طرز تهیه حلوا در خانه | حلوای ساده خانگی

طرز تهیه حلوا در خانه | حلوای ساده خانگی

  • کالری ۴۶۸ کیلوکالری
  • زمان آماده سازی 15
  • زمان پخت 20
  • کشور ایران

طرز تهیه حلوا در خانه

حلوا یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که از گذشته تاکنون اغلب در مراسم سوگواری و عزاداری تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ این دسر خوشمزه اتفاقا طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توان آن را آماده کرد. اگر مایلید با طرز تهیه حلوا در منزل آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب را مطلعه کنید.

حلوا چیست؟

حلوا از جمله دسرهای خوشمزه‌ای است که در میان افراد با سنین مختلف، محبوبیت فراوانی دارد‌. این دسر ایرانی از گذشته تهیه و مورد استفاده بوده و تا به امروز، محبوبیت خود را حفظ کرده است. اگرچه حلوا بیشتر در مواقع خاص، مناسبت‌ها و در عزاداری‌ها پخته و استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را بدون مناسبت نیز پخت و از خواص و فواید ارزشمند آن بهره برد.

انواع حلوا

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر با ایجاد تغییراتی در نحوه پخت و مواد اولیه لازم برای تهیه این دسر، حلوا‌های مختلف با ظاهری متفاوت و طعم‌های گوناگون تهیه می‌شوند. بنابراین افراد با ذائقه‌های گوناگون، می‌توانند از آن استفاده کنند و از طعم فوق العاده‌اش لذت ببرند. حلوای ساده، حلوای هویج، حلوای شیر، حلوای اوماج، حلوای سوهانی و حلوای زعفرانی از انواع مختلف این دسر هستند که هر یک رسپی و نحوه پخت متفاوتی دارند.
 

طرز تهیه حلوا ساده

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد گندم ۲ پیمانه
2 شکر ۵/۱ پیمانه
3 روغن ۱ پیمانه
4 گلاب ۳/۱ پیمانه
5 پودر هل به مقدار لازم
6 زعفران به مقدار لازم
7 کره ۲۵ گرم

طرز تهیه حلوا ساده

حلوا ساده یکی از انواع حلوا‌هایی است که با مواد اولیه کم و قابل دسترس تهیه می‌شود. اگر هوس خوردن حلوا به سرتان زده است، به راحتی می‌توانید به روش زیر حلوای ساده و خوشمره‌ای را آماده کنید‌.

halva

طرز تهیه حلوا در منزل

1.    در مرحله اول شکر را با آب ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق هم بزنید تا جایی که شکر به خوبی در آب حل شود. پس از گذشت ۵ دقیقه شعله را خاموش کرده و شهد را کنار بگذارید. در این مرحله می‌توانید گلاب هل و زعفران را به شربت حلوا اضافه کنید.
2.    برای پخت حلوایی با بافت بهتر، لازم است آرد را سه مرتبه الک کنید و سپس آن را داخل تابه بریزید و به آرامی تفت دهید‌. توجه داشته باشید که در این مرحله به آرد، روغن اضافه نمی‌شود. پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه باید آرد شما از حالت سفید به حالت کرمی در بیاید و بوی خامی آن گرفته شود.
3.    در مرحله بعدی روغن و کره را به آرد اضافه کنید و بار دیگر آرد را با روغن و کره به خوبی تفت دهید تا رنگ آن قهوه‌ای شود. رنگ حلوا به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. برخی دوست دارند حلوای تیره‌تری داشته باشند که در این صورت باید روند سرخ کردن آرد طولانی‌تر شود‌. افرادی که دوست دارند حلوایی با رنگ روشن داشته باشند، بهتر است زمان تفت دادن آرد به همراه روغن را کوتاه‌تر کنند.
4.    پس از اینکه آرد به رنگ دلخواه شما رسید شعله را کم کرده و شهد را به آرد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا این شربت به خورد آرد برود.
5.    مراحل هم زدن حلوا را تا جایی ادامه دهید که حلوا بافت مناسبی پیدا کند. در این مرحله برای تشخیص تکمیل پخت حلوا بهتر است از دو طرف تابه بگیرید و حلوا را درون تابه به حالت گهواره تکان دهید. اگر حلوا کاملاً پخته باشد همزمان با تکان دادن تابه به خوبی حرکت کرده و داخل تابه جمع می‌شود.
6.    در نهایت می‌توانید با استفاده از پودر نارگیل، خلال پسته، خلال بادام، پودر گل محمدی و... حلوا را تزیین کنید.


نکات لازم در تهیه حلوا

برای تهیه این دسر شیرین و لذیذ بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
•    مقدار حلوایی که با استفاده از این دستور تهیه می‌شود، برای ۱۵ نفر کافی است. در صورتی که قصد دارید مقادیر بیشتری حلوا تهیه کنید، مواد لازم را به تناسب گفته شده افزایش دهید.
•    روند پخت حلوا باید به آرامی صورت بگیرد به هیچ عنوان در تهیه حلوا عجله نکنید و در هنگام سرخ کردن آرد، شعله را بالا نبرید؛ چرا که به این شکل بافت حلوا سفت و خشک می‌شود.
•    حتماً آرد را قبل از تفت دادن سه مرتبه الک کنید تا سبک شود. به این شکل پس از پخت بافت بهتری پیدا می‌کند.
•    شربت را در چندین مرحله به حلوا اضافه کنید و به طور مداوم حلوا را هم بزنید.
سخن پایانی
حلوا یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی است که در مراسم مختلف پخته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دسر با کمترین مواد اولیه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه می‌شود و دارای طعم شیرین و عطری مطلوب و اشتها برانگیز است. 
مصرف حلوا اگرچه خواص و فواید بسیاری به همراه دارد اما به دلیل داشتن طعم شیرین، بهتر است در مصرف آن اعتدال رعایت شود. حلوا در انواع مختلف با رسپی‌‌های متفاوت تهیه می‌شود که از جمله آنها می‌توان به : حلوای خرما ساده و توپی ، حلوای بوتیکی مدرن ، حلوا قبیت خوزستانی  حلوای اوماج و... اشاره کرد.


لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

یاسی

۲۶ شهریور ۱۴۰۲

واقعا حلوا خانگی فوق العاده بود ممنون

ادمین

۴ مهر ۱۴۰۲

یاس عزیز، ممنونیم که نظر خودتون رو برای ما درباره طرز تهیه حلوا نوشتید.

مهتاب

۲۸ شهریور ۱۴۰۲

حلوا خیلی خوشمزس

فاطمه

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

مرسی مقاله حلوا خیلی کامل بود ممنون

علی

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

طرز تهیه حلوا خیلی خوب بود ممنون

کافه تهران

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

حلوای فقط خونگیش خوشمزس ممنون :)

بهار

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

حلوا فوق العادس خیلی فکر میکنن حلوا برای سوگواریه ولی واقعا دسر خوشمزه ایه

لاله خلیلی

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

حلوا با پسته خیلی خوشمزه میشه

دانیال

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

حلوا با لایه های گردو خیلی خوشمزه میشه

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید