طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

کیک شکلاتی وگان

در روزهای اخیر مجله آنلاین شیرینی تا تولد 5 سالگی خودش را جشن گرفت، به همین مناسبت ما تصمیم گرفتیم برای جشن گرفتن این موفقیت، طرز تهیه یک کیک شکلاتی وگان خوشمزه را به شما آموزش دهیم.
درست‌کردن‌ کیک همیشه پیچیدگی های خاص خودش را دارد، اما طرز تهیه کیک شکلاتی وگانی که قصد آموزش آن را داریم نسبتا ساده و راحت است و مهم ترین نکته در درست کردن این کیک این است که برای تهیه آن نیازی به تخم‌مرغ، شیر یا کره حیوانی ندارید. ضمنا محتویات این کیک خاص به گونه ای در نظر گرفته شده که علاوه بر وگان بودن باعث شود این کیک نرم، پف‌دار و خوشمزه شود.

مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی وگان

- باترمیلک؛ شیر سویای شیرین نشده: 1 پیمانه(240 میلی لیتر) + سرکه سفید: 1 قاشق غذاخوری(15 میلی لیتر) 
- آرد همه منظوره: 2 پیمانه (276 گرم)
- شکر گرانول: 1 و نیم پیمانه (336 گرم)
- پودر کاکائو فرآوری شده هلندی: 1 پیمانه (106 گرم)
- بیکینگ پودر: 2 قاشق غذاخوری (7 گرم)
- جوش شیرین: 1 و نیم قاشق چای‌خوری (8 گرم)
- نمک: ½ قاشق چای‌خوری
- سس سیب شیرین نشده: ¾ پیمانه (180 میلی لیتر)
- اسپرسو دم شده: ½ پیمانه (120 میلی لیتر)
- روغن نارگیل تصفیه شده، ذوب شده: ½ پیمانه (109 گرم) 
- عصاره وانیل خالص: ½ قاشق غذاخوری (7 میلی لیتر)

مواد لازم برای تهیه باترکریم شکلاتی

- کره گیاهی بدون نمک، در دمای اتاق: 224 گرم
- پودر قند: 2/4 پیمانه (302 گرم)
- پودر کاکائو فرآوری شده هلندی: ¾ فنجان (80 گرم)
- شیر سویا شیرین نشده: ⅓ فنجان (80 میلی لیتر)
- عصاره وانیل خالص: 1 قاشق چای‌خوری (5 میلی لیتر)
- شکلات تلخ آب شده بدون لبنیات: ⅓ فنجان (93 گرم)

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله اول

ابتدا داخل قالب کیک (با ارتفاع 5 سانتی‌متر) رو چرب کنید و کاغذ پارچمنت (شیرینی پزی) رو به اندازه کف قالب برش بزنید و داخل قالب قرار دهید. سپس به سراغ تهیه مایه کیک بروید،  برای این کار یک پیمانه شیر سویای بدون قند رو داخل یک کاسه سایز متوسط بریزید و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید و هم بزنید، شما می‌توانید به جای سرکه سفید از آبلیموی تازه و سرکه سیب هم استفاده نمایید و درصورت نداشتن شیر سویا می‌توانید از شیر نخود استفاده کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله دوم

یک کاسه بزرگ برداشته و آرد را داخل آن الک کنید سپس پودر کاکائوی (Cocoa) فرآوری‌شده هلندی، دو قاشق چای‌خوری بکینگ پودر، یک و نیم قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نصف قاشق چای خوری نمک اضافه کنید. بعد از الک کردن همه مواد، یک و نیم پیمانه پودر قند را به آن اضافه کنید سپس هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. 

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله سوم

در این مرحله سه چهارم پیمانه سس سیب بدون قند را به ترکیب اضافه کنید، سس سیب از خشک شدن کیک جلوگیری می‌کند و شیرینی طبیعی خوبی دارد. سپس نصف فنجان قهوه اسپرسو به آن اضافه کنید. اگر دستگاه اسپرسوساز ندارید می توانید از قهوه خالی استفاده کنید، استفاده از قهوه طعم شکلاتی کیک را تقویت می‌کند. بعد نصف پیمانه روغن نارگیل مایع تصفیه شده را به ترکیب اضافه کنید و در آخر نصف قاشق غذا خوری عصاره وانیل را اضافه کنید و با قاشق همه مواد را هم بزنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله چهارم

حالا مواد تر و خشک رو با هم مخلوط کنید و هم بزنید، به خاطر داشته باشید که هم زدن این کیک مدل خاصی دارد و هم زدن نامناسب و زیاد آن باعث سفت و خشک شدن بافت کیک خواهد شد. مواد کیک را باید به صورت 8 انگلیسی هم بزنید تا مواد به بهترین ترکیب شوند و گلوتن کمتر روی بافت کیک تاثیر بگذارد. 

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله پنجم

بعد از اینکه مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شدند، مایه کیک را در قالب‌هایی که از قبل آماده کردید به دو بخش تقسیم می کنید، سپس به زیر به قالب ها ضربه بزنید تا حباب‌های داخل مواد از بین بروند.

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

  • مرحله ششم

اکنون قالب ها رو برای مدت 33 تا 35 دقیقه داخل فری که از در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید قرار دهید. البته برای اطلاع دقیق از زمان آماده شدن کیک بهترین روش استفاده از خلال چوبی است، به این صورت که اگر خلال چوبی را داخل کیک فرو کردید و تمیز بیرون آمد یعنی که کیک شما کاملا پخته و آماده است. بعد از پخته شدن کیک ها آن ها را از فر بیرون آورده و برای مدت ۱۰ دقیقه به آنها اجازه دهید که خنک شوند. سپس کیک ها را از قالب خارج کرده و روی توری قرار دهید. 

طرز تهیه کیک شکلاتی وگان

طرز تهیه باتر کریم شکلاتی برای فراستینگ

  • مرحله اول

در یک کاسه شیشه ای بزرگ یک پیمانه یا 224 گرم کره گیاهی بدون نمک هم دمای محیط  را بریزید و با یک همزن برقی شروع به هم زدن کنید تا مواد حالت پف دار به خود بگیرند، بعد دو و یک چهارم پیمانه پودر قند و سه چهارم پیمانه پودر کاکائو ((Cocoa اضافه کنید و مجددا با سرعت متوسط هم بزنید. 

طرز تهیه باترکریم شکلاتی برای فراستینگ

  • مرحله دوم

در ادامه یک سوم پیمانه شیر گیاهی بدون قند،  یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک سوم پیمانه شکلات تلخ ذوب شده اضافه کنید و مجددا شروع به هم زدن کنید تا اینکه مواد کاملا با هم مخلوط شوند و یک مایه پف دار و نرم داشته باشید. اگر ترجیح میدهید که مایه کمی غلیظ تر شود بشه می توانید از مقدارپودر قند بیشتری استفاده کنید و اگر می خواهید که رقیق تر شود از مقدار بیشتری شیر گیاهی استفاده کنید.

طرز تهیه باترکریم شکلاتی برای فراستینگ

  • مرحله سوم

در ادامه کاغذ پارچمنت را به چند تکه برش بزنید و به شکل دایره ای روی استند دهید بعد لایه اول کیک را روی استند برگردانید و کاغذ چسبیده به آن را از رویش جدا کنید. به یاد داشته باشید که اگر کیک هنوز گرم باشد و کاملا خنک نشده باشد،  باعث ذوب شدن شکلات می شود، بنابراین قبل از اضافه کردن باترکریم اجازه دهید کیک کاملا خنک شود.

طرز تهیه باترکریم شکلاتی برای فراستینگ

  • مرحله چهارم

با کاردک شکلاتی، مواد آماده شده را روی لایه اول کیک بمالید و سپس لایه دوم را روی آن قرار دهید و با شکلات رو و کناره های کیک ها را بپوشانید. در صورت تمایل می توانید اشکال دلخواهی نیز برای زیبایی بیشتر روی کیک  ایجاد کنید. در آخر کاغذهای پارچمنت تکه تکه شده را از زیر کیک خارج کنید و شروع به تزیین کردن نمایید. تزیین کیک کاملا سلیقه ایست،  برای این کار می توانید از تکه های میوه تازه یا هر چیزی که باب میل شماست استفاده کنید و یا اینکه بدون تزیین و کاملا ساده کیک را سرو کنید.

طرز تهیه باترکریم شکلاتی برای فراستینگ

لطفا به این آموزش امتیاز دهید:
(5) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید