آموزش-تهیه-نان-چایی-قزوین

طرز تهیه نان چایی قزوین

  • کالری 180
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 60 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر قزوین

نان چایی قزوین

نان چایی قزوین، یکی از لذیذترین شیرینی‌های سنتی قزوین است که طعمی خاص و شیرینی ملایمی دارد. نان چایی قزوین از سوغاتی‌های این شهر هم به حساب می آید. این شیرینی را هم می توان به همراه چای و دمنوش در میان وعده ها میل کرد یا از آن برای پذیرایی کردن استفاده کرد. نان چایی قزوین، یک شیرینی ترد و بیسکویتی است و به خاطر شیرینی کمی که دارد، بیشتر به عنوان نان معروف شده است.  این شیرینی، یکی از واجبات سفره عید است که اگر نباشد، جایش خالی است! اگر دوست دارید روش تهیه نان چایی قزوین را یاد بگیرید، در این نوشته همراه شیرینی تا باشید تا اسرار درست کردن نان چایی خوشمزه و زیبای قزوین را یاد بگیرید و بتوانید خودتان در منزل این شیرینی فوق العاده را درست کنید.

مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن 80 عدد نان چایی قزوین

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد 225 گرم
2 پودر قند 60 گرم
3 زرده تخم مرغ 1 عدد
4 روغن جامد یا روغن مخصوص قنادی 80 گرم
5 پودر هل یک چهارم قاشق غذاخوری
6 وانیل نصف قاشق چای خوری
7 بیکینگ پودر یک چهارم قاشق غذاخوری
8 ماست پرچرب یا چکیده 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان چایی قزوین

  • مرحله اول

برای درست کردن این شیرینی سنتی قزوین، ابتدا روغن را در کاسه ای بزرگ بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید. سپس روغن و پودر قند را خوب با همزن برقی هم بزنید تا به رنگ سفید دربیاید و حجمش نیز بیشتر شود. در این مرحله باید روغن و پودر قند هم زده شده، شبیه به خامه فرم گرفته شوند و حجمشان نیز بیشتر شده باشد.

آموزش-تهیه-نان-چایی-قزوین

  • مرحله دوم

بعد از اینکه روغن یا کره را به همراه پودر قند خوب هم زدید، زرده تخم مرغ، وانیل و هل را اضافه کنید و مجددا هم بزنید. حالا بیکینگ پودر را داخل ماست بریزید و با هم مخلوط کنید و آنها را نیز به کاسه یا ظرفتان اضافه کنید.

طرز-تهیه-نان-چایی-قزوین

  • مرحله سوم

آرد را هم به مواد اضافه کنید و مجددا هم بزنید. سپس شروع کنید با نوک انگشتان خود، خمیر را ورز بدهید تا به روغن نیفتد. خمیر را به قدری ورز دهید که یکدست شود؛ اما مواظب باشید که به روغن نیفتد. خمیر باید طوری باشد که وقتی آن را در دستتان، گلوله می کنید، ترک نخورد. بعد از ورز دادن مواد با هم، حالا خمیر یکدست شیرینی را درون کیسه فریزر بگذارید و به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند. یکی از مهم ترین مراحل درست کردن شیرینی نان چایی قزوین، استراحت دادن به مواد شیرینی است.

مراحل-تهیه-نان-چایی-قزوین

  • مرحله چهارم

در زمانی که خمیر شیرینی در حال استراحت کردن است، ترکیب رومال شیرینی را آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه رومال نان چایی قزوین

- زعفران دم کرده: 1 قاشق غذاخوری
- ماست: 1 قاشق غذاخوری
- زرده تخم مرغ: 1 عدد
- کنجد یا خرفه: به میزان دلخواه

ماست، زرده تخم مرغ و زعفران را با همزن دستی، خوب هم بزنید تا ماست و زرده تخم‌مرغ و زعفران خیلی خوب با هم مخلوط شوند. این مواد را بعد از هم زدن، کنار بگذارید. بعضی ها برای قسمت رومال شیرینی، به جای ماست از شیر یا خامه صبحانه استفاده می کنند که کاملا سلیقه ای است.

آموزش-تهیه-نان-چایی-خانگی

  • مرحله پنجم

در مرحله بعدی، شما باید خمیر شیرینی را پهن کنید و با قالب، آنها را برش بزنید. قبل از رفتن به سراغ شیرینی ها، فر یا توستر خود را روی 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. یک کیسه فریزر را بردارید و از وسط نصف کنید و خمیر نان چایی را وسط آن بگذارید. نیمه دیگر پلاستیک را هم روی خمیر قرار دهید و با وردنه، خمیر را باز کنید تا ضخامتش به نیم سانتی متر برسد. وقتی خمیر را با این ضخامت باز کردید، با قالب شکل ترنج یا بیضی آن را قالب بزنید.

طرز-تهیه-نان-چایی-خانگی

  • مرحله ششم

سینی فر که گرم شده است را بیرون بیاورید و کف آن کاغذ روغنی بیندازید. شیرینی هایی که قالب زده اید را روی کاغذ روغنی بچینید و با فرچه مخصوص شیرینی پزی، مواد رومال که همان زعفران و ماست و زرده تخم مرغ هستند را روی شیرینی ها بمالید. در آخر هم مقداری کنجد یا تخم خرفه روی شیرینی هایتان بریزید. 

مراحل-تهیه-نان-چایی-قزوین
بعد از پر کردن سینی با شیرینی ها، آنها را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کرده اید، قرار دهید و به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا شیرینی های شما خوب بپزند. 
اگر از فر برقی یا توتستر استفاده می کنید، دما را روی 150 درجه سانتیگراد بگذارید و یک ربع شیرینی ها را داخل آن قرار دهید. بعد از این مدت، فر را خاموش کنید و بخش گریل فر را روشن کنید تا روی شیرینی های شما نیز طلایی و زیبا شوند. 5 دقیقه برای گریل شدن روی شیرینی ها کافی است. بعد از گذشت این مدت، فر را خاموش کنید. 
تا اینجا، مرحله پخت نان چایی ها تمام شده است. حالا سینی فر را بیرون بیاورید و اجازه دهید شیرینی های خوشمزه شما خنک شوند. بعد از خنک شدن، این نان چایی ها را در ظرف بچینید و در یک جای خشک و خنک مثل یخچال نگهداری کنید. 

نان-چایی-قزوین-خانگی

 

نکات تهیه نان چایی قزوین در خانه

  • با این مقدار مواد اولیه، شما 80 نان چایی خواهید داشت که میتوانید تا 6 ماه آنها را با طعم اولیه نگهداری کنید. 
  • برای تزیین روی نان چایی قزوین می توانید به جای کنجد از پودر پسته استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک و سفت شدن نان چایی خود، در طبقه پایین فر، یک ظرف آب قرار دهید و مرتب به شیرینی ها سر بزنید تا به محض پختن، فر را خاموش کنید. زیاد ماندن شیرینی ها در فر، باعث خشک شدن آنها می شود.

در این نوشته، شما روش درست کردن شیرینی نان چایی قزوین را یاد گرفتید. امیدواریم این شیرینی خوشمزه و خاص را در منزل درست کنید و در کنار اعضای خانواده خود، از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 4.7

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

مینا

۱۳ بهمن ۱۴۰۱

نان چایی قزوین فوق العاده است، حتما امسالم برای عید درست می کنم.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید