طرز-تهیه-شیرینی-مربایی

طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی

  • کالری 250
  • زمان آماده سازی 40 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران

شیرینی مربایی

حال و هوای عید همیشه بوی خوش شیرینی عید و تنقلات خوشمزه را یادآوری خواهد کرد. شیرینی‌های استفاده شده در عید مانند شیرینی مربایی، شیرینی‌هایی هستند که بتوان تا آخرین روز‌های عید از آن نگهداری نمود، بدون این که شیرینی ، کیفیت طعم و ظاهر خود را از دست بدهد. شیرینی‌های خشک تا حد زیادی این انتظار را برآورده کرده و نیاز شما را رفع خواهند کرد.
شیرینی مربایی یا مارمالادی، یکی از شیرینی‌های خشک بسیار خوشمزه و خاطره‌انگیز است، که مناسب استفاده در انواع اعیاد بوده و به دلیل وزن سبک، برای عروسی و جشن نیز بسیار مناسب است. این شیرینی روش تهیه بسیار آسانی داشته و با توجه به چند نکته، می‌توان آن را در منزل نیز درست کرد. شیرینی مربایی یا مارمالادی، در میان مردم با نام شیرینی مشهدی نیز شناخته می‌شود، که این نام نشان از اصالت آن دارد. امروزه این شیرینی، در تمام کشور تهیه شده و عضو ثابت همه شیرینی فروشی‌ها است.
ما در ادامه این مقاله، طرز تهیه شیرینی مربایی یا مارمالادی را به راحت‌ترین حالت ممکن برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید آن را در منزل درست نموده و نوش جان کنید.

آموزش-طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی-خانگی

مواد مورد نیاز جهت تهیه شیرینی مربایی 

ردیف نام مواد مقدار
1 کره 170 گرم
2 تخم مرغ بزرگ یک عدد
3  آرد همه منظوره 227 گرم
4 وانیل 4/1 قاشق مربا‌خوری
5 مربا به میزان دلخواه
6 شکر گرانول یا پودر قند 113 گرم
7 خرده کیک یا آرد شیرینی پزی 28 گرم
8 دارچین یک قاشق چای خوری
9 بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
10 نمک نصف قاشق چای خوری
11 آرد بادام یا فندق یا ترکیبی از آنها 85 گرم

طرز تهیه شیرینی مربایی یا مارمالادی 

  • مرحله اول

اولین قدم در طرز تهیه شیرینی مربایی یا مارمالادی این است که شما کره شیرینی پزی را حدودا یک ساعت قبل از شروع کار، از یخچال بیرون بیاورید و اجازه دهید تا در محیطی با دمای اتاق باشد. این کار باعث نرم شدن کره شده و ترکیب کردن مواد را نیز آسان‌تر خواهد کرد. پس از این که کره نرم شد، پودر قند را در سه مرحله به آن اضافه نمایید و خوب هم بزنید. برای راحتی کار و حصول نتیجه بهتر می‌توانید از همزن برقی نیز استفاده نمایید. هم زدن کره و پودر قند را تا جایی ادامه دهید که تشخیص دو ماده از هم امکان پذیر نبوده و رنگ کره نیز روشن‌تر شود.

طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی

  • مرحله دوم

تخم مرغ را در ظرفی جداگانه بریزید و خوب هم بزنید تا زرده و سفیده آن با هم مخلوط شود. سپس تخم مرغ هم زده را به ترکیب کره و پودر قند اضافه نمایید و دوباره هم بزنید. میزان وانیل گفته شده را نیز به سایر مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به وجود بیاید. اضافه کردن وانیل علاوه بر خوش طعم کردن شیرینی، باعث از بین رفتن بو و طعم بد تخم مرغ خواهد شد.

آموزش-طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی

  • مرحله سوم

تمام مواد خشک شامل آرد، پدر کیک، بیکینگ پودر، دارچین، آرد بادام و نمک را باهم مخلوط و الک کنید.  پس از این که آنها را چند بار الک نمودید، به صورت مرحله‌ای به سایر مواد اضافه کنید و هر بار به کمک همزن، خوب هم بزنید. پس از این که آرد با مواد دیگر ترکیب شد، آن را کنار بگذارید و به سراغ مراحل دیگر بروید. از ورز دادن خمیر به دست آمده خودداری کنید تا بافت شیرینی خراب نشود. نیاز است که قبل از انجام مراحل بعدی، فر خود را روی 180 درجه تنظیم نمایید تا آماده ورود شیرینی شود. 

مراحل-طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی

  • مرحله چهارم

خمیر را روی یک سطح صاف پهن کنید و به کمک یک وردنه یا جسم سنگین دیگری، آن را کاملا تخت نمایید. توجه بفرمایید که این کار باید در نهایت دقت انجام شود و ضخامت خمیر در تمام نواحی، یکسان باشد. خمیر را از وسط نصف کنید و جدا نمایید. به کمک یک چاقو یا قالب آماده، شیرینی‌ها را مطابق با سلیقه خود، برش بزنید. این کار را برای هر دو قسمت انجام دهید و سپس در وسط یکی از قسمت‌ها  با قالب شکلی سوراخی ایجاد نمایید.

طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی

  • مرحله پنجم

یک ظرف مناسب فر را بردارید و سطح آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. شیرینی‌ها را با فاصله از هم روی سینی قرار دهید و آن را داخل فر بگذارید. زمان پخت شیرینی بستگی به تعداد آن دارد؛ برای این مقدار مواد حدود 15 دقیقه زمان کافی است. مواظب باشید شیرینی‌ها زیاد داخل فر نباشند تا بافت نرم آن خشک نشود.

پس از این که شیرینی پخته شد، آن را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا حرارت آن پایین بیاید. روی قسمت بالایی شیرینی که طرح دارد پودر قند بپاشید. سپس قسمت پایینی را با مربا پر کنید، قسمت دیگر را روی آن قرار دهید و وسط آن را با مربا پر کنید. شیرینی شما آماده میل نمودن است.

طرز-تهیه-شیرینی-مربایی-یا-مارمالادی-خانگی

نکات تهیه شیرینی مربایی خوشمزه 

  • می‌توانید شیرینی مربایی را با کمی خلاقیت تغییر دهید و مزه جدیدی از آن بسازید. برای این کار لازم است تا یک بسته شکلات تخته‌ای تهیه نمایید. برای داشتن شیرینی مربایی یا مارمالادی شکلاتی، لازم است تا شکلات تخته‌ای را به همراه کمی کره آب کنید و پس از پخت شیرینی به کمک یک قاشق روی قسمت بالایی شیرینی بریزید. می‌توانید روی شیرینی را با کمی کنجد و انواع مغزها نیز تزئین نمایید.
  • شیرینی مربایی یا مارمالادی را می‌توان بدون استفاده از فر نیز تهیه نمود. برای این کار لازم است که یک تابه را بردارید و روی حرارت بگذارید وقتی که تابه گرم شد، روی آن کاغذ روغنی بگذارید و خمیر‌های برش داده شده را به آرامی داخل تابه قرار دهید. پس از انجام این کار، در تابه را بگذارید و حدود 20 دقیقه اجازه دهید تا با حرارت متوسط پخته شود. پس از پخت کامل، مراحل بعدی را مطابق با دستور تهیه اصلی انجام دهید و شیرینی را نوش جان کنید.
  • برای نگهداری بهتر این شیرینی، آن را داخل یک ظرف در بسته قرار دهید و در محیطی با دمای اتاق بگذارید. هرگز این شیرینی را داخل یخچال نگهداری نکنید. 
  • مقدار تمام مواد گفته شده در بالا متغیر بوده و به تعداد شیرینی‌هایی که قصد تهیه آن را دارید، بستگی دارد. توجه بفرمایید که برای کاهش یا افزایش میزان مواد، باید نسبت بین آن‌ها را حفظ کنید.

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

سمانه

۲ بهمن ۱۴۰۱

شیرینی مربایی منو یاد خاطرات خوب قدیم میندازه..مرسی از آموزشتون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید