فرنی

طرز تهیه فرنی | فرنی خانگی و فوری

  • کالری 111
  • قند 3 گرم
  • زمان آماده سازی 60
  • زمان پخت 60
  • کشور ایران

طرز تهیه فرنی خوشمزه

فرنی نوعی دسر با طعم مطلوب و بافتی ملایم است که در سراسر دنیا تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ این دسر خوش طعم و پرخاصیت، برای افرادی که معده‌ای حساس دارند بهترین خوراک محسوب می‌شود. فرنی علاوه بر طعم مناسب خواص فراوانی دارد، در میان افراد با سنین مختلف بسیار محبوب است. اگر قصد دارید طرز تهیه فرنی خوشمزه را بیاموزید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

فرنی غذایی خوشمزه و ساده

فرنی غذایی با بافت سبک و طعمی ملایم است که با کمترین مواد اولیه تهیه می‌شود و طرز تهیه آسانی دارد. این غذای خوشمزه ایرانی در دسته دسرها قرار می‌گیرد و به طور معمول در ایام ماه مبارک رمضان و در وعده‌های سحر یا افطار سرو می‌شود.
کودکانی که در سنین مجاز برای مصرف غذای کمکی قرار گرفته‌اند و یا افراد مسن به دلیل داشتن معده حساس، می‌توانند از فرنی استفاده کنند. فرنی در انواع مختلف و به شکل ساده و مجلسی تهیه می‌شود. به طور کلی طرز تهیه این دسر لذیذ به یک شکل است و تنها تفاوت آن‌ها به افزودن برخی مغزها و چاشنی‌ها مربوط می‌شود.


طرز تهیه فرنی

در این به روش طرز تهیه فرنی با استفاده از آرد برنج می‌پردازیم‌. فرنی‌هایی که با این نوع آرد تهیه می‌شوند طعم بهتر و بافت لطیف ‌تری دارند.
 

طرز تهیه فرنی

ردیف نام مواد مقدار
1 شیر 4 لیوان
2 آردبرنج 4 قاشق غذاخوری
3 گلاب 2 قاشق غذا خوری
4 شکر 8 قاشق غذاخوری
5 زعفران مقدار دلخواه

طرز تهیه فرنی

فرنی

1.    در مرحله اول شکر را به شیر اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار ‌دهید و به آرامی هم بزنید تا شکر به خوبی در شیر حل شود. سپس گلاب را به ترکیب اضافه ‌کنید.
2.    آرد برنج را در چند مرحله به شیر در حال جوش اضافه کنید و به طور مداوم آن را هم بزنید. هم زدن شیر را باید به طور مداوم انجام دهید، چرا که عدم توجه به این موضوع باعث گلوله گلوله شدن بافت فرنی می‌شود.
3.    زمانی که فرنی غلظت مناسبی پیدا کرد آن را از روی حرارت بردارید. اما بهتر است هم زدن را ادامه دهید تا زمانی که حرارت اولیه فرنی کاهش پیدا کند.
4.    اگر دوست دارید فرنی دو رنگ داشته باشید مقداری از فرنی را داخل ظرف جداگانه بریزید و زعفران دم کرده را به آن بیافزایید. سپس نوع سفید آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید و با فرنی زرد بخش‌های مختلف آن را تزیین کنید. برای تزئین می‌توانید از انواع مغزها مانند خلال پسته، خلال بادام یا گل محمدی کمک بگیرید‌.

ferni

نکات لازم برای تهیه فرنی

برای تهیه این دسر لذیذ بهتر است به نکات مختلفی توجه کنید. این نکات عبارت‌اند از:
•    برای تهیه فرنی می‌توانید از نشاسته یا آرد گندم نیز استفاده کنید. طرز تهیه فرنی با استفاده از آرد گندم و نشاسته نیز به همین شیوه است، فقط به جای آرد برنج، آرد گندم و نشاسته را جایگزین کنید.
•    در طرز تهیه فرنی با استفاده از آرد گندم همه مواد به همین اندازه استفاده می‌شوند. تنها نکته‌ای که در این روش باید رعایت کنید، الک کردن آرد به منظور سبک‌تر شدن بافت آن است.
•    در صورتی که دسترسی به آرد گندم و آرد برنج ندارید، تنها کافی است به جای استفاده از ۴ لیوان شیر، ۲ لیوان شیر و به جای استفاده از آرد از دو قاشق نشاسته استفاده کنید. سپس مراحل آماده کردن فرنی را پیش ببرید.
خواص فرنی
اکنون که با طرز تهیه فرنی آشنا شده‌اید، بهتر است این دسر را در میان وعده ‌های خود و کودکانتان جای دهید و از خواص ارزشمند آن بهره‌مند شوید

خواص فرنی

•    طبق تحقیقاتی که در مورد فرنی و مواد استفاده شده در آن صورت گرفته است دانشمندان معتقدند که مصرف فرنی می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند.
•    همچنین مصرف این دسر در وعده صبحانه از ابتلا به انواع سرطان ‌ها پیشگیری به عمل می‌آورد.
•    افرادی که از فرنی استفاده می‌کنند، تا مدت زمان بیشتری احساس سیری دارند؛ به همین دلیل مصرف این دسر برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است.
•    مصرف فرنی برای افراد مبتلا به دیابت هیچ خطری ندارد تنها کافی است مقدار شکر آن را کمتر کنید و یا به جای شکر از مقداری عسل برای طعم دادن به فرنی استفاده نمایید.
•    طعم فرنی با توجه به ذائقه افراد متفاوت است. برخی این دسر را به همراه عسل میل می‌کنند و بعضی با استفاده از شیره انگور یا شیره خرما به این دسر طعم می‌دهند.ferni


سخن پایانی
فرنی از جمله دسرهای خوشمزه و پرطرفدار است که اغلب در ماه مبارک رمضان و یا در وعده‌های صبحانه و عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرز تهیه آن بسیار آسان است و این دسر با استفاده از آرد گندم، آرد برنج و یا نشاسته تهیه می‌شود. این دسر خواص فراوانی برای بدن دارد و از ابتلا به مشکلات قلبی، سرطان و غیره جلوگیری می‌کند. برای افزایش خواص فرنی و ایجاد طعم بهتر در آن، می‌توانید از عسل، شیره انگور، شیره خرما و انواع مغزها استفاده کنید.

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید