معروف ترین شیرینی های سنتی در ایران

امروز در شیرینی‌تا قصد داریم معروف ترین شیرینی های سنتی ایران را به شما معرفی نماییم. شیرینی های ایرانی به قدری لذیذ می باشند که در حال حاضر به بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی صادر می گردد. تنوع این محصولات بسیار زیاد می باشد و هر شهر و قومیتی شیرینی مخصوص به خود را دارا میباشد. شیرینی های سنتی ما که قدمت بسیار زیادی دارند در سفره های عید نوروز، شب یلدا، جشن های سنتی ایران مثل چهارشنبه سوری و حتی مهمانی های ما برای پذیرایی از میهمان استفاده میشوند. در بسیاری از شهرها، سوغاتی آن منطقه شیرینی های مخصوص و سنتی همان شهر می باشد و ما در ادامه شما را با چند تا از معروف ترین شیرینی های ایرانی سنتی و خوش عطر و طعم آشنا میکنیم.

قطاب و باقلوای یزد

شیرینی-های-سنتی-ایران-قطاب-و-باقلوای-یزد

شهر زیبای یزد از تاریخی ترین شهرهای ایران میباشد که منطقه ای توریستی شناخته شده است و شیرینی های بسیار متنوع و خوشمزه ای نیز دارد. بعید است ایرانی باشید و این شیرینی شیرین تر از عسل طوریکه طعم آن هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد را نخورده باشید. باقلوا در ابتدا توسط عثمانی ها تهیه شد و به کشورهای دیگر از جمله قبرس، قفقاز و کشورهای آسیای میانه و سپس سراسر جهان کشیده شد اما باقلوای شهر یزد به دلیل استفاده از پسته و بادام مرغوب جزو بینظیرترین باقلواهای دنیا میباشد. مواد اولیه باقلوا که شیرینی سنتی ایرانی میباشد شامل گلاب درجه یک، خاک قند، بکینگ پودر، شکر، هل، آرد، زرده تخم مرغ، شیر و روغن، هل، بادام و پسته تازه میباشد. طرز تهیه این شیرینی به این صورت است که با استفاده از خمیر باقوا و مواد و با شربت شیرین پوشانده می گردد بعد از قرار گرفتن در فر می توانید از طعم خاص و بی نظیر آن لذت ببرید. قطاب نیز یک شیرینی سنتی زاده شهر یزد می باشد که برای تهیه آن از آرد، روغن جامد، آب، پودر قند یا شکر، پودر هل، گردو آسیاب شده و ... استفاده میشود. بعد از سرخ کردن این قطاب های خوشمزه آن را در پودر قند می غلطانند و به عنوان شیرینی سنتی یزدی برای پذیرایی از میهمانان از آن استفاده می کنند.

شیرینی اریس تبریز

شیرینی-های-سنتی-ایران-شیرینی-اریس-تبریز

تبریز نیز شیرینی های سنتی بسیاری دارد که طعم و بوی خاص و هوس بر انگیزی دارد. یکی از این شیرینی ها شیرینی اریس یا ریس میباشد که این شیرینی شامل شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو میباشد. نوقا، رشته ختایی، قرابیه و سجوق، باقلوا، از جمله دیگر شیرینی های خوشمزه سنتی استان آذربایجان میباشند.

شیرینی اتابکی قزوین

شیرینی-های-سنتی-ایران-شیرینی-اتابکی-قزوین-آسان

شیرینی اتابکی قزوین از معروف ترین سوغات های این شهر میباشد که در دو رنگ کرم و قهوه ای تهیه می شود. مواد اولیه این شیرینی خوشمزه، آرد و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم مرغ میباشد  به دلیل استفاده بسیار کم از شکر در تهیه این شیرینی، می توان از آن به عنوان خوراکی های سالم نام برد. این نوع شیرینی معمولا در ایام عید در خانه تمامی میزبان ها دیده میشود. این شیرینی به شیرینی ولیعهدی نیز شناخته می شود و بسیار لذید، نرم و شکننده می باشد. حتما آن را امتحان کنید.

شیرینی کلمپه کرمان

شیرینی-های-سنتی-ایران-شیرینی-کلمپه-کرمانی

یکی از سوغات های معروف شهر تاریخی کرمان، کلمپه میباشد. کرمان پهناورترین استان ایران و مرکز آن کلانشهر کرمان است. این شهر بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان های تاریخی ایران است. کلمپه شیرینی سنتی این شهر میباشد که نوعی شیرینی یا کلوچه میباشد که درون آن مخلوطی از خرمای آسیاب شده به همراه هل و میخک و ... قرار میدهند. قدمت این شیرینی سنتی بسیار زیاد است و در روزگاران قدیم و در شهر کرمان همه اهالی بومی این منطقه، بصورت سنتی و در خانه این شیرینی محبوب را تهیه می کردند.

شیرینی توت تهران

شیرینی-توت

شیرینی توت یکی از ساده ترین و اصیل ترین شیرینی های استان تهران میباشد که برای تهیه آن به فر نیازی نیست. مواد اولیه آن پودر بادام و شکر، پودر قند و گلاب میباشد. همانطور که گفته شد این شیرینی سنتی به پخت نیز نیازی ندارد و به راحتی می توان آن را تهیه کرد. ترکیب پودر بادام، پودر قند و گلاب بصورت خمیری که با دست به آن شکل می دهیم و با خالل بادام و پسته آن را تزئین می کنیم. به همین سادگی و به همین خوشمزگی از رنگ های خوراکی نیز برای زیبایی بیشتر آن می توان استفاده نمود.

کاک کرمانشاه

شیرینی-های-سنتی-شیرینی-کاک-کرمانشاه

از شیرینی های معروف کرمانشاه کاک میباشد که از جمله مهم ترین سوغاتی این شهر نیز شناخته می شود. ترکیب پودر هل و روغن محلی، به همراه خمیر نازک و شکننده و پودر قند ترکیبی بسیار خوشمزه را پدید می آورد که به عنوان کاک شناخته می شود. این شیرینی شباهت زیادی به یوخه شیراز دارد که تفاوت آن در ضخامت خمیر یوخه با کاک میباشد این شیرین سنتی، دسری سبک، خوش طعم و منحصربه فرد است که طرفداران زیادی در سراسر کشور و حتی دنیا دارد.

باسلوق مراغه

شیرینی-های-سنتی-باسلوق-مراغه

باسلوق نوعی شیرینی و دسر خوشمزه ایرانی میباشد که ریشه در شهر مراغه، مالیر، اراک، ساوه و ... دارد. این شیرینی ایرانی به شیوه سنتی در آذر ماه تولید میشود تا در عید نوروز آماده برای میزبانی از میهمانان باشد. برای تهیه باسلوق دوشاب(شیره انگور) را می جوشانند تا جایی که یک سوم آن تبخیر شود سپس با نشاسته ترکیب میشود. بادام های به نخ کشیده شده را درون آن می گذارند و سپس آویزان می کنند . پس از حدود نیم ساعت نخها را پایین آورده دوباره به آن مخلوط آغشته می کنند مجددا نخها را آویزان میکنند تا حدود یک ماه بماند. بعد آن ها را داخل جعبه های چوبی چیده تا شکرک بیاورند. این شیرینی مخصوص را حتما امتحان کنید زیرا طعمی بسیارخوشمزه و به یادماندنی دارند.

سخن پایانی درباره انواع شیرینی های سنتی ایرانی

تنوع شیرینی های سنتی ایرانی به قدری زیاد است که در این فرصت و عبارات کوتاه نمی توان همه آن ها را معرفی نمود. تنوع در آب و هوای شهرهای مختلف ایران و به تبع آن خوراکی های مناسب با اقلیم هر شهر در کشور باعث پدید آمدن تنوع غذایی زیاد در بخش های مختلف وطن عزیزمان میباشد. با شیرینی تا همراه باشید تا درباره خوراکی ها و شیرینی های ایرانی و بین المللی اطلاعات بیشتری را به دست آورید  از اینکه با ما همراه بوده اید سپاسگزاریم.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(26) 4.2

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • شیرینی های خانگی بسیارخوشمزه و زیبای دامغان را فراموش کردید.☺

  • شیرینی کلمپه وکماچ کرمان جز سالم‌ترین شیرینی‌های ایران هستند

    ممنون از نظرتون..شیرینی کلمپه و کماچ جز بهترین ها هستند

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید