شکلات تلخ از چی درست میشه؟

وقتی صحبت از شکلات تلخ به میان بیاید، همگی مزه‌ای تلخ و نشاط آور را به خاطر می‌آوریم که خستگی یک روز کاری و شلوغ را از تن به در می‌کند و قرار است حسی خوب را به ما منتقل کند و خوب با همه این تفاسیر به نوعی می‌توان گفت که شکلات تلخ نیازی به معرفی ندارد.
اما، شکلات تلخ را چه کسانی کشف کردند؟ مایاها در آمریکای مرکزی و جنوبی، اولین قبیله‌ای بودند که حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح شکلات را با شراب یا ادویه‌هایی ترکیب می‌کردند و از آن نوشیدنی تخمیر شده تلخی تهیه کرده و در مراسم مهم سرو می‌کردند. سپس، اسپانیایی‌هایی که به این مناطق سفر کرده بودند و آنجا را به عنوان مستعمره خود قرار داده بودند، شکلات را با خود به اروپا آوردند. 

شکلات تلخ از چه چیزهایی درست می شود؟

شکلات تلخ حاوی 50 تا 90 درصد کاکائو جامد، کره کاکائو و شکر است، درحالی‌که، شکلات شیری با درصد متفاوتی از این مواد یعنی 10 تا 50 درصد کاکائو جامد، شیر، کره کاکائو و شکر تشکیل شده است. 

انواع شکلات تلخ

برای خرید شکلات از نوع تلخ دست شما باز است و می‌توانید از بین شکلات تلخ خارجی و شکلات تلخ ایرانی یک مورد یا هر دو را مطابق با ذائقه خود انتخاب کنید. البته، این نکته را نباید فراموش کرد که شکلات تلخ ایرانی کیفیت و مزه بسیار خوبی دارد و مختص ذئقه ایرانی‌ها ساخته و تهیه شده است. 

 بهترین شکلات تلخ ایرانی

برندهای ایرانی بسیاری مشغول به فعالیت هستند که از بین آن‌ها می‌توان به پارمیدا، فرمند، آیدین، شونیز اشاره کرد که در این میان، مدل گالاردو که محصول تولیدی از شرکت فرمند است، طرفداران بسیاری را پیدا کرده است و این محصول را در بین بهترین شکلات تلخ موجود در بازار دسته‌بندی است.

فواید-شکلات-تلخ

بهترین شکلات تلخ خارجی

در سطح بین‌المللی کشورهای بسیاری محصولات متنوع بسیاری تولید کرده‌اند، محصولاتی که حاوی شکلات تلخ با طعم میوه‌های وحشی مثل تمشک جنگلی، بلوبری، پرتقال و مانند آن است و مطابق با ذائقه افراد می‌تواند انتخاب شود.
اما، برند آمریکایی Ghirardelli محصولات خوبی را تولید کرده است، برند هرشی و GODVIA که یک برند چند ملیتی است نیز محصولات خوبی در این زمینه ارائه داده است. 

خواص شکلات تلخ

طبیعتا هرآنچه که مصرف اصولی و در حد اعتدال داشته باشد، قابل استفاده است، مگر اینکه، بنابر بیماری‌ یا آلرژی که به آن مبتلا هستید، نتوانید از محصولاتی خاص مانند شکلات تلخ استفاده کنید. 
به‌طور مثال، مصرف شکلات تلخ در بارداری در ماه‌های اول، اگر از حد اعتدال خارج نشود، مشکلی ندارد. اما، در سه ماهه بعدی بهتر است مصرف آن را به حداقل برسد، اگرچه که هنوز تحقیقات مورد خاصی را نشان نداده‌اند، اما، احتیاط شرط عقل است!
 تحقیقات گسترده‌ای درباره خوردن شکلات تلخ و خواص و عوارض آن انجام شده است که نشان می‌دهد، شکلات تلخ غنی از انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و می‌تواند امکان ابتلا به مشکلات قلبی را در افراد کاهش دهد. فواید شکلات تلخ به این شرح است.

خواص-شکلات-تلخ

ارزش غذایی شکلات تلخ غنی است

ارزش غذایی شکلات تلخ، منبعی غنی از مواد مغذی است

خوب قبل از هر چیز دقت کنید که شکلات تلخی را تهیه کنید که میزان کاکائو آن بیشتر باشد، یعنی تقریبا یک شکلات تلخ 100 گرمی، باید حاوی 70 تا 80 درصد کاکائو تلخ باشد تا بتواند کاملا مغذی بوده و مواد لازم را به بدن شما انتقال بدهد.
شکلات تلخ هم‌چنین، حاوی میزان مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد مغذی است. فیبر محلول ماده‌ای ضروری برای بدن است که برای سلامت روده‌ها و فرایند گوارش مفید است. یک بسته شکلات 100 گرمی حاوی مواد مغذی زیر است:

- 11 گرم فیبر

- 67% از میزان آهن لازم روزانه بدن

- 58% از میزان منیزیم لازم روزانه بدن

- 89% از میزان مس لازم روزانه بدن

- 98% از میزان منگنز لازم روزانه بدن

علاوه بر مقادیر نام برده، شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی پتاسیم، زینک، فسفر و سلنیم است. البته، این به این معنی نیست که شما مجاز به استفاده 100 گرم شکلات تلخ در روز هستید، بلکه، این مقادیر تنها نشان می‌دهند که 100 گرم از این شکلات حاوی چه چیزهایی است، نکته دیگر این است که شکلات تلخ حاوی قند است و 600 کالری دارد.
چربی موجود در این شکلات از نوع اسید اولئیک، استئاریک و پالمیتیک است که اسید اولئیک آن دقیقا همان چربی موجود در روغن زیتون است که در دسته چربی‌های مفید برای بدن قرار می‌گیرد.

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است

محققان کشف کرده‌اند که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC)  که معیاری برای سنجش فعالیت آنتی اکسیدانی غذاها است، در کاکائو خام و فراوری نشده بیشترین مقدار را دارد. آنتی اکسیدان رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین می‌برد و سلامت بدن را تضمین می‌کند.
 شکلات تلخ سرشار از ترکیبات آلی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند. حتی می‌توان گفت که میزان آنتی اکسیدان موجود در کاکائو و شکلات تلخ بسیار بیشتر از آنتی اکسیدان موجود در میوه‌ا‌ی چون، بلوبری است.

جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد، برای قلب مفید است

شاید این را شنیده باشید که مصرف شکلات تلخ برای قلب مفید است. اما، چرا؟ شکلات تلخ حاوی ماده‌ای به نام فلاوانول است، این ماده پوشش سرخرگ‌ها یعنی اندوتلیوم را برای تولید اکسید نیتریک تحریک می‌کند و اکسید نیتریک (NO) هم سیگنال‌هایی را به شریان‌ها می‌فرستد تا بتوانند ریلکس کنند و در حالتی آرام قرار بگیرند، این حس آرامش باعث می‌شود مقاومت در برابر جریان خون کاهش پیدا کند و در نتیجه فشار خون نیز کاهش پیدا کند. 
مصرف شکلات تلخ با کاهش LDL و افزایش میزان HDL می‌تواند فاکتورهایی که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شوند را کاهش دهد. 
یعنی در واقع فلاوانول موجود در شکلات تلخ مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می‌دهد که این موضوع خود از عوامل خطر آفرین برای ایجاد بیماری قلبی و دیابت است و به همین دلیل شکلات تلخ برای دیابت مخصوصا دیابت نوع 2 مفید است. 
تحقیقاتی در این زمینه انواع شکلات تلخ انجام شد که نتایج جالبی داشت، این نتایج به شرح زیر است.
- خوردن شکلات تلخ بیش از 5 بار در هفته می‌تواند احتمال خطر ابتلا به مشکلات قلبی را تا 57% کاهش دهد.
مصرف شکلات تلخ توسط 470 مرد مسن نشان داد که شکلات تلخ می‌تواند خطر ابتلا به مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را تا 50% کاهش دهد.
- استفاده از شکلات تلخ به صورت دو روز در هفته می‌تواند پلاک‌های موجود در رگ‌های قلب را تا 32% را کاهش دهد.
نکته‌ای که باید در نظر بگیرید رعایت اعتدال است، چرا که عوارض شکلات تلخ زمانی بروز پیدا می‌کند که مصرف آن از حالت نرمال خارج شده و بیش از حد مجاز استفاده شود و باعث شود، ضربان قلب شما را افزایش داده، حالتی عصبی در شما ایجاد کند یا باعث برهم زدن عادات گوارشی و دفع در فرد شوند.

فواید-شکلات-تلخ-برای-قلب

 از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند

فلاوانول ماده بسیار مهمی است که در شکلات تلخ جا خوش کرده است، این ماده حتی می‌تواند از پوست در برابر خورشید محافظت کند. یعنی با بهبود جریان خون، تراکم و میزان آبرسانی پوست را افزایش دهد. 

عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

کاکائو حاوی مواد محرکی چون کافئین و تئوبرومین است که این دو ماده عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهتر افزایش می‌دهند. خوردن شکلات تلخ، جریان خونی که به سمت مغز حرکت می‌کند را نیز بهبود می‌بخشد و به این طریق می‌تواند کارایی مغز را تقویت کند. 
شکلات تلخ برای افراد مسن نیز مفید است، به‌طوری‌که، مصرف آن می‌تواند میزان عملکرد شناختی مغز در افراد مسنی که مبتلا به اختلالات شناختی هستند را تقویت کند.

ارزش شکلات تلخ در بدنسازی

بدنسازها به دنبال این هستند که عضله‌هایشان را تقویت کنند و کاهش وزن داشته باشند تا بتوانند استایل بدنشان را در بهترین حالت حفظ کنند.
 شکلات تلخ غنی از مواد مغذی، فیبر و چربی مفید است و حالت سیری را در ورزشکار یا بدنساز ایجاد می‌کند و به همین دلیل به فرد کمک می‌کند تا احساس گرسنگی نکند و به رژیم غذایی که دارد پایبند باشد.
 می‌توان گفت که شکلات تلخ هضم غذا را بهبود می‌بخشد و حتی به کاهش وزن ورزشکاران کمک می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از شروع به تمرین و برای ارتقا عملکردتان کمی شکلات تلخ بخورید!
البته، به این نکته توجه کنید که مصرف شکلات تلخ در بدنسازی مضراتی نیز دارد، شکلات تلخ حاوی کمی کربوهیدرات است و پروتئین ندارد و همین موضوع باعث می‌شود که نتواند پروتئین کافی برای ساخت ماهیچه‌ها را فراهم کند. به همین دلیل برای چبران آن باید در رژیم غذایی خود موادی را بگنجانید که حاوی پروتئین بدون چربی باشد.

خرید شکلات تلخ 

هنگام خرید به این نکات توجه کنید:

- هرچه درصد کاکائو در شکلات تلخ بالاتر باشد، مفیدتر است. چرا که، میزان فلاوانول آن بیشتر است. اما، از طرفی درصد بالای کاکائو باعث می‌شود شکلات تلخ‌تر هم شود.

- سعی کنید شکلات را در جایی خشک و خنک و در دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد در ظرفی دربسته نگهداری کنید و البته، آن را داخل یخچال قرار ندهید. چرا که، شکر داخل آن در اثر سرمای یخچال ممکن است فعل و انفعالاتی از خود بروز بدهد که اگرچه طعم شکلات را تغییر نمی‌دهد. اما، ممکن است باعث شود ظاهر آن دلچسب نباشد. اگر شکلات تلخ را در جای خوب و به نحوی خوب قرار دهید، تا دو سال می‌توانید آن را نگهداری کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(8) 4.1

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید