نذری چی بدیم؟ | انواع نذری های ساده و جالب

نذری چی بدیم؟ چند پیشنهاد ساده و کم هزینه

نذری دادن یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که افراد در همه جای جهان با هر دین و مذهبی با آن آشنایی دارند‌‌. نذری دادن به این معنا است که فرد برای رسیدن به خواسته‌ای، خود را ملزم به انجام کاری می‌کند و پس از رسیدن به آن خواسته، موظف است نذر خود را ادا کند. در این مقاله قصد داریم به چند نمونه دسر کم هزینه و ساده برای نذری دادن اشاره کنیم. اگر شما نیز تمایل دارید نذری بدهید اما مدام از خود می‌پرسید که نذری چی بدیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

فلسفه نذری دادن چیست؟

نذری دادن یکی از رسوم پسندیده در آیین‌های دیرینه بوده و در بسیاری از ادیان الهی به آن اشاره شده است. همه ما زمانی که از زندگی و مشکلات متعدد آن به ستوه می‌آییم، به توسل جستن به بزرگان و امامان روی می‌آوریم و آن‌ها را در میان خود و خدا واسطه قرار می‌دهیم. به این نیت که به واسطه آن‌ها، فضل و رحمت پروردگار را به سمت خود جذب کنیم و گره‌ای از گره‌های زندگی را باز کنیم.
به طور معمول فردی که برای رفع حاجت و نیتی، بزرگی را واسطه قرار می‌دهد در صورت حاجت روایی، موظف است به جبران این کمک و سپاسگزاری، هدیه‌ای را به واسطه‌اش میان خود و خدا تقدیم کند. این هدیه در واقع همان نذر است که در قالب اطعام دادن به فقرا، ترک یک گناه، انجام کاری خیر، نشاندن لبخند روی لب دیگران، باز کردن گرهی از کار خلق و... صورت می‌گیرد و ثواب آن به واسطه نذر تقدیم می‌شود.
اگرچه نذر اشکال مختلفی دارد و هیچ محدودیتی در نوع نذر برای افراد وجود ندارد، اما یکی از رایج‌ترین شکل آن اطعام دادن است. به طور معمول در بسیاری از مناسبت‌ها نظیر ایام محرم، صفر، ماه مبارک رمضان و همچنین اعیاد خاص انواع دسرها و مواردی دیگر به عنوان نذری در ظروف مناسب و بهداشتی به مردم تقدیم می‌شوند.
اما در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها و تجمل گرایی حتی در نذری دادن، باعث شده است تا افراد برای نذر کردن و نذری دادن دچار مشکل شوند؛ چراکه تهیه حجم عظیمی غذای خاص در این شرایط، کاری سخت و دشوار است و تنها برخی افراد می‌توانند از پس آن بربیایند.
اگرچه نذری دادن ملزم به پرداخت هزینه‌های هنگفت است، اما احساس خوبی که از این عمل در دل افراد ایجاد می‌شود چنان غیر قابل وصف است که با تمام هزینه‌ها، باز هم برای این اقدام خداپسندانه مشتاق هستند.
یکی از اقداماتی که می‌توان برای کاهش هزینه انواع نذری انجام داد، استفاده از غذاهای ساده و کم هزینه است. برخلاف باور غلط برخی، نوع نذری هیچ تاثیری بر قبولی نذر ندارد و مهم آن نیتی است که در دل افراد قرار دارد.

نذری چی بدیم؟

نذری چی بدیم؟

اگر شما هم این سوال را در ذهن دارید که نذری چی بدیم؟ جای خوبی آمده‌اید، چراکه قرار است در این بخش به معرفی انواع نذری کم هزینه بپردازیم.

 

شله زرد

 

شله زرد

شاید اولین گزینه‌ای که در پاسخ به سوال نذری چی بدیم بتوان مطرح کرد، شله زرد باشد. شله زرد یکی از دسرهای فوق العاده محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود و کمتر کسی است که آن را دوست نداشته باشد. برنج نیم دانه ایرانی، گلاب، هل و زعفران چنان عطر و رنگی به این دسر می‌دهند که هر رهگذری را مست و مدهوش می‌کند. با این تفاسیر یکی از بهترین گزینه‌ها برای نذری کم هزینه به شمار می‌رود.

فرنی

پاسخ دیگری که در جواب این پرسش برای شما داریم، فرنی است. فرنی یک دسر ساده و البته خوشمزه است که با کمترین مواد اولیه تهیه می‌شود. بنابراین جنبه اقتصادی نیز دارد. فرنی یک دسر بسیار پرخاصیت است که علاقمندان بسیاری دارد و اتفاقا طرز تهیه آن بسیار ساده است. برای اینکه طعم فرنی جذاب‌تر شود و به اصطلاح فرنی مجلسی‌تر شود، می‌توانید از انواع مغزها در تهیه آن استفاده کنید.

 

نذری چی بدیم؟

شیر برنج

از دیگر گزینه‌های مناسب دیگر برای پرسش نذری چی بدیم شیر برنج است. این دسر همان طور که از اسمش پیدا است با استفاده از شیر و برنج تهیه می‌شود و مزه‌ای فوق العاده دارد، خصوصا اگر با استفاده از برنج ایرانی و گلاب همراه شود. شیر برنج طعمی ملایم دارد و به طور معمول مورد علاقه افراد با متفاوت‌ترین ذائقه‌ها قرار می‌گیرد.

 

حلوا

یکی از بهترین گزینه‌هایی که در پاسخ به سوال نذری چی بدیم می‌توان گفت، حلو است. حلوا از خوشمزه‌ترین دسرها در میان افراد با سنین متفاوت محسوب می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه رسپی انواع مختلف حلوا، یک حلوای مجلسی و عالی را جایگزین غذاهای پرهزینه کنید. از انواع مختلف حلوا می‌توان به حلوای ساده، حلوای شیر، حلوای سوهانی، حلوای اوماج و... اشاره داشت.

کیک یزدی

اگر وقت کافی برای تهیه شله زرد، حلوا، فرنی و شیر برنج را ندارید، می‌توانید از کیک یزدی برای نذری دادن استفاده کنید. کیک یزدی را می‌توانید به شکل آماده از مراکز فروش تهیه نمایید. همچنین در صورتی که دستی بر هنر کیک پزی دارید، می‌توانید خودتان دست به کار شده و کیک یزدی خانگی آماده کنید.

 

نذری چی بدیم؟
 

شربت

اگر مناسبت‌‌های مد نظر شما برای نذری دادن با فصول گرم سال مصادف شده‌اند، بهتر است برای نذری دادن از انواع شربت استفاده کنید. از نمونه شربت ‌هایی که برای نذری دادن مناسب هستند می‌توان به شربت آلبالو، شربت خاکشیر و تخم شربتی، شربت بیدمشک و آلبالو اشاره کرد. همچنین شربت زعفران و گلاب و شربت آبلیمو نیز انتخاب مناسبی برای نذری دادن به شمار می‌رود.

نذری چی بدیم

در تهیه نذری چه نکاتی را رعایت کنیم؟

•    در پخت انواع نذری بهتر است قوانین سلامتی را رعایت کرده و از موادی مانند نمک، شکر و روغن به مقدار لازم و استفاده کنید.
•    بهتر است هنگام بسته‌بندی نذری از ظروف یکبار مصرف با کیفیت استفاده کنید. به هیچ عنوان ظروف یکبار مصرف بی‌کیفیت را جایگزین ظروف با کیفیت نکنید، حتی اگر برای خرید این ظروف ملزم به پرداخت هزینه‌های بیشتر باشید.
•    در هنگام بسته‌بندی انواع نذری بهتر است از دستکش استفاده کنید. اجازه دهید دسر کمی از حرارت بیفتد و سپس آن را درون ظروف مناسب بسته‌بندی کرده و درب آن را کامل ببندید تا در صورت جابجایی، مواد آلوده وارد غذا نشده و در صورت افتادن غذاها به زمین نریزند.
•    توصیه می‌شود برای نذری دادن به سراغ محله‌های محروم شهر بروید و نذر خود را در میان مردمی ادا کنید که از نظر شرایط مالی و اقتصادی در مضیقه و تنگنا هستند.
•    ادا کردن نذر به این شیوه حال و هوای دیگری دارد و لبخند رضایتی که بر چهره افراد می‌نشیند خستگی را از روح و جانتان به در می‌کند.


سخن پایانی
نذر و نذری دادن یکی از رسوم دیرینه‌ای است که در ادیان مختلف الهی به آن توصیه شده و افراد با عقاید گوناگون برای رسیدن به حاجات و خواسته‌های خود از آن استفاده می‌کنند. به طور معمول زمانی که خواسته و حاجت فرد برآورده می‌شود ملزم است نذری را که نیت کرده ادا کند که این نذر می‌تواند به اشکال مختلف باشد‌. 
یکی از مرسوم ‌ترین روش‌های نذری دادن، اطعام کردن است. به طور معمول افراد با استفاده از انواع غذا، دسر، شربت و غیره می‌توانند نذر خود را ادا کنند. نذری دادن باید با آداب خاصی صورت گیرد و در تهیه نذری باید به نکات بهداشتی توجه شود. امیدواریم توانسته باشیم پرسش نذری چی بدیم شما را پاسخ دهیم.  
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • ممنون الان متوجه شدم نذری چی بدم

    لاله عزیز، ممنونیم که نظرتون رو برای ما نوشتید.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید