لیست دسرهای خوشمزه ایرانی که باید امتحان کنید

فرقی نمی کند یک بیسکویت ساده باشد یا یک دسر هیجان انگیز و رنگارنگ، به هر حال خوردن شیرینی بعد از غذای اصلی برای همه ما لذت بخش است. بر اساس داستان‌های قدیمی و تاریخی، مردم ایران از اولین کسانی بوده‌اند که این رسم شیرین را آغاز کرده‌ اند، این یعنی ایرانیان جزو اولین افرادی بوده‌اند که به خوردن دسر اعتقاد داشته‌اند. 
بنابراین خیلی عجیب نیست که ایران با انواع دسرهای معطر و لذیذ پر شده است و در هر نقطه‌ای از کشور عزیزمان، یک دسر خاص و شیرین وجود دارد. برخی از دسرهای ایرانی ساده و ارزان قیمت هستند، در حالی که برخی دیگر پیچیده و با هزینه‌ی زیاد تهیه می‌شوند. در میان این دسرها برخی تنها برای مهمانی‌ها و مناسبت های خاص هستند و یا به نوعی نماد ارادات مذهبی ایرانیان تلقی می‌شوند. در ادامه، مجله شیرینی تا محبوب‌ترین دسرهای ایرانی را برای شما آماده کرده است.

حلوا: یکی از قدیمی ترین دسرهای ایرانی

حلوای زعفرانی از قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی به‌شمار می‌ رود. نام این دسر خوشمزه از قدیمی‌ترین اشعار و داستان‌های فارسی برگرفته شده است. این دسر به پای ثابت برخی مراسم خاص تبدیل شده و گاهی فقط لحظات تلخی را برای ما یادآوری می کند. اما از زمانهای دور تا به امروز، ایرانیان از طعم خوشایند حلوا لذت می‌بردند. 
اساساً حلوا از ترکیب آرد گندم، شکر، روغن، زعفران، گلاب و هل تهیه می‌شود. ترکیبات معطری چون هل، زعفران و گلاب طعم بی‌نظیری به حلوا می‌دهند. امروزه، مردم در انواع حلواها از تخم مرغ، نشاسته ذرت، شیر، بادام، آرد سفید، آرد برنج، خرما و سایر مواد نیز استفاده می‌کنند تا طعم دلنشین تری را به این دسر خوشمزه خود بدهند. اگر دوست دارید تا یک دسر ساده، ارزان و لذیذ را تهیه کنید تا با مهمانان و خانواده زمان بگذرانید، شیرینی تا به شما تهیه حلوا را پیشنهاد می دهد.

حلوا

باسلوق

نام دیگر این دسر خوشمزه راحت الحلقوم است که تا به حال زیاد به گوش ما خورده است. باسلوق یکی از قدیمی ترین دسر های ایرانی است که در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد. این خوردنی خوشمزه را اغلب در کنار چای یا نوشیدنی برای مهمانان یا پذیرایی سرو می شود. 

بستنی سنتی ایرانی

پیدایش بستنی در سراسر جهان داستان های جذابی دارد، اما بستنی سنتی ایرانی، داستان دیگری دارد. گلاب و زعفران ناب خراسان، موادی هستند که بستنی ایرانی را از باقی نمونه های متمایز می کند. سازنده بستنی سنتی، قصد داشت تا با استفاده از ذائقه ایرانی، دسری خوشمزه را معرفی کند، که در این راه به موفقیت فراوانی رسید. اکبر ملایری معروف به اکبر مشتی، اولین بستنی فروشی ایران را تاسیس کرد و اولین بستنی سنتی ایران را به بازار فرستاد. 
اکبر مشتی معتقد بود که بستنی هایی که با زعفران، گلاب، زعفران و خامه تازه تهیه می شود، بیشتر به ذائقه ایرانیان نزدیک است تا نمونه های فرنگی آن زمان.  بستنی سنتی ایرانی ترکیبی از شیر، خامه، گلاب، زعفران، شکر و آرد ثعلب و خلال پسته است. این دسر بسیار خوشمزه بین دو نان بستنی یا یک کاسه معمولی سرو می شود و ترکیب این بستنی با فالوده شیرازی به شما طعمی بی نظیر را ارائه می دهد.

بستنی سنتی ایرانی

حلوا اوماج

تبریز یکی از قدیمی ترین شهر های ایران است، این شهر قدیمی شیرینی ها و دسرهای خوشمزه فراوانی دارد که می توانید آن ها را تست کنید. اما در این جا به یکی از خوشمزه ترین حلوا های ایران به نام حلوا اوماج اشاره می کنیم. حلوا اوماج مانند دیگر حلواها در مراسمات خاص مانند عزاداری ها و ماه رمضان سرو می شود. در زبان محلی به این حلوا اوماج حلواسی می گویند. کلمه "اوماج" در ترکی به معنای آسیاب کردن است.
طرز تهیه حلوا اوماج بسیار شبیه به حلوای زعفرانی است، اما در زمان تهیه باهم تفاوت دارند و باید صبر زیادی را برای تهیه حلوا خوشمزه بخرج دهید.  به طور کلی زمان پخت و انتظار برای نتیجه نهایی حدود 1 ساعت 30 دقیقه است. مواد اصلی این حلوا مانند حلوای زعفرانی از شیر، آرد گندم الک شده، گلاب و زعفران تشکیل شده است.

شیر برنج

شیربرنج یکی از خوشمزه ترین و قدیمی ترین دسرهای ایرانی است. این دسر خوشمزه بسیار ساده تهیه می شود و بیشتر در مراسم هایی مانند ماه رمضان و محرم پخته می شود. از زمان قدیم پزشکان و افراد معتمد جامعه، مردم را به مصرف این دسر خوشمزه دعوت کرده اند، زیرا شیربرنج را می توان هم گرم و هم سرد سرو کرد. این دسر خوشمزه خواص زیادی دارد و از ترکیب شیر، برنج و گلاب تهیه می شود. همین ترکیب منبعی غنی از مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین های مفید مختلف مانند B2 است.

شیربرنج ایرانی

فرنی با نشاسته

فرنی یکی دیگر از دسرهای خوشمزه لیست ماست که همگی ما از مزه آن خاطراتی خوبی داریم. این دسر را می توان مانند شیر برنج هم گرم و هم سرد نوش جان کرد. فرنی به دلیل مواد موجود در آن یعنی نشاسته، شیر، شکر و گلاب، فواید زیادی را برای بدن ما به همراه دارد.
فرنی به دلیل نشاسته ای که دارد برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و البته فواید دیگری هم دارد، برای مثال فرنی غذای بسیار مناسبی برای نوزادان است و آن هم به دلیل وجود نشاسته، شکر، گلاب و شیر است. خوردن فرنی برای استخوان های کودکان نیز بسیار مفید است. کلسیم موجود در آن رشد کودک را تسریع می کند. همچنین اگر کودک تمایلی به خوردن شیر و ماست ندارد، می تواند با خوردن آن کلسیم بدن خود را تامین کند.

شله زرد

یکی دیگر از معروفترین دسر های ایرانی، شله زرد است. شله زرد بیشتر به عنوان نذری در مناسبت های مذهبی تهیه می شود. تهیه شله زرد بسیار ساده است و نیاز به تخصصی خاصی ندارد، بنابراین هرکسی میتواند این دسر خوشمزه را برای اعضای خانواده خود بپزد.
همانطور که از لیست بالا تا الان متوجه شدید، ایرانی ها علاقه زیادی به دسر های شیرین بعد از غذا دارند، بنابراین شله زرد را میتوان به عنوان یکی از بهترین دسر های بعد از غذا توصیف کرد. متخصصان و پزشکان، خوردن شله زرد را به همه پیشنهاد میدهند و آن هم به دلیل وجود شکر، گلاب و برنج در این دسر خوشمزه است. زیرا این دسر برای افراد بی اشتها، افسرده و وعده های غذایی شب بسیار مفید است.

شله زرد ایرانی

فالوده شیرازی

فالوده یا پالوده، یکی از خنک ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی محسوب می شود که از گذشته طرفداران زیادی داشته است. اکثر مردم، فالوده را به یکی از خوردنی های روزانه خود در تابستان تبدیل کرده اند و دلیلش هم دشمنی فالوده با گرمازدگی در تابستان است. فالوده از نشاسته آب شده رشته ای تهیه می شود. فالوده را می توانید امروزه در سراسر کشور تهیه کنید و از آن لذت ببرید، اما ترکیب اصلی آن به شیراز، کرمان و یزد بر می گردد، که معروف ترین فالوده ایران، فالوده شیراز است.
فالوده شیرازی به همراه آبلیمو، شربت میوه و گیاهان معطر برای مقابله با گرما در بین شیرازی ها طرفدار زیادی دارد و این نکته محبوبیت فالوده را در سراسر ایران بیشتر کرده است.

امیدواریم که از خواندن این مطلب در مجله شیرینی تا لذت برده باشید، نظراتتان را در زیر این پست برای ما بنویسید و حتما با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید