه باقلوا را نمی دانند. احتمالا برای شما هم پیش آمده هنگام گذر از خیابان و رسیدن به یک مغازه باقلوا فروشی، هوس چشیدن طعم باقلوا را کرده باشید. برخی از زبان شناسان ترکیه ای بر این عقیده اند که لغت «باقلوا»، واژه ای قدیمی ترکی است اما برخی نیز بر این عقیده اند که این لغت ریشه در زبان مغولی دارد و به معنی پیچیدن و گره زدن است. 
باقلوا ترکی، این شیرینی خوشمزه حتی در دورترین قاره ها هم طرفداران خاص خودش را دارد. برای مثال، آقای رام داس معلم معروف آمریکایی آنقدر عاشق این شیرینی بوده که زندگی خود را به آن تشبیه کرده است.
اگر دوست دارید با تاریخچه و طرز تهیه شیرینی باقلوا ترکی آشنا شوید و اطلاعات جالبی درباره آن بدست بیاورید، با شیرینی تا در ادامه این آموزش همراه شوید.

معرفی باقلوا

باقلوا نوعی شیرینی است که در کشورهایی مثل ایران، ترکیه، آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و حتی برخی کشورهای عربی تهیه می شود. این شیرینی در کشورهای یونان و روسیه هم طرفدار دارد و طرز تهیه باقلوا به سبک یونانی نیز دستور خاص خودش را دارد. 
اما باقلوا در اصل، شیرینی سنتی ترکمن‌های قدیم است. باقلوا در ایران به شکل مختلفی از جمله لوزی، مربع و لوله‌ای تهیه می شود و طعم های متنوعی همچون پسته‌ای، گردویی، بادامی، نارگیلی و کاراملی دارد. این شیرینی، بیشتر در شهرهایی مثل کاشان، تبریز، قزوین و یزد تهیه می‌شود.
معروف‌ترین باقلواهای دنیا، باقلواهای شهر غازی عنتاب(Gaziantep) در کشور ترکیه و باقلوای باکو(باکی باکلاواسی) هستند. یکی از مهم‌ترین سوغاتی های استان قزوین، باقلوا است که به باقلوای لوزینه معروف است. در شهر کاشان نیز، باقلوای پنج مغز یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های این شهر هفت هزار ساله است. در استان گیلان به دلیل فراوانی گل یاس، از این گل خوش عطر در مواد اولیه باقلوا استفاده می کنند. البته ناگفته نماند، باقلوای منطقه سردرودِ تبریز نیز از مشهورترین باقلواهای ایران است که در زبان محلی به آن «سردری باقلواسی» گفته می شود. از قدیمی‌ترین انواع شیرینی در شهر یزد نیز باقلوا است.

آموزش-تهیه-باقلوا-ترکی

باقلوا استانبولی، معروف‌ترین باقلوای دنیا

اگر اهل سفر هستید و تا به حال به کشور ترکیه سفر کرده باشید، حتما دیده اید که در هر زمان از روز، جلوی درب مغازه های شیرینی فروشی صف های طولانی برای تهیه باقلوا ترکی شکل می گیرد.  هر لایه از خمیر باقلوا بورما «Burma Baklava» یا همان باقلوای ترکی به طور سنتی با پسته و گردو پر می شود و در برخی مناطق نیز از بادام و فندق برای اینکار استفاده می کنند. مردمان ترکیه آنقدر مهمان‌نواز هستند که وقتی از آنها در مورد دستور تهیه باقلوا استانبولی سوال کنید، ابتدا شما را به صرف این شیرینی خوشمزه دعوت خواهند کرد.
باقلوا استانبولی ، دسری خانوادگی است و چندین قرن قدمت دارد و رد پای آن را در فرهنگ های مختلف می توانید پیدا کنید. از آنجایی که امپراتوری عثمانی، یک امپراتوری چندفرهنگی بوده، ترک‌ها، یونانی‌ها، عرب‌ها، بلغارها، روس‌ها، ارمنی‌ها، کردها، فارس‌ها، لبنانی‌ها، آلبانیایی‌ها و مجارها همگی باهم در خلق این شیرینی لذت بخش دست داشته اند.

باقلوای یونانی، شیرینی مذهبی

شاید باورش سخت باشد اما باقلوا در یونان یک شیرینی مذهبی محسوب می شود و در مراسم های مذهبی تهیه و سرو می شود. البته در یونان طرز تهیه باقلوا کمی خاص است. باقلوای یونانی از 33 لایه خمیر تهیه می شود که هر لایه نماد یک سال از زندگی حضرت مسیح است. البته علاوه بر مراسم های مذهبی مسیحی، باقلوا در مراسم های مذهبی اسلامی این کشور مثل ماه رمضان نیز تهیه می شود.

مراحل-تهیه-باقلوا-ترکی

میزان کالری و ارزش غذایی باقلوا

طرز تهیه باقلوا در هر کشوری متفاوت است، اما اگر بخواهیم باقلوای ترکیه ای را در نظر بگیریم هر باقلوا(100 گرمی) به طور میانگین 393 کالری دارد. از نظر ارزش غذایی هر باقلوا دارای 25،9 گرم چربی، 37،5 گرم کربوهیدرات، 6،1 گرم پروتئین، 27،1 میلی‌گرم کلسترول، 196،6 میلی‌گرم سدیم است. ضمنا توجه کنید که باقلوای ترکی و ایرانی سرشار از چربی و کالری است و باید در خوردن آنها احتیاط کنید. 

 

باقلوای استانبولی از چه چیزی تهیه می‌شود؟

باقلوای ترکی یا استانبولی که به باقلوای فیستیکلی یا باقلوای پسته نیز معروف است، معمولاً از خمیر یوفکا، پسته ریز خرد‌شده، کره و شربتی ساده از شکر، آب و آبلیمو تهیه می‌شود. همچنین انواع مختلفی از این دسر زیبا را از باقلوای خاورمیانه، که در آن شربت شکر با گلاب معطر می‌شود تا باقلوای یونانی که با گردو و مقادیر زیادی دارچین آماده می‌شود، پیدا خواهید کرد.

 

انواع باقلوا

پس با توجه به آنچه گفته شد، ده‌ها نوع مختلف باقلوا و دستور پخت باقلوا وجود دارد، پس با خیال راحت مواد مورد علاقه خود را آزمایش کنید. احساس نکنید که مجبور هستید بارها و بارها همان دستور همیشگی را درست کنید. از مخلوط کردن مواد دلخواهتان نترسید! ممکن است نوع جدیدی خلق کنید یا حتی دستور تهیه باقلوای مورد علاقه خود را با این روش پیدا کنید.
دستور تهیه باقلوا، ترکیبی از لایه‌های نازک خمیر یوفکای ترد و آغشته به عسل به‌همراه مخلوط آجیل با عطر دارچین، پسته، گردو و فندق است. باقلوا بهترین دسری است که می‌توانید آماده کنید زیرا باقلوا یک روز بعد از تهیه طعم بهتر و خوشمزه‌تری به خود خواهد گرفت.
برای درست کردن باقلوا از ابتدای این آموزش، گام‌به‌گام با شیرینی تا همراه باشید تا با یادگیری نکات آسان در عین حال تخصصی، بتوانید هر بار بهترین باقلوای عسلی ممکن را برای خود در خانه تهیه کنید.
درست کردن باقلوا عسلی در منزل ممکن است کار بزرگی به نظر برسد، اما به ما اعتماد کنید، آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. این دستور ساده به شما یاد می‌دهد تا مانند یک حرفه‌ای باقلوا درست کنید.

مواد لازم برای تهیه باقلوای استانبولی

ردیف نام مواد مقدار
1 خمیر ورقه‌ای فیلو (خمیر هزارلا) 20 لایه
2 مغز پسته  200 گرم
3 دارچین 1 قاشق چای‌خوری
4 شکر  ¼ پیمانه
5 پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
6 کره 50 گرم
7 شکر ¾ پیمانه
8 آب ¾ پیمانه
9 عسل ¾ پیمانه

طرز تهیه باقلوای ترکی

  • مرحله اول

پیش از شروع کار فر خود را روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا زمان آماده شدن باقلواها به خوبی گرم شود.
در مرحله اول باید شربت عسل را تهیه کنید برای اینکار در یک کاسه متوسط یک لیوان شکر، نصف لیوان عسل، ۲ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو، و سه چهارم لیوان آب را ترکیب کنید. 

باقلوای ترکی

مواد را داخل ظرفی مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیایند. در حین این کار مواد را هم بزنید تا شکر حل شود، سپس حرارت را به حالت متوسط یا کم ببرید و حدود پنج دقیقه دیگر بدون هم‌زدن اجازه دهید مواد با هم مخلوط و بجوشند. پس از آن مواد را از روی اجاق برداشته و بگذارید در حین تهیه باقلوا، سرد شوند. توجه داشته باشید که مواد شهد نباید بیش از حد روی حرارت قرار بگیرند.

طرز-تهیه-باقلوا-استانبولی

  • مرحله دوم

آجیل مورد نظر خود را باهم مخلوط کنید و در یک غذاساز دارای تیغه بریزید و به اندازه کافی خورد کنید. سپس در یک کاسه بزرگ ریخته و شکر، دارچین و میخک آسیاب شده را به آنها اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا مواد باهم ترکیب شوند.

آموزش-تهیه-باقلوا-استانبولی

  • مرحله سوم

در این مرحله باید خمیر یوفکا را آماده کنید. شما می توانید خمیر باقلوا را از قنادی‌ها تهیه کنید. خمیر را باز کنید و نصف آن را برش بزنید. خمیر باقلوا ترکی مثل خمیر یوفکا لایه‌لایه است ولی بسیار نازک‌تر است. پس نصف کل خمیر را برش بزنید.
 خمیر یوفکا نرم شده را با دقت باز کنید و ورقه‌ها را بین دو حوله تمیز آشپزخانه قرار دهید تا از پاره‌شدن آن‌ها حین کار، جلوگیری کنید. مواد مغز باقلوای استانبولی را بر روی خمیر‌های باقلوا یا یوفکا بریزید و سطح آن‌ها را یکدست کنید. 10 لایه دیگر از خمیر باقلوا را بر روی مواد مغز باقلوا قرار دهید و بین لایه‌های خمیر را  کره بمالید.

مراحل-تهیه-باقلوا-استانبولی

  • مرحله چهارم

سپس خمیر آماده شده را به داخل ظرف مورد نظر انتقال دهید و  قسمت‌هایی از خمیر را که از ظرف پیرکس بیرون زده است، ببرید و روی همه سطح خمیر را کره بمالید و با کمک چاقوی تیز، لایه‌ها را به شکل لوزی برش دهید.

طرز-تهیه-باقلوا-در-خانه

  • مرحله پنجم

سپس ظرف باقلوا را به مدت ۶۰ دقیقه درون فر قرار دهید. اگر در این مدت مشاهده کردید که لایه‌های فوقانی باقلوا خیلی زود تغییر رنگ دادند بر روی ظرف فویل بکشید. بعد از ۶۰ دقیقه ظرف باقلوا را از درون فر بیرون آورید و شربت را روی باقلواها بریزید و اجازه دهید باقلوا مقداری خنک شود. آن را به مدت ۵ ساعت در درون یخچال قرار دهید تا شربت به خوبی جذب باقلوا شود.

  • مرحله ششم

حالا نوبت تکه‌تکه کردن باقلواها رسیده‌است. با استفاده از یک چاقوی تیز خوب، شیرینی را به قطعات الماسی شکل (از ۲۴ تا ۳۶ قطعه) برش بزنید و در صورت تمایل قبل از سرو روی آن را با کمی پسته تزیین کنید. باقلوای ترکی شما آماده است. نوش جان.

آموزش-تهیه-باقلوا-در-خانه

نکات طرز تهیه باقلوای استانبولی

  • پسته یا گردو پر مصرف‌ترین آجیل در تهیه باقلوا است. اما لازم نیست فقط از یک مدل استفاده کنید. قطعا با ترکیب مقدار زیادی آجیل مثل پسته، گردو یا فندق به ترکیب جذابی از باقلوا می‌رسید. از جذاب‌ترین ترکیبات برای لایه های میانی باقلوا می‌توان به مخلوط سه مغز پسته، گردو و فندق به همراه دارچین، یک عدد میخک آسیاب شده و مقداری شکر اشاره کرد.
  • این دستور پخت باقلوا استانبولی مملو از آجیل است و کمتر کسی پیدا می شود که آن را نپسندد اما شما می‌توانید این دستور را کاملاً  به سلیقه‌ی خودتان درست کنید و میزان آجیل را به دلخواه تغییر دهید.
  • خمیر یوفکا خود را به درستی گرم کنید. رطوبت بیش از حد باعث چسبندگی خمیر شده و مدیریت آن سخت می‌شود. یوفکا را از بسته خارج نکنید و به اصطلاح در معرض هوا قرار ندهید، بلکه آن را ۱۲ تا ۱۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده استفاده شود.
  • ورقه‌های نازک یوفکا را در حین کار بین دو حوله تمیز قرار دهید تا بتوانید سریع کار کنید. این‌کار به ورقه‌های یوفکا کمک می‌کند تا نرم باقی بمانند و  پاره یا شکسته نشوند.

مراحل-تهیه-باقلوا-در-خانه

  • شربت عسل خود را از قبل آماده کنید. مهم است که شربت عسل یا شکر وقتی بر روی باقلوای داغ و تازه پخته شده ریخته می‌شود، خنک باشد. به این ترتیب شربت تا حدامکان جذب لایه‌های داغ باقلوا می‌شوند و شما یک باقلوا کاملا عسلی خواهید داشت. درست است که شما زمان کافی برای درست کردن شربت در حین پخت باقلوا را دارید، اما حتما  شربت شما برای این‌که بتواند به‌خوبی روی باقلوا بنشیند، نیاز به خنک شدن دارد.
  • مغزهایی که در باقلوا استفاده می‌کنید را خوب خرد کنید، اما خیلی درشت خرد نشوند، بدیهی است که نمی‌خواهید آجیل‌های روی باقلوا خیلی بزرگ باشند یا گاز زدن شیرینی به این زیبایی سخت شود. در عین حال هم توجه داشته باشید که آجیل‌ها را بیش از حد آسیاب نکنید. باقلوای شما به آجیل خورد شده نیاز دارد نه فقط گرد و غباری از آن! باید بتوانید طعم گردو، پسته، فندق و یا هر آجیلی که استفاده میکنید را بچشید.
  • باقلوا پیچیده شده را قبل از پخت تکه‌تکه کنید. خیلی مهم است. قبل از پختن، از یک چاقوی تیز برای تکه‌تکه کردن شیرینی استفاده کنید. چرا قبل از پختن آن را برش دهید؟ زیرا هنگامی که خمیر یوفکا پخته می‌شود، فوق العاده ترد است و اگر سعی کنید آن را برش دهید، به هم می‌ریزد.
  • اگر امروز مهمان دارید، باقلوای خود را از شب قبل درست کنید! باقلوا باید فرصت کند یک روز کامل در شربت عسل یا شکر استراحت کند و خیس بخورد. می‌توانید بعد از برداشتن از روی حرارت و خنک شدن، روی باقلوا را بپوشانید و در دمای اتاق یک روز نگه‌دارید.

 

چگونه از خیس شدن باقلوا جلوگیری کنیم؟

نکته‌ای را که در مورد باقلوای داغ و شربت خنک گفتیم به خاطر دارید؟ این روش نیز کلید جلوگیری از خیس شدن باقلوا شماست. لایه‌های داغ خمیر یوفکا به‌خوبی شربت خنک را جذب خود می‌کند و در عین حال ترد هم باقی می‌ماند.
اگر شربت داغ بود، یا شربت و باقلوا هر دو خنک بودند، شربت در وسط دسر به‌صورت گودالی جمع  شده و به‌خوبی جذب باقلوا نمی‌گردد. این باعث می‌شود شیرینی زیبایی که روی آن سخت کار کرده‌اید خیس شود.

طرز-تهیه-باقلوا-ترکی

چگونه باقلوا ترکی را نگهداری کنیم؟

خبر خوب این است که باقلوا یکی از معدود دسرهایی است که می‌توانید چند روز جلوتر از روز مورد نظرتان، درست کنید. باقلوا میتواند تا ۲ هفته در ظرف شیشه‌ای دربسته در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری شده و تازه بماند. بعد از چند روز می‌توانید باقلوا خود را به یخچال منتقل کنید، اما نگهداری آن در دمای اتاق، بافت ترد آن را بهتر حفظ می‌کند.
زمانی که باقلوا شروع به خشک شدن بکند، به پایان عمر خود نزدیک شده است.
در صورت تمایل می‌توانید تا ۴ ماه باقلوا را فریز کنید. خوب است که آن را در دسته‌های کوچک ذخیره کنید تا زمانی که نیاز به دسر دارید مجبور نباشید کل ظرف را یخ‌زدایی کنید. بسته را یک شب کامل در یخچال قرار دهید یا در دمای اتاق به مدت چند ساعت بگذارید تا بافتش نرم شده و به اصطلاح آب شود.

نکات جالب درباره باقلوا که شاید ندانید

  • باقلوا به نوعی از اجداد اشترودل محسوب می شود که در قرن 16 میلادی توسط مهاجم های ترکیه به مجارستان برده شد.
  • نام «خمیر فیلو» که در تهیه باقلوا از آن استفاده می کنند از کلمه یونانی برگ گرفته شده که مفهوم به نازکی برگ را می‌رساند.
  • 17 ام نوامبر به نام روز جهانی باقلوا نامگذاری شده است.
  • به دلیل تفاوت طرز تهیه باقلوا در کشورهای مختلف، طعم باقلوا در هر کشور با دیگری متفاوت است.
  • تهیه باقلوا فقط مختص فرهنگ های اسلامی نیست و در فرهنگ های مسیحی نیز تهیه می شود.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید