چرا شکلات تلخ مفید است؟

شکلات تاثیرات زیادی بر بدن ما اعمال می‌کند. شکلات تلخ به شکلاتی گفته می‌شود که میزان کلی کاکائو در آن حداقل 40 درصد وزن خشک و مقدار شکر بسیار کمی به آن اضافه شده باشد. طعم و عطر این شکلات از سایر شکلات‌ها بیشتر است و خواص مختص به خود را دارند. به عبارت دیگر؛ شکلات تلخ نسبت به شکلات‌های دیگر، شامل میزان بسیار بیشتری پودر کاکائو است. این پودر مواد طبیعی و ترکیبات خاصی دارد که منجر به طعم تلخ کاکائو می‌شود.

جالب است بدانید اولین بار سال 1100 قبل از میلاد از درخت کاکائو نوشیدنی‌هایی استخراج ‌شد که به آب تلخ معروف بود تا این که صنعت ساخت شکلات به تدریج پیشرفت کرد و البته در ابتدا فقط افراد ثروتمند قادر به خرید شکلات بودند، ولی به مرور زمان و با ساخت دستگاه‌هایی که جای کارگران را گرفت، از هزینه تولید شکلات‌ کاسته شد و افراد معمولی نیز توانستند از این ماده استفاده کنند.

انواع دیگری از شکلات نیز وجود دارد؛ برای مثال شکلات سفید که با حذف لیکور از شکلات تیره به دست می‌آید و نیز شکلات شیری. از بین تمام انواع شکلات‌ها، شکلات تیره برای انسان مفیدتر است. ولی جالب این‌که همین شکلات در بدن برخی از حیوانات مثل گربه منجر به تولید سموم می‌شود و بشدت برای آنها ضرر دارد.

35درصد از کل خریداران شکلات در دنیا، طبق نظر مینتل (یکی از معتبرترین مجموعه در زمینه ارائه اطلاعات اقتصادی و تجاری)، شکلات تلخ را ترجیح می‌دهند. این رقم در افراد بالای 55 سال به 46درصد در مردان و 48درصد در زنان می‌رسد. ظاهرا خواص شکلات تلخ در افزایش میزان مصرف آن نقشی اساسی دارد. 
اگر از عاشقان شکلات هستید، قطعا شکلات تلخ را نیز می‌شناسید. البته ممکن است این محصول را تفننی استفاده کنید یا فقط به‌خاطر حس خوبی که می‌دهد، به سمتش بروید؛ اما اگر از خواص شکلات تلخ آگاه شوید، قطعا همه‌چیز تغییر می‌کند. 
در این مبحث با هم خواص شکلات تلخ را بررسی می‌کنیم. البته باید بگوییم که اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله برگرفته از تحقیقات مراکز معتبر است؛ ولی اگر برای مصرف شکلات تلخ نگرانی خاصی دارید، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.
 

فواید-شکلات-دارک

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ مانند دیگر شکلات‌ها از دانه درخت کاکائو ساخته می‌شود. برای تهیه شکلات، ابتدا دانه کاکائو را کشت و با روش‌های خاصی تخمیر می‌کنند. در مرحله بعد کاکائو را حرارت می‌دهند تا شکل نرم‌تری بگیرد و آماده ورزدادن شود. 
پس از آن، شکلات را با مقدار دلخواه شکر ترکیب می‌کنند و به خوبی ورز می‌دهند. این دقیقا همان زمانی است که شکلات‌ها با درصد متفاوت تلخی متولد می‌شوند. در واقع برای تهیه شکلات تلخ، میزان بسیار کمی‌شکر استفاده می‌شود؛ به این ترتیب شکلاتی خالص‌تر خواهیم داشت. 
در پایان شکلات‌ها را در جایی بسیار خنک نگهداری می‌کنند تا پس از چندین ساعت فرم بگیرند و آماده بسته‌بندی شوند. محتوای کاکائو در تکه‌های شکلاتِ تلخِ تجاری می‌تواند از 30درصد تا 80درصد یا بیشتر هم برای تکه‌های بسیار تیره و تلخ تغییر کند. البته نام‌های نیمه‌شیرین و تلخ، گاهی اوقات روی این محصولات جایگزین می‌شوند. 
نکته مهم درباره شکلات‌ها این است که هرچه مقدار درصد افزایش بیابد، میزان تلخی و خواص شکلات تلخ بیشتر می‌شود. به‌طور کلی، شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری، بافت گچی و تلخ‌تری دارد. هر چه درصد کاکائو بیشتر شود، این ویژگی‌ها بارزتر می‌شوند. این شکلات در مقایسه با شکلات شیری، چربی بیشتری و قند و کربوهیدرات کمتری دارد؛ به این ترتیب برای رژیم‌های کتوژنیک و کم‌کربوهیدرات ایده آل است.
 

خواص شکلات تلخ

تحقیقات نشان داده است، مصرف به اندازه شکلات تیره مزایای بسیاری دارد؛ برای مثال این شکلات می‌تواند از پوست در برابر نور ماوراء‌بنفش محافظت کند. همچنین از آنجا که شکلات حاوی ماده خاصی به نام پلی‌فنال است، می‌تواند از طریق افزایش خونرسانی پوست، آن را در مقابل اشعه مضر خورشید، آفتاب سوختگی، قرمزی و التهاب ناشی از آن حفظ کند. شکلات تلخ روی کیفیت پوست نیز تاثیرگذار است؛ در مطالعات متعدد ثابت شده است، افرادی که به صورت منظم شکلات تلخ مصرف می‌کنند از پوست مرطوب‌تر و شاداب‌تری برخوردارند. این اثر بیشتر ناشی از فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ است که به صورت مستقیم کیفیت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جالب است بدانید دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که شکلات تلخ می‌تواند باعث بهبودی قابل توجهی در بینایی افراد شود که به نظر می‌رسد شکلات تلخ این کار را از طریق بهبود جریان خون بافت چشم انجام می‌دهد.
از طرف دیگر شکلات می‌تواند علاوه بر اثرات گفته شده، به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان، منجر به کاهش کلسترول بد خون و از این طریق، بهبود عملکرد قلبی ـ عروقی شود و آترواسکلروز عروقی را کاهش دهد. شکلات تلخ بر سلول‌های خونی نیز اثر می‌گذارد و کاهش چسبندگی پلاکت‌های خونی را به دنبال دارد و در نتیجه از تولید لخته ممانعت می‌کند.

تاثیر-شکلات-دارک-بر-بدن

به علاوه این ماده خوش طعم، نه تنها منجر به کاهش احساس گرسنگی می‌شود، بلکه می‌تواند مانع بالا رفتن فشار خون افراد شود. در مطالعات زیادی دیده شده شکلات تلخ می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود و به کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به بیماری کبد کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ بر سلول‌های عضلانی که در دیواره عروق هستند اثر گذاشته و باعث شل شدن و اتساع این عروق می‌شوند که این مساله به کاهش فشار خونی که داخل این عروق جریان دارد، منتهی می‌شود. بنابراین شکلات تلخ با کاهش فشار خون و تسهیل عبور خون از داخل عروق، در سلامت کبد و سیستم قلبی ـ عروقی بسیار موثر است. به علاوه فلاونوئیدهای شکلات تلخ در سلامت عروق و قلب اثرات بسیاری دارند. فلاونوئید در سبزی و میوه‌ها یافت می‌شود، این در حالی است که شکلات تلخ به تنهایی منبع غنی فلاونوئید است. شکلات تلخ می‌تواند از سکته‌های قلبی بکاهد.


 

حتما بخوانید: 11 فایده شکلات برای سلامتی

فواید شکلات تلخ

از هر ده نفر مصرف‌کننده شکلات 72درصد (هفت نفر) عقیده دارند که شکلات خلق وخوی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین 59درصد می‌گویند که انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد و بیش از نیمی‌ یعنی 52درصد معتقدند که شکلات در پایان یک روز سخت، برایشان آرامش به همراه دارد. ثابت‌کننده این مدعا 22درصد کل مصرف شکلات دنیا در بین ساعت 8 شب تا نیمه شب است.
با این اوصاف استفاده از شکلات فقط به ظرف‌های شکلات‌خوری ایام عید و مهمانی‌ها ختم نمی‌شود. کافه‌ها، رستوران‌ها و بسیاری مراکز مختلف با استفاده‌های متفاوت از این معجون آن را به اکسیری جذاب تبدیل کرده‌اند. کار به جایی می‌رسد که حتی رد پای شکلات را در عطرفروشی‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مشاهده می‌کنیم. 

خواص-شکلات-دارک

ظاهرا آنچه این موجود را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند فقط طعم آن نیست. برای شکلات خواص مختلفی ذکر شده است و هرچه درصد کاکائوی آن بیشتر شود، مسلما این ویژگی‌ها قوی‌تر می‌شوند. از خواص ثابت‌شده این موجود خوشمزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. شکلات تلخ، معجونی تلخ ولی بسیار مغذی است. اگر شکلات تلخ باکیفیت استفاده می‌کنید، باید بدانید که حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است. 100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85درصد، حاوی مقادیر مطلوبی از فیبر، آهن، منیزیم، مس، منگنز و مقادیر قابل‌قبولی از پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.
البته 100 گرم شکلات تلخ با داشتن میزان 600 کالری بیش از مقداری است که باید روزانه مصرف کنید؛ بنابراین، بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. شکلات تلخ همچنین حاوی محرک‌هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید است که شما را در شب بیدار نگه دارد، زیرا میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کم است.
2. شکلات تلخ منبعی قوی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. کاکائو و شکلات تلخ دارای طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند. این محصول مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. از این گروه می‌توانیم پلی‌فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین‌ها را نام ببریم که خواص شکلات تلخ را به‌طرز بی‌نظیری به نمایش می‌گذارند. 

جدول-خواص-شکلات-دارک

اثبات‌کننده این ادعا، تحقیقی است که در همین زمینه انجام شد. این مطالعه حتی نشان داد که کاکائو و شکلات تیره دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به سایر میوه‌هایی چون زغال‌اخته، بلوبری و انواع دیگر آزمایش‌شده هستند. 

3. مصرف شکلات تلخ به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند، فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند پوشش سرخرگ‌ها را تحریک کنند و مقاومت در برابر جریان خون را کاهش دهند. نتیجه مصرف این خوراکی کاهش تعدادی از انواع فشار خون است. 
4. شکلات تلخ با افزایش چربی خوب (HDL) و کاهش چربی بد (LDL) خون، کمک بزرگی برای بهبود کیفیت سلامتی است. مصرف شکلات تلخ می‌تواند چندین عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای مشخص شد که کاکائو به‌طور قابل‌توجهی کلسترول بد را در کسانی که کلسترول بالا دارند، مخصوصا مردان کاهش می‌دهد. 
5. شکلات تلخ مقاومت سلول‌ها به انسولین را کاهش می‌دهد. فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ همچنین می‌توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند. این یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و دیابت است. 
البته که خوردن روزانه شکلات بهترین راه برای پیشگیری از دیابت به نظر نمی‌رسد؛ اما مطالعات نشان داده‌اند که مصرف به‌اندازه شکلات تلخ می‌تواند نحوه متابولیسم گلوکز را بهبود بخشد. مقاومت به انسولین باعث افزایش گلوکز (قند) خون می‌شود و نشانه دیابت نوع 2 است. دانشمندان فکر می‌کنند که عامل اصلی مقاومت به انسولین، با فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ کاهش می‌یابد.
در تحقیقی دیگر، مصرف‌کنندگانی که به‌ندرت شکلات مصرف می‌کردند در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که حداقل یک بار در هفته شکلات تلخ مصرف می‌کردند، تقریباً دو برابر خطر ابتلا به دیابت را در پنج سال بعد داشتند.

6. شکلات تلخ خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. کاهش چربی بد در خون منجر به کاهش تجمع کلسترول در شریان‌ها می‌شود. نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. طی تحقیقی روی 470 مرد مسن و تاثیر شکلات تلخ بر قلب، مشخص شد که کاکائو در طی 15 سال، 50درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
مطالعه دیگری نیز نشان داد که خوردن شکلات دوبار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیه در رگ‌ها را تا 32 درصد کاهش می‌دهد. البته خوردن شکلات به دفعات کمتر تأثیری نداشت.
مطالعات دیگری هم در این زمینه وجود دارند که نشان می‌دهند، خوردن شکلات تلخ بیش از پنج بار در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 57 درصد کاهش می‌دهد. البته از آنجایی که بسیاری از این مطالعات مشاهده‌ای هستند، افرادی که اطلاعات خود را کمتر یا بیشتر گزارش می‌دهند، نتایج را می‌توانند تحریف کنند. 

خواص-شکلات-برای-قلب


7. شکلات تلخ با محافظت از پوست در برابر نور خورشید، نوعی ضدآفتاب ارگانیک به حساب می‌آید. فلاوانول‌ها می‌توانند در برابر آسیب‌های خورشیدی از پوست محافظت کنند. بهبود جریان خون و تراکم و آبرسانی پوست به چنین فرآیندی کمک می‌کند. مواد مغذی دیگر موجود در شکلات تلخ نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، منگنز به‌عنوان پروتئینی که در حفظ جوانی و سلامت پوست مؤثر است، از تولید کلاژن پشتیبانی می‌کند.
8. شکلات تلخ با ایجاد جریان خون مطلوب به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. یک مطالعه روی داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا، به‌مدت 5 روز، باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شود.
کاکائو همچنین ممکن است به‌طور قابل‌توجهی عملکرد شناختی و تسلط کلامی را در افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف بهبود دهد. علاوه‌بر این، کاکائو حاوی مواد محرکی مانند کافئین و تئوبرومین است. این مواد دلیل اصلی بهبود عملکرد مغز در کوتاه‌مدت به حساب می‌آیند.
9. شکلات تلخ با تقویت خلق‌وخو، برایتان آرامش به همراه می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف شکلات تلخ با درصد بالایی مانند 70درصد، فعالیت عصبی را در مناطقی از مغز تحریک می‌کند. این قضیه به‌نوبه خود استرس را کاهش می‌دهد و خلق‌وخویتان را بهبود می‌بخشد. 
10. شکلات تلخ روشی کمکی برای کاهش وزن است. احتمالا خوردن هرروزه شکلات، آخرین راهی است که برای کاهش وزن به نظر می‌رسد؛ اما جالب است که بدانید طبق تحقیقات شکلات تلخ در کنترل اشتها نقش دارد. خوردن مقداری شکلات تلخ قبل یا بعد از غذا، هورمون‌های خاصی را تحریک می‌کند. این هورمون‌ها به مغز سیگنال می‌دهند که شما سیر هستید. 
این محصول رشد باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد و می‌تواند با جذب مواد مغذی، متابولیسمی بهتر ایجاد کند. البته باید بدانید که با خوردن شکلات تلخ اثرات رژیم غذایی ناسالم خنثی نمی‌شود. در واقع حتی در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
در کل ما نمی‌گوییم که فقط مصرف شکلات تلخ می‌تواند به شما کمک کند که لاغرتر شوید؛ اما جایگزین سالم‌تری برای شکلات شیری، بستنی، کوکی‌ها و شیرینی‌ها است. همچنین در صورت مصرف صحیح به لاغری نیز کمک می‌کند. برای اجرای این روش کمک به کاهش وزن، شکلات تلخ باید با معده خالی یا 30 دقیقه بعد از غذای جامد مصرف شود.
11. شکلات تلخ در مبارزه با رادیکال‌های آزاد تاثیری اساسی دارد. اگرچه شواهد نشان‌دهنده خواص مفید شکلات تلخ برای محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان محدود است؛ اما این حقیقات در حال افزایش هستند. رادیکال‌های آزاد مسئول پیری و بیماری هستند و آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های ما در برابر آسیب‌های این رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. در حالی که وجود این رادیکال‌ها می‌تواند به مرور زمان به التهاب و برخی بیماری‌ها مانند سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر منجر شود.
به گفته انجمن سرطان آمریکا، استفاده از رژیم غذایی غنی از فلاونوئیدها، می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلولی که اغلب پیش ساز بسیاری از سرطان‌ها است، کمک کند. شکلات مملو از این ترکیبا مفید است و طبق تحقیقات از میان بسیاری از فلاونوئیدهای موجود در شکلات، یکی از آنها به نام اپی‌کاتچین مسئول مبارزه با سرطان است. همچنین شکلات همچنین منبع خوبی از منیزیم است و سلول‌های غیرطبیعی یا عفونی فقط در یک محیط غنی از منیزیم هدف سلول‌های ایمنی بدن قرار می‌گیرند. این قضیه طبق مطالعه‌ای در ژانویه 2022 ثابت و در مجله Cell منتشر شد. 
12. شکلات تلخ بدن را در مقابل ازدست‌دادن حافظه حمایت می‌کند. چندین مطالعه دیگر نیز نشان داد که خوردن 48 گرم شکلات 70درصدی باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی و توانایی مغز برای ایجاد اتصالات سیناپسی جدید می‌شود. این موارد می‌توانند، اثرات مثبتی بر حافظه بگذارند.

مضرات شکلات تلخ

هر خوراکی با توجه به ترکیباتی که دارد و با توجه به نوع نیاز هر فرد می‌تواند مضراتی نیز به همراه بیاورد. 
1. کافئین موجود در شکلات می‌تواند مانع از کیفیت مطلوب خواب شود. هر 28 گرم شکلات تلخ حاوی 35 میلی‌گرم کافئین است؛ بنابراین اگر مراقب میزان مصرف کافئین خود هستید، این مورد را در نظر بگیرید. برای گروهی این میزان می‌تواند مانع از خوابیدن یا بدخوابیدن شود.
2. شکلات تلخ می‌تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد. این خوشمزه حاوی ماده‌ای به‌نام اگزالات است که می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، باید میزان مصرف شکلات تلخ را کنترل کنید.
3. شکلات تلخ در بعضی افراد میگرن را تشدید می‌کند. البته افرادی نیز وجود دارند که مستعد ابتلا به میگرن هستند و به نظر نمی‌رسد تحت تاثیر شکلات تلخ قرار بگیرند. 
4. در مصرف شکلات تلخ هم مانند هر خوراکی دیگری اعتدال رمز کلیدی است. البته باید هنگام مصرف شکلات، ترکیب مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید؛ چراکه برخی از شکلات‌های تلخ حاوی قند و چربی بیشتری نسبت به بقیه هستند. همچنین در برخی شکلات‌ها به‌جای مصرف کره کاکائو از چربی‌های جایگزین استفاده می‌شود؛ بنابراین ترکیب آن را بخوانید و سعی کنید از خوردن 28 گرم در روز تجاوز نکنید.
شکلات-تلخ-برای-خانم-ها

خواص شکلات تلخ برای مردان و زنان

البته که بسیاری از فواید شکلات تلخ در بین مردان و زنان مشترک است؛ ولی وجود تفاوت در ساختار بدن به ایجاد برخی تفاوت‌ها در فواید منجر می‌شود. 
1. دانشمندان ادعا می‌کنند که خوردن شکلات تلخ می‌تواند در مردان نسبت به زنان مزایای سلامتی بیشتری به جا بگذارند. از این فواید می‌توان به اثرات ضدانعقاد اشاره کرد که در عرض دو ساعت در هر دو جنس فعال می‌شود و در مردان پررنگ‌تر است.
با فعالیت بیش از حد پلاکت‌ها و چسبیدن آن‌ها به هم، عروق خونی مسدود می‌شوند. نتیجه حملات قلبی و سکته است. به نظر می‌رسد ترکیبات فلاوانول که در کاکائو، چای و سیب یافت می‌شوند، تأثیر مفیدی بر عملکرد پلاکت دارند. این ترکیبات در شکلات تلخ بیشتر هستند. شکلات تلخ به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش فعال‌شدن و تجمع پلاکت در مردان می‌شود، اما در مورد زنان، فقط تجمع پلاکت‌ها را کاهش می‌دهد.
2. استفاده از این خوراکی به میزان یک اونس یا حدود 28 گرم، چند بار در هفته می‌تواند تاثیرات مطلوبی بر اندام‌های جنسی بگذارد. همانطور که ذکر شد شکلات تلخِ سرشار از فلاوانول، می‌تواند جریان خون را افزایش و فشار خون را کاهش دهد. همچنین به بدن کمک کند تا اکسید نیتریک بیشتری بسازد. تمام این موارد بدان معنی است که این محصول می‌تواند به نعوظ مطلوب کمک کند. 
مشکلات نعوظ معمولا به‌دلیل گردش خون ضعیف هستند. فشار خون و کلسترول بالا نیز این مشکلات را تشدید می‌کنند. شکلات دوست‌داشتنی ما از طرفی به کاهش فشار خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند و از طرف دیگر جریان خون را به‌نحو مطلوبی بهبود می‌بخشد.
3. همانطور که گفتیم شکلات تلخ رگ‌های خونی را باز می‌کنند. این قضیه باعث برآمده‌شدن رگ‌های شما در زیر پوست می‌شود و دلخواه بسیاری از آقایانی است که در باشگاه تمرین می‌کنند. همچنین به‌دلیل افزایش جریان خون، در باشگاه مدت‌زمان بیشتری فعال هستید، انرژی بیشتری دارید و از ورزش لذت بیشتری خواهید برد.
4. وقتی شکلات تلخ می‌خورید، مغزتان اندورفین، دوپامین و سروتونین تولید می‌کند. این منجر به خلق بهتر، کاهش سطح استرس و سرخوشی خفیف می‌شود که میل جنسی و رضایت جنسی را افزایش می‌دهد. 
فنیل اتیلامین نیز یکی دیگر از ترکیبات مفید در شکلات تلخ است که اثرات تقویت‌کننده آن را بیشتر می‌کند. در واقع، این ماده شیمیایی اغلب به عنوان داروی عشق شناخته می‌شود. این ماده پس از مصرف شکلات، ترشح دوپامین را افزایش می‌دهد. همانطور که گفتیم دوپامین بیشتر، میل جنسی و کیفیت خلق‌وخویتان را افزایش و سطح استرس را کاهش می‌دهد.
5. شکلات تلخ شما را از سکته مغزی محافظت می‌کند. شواهد بالینی، ارتباط قوی بین مصرف منظم شکلات و کاهش خطر سکته مغزی را تا 19 درصد در زنان و 17 درصد در مردان کاهش می‌دهد.
6. افزایش تعداد اسپرم و کیفیت قدرت باروری از نتایج منحصربه‌فرد دیگری است که شکلات تلخ برایتان به همراه می‌آورد. مواد مغذی موجود در این خوراکی خوشمزه، به‌طور طبیعی و بدون استفاده از هیچ دارویی به کمک آقایان می‌آید. 
منی به‌طور معمول حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی برای محافظت از اسپرم در برابر رادیکال‌های آزاد است. اگر به‌نوعی این سیستم دفاعی طبیعی مختل شود، تأثیر کاهنده‌ای بر میزان اسپرم دارد. برای جلوگیری از این روند، حذف رادیکال‌های آزاد و داشتن رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان ضروری است. شکلات تلخ منبعی غنی از اسیدآمینه ال‌آرژنین است که مطالعات نشان می‌دهد می‌تواند حجم انزال را افزایش دهد و تعداد و تحرک اسپرم را بهبود بخشد.
7. شکلات تلخ سطوح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می‌دهد. وجود هورمون استرس بیش از حد معمول می‌تواند تخمک گذاری را به تاخیر بیندازد. با کاهش این هورمون توسط شکلات، از استرس جلوگیری می‌شود؛ زیرا به‌دنبال آن تحریک تولید سروتونین و دوپامین، را داریم. این دو ماده انتقال‌دهنده‌های عصبی و ایجاد خوش خلقی هستند. با گذر از این مراحل، جریان خون به رحم و تخمدان‌ها تقویت می‌شود. 
8. شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی از جمله منیزیم، کلسیم، روی، آهن و پتاسیم است که به حفظ تعادل هورمونی کمک می‌کند. این مواد معدنی برای سلامت تعداد تخمک و اسپرم، تخمک‌گذاری، ضخامت پوشش آندومتر و استخوان‌های قوی، حیاتی هستند. 

در کنار این مزایا، در تحقیقاتی که در کشورهای اروپا صورت گرفته است، شکلات تلخ مانند مرهمی توانسته درد و ناراحتی را در بیماران کبدی کنترل کند، چرا که این شکلات به واسطه مواد آنتی‌اکسیدان مثل فلاوانول منجر به کاهش فشارخون و دردهای مزمن در بیماران کبدی می‌شود. همان‌طور که می‌دانید مشکل برخی از بیماران مبتلا به دیابت شیرین، کاهش حساسیت سلول‌ها به هورمون انسولین است؛ این مشکل در بعضی از بیماری‌های دیگر نیز دیده می‌شود. مشاهده شده است شکلات تلخ در این زمینه نیز اثرات مثبت زیادی دارد و می‌تواند منجر به افزایش این حساسیت در سلول‌های بدن شود. مصرف حدود 300 گرم شکلات تلخ، هم بر فشارخون اثر مثبت دارد و هم حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. البته مصرف این میزان شکلات تلخ ممکن است منجر به چاقی شود که باید به آن توجه شود.
اثر جالب دیگر شکلات بر بیماری کشنده سرطان است. شکلات تلخ می‌تواند با افزایش تخریب سلول‌های سرطانی و کاهش رشد این توده‌ به روند بهبودی بیماران مبتلا کمک کند. محققان با تحقیقات بسیار دریافتند، در شکلات تلخ ماده‌ای به نام GECGC وجود دارد که بر سلول‌های سرطانی روده اثرات خیره‌کننده‌ای دارد، در حالی که بر سلول‌های سالم این اثرات سوء وجود ندارد. به علاوه فلاونوئید‌های موجود در شکلات تلخ با حذف رادیکال‌های آزاد خون از بروز انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی ـ عروقی و حتی مغزی جلوگیری می‌کنند.

شکلات-تلخ
اثر قابل توجه دیگر شکلات، تاثیر شگفت‌انگیز آن روی سلول‌های مغزی است. تحقیقات نشان داده است؛ شکلات تلخ حاوی موادی است که باعث حفاظت سلول‌های مغز در برابر آسیب‌هایی مثل سکته مغزی می‌شود و سیگنال‌های مغزی را تقویت می‌کند. جالب‌تر آن‌که مقدار مورد نیاز از ماده موثره شکلات تلخ که اپی کاتچین نام دارد، برای ایجاد این اثرات بسیار کم است. این ماده در اصل باعث تقویت راه‌های دفاعی سیستم عصبی در زمان حوادث ناگهانی می‌شود؛ البته باید بدانید اپی‌کاتچین در برابر تغییرات شرایط محیط بسیار حساس است و اگر شرایط تولید و نگهداری این نوع شکلات‌، نامطلوب باشد اثرات چندانی نمی‌توان از آن انتظار داشت.

نکات مهم درباره شکلات

برای همه ما مسلم است که هر چند برخی از مواد بسیار مفید هستند، ولی نباید به صورت بی‌رویه از آنها استفاده کرد، بخصوص موادی مثل شکلات‌ها که کالری زیادی دارند؛ بنابراین باید آنقدر از این مواد استفاده کنید که ضرر آنها بیش از منفعتی نباشد که از آنها انتظار می‌رود.
بعلاوه در استفاده از شکلات تلخ باید به چند مساله توجه داشته باشید، یکی از این مسائل این است که شکلات‌های سفید خواص شکلات‌های تیره را ندارند و موارد گفته شده بیشتر مختص شکلات‌های تیره و تلخ است. مورد دیگر این که هر چند شکلات تلخ برای بسیاری از بیماران ممکن است مفید باشد، ولی به نظر اغلب پزشکان همچنان در بیماران قلبی داشتن رژیم و استفاده چند وعده میوه و سبزی در روز گزینه بهتری از مصرف تنها یا مقدار زیادی شکلات تلخ است. شاید بهترین انتخاب در این بیماران خوردن مقدار کمی شکلات تلخ با کیفیت بالا باشد.
به طور کلی مصرف روزانه مقدار کمی شکلات تلخ ـ که حدود 30 کالری انرژی داشته باشد ‌ـ می‌تواند بدون این‌که منجر به چاقی شود، برای سلامت افراد معمولی و سالم مفید باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شکلات تلخ خانگی

شکلات تلخ مفید
متاسفانه در برخی موارد تولیدکنندگان برای افزایش حجم کاکائو و سود بیشتر، به آن موم پارافین اضافه می‌کنند که تشخیص این قضیه خیلی راحت نیست ولی در برخی از موارد ممکن است شکلاتی که این ماده به آن افزوده شده براحتی در دهان آب نشود.
کاکائوی تلخ ماده خشک زیادی دارد که این مساله احتمالا حساسیت افراد مبتلا به آلرژی غذایی را تشدید می‌کند. در ضمن کافئین این شکلات‌ها باعث افزایش حالات اضطراب و تپش قلب می‌شود و ممکن است در صورت بروز این موارد، استفاده از شکلات ناخوشایند باشد. به علاوه در افرادی که از ریفلاکس اسید معده به مری و سوزش سردل رنج می‌برند، توصیه می‌شود خیلی کم از این مواد محرک استفاده کنند، چرا که ممکن است ریفلاکس آنها عود کند یا بدتر شود. بعلاوه فراموش نکنید که کافئین به دنبال افزایش اسید معده شرایط را در بیماران دچار زخم معده بدتر می‌کند. همچنین در خانم‌های مبتلا به بیماری فیبروکیستیک پستان یا افرادی که تبخال می‌زنند، مصرف کمتر این مواد توصیه می‌شود. در نهایت این که شکلات تلخ حاوی مس و اگزالات فراوان است و در نتیجه برای افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه و سیروز ضرر دارد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • عالی بود شکلات تلخ واقعاااا خوشمزه اس

    فاطمه عزیز، ممنونیم که نظرتون رو در رابطه چرا شکلات تلخ مفید است نوشتید. شکلات تلخ فواید سلامتی زیادی برای بدن و مغز انسان دارد، ما به شما پیشنهاد میدیم که همیشه و به اندازه از شکلات استفاده کنید.

  • شکلات تلخ == زندگی

    مهدی عزیز ممنونیم که نظر خودتون رو در رابطه با شکلات تلخ برای ما نوشتید.

  • شکلات تلخ دوست ندارم فقط شکلات سفید

    ممنونیم رسول عزیز، برای ثبت نظرتون در رابطه با فواید شکلات تلخ برای بدن. حتما به شما مصرف به اندازه این شکلات رو پیشنهاد می دهیم.

  • شکلات تلخ با بستنی میچسبه

    سلام پارسا عزیز، ممنونیم که نظرتون رو در رابطه با چرا شکلات تلخ مفید است، ترکیب شکلات گرم و بستنی همیشه بهترین گزینه است.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید