داستان دسر کرم بروله

سرگذشت دسر کرم بروله

کرم بروله، دسری غنی اما لطیف، ساده اما پرزحمت! در این مقاله ما به چیزهایی که این دسر کلاسیک را بسیار لذت بخش کرده خواهیم پرداخت. شما را به خواندن سرگذشت و ویژگی های بی نظیر این خوراکی محبوب دعوت می کنیم.

تفکر اروپایی ها

بیشتر افراد فکر می کنند، کرم بروله جزئی از روش آشپزی فرانسوی است و انصافا این به خاطر این است که نام این دسر در زبان فرانسوی به معنای دسر سوزانده شده است! اما فرانسه تنها یکی از چندین کشور اروپایی است که دوست داشتند شانس این را داشته باشند که صاحب کرم بروله باشند.

اول از همه بیاید درمورد فرانسه صحبت کنیم. فرانسه با آن فرهنگ آشپزی تحسین برانگیزش شایسته ی این بود که دسری خوشمزه مثل کرم بروله را داشته باشد و شاید هم بود. وقتی از مردم این کشور در مورد کرم بروله سوال می شود می گویند که اولین بار در سال 1691 در کتاب آشپزی Cuisinier royal et bourgeois فرانکویس ماسیالوت سرآشپزی محترم فرانسوی درباره ی آن نوشته است.

پس اگر کرم بروله اولین بار بیش از 300 سال پیش در فرانسه معرفی شده است چرا هنوز هویت آن سوال برانگیز است؟ سرچشمه ی این موضوع پیشینه ی تاریخی کاستارد (چیزی که در زیر پوسته ی کرم بروله می بینید) است. چون کاستاردهایی که در قرون وسطا  تهیه می شد و از آن لذت می بردند اصلا شبیه کاستارد های امروزی نبود، جای تعجبی ندارد که ببینیم چندین کشور مختلف یک خوراکی مشابه را به صورتی کاملا مستقل از هم تهیه کنند اما آن را به نام خود بدانند.

مثلا کرم کاتالانا که یک دسر اسپانیایی و کاملا مشابه است را در نظر بگیرید. بر اساس افسانه ها راهبه ها در حال فراهم کردن کیک میوه که یک دسر سنتی اسپانیاست برای یک اسقف بودند... اشتباه آن ها در پخت کم کیک میوه باعث شد که کاستاردی نرم بدست آید و آن ها بخواهند با افزودن شکر این اشتباه را جبران کنند که درنتیجه تماس شکر با حرارت لایه ی غیر معمول را بوجود آورد.  به نظرتان آشنا نیست؟

بعد از آن به ادعای دانشکده ی Trinity انگلستان در این مورد می رسیم. در انگلستان در اواخر دهه ی 80 قرن 18 میلادی، دانشکده هنگام تهیه ی دسر کاستارد برای دانشجویانش به کرم Trinity یا همان کرم سوخته ی Trinity رسید.

این کرم تا سال های اخیر نیز فاقد یک هویت رسمی بود و هیچکس هم درصدد اثبات هویت آن نبود! چون این دسر به عنوان دسری مهم قلمداد نشده بود (حداقل یک دسر معروف به طور خاص) تا اینکه به یک خوراکی مدرن تبدیل شد و در دهه ی 80 قرن 19 میلادی در آمریکا یک خوراکی محبوب در آمریکا تبدیل شد.

مطالب مرتبط: 10 گران قیمت ترین شکلات دنیا

شهرت دسر کرم بروله

یکی از کسانی که به شهرت کرم بروله، قبل از معروفیتش در رستوران های بزرگ کمک کرد، سرآشپز فرانسوی جولیا چیلد بود. او که آشپزی باذوق و شخصیت برجسته ی فرهنگی بود در برنامه ی تلویزیونی خود، هنر تهیه کرم بروله را به مخاطبان آمریکایی نشان داد، برنامه ی او از برنامه های اولیه آشپزی بود. از زمان پخش برنامه ی او ما درک بهتری نسبت به کرم بروله پیدا کردیم و یک نقل قول معروف هم از آن زمان باقی مانده است: « هر کس باید یک مشعل گازی در آشپزخانه خود داشه باشد.»، این مشعل ابزاری برای ایجاد لایه شکری گرم و ترد روی کرم بروله است.

مشعل گازی خانم چیلد ( و کل وسایل آشپزخانه اش) در موزه ی تاریخ آمریکا به نام Smithsonian  به نمایش گذاشته شده است.

توافق عمومی درمورد کرم بروله

وقتی صحبت از این است که کرم بروله در اصل از کدام کشور آمده است، واقعا جواب این است که اصالت آن به اندازه ی طعم خوشمزه‌ی خود دسر اهمیت ندارد. وجود کاستارد در میان این دسر، بافت غنی اما گرم، و طعم وانیلی آشنای آن درکنار لایه کلاسیک و شکری کرم بروله همگی دلیل مناسبی برای خوردن این خوراکی کلاسیک هستند.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید