معرفی شرکت و برند کوکاکولا (CocaCola)

معرفی شرکت و برند کوکاکولا (CocaCola)

کوکاکولا

در قرن بیست یکم واقعا بعید و عجیب بنظر می رسد اگر در تمام دنیا شخصی پیدا شود که بتواند بگوید "من تا به حال نوشابه های برند کوکاکولا را امتحان نکرده ام!" و یا بگوید "اصلا کوکاکولا دیگر چیست؟" چرا که بیشتر ما نوشیدنی های کوکاکولا را در کنار یک برگر خوشمزه در یک رستوران، یک پیتزای بزرگ در خانه و همراه با خانواده و یا در کنار هر غذای دیگری در مهمانی ها و دورهمی ها امتحان کرده ایم. برند محبوبی که بسیاری حتی آن را بر پپسی ارجح می دانند و اگر بنا باشد تا نوشابه سیاه بنوشند انتخاب اول و آخرشان برند کوکاکولا است. 

آشنایی با کوکا

اما شاید مایل باشید تا پیش از آشنایی با محصولات این برند معروف، تاریخچه آن را بدانید و بفهمید که نوشابه های کوکاکولا از چه دوره ای در تاریخ به زندگی و چرخه غذایی ما وارد شده اند که تا به امروز در کنارمان بوده اند؟ پس در حالی که یک لیوان بزرگ از نوشابه کوکاکولا با چند قالب یخ را تصور می کنید، به بخش بعدی این مقاله می رویم تا تاریخچه برند کوکاکولا تا در کنار هم مطالعه کنیم.

برند های شیرینی و شکلات

بنیان گذار شرکت کوکاکولا کیست

تاریخچه برند کوکاکولا 

تولد نخستین کوکاکولا و نام گذاری آن

تولد اولین نوشابه برند کوکاکولا (Coca-Cola) و فرمول ویژه ساخت آن، به سال 1886 باز می گردد، یعنی زمانی که جان پمبرتون، داروساز آمریکایی اهل ایالت ویرجینیا، پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول تصمیم داشت تا چیزی اختراع کند که برایش سود آور باشد و ضرر های مالی ناشی از جنگ را جبران کند. به این ترتیب کوکاکولا برای اولین بار از ترکیب مواد قندی شیمیایی اختراع شد. سپس کتابدار شخصی جان پمبرتون نام کوکاکولا را برای اختراع او پیشنهاد کرد و خود لوگوی اولیه آن را به صورت دست نویس خطاطی کرد. این دست نوشته به قدری زیبا و چشم نواز بود که پمبرتون بلافاصله آن را تایید و از آن استقبال کرد، این دست نوشته زیبا همان نوشته معروفی است که تا به امروز به عنوان لوگوی اصلی برند کوکاکولا پا بر جا مانده است.

آیا کوکاکولا دارو بوده ؟

پمبرتون، کوکاکولا را به عنوان نوشیدنی همه پسند امروزی که ما آن را می نوشیم اختراع نکرد، بلکه خود، آن را یک نوع داروی بسیار مقوی برای برخی بیماری ها، مخصوصا درمان افت قند خون، می دانست. جالب است بدانید که این نوشیدنی در ابتدا حاوی مقدار زیادی کوکائین و کافئین بود که به همین دلیل نام کوکاکولا به عنوان نام تجاری آن در نظر گرفته شد؛ چرا که کوکائین از نوعی گیاه به نام کوکا و عصاره کافئین از دانه هایی به نام کولا گرفته می شود. البته بابت این موضوع نباید نگران باشید، چرا که کوکائین و کافئین از سال 1905 از فرمول ساخت کوکاکولا حذف شدند.

تاریخچه کوکاکولا

فرمول جدید کوکاکولا

همانطور که قبلا هم گفته شد، در سال 1886 جان پمبرتون، کوکاکولا را به عنوان یک داروی مقوی اختراع کرد؛ اما در آن زمان نوشیدن آب گاز دار و لیموناد در میان مردم بسیار رایج و پر طرفدار بود. مدت زمان زیادی از اختراع کوکاکولا به عنوان یک دارو نگذشته بود که ایالت ویرجینیا، قانون منع مصرف مشروبات الکلی را به تصویب رسانید. پس از تصویب این قانون، دکتر پمبرتون که حالا مجبور بود تا علاوه بر الکل، شربت کوکاکولای خود را نیز از طریق داروخانه ها به فروش برساند، این بار تصمیم گرفت تا الکل را نیز از فرمول ساخت این شربت حذف و آب گازدار را با آن جایگزین کند. بدین ترتیب خود به دکه های لیموناد فروشی شهر مراجعه می کرد و ضمن فروش نوشیدنی های خود، با پرداخت مبلغی از آن ها می خواست تا برای نوشیدنی جدیدش تبلیغ کنند. مدت زیادی طول نکشید که نوشیدنی دکتر پمبرتون با استقبال گسترده مردم روبرو شد و موفقیت زیادی را برای او به ارمغان آورد؛ به طوری که هر لیوان نوشیدنی برند کوکاکولا، به قیمت پنج سنت به فروش می رفت که در آن سال ها مبلغ نسبتا بالایی محسوب می شد.

این مطلب را از دست ندهید: معرفی برند شکلات لینت

برند های شیرینی و شکلات

آشنایی با صاحب برند کوکاکولا

صاحب جدید کوکاکولا و داستان بطری های شیشه ای

جان پمبرتون آن اندازه خوش شانس نبود که در زمان حیات خودش به شهرت امروزی اش دست پیدا کند و محصولاتش در سرتاسر جهان شناخته شده باشند. بنابراین پمبرتون قبل از مرگ خود فرمول ویژه ساخت نوشیدنی های کوکاکولا را به ارزش 2300 دلار به یک تاجر بسیار بزرگ و موفق آمریکایی و شهردار شهر آتلانتا، به نام آسا کندلر فروخت. آسا کندلر با سرمایه و نبوغ تجاری که داشت به زودی توانست برند کوکاکولا را با شعار "زندگی به سبک آمریکایی" به یک برند ملی تبدیل کند. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این آسا کندلر بود که برای نخستین بار بطری های کوکاکولا را همراه با لوگوی برند کوکاکولا طراحی کرد؛ چرا که معتقد بود استفاده از لیوان برای مشتریان سخت است و جابجایی آن نیز کار چندان ساده ای نیست. به کمک این بطری های شیشه ای، که تا به امروز هم پا بر جا بوده اند و یقینا همه شما تا به حال بار ها آن را دیده اید، نوشیدنی های برند کوکاکولا به سر تا سر قاره آمریکا فرستاده شد و تنها 10 سال بعد از ابداع این نوشیدنی توسط دکتر پمبرتون، یعنی در سال 1896، این نوشیدنی ها به خارج از قاره آمریکا فرستاده شد. بدین ترتیب مردم در سرتا سر جهان می توانستند در حالی که در خانه های خود نشسته اند، از یک بطری نوشیدنی کوکاکولا لذت ببرند. 

کوکا و ایده تجاری جالبش

به کمک ایده های تجاری و مدیریت فوق العاده آسا کندلر، میزان فروش نوشیدنی های شرکت کوکاکولا، از 9000 گالن در سال 1890 به 370877 گالن در سال 1900 ارتقاء یافت. سرانجام پس از مرگ کندلر، برند کوکاکولا در سال ،1919 به جمعی از سرمایه داران اهل ایالت آتلانتا به رهبری تاجری به نام ارنست وودراف، به قیمت 25 میلیون دلار فروخته شد که مبلغ بسیار گزافی بود. به دنبال این اتفاق، پسر ارنست وودراف، رابرت وودراف حدود سه دهه یعنی از سال 1923 تا سال 1955 میلادی به عنوان مدیر عامل کمپانی کوکاکولا شناخته و آن را مدیریت می کرد. 

در سال های پس از جنگ جهانی، رابرت وودراف دست به تغییرات بزرگی می زند و سیاست های جدیدی را برای کمپانی اتخاذ می کند؛ به طوری که در سال 1946 کمپانی کوکاکولا حق امتیاز انحصاری نوشیدنی های فانتا را خریداری کرد.

این مطلب را از دست ندهید: 6 نوشیدنی خنک تابستانی

انواع بطری برند کوکاکولا

محصولات کمپانی کوکاکولا

شاید فکر می کنید که محصولات کمپانی کوکاکولا تنها به نوشابه های سیاه خلاصه می شود، اما باید بدانید که این برند، خود اسپانسر 20 برند دیگر است که هر یک از آن ها به تنهایی سالانه بیش از یک میلیارد دلار فروش دارند. کمپانی کوکاکولا نیز سالانه بیش از 3500 نوع نوشیدنی متنوع را تولید و روانه بازار می کند؛ به طوری که  گفته می شود تنوع محصولات برند کوکاکولا به قدری زیاد است که اگر روزی یک محصول را استفاده کنید، به بیش از 9 سال زمان نیاز دارید تا طعم تمام آن ها را امتحان کنید. اما این محصولات واقعا چه هستند؟

اسپرایت لیمویی کوکاکولا

در بخش قبل گفتیم که کمپانی کوکاکولا در راستای سیاست های جدیدی که اتخاذ کرده بود، حق انحصار تولید نوشیدنی های فانتا را خریداری کرد. پس از آن این کمپانی در سال 1961 تصمیم گرفت تا نوشیدنی های بدون قند و رژیمی مثل اسپرایت لیمویی را تولید و روانه بازار کند. 

اسپرایت کوکاکولا

دایت کوکاکولا

سپس در سال 1982 نسل جدیدی از نوشابه های بدون قند و کم کالری، با نام دایت کوکاکولا یا نوشابه های رژیمی، به بازار مصرف کنندگان عرضه شد. 

انواع محصولات برند کوکاکولا

کوکاکولا کلاسیک

در سال 1985 شرکت کوکاکولا با یک افت بزرگ در فروش و بحران های مالی متعدد، روبرو شد. برای جبران این خسارت، مدیران و مشاوران مالی این کمپانی تصمیم گرفتند تا سیاست جدیدی را در پیش بگیرند و طعم های جدیدی را تولید و به بازار روانه کنند. در نتیجه همین تلاش ها بود که چند ماه بعد، کوکاکولا کلاسیک، با یک طعم کاملا متفاوت و جدید روانه بازار شد. 

معرفی کوکاکولا کلاسیک

کوو، داسانی، پاوراید

در دهه 1980 و 1990، کمپانی کوکاکولا بسیار توسعه پیدا کرد به طوری که در سال 1983 این کمپانی برای اولین بار روانه چین شد. سپس در سال 1993 محصولات آن برای نخستین بار به دست مشتریان در آلمان شرقی و هند رسید و به این ترتیب محصولات کوکاکولا به سرعت در کشور های پرجمعیت آسیایی به فروش رفت و انقلاب بزرگی در فروش سالانه این کمپانی به وجود آمد. همچنین در سال 1990 با دسترسی این کمپانی به بطری های پلاستیکی امروزی، کوکاکولا نوشابه های میوه ای کودکان به نام کوو، آب معدنی های دسانی و نوشیدنی های ورزشی پاوراید را به مشتریان آسیایی ارائه کرد که البته با موفقیت چشمگیری نیز روبرو بود.

زیرو کوکاکولا 

در سال 2005 کمپانی کوکاکولا در اقدامی جدید، موفق شد تا از یک محصول پر طرفدار و محبوب دیگر، یعنی کوکاکولا زیرو پرده برداری کند. شهرت این محصول، به میزان کالری صفر آن با عدم تغییر در طعم و مزه است.

نوشابه بدون قند

نوشیدنی های انرژی زا

 در سال 2007 کمپانی کوکاکولا موفق می شود تا حق تولید نوشیدنی های انرژی زا را نیز در دست خود بگیرد. 

کوکاکولا سیگنیچر میکسر

اما در سال های اخیر پس از تولید کوکاکولا وانیلا یا همان کوکاکولا با طعم وانیل و کوکاکولا چری یا همان کوکاکولا با طعم گیلاس که از دستاورد های این کمپانی در ژاپن است، این بار این برند دست به تولید محصولی جدید به نام کوکاکولا سیگنیچر میکسر زده است. این میکسر ها که در واقع نوعی طعم دهنده هستند، 4 طعم بسیار عجیب، منحصر بفرد و متفاوت دارند. این طعم ها عبارتند از:

  • اسپایسی یا تند
  • اربال یا گیاهی
  • وودی یا چوبی
  • اسموکی یا دودی

 

کمپانی کوکاکولا امروزی

 امروزه ابر شرکت چند ملیتی کوکاکولا، با هدف تولید نوشیدنی های غیر الکلی، در شهر آتلانتا، ایالت جورجیا واقع شده است. این ابر شرکت، مالک برند هایی از جمله فانتا، دسانی، کوکاکولا زیرو، اسپرایت و مینوت مید است. این برند بزرگ، در سال 2013 میلادی، رتبه اول تولید نوشیدنی و مواد غذایی را در جهان کسب کرد.


بزرگترین سهام دار کوکاکولا

بزرگترین سهامدار این کمپانی، کمپانی برکشایر هاتاوی است که مالک 9 درصد از سهام کل است. چرا که همانطور که می دانید بخش عمده سهام کوکاکولا در بازار بورس نیویورک مورد خرید و فروش قرار می گیرد.

انواع نوشابه های طعم دار شرکت کوکاکولا

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(3) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • کوکا داستان جالبی داشت

    مهتاب عزیز، داستان برندهای دیگر هم مثل کوکاکولا جالب هستند، برای خواندن معرفی برند های دیگر جهان حتما دوباره به ما سر بزنید.

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید