نوشیدنی‌های مدرسه و دانشگاه

نوشیدنی‌های مدرسه و دانشگاه

همزمان با شروع سال تحصیلی، یکی از دغدغه‌های مهم والدین انتخاب میان وعده‌های مناسب، خوراکی ‌ها و آبمیوه‌هایی است که بتواند نیاز بدن کودک را به خوبی تامین کرده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های درسی را در او ایجاد کند. اگر پدر یا مادری هستید که برای انتخاب میان وعده مناسب برای دانش‌آموز یا فرزند دانشجوی‌تان دچار سردرگمی شده‌اید، خواندن این مقاله برای شما خالی از لطف نخواهد بود؛ چراکه قصد داریم در ادامه به معرفی نوشیدنی‌های مناسب مدرسه و دانشگاه بپردازیم‌.


اهمیت استفاده از نوشیدنی‌ها در تغذیه

همانطور که استفاده از انواع غذا و میان وعده‌ها در رژیم غذایی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. مصرف نوشیدنی‌ها نیز به شدت در تغذیه و سلامت بدن تاثیرگذار است. شما می‌توانید با مصرف آبمیوه و انواع نوشیدنی‌ها، حجم عظیمی از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز برای بدن را تامین کرده و به این شکل با مشکلات و بیماری‌های مختلف که از کمبود ویتامین نشأت می‌گیرند جلوگیری کنید.وشیدنی‌های مناسب مدرسه و دانشگاه
همزمان با شروع سال تحصیلی 1402، یکی از دغدغه‌های مهم والدین انتخاب میان وعده‌های مناسب، خوراکی ‌ها و آبمیوه‌هایی است که بتواند نیاز بدن کودک را به خوبی تامین کرده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های درسی را در او ایجاد کند. اگر پدر یا مادری هستید که برای انتخاب میان وعده مناسب برای دانش‌آموز یا فرزند دانشجوی‌تان دچار سردرگمی شده‌اید، خواندن این مقاله برای شما خالی از لطف نخواهد بود؛ چراکه قصد داریم در ادامه به معرفی نوشیدنی‌های مناسب مدرسه و دانشگاه بپردازیم‌.

نوشیدنی‌های-مدرسه-و-دانشگاه


اهمیت استفاده از نوشیدنی‌ها در تغذیه

همانطور که استفاده از انواع غذا و میان وعده‌ها در رژیم غذایی اهمیت فوق العاده‌ای دارد. مصرف نوشیدنی‌ها نیز به شدت در تغذیه و سلامت بدن تاثیرگذار است. شما می‌توانید با مصرف آبمیوه و انواع نوشیدنی‌ها، حجم عظیمی از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز برای بدن را تامین کرده و به این شکل با مشکلات و بیماری‌های مختلف که از کمبود ویتامین نشأت می‌گیرند جلوگیری کنید.
اگرچه استفاده از نوشیدنی‌ها در تغذیه محدود به سن خاصی نمی‌شود و به طور معمول افراد در سنین متفاوت نیازمند به استفاده از نوشیدنی‌ها هستند. اما مصرف این میان وعده‌ها در دوران تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویان اهمیتی فوق العاده دارد.
دانش‌آموزان و دانشجویان با توجه به اینکه ساعات طولانی را در روز پشت نیمکت‌ها و در حال فراگیری درس‌‌های متعدد هستند، لازم است در زنگ‌های تفریح از میان وعده‌هایی استفاده کنند که علاوه بر تامین انرژی از دست رفته بدن، سبب ایجاد آرامش و کاهش استرس شوند. آب، انواع آبمیوه‌های طبیعی، شیر، شیرکاکائو، شربت‌های انرژی زا و... تنها نمونه‌ای از انواع نوشیدنی‌‌های مناسب مدرسه به شمار می‌روند که هر یک خواص و فواید مختلفی دارند.

نوشیدنی‌های مناسب مدرسه و دانشگاه

از جمله نوشیدنی ‌های مناسب مدرسه و دانشگاه که می‌توان به عنوان میان وعده مفید و مغذی از آن‌ها استفاده کرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.
شیر
انواع لبنیات و علی الخصوص شیر، به عنوان منبع غنی از کلسیم و ویتامین D شناخته می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال یک نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه هستید قطعاً شیر در اولویت قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه بسیاری از کودکان از خوردن شیر امتناع می‌کنند شما می‌توانید برای تشویق کردن آن‌ها در کنار شیر از انواع کیک و خرما استفاده کنید تا به این شکل علاوه بر افزایش ارزش غذایی این نوشیدنی، طعم بهتری به آن ببخشید و کودکتان را برای خوردن ترغیب کنید.
شیرکاکائو
شیرکاکائو میان وعده‌ای مغذی است که به عنوان نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه می‌توان از آن استفاده کرد. این نوشیدنی که از ترکیب شیر و دانه‌های شکلات تهیه می‌شود علاوه بر فواید شیر، فواید شکلات را نیز در خود گنجانده و سبب استحکام و دوام استخوان‌ها، آرامش اعصاب، کاهش استرس و تقویت مغز می‌شود.

 


آب میوه

آبمیوه‌ خصوصاً از نوع طبیعی یکی از انواع نوشیدنی مناسب مدرسه است که می‌توانید آن را به صورت خانگی تهیه کرده و برای استفاده در میان وعده داخل کیف کودک و نوجوان خود قرار دهید. اگرچه انواع نوشیدنی‌های صنعتی در بازار موجودند که می‌توان بدون دردسر آن‌ها را تهیه کرده و استفاده کرد اما نوشیدنی‌های طبیعی به دلیل عدم استفاده از افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده از نظر سلامتی بهترند. علاوه بر آن تهیه نوشیدنی به صورت خانگی از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.
در انتخاب نوع آبمیوه برای بچه‌ها حتماً به ذائقه و علاقه آن‌ها توجه داشته و آبمیوه‌هایی را تهیه کنید که به آن علاقمند هستند. آبمیوه‌های تازه و طبیعی سرشار از املاح معدنی و ویتامین ‌های مختلف هستند که کودکان و نوجوانان می‌توانند با استفاده از آنها نیاز بدن خود را به ویتامین‌ها و املاح معدنی تامین کنند.


شربت

استفاده از انواع شربت ‌ها و در راس آن‌ها شربت آبلیمو و عسل، که به صورت خانگی تهیه می‌شود یکی از بهترین گزینه ‌هایی است که می‌توانید از آن به عنوان نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه برای کودکان و دانشجویان خود استفاده کنید. این شربت با کمترین مواد اولیه و به راحتی تهیه می‌شود اما از نظر ارزش غذایی و سلامتی فوق العاده است.
با توجه به اینکه شروع مدارس و سال تحصیلی همزمان با شروع فصل پاییز و آغاز سرما است می‌توانید به منظور تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن فرزندتان، از این شربت استفاده کنید و به این شکل از ابتلا به انواع بیماری‌های شایع در فصل پاییز و زمستان پیشگیری به عمل آورید.


انواع دمنوش

در فصول سرد سال نیاز بدن به یک نوشیدنی گرم به منظور تامین گرمای بدن و جلوگیری از سرماخوردگی یک نیاز اساسی است؛ بنابراین شما می‌توانید از انواع دمنوش ‌های گرم به عنوان نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه استفاده کنید. دمنوش نعنا، دمنوش آویشن، زنجبیل و... از نمونه نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانید به همین منظور انتخاب کنید.
البته استفاده از دمنوش برای کودکان با سنین پایین مناسب نیست و بهتر است این گزینه را برای دانش‌آموزان در دوره‌‌های تحصیلی بالاتر و دانشجویان در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از این گزینه به عنوان نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه استفاده کنید، می‌توانید برای حفظ دمای نوشیدنی از انواع چرا تراول ماگ بهره بگیرید.

چای

این گزینه نیز بیشتر به درد دانش‌آموزان با سنین بالا و دانشجویان می‌ خورد و به هیچ عنوان نمی‌ توان آن را به کودکان توصیه کرد؛ چرا که حمل چای به دلیل حرارت بالای آب ممکن است خطرات زیادی را برای کودکان به همراه داشته باشد.

نوشیدنی‌های-مدرسه-و-دانشگاه


آب نارگیل

این نوشیدنی مناسب مدرسه اگرچه ممکن است کمتر به ذهن کسی خطور کند و یا تا به حال از آن استفاده نکرده باشید اما خواص فوق العاده آن در ایجاد انرژی در بدن باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها، با ارزش غذایی بالا و مفید برای بدن معرفی شود.


نکات لازم برای تهیه نوشیدنی ها

همانطور که پیشتر گفتیم استفاده از یک نوشیدنی مناسب که بتواند نیاز بدن دانش‌آموز و دانشجو را به املاح معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز تامین کند امری لازم و ضروری است. در بسیاری از مواقع امکان دارد دانش‌آموز یا دانشجوی شما برای استفاده از نوشیدنی مقاومت کند و یا به هر دلیلی از مصرف آن سر باز زند. در چنین مواقعی به هیچ عنوان تنبیه بچه‌ها یا ندادن پول توی جیبی یا رفتارهای پرخاشگرانه مناسب نبوده و چه بسا نتیجه عکس دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید کودک شما رژیم غذایی خود را به سمت مواد غذایی با کیفیت و با ارزش سوق دهد بهتر است از روش‌های مختلف استفاده کنید.
•    به طور مثال حتماً از بطری‌ها و ماگ‌های رنگارنگ و زیبا که دارای طرح‌های خاص و رنگ‌های جذاب هستند استفاده کنید تا کودک برای استفاده از مایعات درون آن ترغیب و تشویق شود.
•    سعی کنید حتماً نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌ها را به صورت تازه آماده کنید تا طعم بهتر و کیفیت بیشتری داشته باشند.
•    در انتخاب نوع نوشیدنی از کودک خود سوال بپرسید و متناسب با ذائقه او نوشیدنی مناسب مدرسه و دانشگاه را آماده کنید.
•    سعی کنید به طور غیر مستقیم از خواص نوشیدنی‌ها با فرزندان خود صحبت کنید و به این شکل فواید استفاده از آن‌ها را برایشان توضیح دهید تا به طور ناخودآگاه برای استفاده از نوشیدنی‌ها تمایل پیدا کنند.
•    نیازی نیست که به طور مکرر و مداوم اصرار به استفاده از انواع نوشیدنی به بچه‌ها داشته باشید. شما می‌توانید برای شروع از هفته‌ای یک مرتبه آغاز کرده و بعد از اینکه کودکتان را به نوشیدنی‌ها علاقه‌مند کردید به تعداد دفعات مصرف نوشیدنی اضافه کنید.
•    تنوع را فراموش نکنید برای اینکه کودکان شما از انواع نوشیدنی مناسب مدرسه استفاده کنند بهتر است در وعده‌های مختلف از نوشیدنی‌های متفاوت کمک بگیرید و به این شکل علاقه آن‌ها را برای استفاده از این میان وعده جذاب تقویت کنید.
•    کمک گرفتن از خود بچه‌ها برای تهیه نوشیدنی مناسب مدرسه نیز می‌تواند قدمی موثر برای تشویق آن‌ها به منظور استفاده باشد. اگر از این راه کمک می‌گیرید کودکان را آزاد بگذارید و در صورت بروز هرگونه اشتباه از خشونت بپرهیزید.

 

 

سخن پایانی
نوشیدنی‌ها از میان وعده‌های بسیار مناسبی هستند که می‌توان به منظور تامین انرژی مورد نیاز بدن کودکان و دانشجویان از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله به معرفی چند نوع نوشیدنی مناسب مدرسه پرداختیم که از جمله آن‌ها می‌توان به چای، انواع دمنوش‌‌ها، شیر، شیر کاکائو، آبمیوه‌های طبیعی و انواع شربت ‌ها اشاره کرد. اگر کودک شما تمایلی به استفاده از نوشیدنی‌ها ندارد می‌توانید با روش‌های مختلف زمینه ایجاد علاقه در آن‌ها را فراهم کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید