طرز-تهیه-شیرینی-یا-نان-برنجی-کرمانشاهی

طرز تهیه شیرینی نان برنجی

  • کالری 225
  • زمان آماده سازی 40 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر کرمانشاه

نان برنجی کرمانشاهی

اگر تاکنون به شهر زیبای کرمانشاه سفر کرده باشید، قطعا می‌دانید که شیرینی برنجی یا نان برنجی، یکی از پر‌طرفدار‌ترین شیرینی‌های این استان است. شیرینی نان برنجی، یکی از انواع شیرینی خشک است که به دلیل ماندگاری آن در طولانی مدت، برای استفاده در اعیاد و میهمانی‌ها بسیار مناسب است. این شیرینی، نشان از کد‌بانو بودن بانوان استان کرمانشاه داشته و تهیه آن از زمان‌های گذشته در این شهر مرسوم بوده است.

ترکیبات نان برنجی

امروزه این شیرینی، با استفاده از موادی همچون زعفران و پودر کاکائو، تنوع یافته که در ادامه در مورد آن توضیح بیشتری خواهیم داد. طرز تهیه نان برنجی، بسیار آسان بوده و مواد لازم برای تهیه آن نیز بسیار در دسترس هستند. با شیرینی تا در مقاله آموزش طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه که به ساده‌ترین حالت ممکن برای شما توضیح داده‌ایم همراه باشید تا بتوانید آن را به راحتی در منزل تهیه نموده و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی

ردیف نام مواد مقدار
1 روغن جامد نصف لیوان
2 تخم مرغ دو عدد
3 آب نصف لیوان
4 آرد برنج نیم کیلو
5 پودر قند سه قاشق غذا‌خوری پر
6 گلاب سه قاشق غذا‌خوری
7 هل نصف قاشق غذا‌خوری
8 پودر کاکائو یک قاشق غذا‌خوری

طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

این شیرینی دستور‌های متفاوتی دارد، اما دستور ذکر شده در ادامه، ساده‌ترین نوع آن است که با کم‌ترین مواد اولیه قابل تهیه است.

  • مرحله اول

در ابتدا باید روغن را آماده کار کنیم. بهتر است که روغن از نوع جامد باشد تا مواد فرم بهتری داشته باشند. روغن را روی حرارت بسیار کم بگذارید تا حالت مایع به خود بگیرد. سپس آن را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا دمای روغن پایین بیاید.

طرز-تهیه-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی

  • مرحله دوم

تخم مرغ‌ها را بشکنید و زرده و سفیده آن را به کمک یک آب‌کش یا سبد از هم جدا کنید. مقدار سفیده را نصف کرده و داخل یک ظرف بریزید و هم بزنید تا سفت شود.

دستور-پخت-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی

  • مرحله سوم

زرده تخم مرغ‌ها را داخل روغن بریزید و خوب هم بزنید تا ترکیبی یکنواخت به دست بیاید. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر از همزن برقی استفاده نمایید. پودر قند و هلی که پودر نموده‌اید را به ترکیب اضافه نمایید و دوباره به کمک یک قاشق یا همزن برقی، هم بزنید تا ترکیب به دست آمده یک دست باشد. مقدار گلاب گفته شده را در آب حل نمایید و به سایر مواد اضافه کنید. دوباره ترکیب جدید را هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

آموزش-پخت-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی

  • مرحله چهارم

آرد برنج را سه بار الک کنید و در آخر آن را از یک پارچه‌ای که جنس حریر دارد، عبور دهید تا آرد، ذرات ریز و درشت نداشته باشد. این کار کیفیت ظاهری شیرینی را بیشتر کرده و طعم آن را نیز بهتر خواهد کرد. پس از این که آرد آماده شد، آن را آرام آرام به ترکیبی که از قبل آماده کرده‌اید، اضافه کنید و در هر مرحله خوب هم بزنید. بهتر است که در پایان، خمیر را با دست ورز ندهید و تنها با کمک یک قاشق، آن را هم بزنید.

اگر قصد دارید شیرینی‌های برنجی رنگی داشته باشید، در این مرحله باید مقداری از خمیر را بردارید. اگر می‌خواهید که تمام شیرینی‌ها یک رنگ داشته باشد، نیاز به جدا نمودن خمیر نیست. ما می‌خواهیم در این دستور، هر سه رنگ را توضیح دهیم؛ پس لازم است که خمیر را به سه قسمت تقسیم نمایید.

- یک قسمت را به صورت ساده کنار بگذارید. به قسمت بعدی، زعفرانی را که از پیش دم نموده‌اید، اضافه کنید. توجه نمایید که زعفران دم کرده نباید رقیق باشد زیرا حالت خمیری شکل مواد از بین می‌رود. برای قسمت آخر پودر کاکائو را در دو قاشق غذا‌خوری آب جوش حل نمایید. برای بهتر شدن طعم شیرینی برنجی شکلاتی، می‌توانید کمی شکر نیز به پودر کاکائو اضافه نمایید. 

خمیر را به خوبی با مواد جدید ترکیب کنید و هر کدام از قسمت‌ها را در ظرفی بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید. اجازه دهید تا خمیر‌ها یک روز در محیطی با دمای اتاق قرار داشته باشند.

روش-پخت-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی

  • مرحله ششم

پس از پایان این مدت، فر را روشن نمایید و آن را روی دمای 170 درجه قرار دهید و بگذارید تا محیط داخلی آن گرم و آماده ورود شیرینی شود.

خمیر‌ها را به اندازه دلخواه خود برای یک شیرینی برش داده و با کمک دست به آن فرم دهید. روی آن را به کمک یک چنگال یا چاقو تزئین کنید و در آخر سیاه دانه یا تخم خرفه را روی شیرینی برنجی بپاشید. سینی مناسب فر را بردارید و شیرینی‌ها را روی آن بچینید. بهتر است که به سطح زیر سینی کمی روغن مالیده یا آن را با کاغذ روغنی مخصوص بپوشانید تا شیرینی‌ها به سینی نچسبند.

مراحل-پخت-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی

  • مرحله هفتم

سینی را در فر قرار دهید و اجازه دهید شیرینی‌ها بسته به تعداد آن‌ها بین یک ربع الی نیم ساعت بپزد. 

پس از این که شیرینی‌ها به طور کامل پخته شدند، آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا حدود 60 دقیقه در محیطی با دمای اتاق باشند. پس از گذشت این زمان، شیرینی‌ها را داخل ظرف مناسب بریزید و میل بفرمایید.

طرز-تهیه-شیرینی-برنجی-کرمانشاهی-خانگی

نکاتی درباره شیرینی برنجی 

  • برای نگهداری از این شیرینی به شرایط خاصی نیاز نیست و فقط باید آن را در ظرفی در بسته بگذارید. از قرار دادن شیرینی در یخچال، خودداری کنید.

  • می‌توانید برای خوش طعم‌تر شدن شیرینی برنجی به جای روغن جامد از روغن‌ها و کره‌های محلی نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید این شیرینی برنجی خوشمزه را داخل ماکروفر یا ماکروویو بپزید.
  • اگر می‌خواهید که شیرینی برنجی شما زعفرانی باشد، باید یک قاشق غذا‌خوری زعفران را که از قبل دم کرده‌اید، به مواد اضافه کنید و اگر می خواهید شیرینی برنجی شما شکلاتی باشد، یک قاشق پودر کاکائو را حاضر نمایید و به مواد اضافه نمایید.
  • می‌توانید این شیرینی را بدون زعفران و پودر کاکائو نیز تهیه کنید؛ این نوع از شیرینی برنجی، ساده‌ترین مدل آن است.
  • توجه بفرمایید که مقدار هل گفته شده در دستور، باید از پیش ساییده شده باشد. برای تزئین روی نان برنجی نیز می‌توانید از مقدار کمی سیاه دانه یا تخم خرفه استفاده نمایید.
  • تمام مقادیری که گفته شد، بسته به تعداد شیرینی‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید، متفاوت بوده و می‌توان آن‌ها با نسبتی مساوی، کم یا زیاد کرد.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید