انواع کره ی شیرینی‌پزی

کره نمکی، بی نمک یا همزده: بهترین نوع کره کدام است؟

بیاید کره را بهتر بشناسید.

بیشتر چیزها با کره طعم بهتری دارند. اما کدام کره برای شیرینی پزی، کدام برای پخت غذا یا فقط برای مالیدن روی نان تست مناسب است؟ در این مقاله با این چاشنی خامه ای، کاربردها و نحوه ی نگهداری آن به خوبی آشنا خواهید شد.

یکی از چیزهایی که کره را به یک ماده‌ی عالی( و پای ثابت هر آشپزخانه ای) تبدیل می کند، این است که می توان آن را با حجم زیاد خرید. کره حتی بعد از یکسال یا بیشتر منجمد شدن هم طعم و بافت خود را حفظ می کند. 

آیا کره ای که منجمد نیست را می توان در یخچال یا دمای اتاق روی میز آشپزخانه نگه داشت؟

اگرچه بهتر است کره برای چند ساعت بیرون یخچال بماند تا نرم شود اما نگهداری آن بیرون یخچال و قرار گیری در معرض هوا باعث می شود سریع تر فاسد شود. به همین خاطر بهتر است وقتی به کره نیاز ندارید آن را در یخچال نگهدارید.
تا اینجا با اصول نگهداری کره آشنا شدید، در ادامه در مورد  تفاوت کره ها، وجه تمایز و چگونگی استفاده از آن ها صحبت خواهیم کرد. 

کره ی بدون نمک

کره بی‌نمک برای شیرینی‌پزی یا کسانی که می خواهند مصرف سدیم را کاهش دهند، گزینه ی مناسبی است.
اگر از کسی بپرسید که چرا سرآشپزها ترجیح می دهند از کره ی بی‌نمک به جای کره ی نمکی استفاده کنند، معمولا این جواب را می‌دهند که ساده‌ترین راه برای کنترل میزان نمک در غذا استفاده از کره ی بی‌نمک است. 
به همین دلیل است که در اغلب دستورهای پخت که نیاز به پخته شدن در فر دارند، استفاده از کره ی بی‌نمک توصیه می شود. این نوع کره معمولا 36 تا 40% چربی طبیعی دارد و از خامه ی پرچرب تازه بدست می‌آیند و وقتی کره‌ی آن گرفته می شود، مایع باقی مانده همان چیزی است که ما آن را به عنوان آب دوغ می شناسیم.

انواع-کره-ی-بی-نمک

کره نمکی

کره‌ی نمکی طعمی عالی دارد.کره‌ی نمکی درست مثل کره ی بدون نمک تهیه می شود اما بی شک به نمک غذا اضافه می کند. اگر می خواهید کره‌ شما بیشتر دوام بیاورد( و از نمک لذت می برید) این کره مناسب شماست.
اگر از برند مورد علاقه‌ ی خود کره ی بی نمک و نمکی بخرید و هردوی آنها تاریخ انقضای مشابهی داشته باشند و آن کره ها را تا زمانی که انقضای آن ها بگذرد در یخچالتان پنهان کنید، خواهید دید که کره ی بی نمک طعم ترشیدگی می دهد اما کره ی نمک‌دار ممکن است طعم ترشیدگی را نشان ندهد. کره ی نمکی گزینه ای عالی برای استفاده روی نان، شیرینی ها و حتی سبزیجات است. حتی پیشنهاد می شود در بهار کمی کره ی نمکی بردارید و روی تربچه ها بمالید. این نوعی اسنک فرانسوی کلاسیک است.

انواع-کره-ی-نمکی

کره ی همزده

کره ی زده شده معمولا به جای بسته بندی در ظرف عرضه می شوند، و در طی فرآیند تجاری طوری همزده می شوند که هوا درآن ها وارد شود و کره ی نرمی بدست آید. این نوع کره وقتی سرد باشند قابل پخش شدن است، پس این کره وقتی مقدار زیادی نان تست می خورید و صبر ندارید گزینه ی مناسبی است.
این کره کالری کمتری دارد و به خاطر بافت هوا گرفته ای که دارد در هر قاشق چای خوری از آن مقدار کمتری کالری وجود دارد. اگر شما کره را نرم کنید و در مخلوط کن هم بزنید و هوا وارد آن کنید می توانید کره ی همزده ی خود را تهیه کنید.

انواع-کره-ی-همزده 

کره آب کرده

کره آب کرده، نوعی آب کره‌ی فاقد لاکتوز است که به خاطر رژیم های غذایی بدون چربی مثل Keto و سبک های زندگی بودن لاکتوز مثل Paleo بسیار بین مردم مشهور شده است. کره آب کرده در بسیاری از دستورها به جای کره ی معمولی به کار می رود. آب کره، کره ای است که از گاوهای علف خوار تهیه می شود. وقتی این کره گرم می شود، جامدات شیر از آن گرفته می شود و محصولی فاقد لاکتوز باقی می ماند که همچنان غلیظ بوده و طعمی بامزه دارد.
از کره ی آب کرده می توانید مثل کره ی معمولی استفاده کنید. مخصوصا برای پخت و پز بر روی گاز یا به جای اکثر روغن ها. شما می توانید آن را در تابه گرم کنید و سبزیجات مورد علاقه ی خود را درآن سرخ کنید. شما همچنین می توانید آن را ذوب کرده و در شیرینی پزی به جای همان مقدار کره  ذوب شده یا روغن به کار ببرید. نقطه بخار کره آب کرده از کره ی معمولی بالاتر است، پس این کره برای تهیه خوراک هایی مثل پنیر کبابی یا تست فرانسوی یا هر خوراک دیگری که نمی خواهید در نهایت طعم دودی پیدا کند، گزینه مناسبی است.

انواع-کره

کره مسکه یا کره شیر بز یا گوسفند

کره مسکه جایگزین خوشمزه ای برای کره هایی هستند که از شیر گاو تهیه می شوند و همچنین آنها گزینه مناسب برای کسانی هستند که به لاکتوز حساسیت دارند. البته اگر شما عاشق کره های سنتی هستید، قطعا با این کره، تفاوت را خواهید چشید و این کره برای شیرنی پزی پیشنهاد نمی شود. مگر اینکه در دستوری به طور دقیق به این کره اشاره شده باشد. 
کره ی شیر بز مثل پنیر بز طعم تندی دارد. شیر گوسفند تندی کمتری دارد. اما قطعا طعم علف و سبزی بیشتری نسبت به شیر سنتی گاو دارد.  به طور کلی بسیاری از مردم کره ی شیر گوسفند را خنثی می دانند، برخی عاشق آن هستند و برخی نه.

اکنون با شناخت انواع کره می توانید آگاهانه کره ی مورد نیاز خود برای پخت شیرینی یا استفاده در غذا را انتخاب کنید.

 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 3

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید