معروف ترین شیرینی های قزوین که حتما باید امتحان کنید

در این مقاله، قصد داریم شما را با بهترین سوغات قزوین آشنا کنیم. این شهر کوچک ایرانی دارای شیرینی های سنتی بسیار زیادی است که با توجه به فرهنگ و تاریخ قدیمی این منطقه، همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

قزوین در گذشته به عنوان پایتخت ایران شناخته شده است و از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است. این شهر تاریخی، با داشتن فرهنگ غنی و هنرهای منحصر به فرد، یکی از بهترین شیرینی های ایران را به بازارهای مختلف معرفی کرده است. به همین دلیل، ما در مجله تخصصی شیرینی تا قصد داریم تا شیرینی های اصیل قزوینی را که باید آنها را مزه کنید، با هم بررسی کنیم.

نان برنجی قزوین

نان-برنجی-شیرینی-قزوین

احتمالاً نام "نان برنجی" را نیز در شهرهای مختلف کشور، مانند کرمانشاه یا یزد به گوشتان خورده است. این شیرینی، اختصاصی قزوین نیست، اما در این شهر نیز با محبوبیت و شهرت زیادی مواجه است. این شیرینی خوشمزه از ترکیب آرد برنج، آرد گندم، روغن جامد، شکر، تخم مرغ و گلاب تهیه می‌شود. اگر به شهر قزوین سفر کنید و سری به قنادی های این شهر بزنید حتما دو نوع طعم مختلف نان برنجی یعنی معمولی و زعفرانی را می توانید تهیه و نوش جان کنید.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه نان برنجی 

نان چایی قزوین

نان-چایی-شیرینی-قزوین

نان چایی، یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی قزوین است که مشابه آن را می توانید در شهرهایی مانند همدان هم مشاهده کنید. این شیرینی خوشمزه را معمولاً همراه با چای میل می‌کنند و نامگذاری این شیرینی هم به همین دلیل است. نان چایی در قزوین بیشتر در زمان اعیاد توسط بانوان این شهر پخته می شود و با خشکبار های مختلف آن را تزیین می کنند.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه نان چایی قزوین

کیک شربتی قزوین

کیک-شربتی-شیرینی-قزوین

شیرینی ها همیشه در لیست سوغاتی ها جای بالایی دارند، اما قزوین علاوه بر شیرینی های بسیار خوشمزه، یک کیک خوشمزه و خوش طعم را نیز در لیست سوغاتی های بی نظیر جای داده است. کیک شربتی قزوین به صورت لوزی برش داده می شود و برای تزیین این کیک بی نظیر از پودر نارگیل، هل، شکر، گلاب و پسته استفاده می شود.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه کیک شربتی

نان چرخی قزوین

نان-چرخی-شیرینی-قزوین

در میان نان‌ها و شیرینی‌های خوشمزه شهر قزوین، نان چرخی قزوینی نیز در این لیست دیده می‌شود. نان چرخی که شباهت زیادی به نان چایی قزوینی دارد، بوسیله خلال پسته یا تخم خرفه تزیین می‌شود. دلیل نام گذاری این نان خوشمزه، از طرز تهیه آن یعنی استفاده از چرخ دستی مخصوص در تهیه خمیر این نان خوشمزه و اصیل است.

اتابکی (شیرینی ولیعهدی) قزوین

شیرینی-اتابکی-شیرینی-قزوین

در صورتی که به دنبال یکی از لاکچری ترین و گران قیمت ترین شیرینی های شهر قزوین هستید باید به سراغ شیرینی ولیعهدی  قزوینی بروید. این شیرینی اصیل شکل مشخص و ثابتی ندارد و فرم دهی به آن تماما به سلیقه قنادی بر میگردد که این شیرینی خوشمزه را تهیه می کند. برخی از اشکال معمول در شیرینی ولیعهدی شکل گل و دایره است که عموما به وسیله پسته یا بادام آن ها را تزیین می کنند.

پادرازی قزوین

شیرینی-پادرازی-شیرینی-قزوین

اگر سری به غذاخوری های سنتی قزوین بزنید، شیرینی پادرازی را حتما می بینید که همراه با چای داغ برای پذیرایی از مهمانان سرو می شود. شیرینی پادرازی به دو صورت بدون شیره شیرین و با شیره شیرین در بسته بندی های مختلف به فروش می رسد. این شیرینی خوشمزه و سلامت قزوینی را می توانید از فروشگاه ها تهیه کنید، اما پیشنهاد شیرینی تا به شما تهیه پادرازی از قنادی های اصیل قزوین است.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه شیرینی پادرازی

شیرینی بادامی قزوین

شیرینی-بادامی-شیرینی-قزوین

این شیرینی به دو دلیل نامگذاری اصلی دارد، دلیل اول این است که شیرینی بادامی از پودر بادام تازه درست می شود و دلیل دوم شباهت شکل و ظاهر آن به توت است. این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار با پودر پسته و یا زعفران تهیه می شود. تنها عیب این شیرینی خوشمزه قزوینی سرعت خشک شدن آن است، پس بهتر است به اندازه ای از آن تهیه کنید که به صورت تازه در کنار نوشیدنی های خود لذت ببرید.

شیرینی نارگیلی قزوین

شیرینی-نارگیلی-شیرینی-قزوین

یکی از شیرینی های محبوب قزوین که معمولاً در جشن های مختلف استفاده می شود شیرینی نارگیلی قزوینی است. این نان مخصوص شهر قزوین نیست و می توان آن را در بسیاری از شهرهای ایران تهیه کرد، اما دلیل بودن شیرینی نارگیلی قزوین در لیست ما، محبوبیت و علاقه زیاد به این نان خوشمزه در شهر زیبای قزوین است. این شیرینی در تمام مناطق ایران یافت می شود و مختص شهر قزوین نیست، اما در این شهر نیز بسیار پرطرفدار است و می توانید آن را به عنوان هدیه خریداری کنید.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه شیرینی نارگیلی 

قرابيه قزوین

شیرینی-قرابیه-شیرینی-قزوین

قرابیه یک شیرینی سنتی در بین هموطنان ترک زبان به شمار می رود. شیرینی قرابیه در واقع سوغات شهرهای تبریز، زنجان و قزوین است و حتی در کشور های ترکیه و آذربایجان نیز طبخ می شود. در این شیرینی لذیذ از آب انگور، روغن کنجد و آرد گندم استفاده می شود و به همین دلیل آن را میان وعده ای با طبع گرم، مفید و سالم می دانند.

پیشنهاد ما به شما : طرز تهیه شیرینی قرابیه

قطاب قزوین

قطاب-شیرینی-قزوین

همه ما وقتی نام قطاب را می شنویم، به سوغات یزد و تبریز فکر میکنیم، اما شهرهای دیگری در ایران نیز این شیرینی خوشمزه را مانند قزوین تولید می کنند. قطاب در قزوین با دستور تهیه متفاوتی دارد و با آرد سفید و نشاسته این خوراکی خوشمزه را تهیه می کنند. قطاب در قزوین طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل است که میتوان این شیرینی خوشمزه را به عنوان یکی از سوغاتی های قزوین دانست. 

نان باقلوا قزوین

نان-باقلوا-شیرینی-قزوین

 

نان باقلوا یکی از شیرینی های خوشمزه قزوین است که بسیار ظاهری شبیه به کیک دارد و به عنوان یکی از بهترین سوغات شیرینی قزوین به شمار می رود.  این کلوچه های خوشمزه به لطف ترکیباتشان کاملا سالم و مغذی هستند و میان وعده مناسبی برای شما هستند. اگر به دنبال غذای مدرسه فرزندتان هستید، این گزینه می تواند انتخاب کامل و مناسبی باشد.

شیرینی قندی قزوین

شیرینی-قندی-شیرینی-قزوین

تا به اینجای مقاله در میان سوغاتی های قزوین به انواع اسم ها و شیرینی ها برخورد کردیم، اما شیرینی قندی جایگاه ویژه ای در بین آنها دارد. با توجه به فواید بسیار زیاد این شیرینی می توان از آن به عنوان یک میان وعده یا صبحانه کامل استفاده کرد و به همین دلیل این محصول در قزوین خواهان زیادی دارد.

باقلوا قزوینی

باقلوا-شیرینی-قزوین

سوغاتی شیرینی ها در قزوین انواع زیادی دارد، که باقلوا را می توان یکی از پرطرفدارترین آنها دانست. بدون شک همه ما در بسیاری از شهرهای کشور باقلواهای مختلفی را خورده ایم و این محصول را نمیتوان جزء سوغات مخصوص قزوین محسوب کرد. اما در قزوین هم باقلوای با کیفیت تولید می شود که با توجه به علاقه مردم این شهر، در هر شیرینی پزی قزوین که بروید می توانید این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید.
باقلوا قزوینی را می توان یکی از جدی ترین رقیب های باقلوا یزد و تبریز دانست، دلیل این موضوع هم کیفیت بالای پخت این شیرینی لذیذ در این شهر تاریخی است.

نان اَگِردَک قزوین

نان-اگردک-شیرینی-قزوین

از ترکیب آرد، تخم مرغ، شیر، شکر، زردچوبه و دارچین نان خوشمزه ای به نام نان اَگِردَک تهیه می شود. این نان مثل برخی دیگر از شیرینی های قزوینی، مخصوص این شهر نیست و در شهرهایی مانند قم، ساوه و اراک هم این نان لذیذ را تهیه می کنند. اما نان اَگِردَک قزوین را می توان یکی از خوشمزه ترین ها دانست و به عنوان یک میان وعده و یا همراه با نوشیدنی از آن لذت برد.


در این مقاله سعی داشتیم تا معروف ترین شیرینی‌ها و نان‌های سنتی استان قزوین را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. منتظر نظرات شما در مجله تخصصی شیرینی تا هستیم.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید