تاثیراتی که کاکائو بر هوش شما دارد

به گفته دانشمندان کاکائو شما را باهوش تر می کند!

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که فلاونول های موجود در نوشیدنی های کاکائویی کارایی مغز انسان را افزایش می دهند.

اخیرا پژوهش جدیدی در مجله ساینتیفیک ریپورتز (گزارشات علمی) منتشر شده است؛ در این مطالعه تاثیرات فلاونول ها بر جوانان، افراد  سالم و ارتباط این ماده با فعالیت مغز بررسی می شود. 

فلاونول ها مجموعه مولکول هایی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات و میوه ها، از جمله کاکائو یافت می شوند. براساس تحقیق جدیدی که دانشگاه بریمینگهام بریتانیا، با همکاری دانشگاه ایلینوی انجام داد مشخص شد که افزایش میزان مصرف این ترکیبات به بهبود مهارت ذهن کمک شایانی می کند.

مطالب مرتبط: چرا شکلات تلخ مفید است؟

یک گروه تحقیقاتی در مقاله جدید خود ادعا کردند، افرادی که نوشیدنی کاکائویی با میزان بالای فلاونول مصرف کرده بودند، توانستند فعالیت های شناختی مورد نظر را خیلی کارآمدتر و موثرتر تکمیل کنند (در مقایسه با زمانی که نوشیدنی فاقد فلاونول میل کرده بودند).

محققان با همکاری متخصصان دانشگاه ایلینوی به این نتیجه رسیدند آن دسته از شرکت کنندگانی که نوشیدنی سرشار از فلاونول مصرف کرده بودند در واکنش به افزایش مصنوعی سطح کربن دی اکسید خون، سریعا میزان بیشتری اکسیژن  تولید کردند.

سلامت قلب و عروق

فلاونول ها، زیرگروه فلاونوئیدهای گیاهی هستند که در کاکائو، انگور، سیب، چای، توت و ... یافت می شوند. طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که فلاونول ها تاثیر بسیار قابل توجهی بر سلامت قلب و عروق دارند، اما تاثیر آنها بر سلامت مغز هنوز تایید نشده است.

تاثیر-کاکائو-نوشیدنی-بر-مغز

در این پژوهشی که اخیرا در مجله ساینتیفیک ریپورتز منتشر شده برای اولین بار تاثیرات شناختی فلاونول ها بر جوانان و افراد سالم و همچنین ارتباط آنها با سطح اکسیژن خون مغز مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر کاتارینا ریندیرو، یکی از اساتید دانشگاه بریمینگهام، گفت: "ما در آزمایش خود از کاکائو استفاده کردیم، اما فلاونول ها در میوه ها و سبزیجات بسیار زیادی وجود دارند. برای اینکه از خواص زیاد این گروه های غذایی و همچنین تاثیر مثبت آنها بر سیستم قلب و عروق بهره بیشتری ببریم، می توانیم در مورد چگونگی انتخاب رژیم غذایی به مردم آموزش بدهیم و راهنماییشان کنیم."

مطالب مرتبط: 11 فایده شکلات برای سلامتی

در این پژوهش، 18 شرکت کننده مرد با بدن سالم، در رده سنی 40-18 سال، تحت شرایط یک پروسه استاندارد قرار گرفتند تا گردش خون مغزشان بررسی شود. شرکت کنندگان در این پروسه، باید 5% کربن دی اکسید را استشمام می کردند؛ حدود 100 بار استشمام کربن دی اکسید با غلظت معمولی در هوا. در این پژوهش برای بررسی میزان افزایش سطح اکسیژن خون در کورتکس (قشر جلویی مغز) در واکنش به استشمام کربن دی اکسید، از روش طیف سنجی مادون قرمز نزدیک غیر تهاجمی استفاده شد. در این نوع طیف سنجی برای ثبت تغییرات ایجاد شده در سطح اکسیژن خون، از نور استفاده می شود.

تاثیر-کاکائو-بر-هوش-انسان

به گفته محققان این طیف سنجی، قبل و بعد از مصرف نوشیدنی کاکائویی سرشار از فلاونول، روی افراد شرکت کننده انجام شد. بعد از اتمام تست کربن دی اکسید، از شرکت کنندگان خواسته شد که چندین تست شناختی پیچیده را انجام دهند.

یافته های محققان حاکی از آن است شرکت کنندگانی که نوشیدنی سرشار از فلاونول مصرف کرده بودند در واکنش به استشمام کربن دی اکسید بالاترین سطح اکسیژن خون را داشتند؛ به عبارتی سطح اکسیژن این افراد، سه برابر بیشتر از شرکت کنندگانی بود که نوشیدنی فاقد فلاونول مصرف کرده بودند. حتی سطح اکسیژن خون شرکت کنندگانی که نوشیدنی سرشار از فلاونول مصرف کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که نوشیدنی فاقد فلاونول مصرف کرده بودند، یک دقیقه زودتر افزایش یافت. 

مطالب مرتبط: 9 دلیل برای مفید بودن بستنی برای سلامتی

دکتر ریندیرو اعلام کرد: "یافته های ما حاکی از آن هستند شرکت کنندگانی که نوشیدنی سرشار از فلاونول مصرف کرده بودند، تاثیرات مثبت این ماده شامل حالشان شده بود؛ اما تنها زمانی که این آزمایش به اندازه کافی مشکل و پیچیده شده بود." 

وی در ادامه اضافه کرد: "یافته های به دست آمده نشان دهنده این موضوع هستند که هر چه بیشتر به چالش کشیده شوید، مغزتان به اکسیژن خون بیشتری نیاز پیدا می کند تا بتواند چالش ایجاد شده را مدیریت کند. بعلاوه به این نتیجه رسیدیم که فلاونول ها در زمان انجام فعالیت های شناختی پیچیده تاثیر خود را نشان می دهند."

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • کاکائو واقعا یکی از فوق العاده ترین موادی که بشر کشف کرده. مقاله خوبی بود ممنون.

    بله قطعا همینطوره. ممنون از نظر خوبتون

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید