طرز-تهیه-یرینی-آغوزکنا-مازندران

شیرینی آغوزکنا مازندران

  • کالری 280
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 40 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر مازندران

شیرینی آغوزکنا

استان مازندران پر است از شیرینی‌های محلی که هر کدام طعم و مزه خاص خودشان را دارند. امروز قصد داریم شما را با یک شیرینی پر طرفدار و مغذی به نام شیرینی آغوزکنا یا شیرینی کناک آشنا کنیم. این شیرینی از ترکیب آرد و گردو درست می‌شود و در ادامه با توضیحات دقیق‌تری از تاریخچه و نحوه طبخ آن همراه شیرینی تا باشید. 

تاریخچه شیرینی آغوزکنا  یا کناک

جالب است بدانید که آغوز به معنای اولین شیری است که به نوزاد داده می‌شود. اما در اینجا آغوز به یک معنای دیگر بیان شده است. مازندرانی‌ها به گردو آغوز می‌گویند. شیرینی آغوزکنا یا شیرینی کناک، ترکیبی از آرد (نوعی نان) و گردو است و به همین دلیل این نام برای این شیرینی خوش‌طعم و مغذی انتخاب شده است.

زنان مازندرانی معمولا برای شب یلدا این شیرینی را طبخ می‌کردند. هنوز هر در بسیاری از اعیاد و به طور خاص در شب یلدا این شیرینی طبخ می‌شود و به عنوان شیرینی پذیرایی از مهمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته که یکی از مهم‌ترین سوغات استان مازندران از قدیم تا به امروز شیرینی‌های سنتی این استان از جمله شیرینی آغوزکنا یا شیرینی کناک است.

شیرینی-آغوزکنا

شکل شیرینی آغوزکنا یا کناک

شیرینی آغوزکنا یا شیرینی کناک، شکل ظاهری شبیه به شیرینی گردویی دارد. البته بافت آن کمی با شیرینی گردویی متفاوت است. به زبان محلی به آن کنجی هم گفته می‌شود. ولی به طور معمول اکثر مازندرانی‌ها آن را با نام آغوزکنا یا آغوزنان می‌شناسند.

در طبخ شیرینی آغوزکنا از پودر گردو استفاده می‌شود و معمولا برای تزیین روی آن یک نیمه گردو قرار می‌دهند تا شکل قشنگ‌تری به خود بگیرد. از زعفران و پودر هل نیز برای خوش‌بو شدن شیرینی استفاده می‌شود. در گویش مازنی این شیرینی به معنی نان گردویی است. اگر به ترکیب کلمات هم دقت کنید متوجه می‌شوید که نان در انتها و آغوز در ابتدا قرار گرفته است.

برعکس گویش مرسوم فارسی، مازنی‌ها ابتدا صفت و بعد اسم را کنار هم قرار می‌دهند. در گویش رسمی فارسی ما می‌گوییم نان گردویی ولی آن‌ها می‌گویند گردویی‌نان (البته به زبان خودشان آغوزنان). کنجی نام دیگر این شیرینی است و در گویش مازنی به کنجد کنجی گفته می‌شود.

در نوع خاصی از این شیرینی به جای گردو از کنجد استفاده می‌شود و دلیل نام‌گذاری این شیرینی به اسم کنجی استفاده از کنجد بوده است. هر دو نوع این شیرینی در گذشته توسط زنان مازندرانی در تنور طبخ می‌شده که امروزه با تغییرات بسیار زیاد تکنولوژی از فر برای طبخ آن‌ها استفاده می‌شود.

مواد مورد نیاز شیرینی آغوزکنا یا آغوزنان

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد برنج 150 گرم
2 آرد سفید 30 گرم
3 تخم مرغ دو عدد
4 پودر گردو 50 گرم
5 روغن جامد 70 گرم
6 آب 30 گرم
7 شکر 100 گرم
8 بکینگ پودر یک دوم قاشق چای‌خوری
9 پودر هل یک قاشق چای‌خوری
10 زعفران آب کرده کمی

طرز تهیه شیرینی آغوزکنا یا آغوزنان

  • مرحله اول

برای تهیه این شیرینی سنتی ابتدا باید شکر را در آب حل کنید. با توجه به اینکه دانه‌های شکر باید کاملا در آب حل شوند ابتدا آب و شکر را مخلوط کنید و خوب به هم بزنید و کمی بگذارید تا آب و شکر هم خورده باقی بمانند تا تمامی دانه‌های شکر حل شوند.

طرز-تهیه-یرینی-آغوزکنا-مازندران

  • مرحله دوم

همزمان آرد برنج  را داخل یک ماهیتابه روی شعله ملایم تفت دهید. اگر در طول مدت تفت دادن آن را هم بزنید بهتر است چرا که هم آرد نمی‌سوزد و هم حرارت به همه جای آرد به طور مساوی می‌رسد. لازم است بدانید که حرارت دادن به آرد برنج موجب می‌شود که بوی خامی آن از بین برود و طعم و مزه شیرینی نهایی شما بهتر باشد. بعد از کمی حرارت دادن قبل از اینکه رنگ آرد برنج تغییر کند آن را از روی شعله گاز برداشته و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. 

دستور-پخت-یرینی-آغوزکنا-مازندران

  • مرحله سوم

سپس تمامی مواد شامل تخم مرغ، پودر گردو، روغن جامد آب شده، بکینگ پودر، پودر هل و زعفران آب کرده را در یک ظرف مجزا بریزید و کاملا باهم مخلوط کنید و بعد آن را با آرد اضافه کنید. سپس مایع شکری که در مرحله اول آماده کردید را کم‌کم به مخلوط آرد اضافه کنید تا خمیر بافت نرمی به خود بگیرد. در حین اضافه کردن مواد حتما آن ها را هم بزنید تا خمیر گلوله ای نشود و خمیر شما نرم و یکنواخت شود.

آموزش-پخت-یرینی-آغوزکنا-مازندران
سپس خمیر بدست آمده را کمی ورز دهید و بعد آن را در یک کیسه فریزر داخل یخچال بگذارید تا استراحت کند. زمان استراحت خمیرم ی تواند بین شش ساعت تا یک شب باشد. دستور پخت‌ها اگرچه متفاوت است اما بهترین حالت این است که خمیر یک شب در یخچال باقی بماند. 

  • مرحله چهارم

پس از گذشت یک شب از استراحت خمیر آن را از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید که خمیر کمی گرم شود. بعد از این می‌توانید قطعات کوچکی از خمیر را با دست جدا کرده و شیرینی‌های خود را درست کنید. اندازه قطعات جدا شده می‌تواند به اندازه یک گردو کوچک یا بزرگ باشد. بسته به اینکه می‌خواهید شیرینی نهایی چه اندازه‌ای داشته باشد خودتان می‌توانید اندازه‌های جداشده از خمیر را انتخاب کنید. قطعات جدا شده از خمیر (شیرینی‌های آماده طبخ) را با فاصله بر روی سینی بچینید و به شکل دلخواه روی آن ها طرح بزنید. 

مراحل-پخت-یرینی-آغوزکنا-مازندران

  • مرحله پنجم

برای چیدن این شیرینی‌ها دقت کنید که کف سینی چرب شده باشد یا از کاغذ روغنی برای کف سینی فر استفاده کنید. برای تزیین شیرینی ها می توانید روی آن ها خرده های گردو بپاشید یا تکه‌ ای گردو قرار دهید. به این صورت که نصف گردو (می‌تواند نصف یک گردو باشد) را بر روی شیرینی‌ها قرار دهید و کمی آن را فشار داده تا درون شیرینی قرار گیرد. فر را از کمی قبل‌تر روی دمای 150 درجه سانتی گراد گرم کنید تا دمای آن مناسب طبخ باشد. سپس سینی شیرینی ها را برای مدت 20 تا 25 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا خوب بپزند. 

روش-پخت-یرینی-آغوزکنا-مازندران
این شیرینی خشک است و به عنوان میان وعده از آن استفاده می‌شود. برای سرو بهتر بعد از پخت باید کمی شیرینی‌ها سرد شوند و بعد از سینی فر جدا شوند.

یرینی-آغوزکنا-مازندران

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(8) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

خانم رفیعی

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

من تا به حال این شیرینی رو درست نکردم اما به نظر طرز تهیه شیرینی آغوزکنا ساده باشه

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید