نکاتی برای تهیه یک کیک اسفنجی عالی

نکاتی برای پخت کیک اسفنجی عالی

آیا نمی دانید چگونه کیک اسفنجی بپزید؟ تهیه یک کیک اسفنجی عالی ضرورتا سخت نیست. با نکات کاربردی زیر مهارت خود را در پخت کیک اسفنجی بهتر کنید.

اساس کیک اسفنجی

کیک اسفنجی قسمت اساسی پخت تمام کیک های شماست. بر خلاف کیک کره ای، یک کیک اسفنجی واقعی یا چربی ندارد یا به مقدار اندک دارد، البته به جز آنچه که در زرده ی تخم مرغ هست. در دستورهای قدیمی معمولا پف کیک به خاطر تخم مرغ زده شده به وجود می آمد نه با بیکینگ پودر یا بیکربونات سودا.
کیک های اسفنجی معمولا در کیک های ساندویچی، شارلوت، رول های سوییسی و تیرامیسو ( چه به صورت ورقه ای یا لوله ی انگشتی) به کار می روند.

تکنیک کیک اسفنجی

همه ی متغیرهای زیر بر کیفیت یک کیک اسفنجی خوب می‌افزاید. شیرینی پز های بتجربه می کوشند در هر بار پخت این کیک بهترین کیک اسفنجی را از یک دستور مشابه بدست آورند. 
تخم مرغ گرم به نسبت تخم مرغ های سرد هوای بیشتری می گیرند و درنتیجه حجم بیشتری خواهند گرفت( نکته زیر را خوانید)
زدن جداگانه ی زرده و سفیده ی تخم مرغ باعث می شود ترکیب کیک اسفنجی حجم بیشتری بگیرد.
زرده ی تخم مرغ ها باید با شکر انقدر زده شوند تا به رنگ لیمو دربیایند، وقتی شما همزن را برمی دارید باید هنگام ریخته شدن قطرات ترکیب توی ظرف رد آن بماند. 
اضافه کردن کره ی ذوب شده یا پودر کاکائوی الک شده باعث افزایش حجم ترکیب کیک می شود، پس اینها را با دقت باهم ترکیب کنید.

زمانبندی

دستورهای پخت کیک اسفنجی با مخلوط کن های برقی به بهترین شکل تهیه می شوند پس دستان شما باز است. 
تمام مواد اولیه را اندازه گیری و الک کنید و در کاسه های جداگانه آماده کنید( شما برای تهیه کیک اسفنجی به فضا و لوازم احتیاج دارید.)
از یک پیمانه برای اندازه گیری دقیق استفاده کنید.
قالب کیک شما باید چرب شود و با کاغذ پوستی پوشیده شود، اجاق گاز خود را از قبل گرم کنید چون کیک اسفنجی منتظر هیچکس نمی ماند.

گرم کردن تخم مرغ‌ها

از یک کاسه استیل ضد زنگ که بر روی یک قابلمه از آب درحال جوش قرار گرفته استفاده کنید.شکر مثل عایق عمل می کند و از لخته شدن تخم مرغ ها در اثر حرارت جلوگیری میکند. چند قاشق چای خوری از دستورپخت را در سفیده ی تخم مرغ( یا زرده) بریزید و در آن هم بزنید. همزمان که سفیده تخم مغ 0یا زرده ) را هم میزنید آن ها را گرم کنید و با نوک انگشت گرم شدن آن را تست کنید. 
وقتی سفیده ی تخم مرغ ها( یا زرده، هرکدام که گرم می کنید) گرم شدند آن ها را به کاسه ی ترکیب کیک منتقل کنید و تا زمانی که قله های متوسطی شکل بگیرد.

هم زدن مواد اولیه

وقتی قله های کوچک شکل گرفتند دیگر سفیده ها را هم نزنید: شما که نمی خواهید آن ها خشک شوند. تخم مرغی که به خوبی زده شده باشد بدون دلمه شدن ترکیب می شود و حباب هوا در تمام فر پخش می شود. از روش یک سوم، دو سوم برای هم زدن سفیده ی تخم مرغ استفاده کنید.
یک سوم سفیده ی تخم مرغ زده شده را به کاسه ی ترکیب کیک اضافه کنید.
برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید از یک همزن دستی با سری بزرگ استفاده کنید و مواد را به آرامی هم بزنید تا زمانی که مواد باهم ترکب شوند و مایعی یکدست بدست بیاید. ( یک کفگیر پلاستیکی، کارتک پلاستیکی یا دستانتان هم می توانید کمک بگیرید.)
باقی سفیده ی تخم مرغ را به ترکیب اضافه کنید، ترکیب را از وسط کاسه به سمت اطراف به آرامی هم بزنید و دوباره به وسط برگردید و تا زمانی که ترکیب لطیفی بدست آید اینکار را تکرار کنید.
فورا ترکیب را بین قالب ها تقسیم کنید و در صورت نیاز سطح آن را صاف کنید و آن ها را به فر داغ منتقل کنید و طبق دستور بپزید.

10 راز تهیه بهترین کیک اسفنجی

اما قبل از اینکه آرد و تخم مرغ ها را بردارید، توصیه می کنیم 10 نکته ی زیر برای چگونگی تهیه بهترین کیک اسفنجی را نیز بخوانید: 

1.    مواد اولیه را آماده کنید

قبل از شروع ترکیب کردن مواد اولیه تمام مواد را وزن کنید و آماده کنید. با اینکار دیگر نیازی نیست کار ترکیب را متوقف کنید و شروع به وزن کردن مواد کنید که باعث شود مواد بیش از حد ترکیب شوند.

2.    دمای اتاق

تمام مواد اولیه را در دمای اتاق نگه دارید( کره خوب و نرم، تخم مرغ ها نه خیلی سرد)، وقتی مود را در دمای اتاق نگه دارید زرده و سفیده تخم مرغ به راحتی ترکیب خواهند شد و پخت بهتری نیز خواهد داشت.

3.    خوب ترکیب کنید

در صورت امکان ابتدا از یک مخلوط کن برای ترکیب کره و شکر استفاده کنید. این راه سریع ترین راه برای بدست آوردن ترکیب خامه ای یکدست مورد نظر در این مرحله است. 

4.    به آرامی اینکار را انجام دهید

آرد را با دستتان به آرامی هم بزنید. این روشی است که برای ترکیب مواد سنگین با سبک بکار می رود تا تا حد ممکن هوا وارد ترکیب شود.

5.    بیش از حد هم نزنید

هم زدن بیش از حد ترکیب باعث دلمه شدن مواد می شود و در نهایت بر پخت کلی کیک تاثیر می گذارد.

6. شیر اضافه کنید  

اگر ترکیب خیلی غلیظ است کمی شیر به آن اضافه کنید. اینکار باعث می شود ترکیبی خوب و یکدست داشته باشید. ترکیب غلیظ و ضخیم باعث ایجاد کیکی غلیظ و ضخیم می شود.

7.    از مواد طبیعی استفاده کنید

وقتی آرد را اضافه کردید تا حد ممکن از مواد اولیه طبیعی مثل غلاف وانیل و پوست لیمو استفاده کنید، این مواد بهترین طعم را ایجاد می کنند.وقتی آن ها بخش کوچکی از ترکیب هستند چه دلیلی دارد که از بهترین مواد استفاده نکنیم.

8.    قالب را چرب کنید

کف قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید. استفاده از کره باعث می شود کیک بعد از پخت چرب باشد.

9.    صبور باشید

در فر را خیلی زود باز نکنید، مهم نیست که چقدر اشتیاق داردی وقتی در فر را باز کنید هوا آزاد می شود و باعث می شود پف کیک بخوابد.

10.    از پخت آن لذت ببرید

آرامش شما هنگام تهیه کیک باعث می شود که درنهایت نتیجه ی خوبی بدست آورید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید