طرز-تهیه-رولت-خامه-ای

طرز تهیه رولت خامه ای

  • کالری 397
  • قند 57 گرم
  • زمان آماده سازی 120 دقیقه
  • زمان پخت 15 دقیقه
  • کشور اروپای مرکزی

معرفی رولت خامه ای

رولت خامه ای یک شیرینی فوق‌العاده خوشمزه است که به‌راحتی می‌توانید آن را در قنادی‌ها پیدا کنید. این شیرینی اصالتا متعلق به اروپای مرکزی است و بیشتر آن را رول سوئیسی می‌نامند. بااین‌حال، رولت خامه‌ای متعلق به کشور سوئیس نیست. این شیرینی در قرن نوزدهم و در اروپا ابداع شد و خیلی زود به آسیا و ایران راه پیدا کرد. مردم در سراسر جهان از خوردن این شیرینی اسفنجی پرشده از خامه لذت بسیار زیادی می‌برند و در این میان، ایرانیان با ایجاد کمی تغییر در دستور پخت این شیرینی، طعم آن را تقویت کردند.
اگرچه رولت خامه‌ای را می‌توانید به‌راحتی از قنادی تهیه کنید اما وقتی آن را در خانه درست می‌کنید، مطمئنا لذت شیرینی برایتان دوچندان می‌شود. اگرچه برخی افراد درست کردن رولت خامه ای را دشوار می‌دانند اما تنها با برخی نکات می‌توانید یک رولت خامه ای عالی درست کنید.

انواع رولت خامه ای

اغلب ما شیرینی رولت خامه‌ای را دوست داریم، چون طعم بی نظیر آن را بارها تجربه کرده‌ایم. قسمت عمده‌ای از این شیرینی را خامه تشکیل داده است و این سبب خوش‌طعم‌تر شدن رولت خامه‌ای می‌شود. 
رولت خامه‌ای در انواع، اشکال و طعم‌های گوناگونِ شکلاتی، نسکافه‌ای، پسته‌ای، وانیلی و.... تهیه می‌شود.
 تهیه این شیرینی در منزل، اگر طبق دستور پخت و اصول باشد کار چندان دشواری نخواهد بود و در تولدها و مهمانی‌ها از آن می‌توان استفاده کرد. اگر می‌خواهید با این نکات آشنا شوید در ادامه با شیرینی تا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه رولت خامه ای

ردیف نام مواد مقدار
1 تخم مرغ چهار عدد
2 آرد یک پیمانه
3 شکر نصف پیمانه
4 بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
5 وانیل یک دوم قاشق چای‌خوری
6 آب جوش پنج قاشق غذا خوری
7 خامه قنادی 4 پیمانه یا 500 گرم

طرز تهیه رولت خامه ای ساده

  • مرحله اول

فر را بر روی 220 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و اجازه دهید گرم شود و کاغذهای روغنی را روی سینی پهن کنید و آن را برای تهیه رولت خامه ای آماده کنید.

  • مرحله دوم

در این مرحله زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از یکدیگر جدا کنید و زرده ها را به تنهایی هم بزنید و به آنها شکر اضافه کنید و مجدد هم بزنید، وقتی ترکیب شکر و زرده های تخم‌مرغ به شکل خمیر درآمد، وانیل را به آن ها اضافه کنید. این ترکیب را یک دقیقه با همزن، مخلوط کنید سپس آب جوش را به آن اضافه کنید.

  • مرحله سوم

آرد را چند مرحله الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود و کم کم به ترکیب به دست آمده اضافه کنید و هم بزنید در اینجا هم زدن را با قاشق و نه همزن، ادامه دهید. حال، سفیده های تخم مرغ را اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید تا یک خمیر خوب بدست بیاید.

طرز-تهیه-رولت-خامه-ای-ساده

  • مرحله چهارم

خمیر را روی سینی که از قبل آماده کردید بریزید و برای مدت 8 الی 12 دقیقه داخل فر بگذارید تا بپزد. بعد از تکمیل پخت کیک را از فر بیرون بیاورید، رول کنید و اجازه دهید دهید خنک شود.

  • مرحله پنجم

رول کیک را باز کنید و داخل آن یک لایه خامه فرم‌گرفته بریزید، مجدد کیک را رول کنید و قسمت بیرونی آن را با یک لایه خامه بپوشانید. اکنون رولت خامه ای را به صورت دایره ای و با ضخامت مساوی برش دهید. رولت خامه ای شما آماده سرو است، برش ها را در ظرفی بچینید و همراه با چای یا هر نوشیدنی دیگری که دوست دارید سرو کنید.

آموزش-تهیه-رولت-خامه-ای-ساده

چند نکته در مورد طرز تهیه رولت خامه ای

همانطور که مشاهده کردید طرز تهیه رولت خامه ای شبیه به طرز تهیه کیک اسفنجی است. اگرچه این دستورالعمل آن‌قدرها دشوار نیست اما رعایت چند نکته در مورد طرز تهیه رولت خامه ای با پیمانه به شما کمک می‌کند که رولت خامه‌ای خوشمزه و حرفه‌ای‌تری را درست کنید و حتی رولت خامه ای بدون فر درست کنید. در ادامه با نکات پخت رولت خامه ای آشنا می‌شوید.

نکات پخت رولت خامه ای

  • برای تزیین رولت خامه ای می‌توانید از تکه‌های میوه یا چیپس‌های شکلاتی استفاده کنید.

  • پختن این مدل رولت خامه ای برای بیش از 12 دقیقه می‌تواند باعث ترک خوردن کیک در هنگام رول کردن آن شود.

  • اجازه دهید کیکِ رولت در دمای اتاق خنک شود و برای خنک کردن آن از یخچال استفاده نکنید.

  • بعد از اینکه خامه را به رولت اضافه کردید و تزیین کیک رولت خامه ای را انجام دادید، آن را در یخچال نگهداری کنید.

  • در مورد طرز تهیه رولت خامه در توستر لازم است بدانید که ازآنجایی‌که توستر کوچکتر است برای پختن رولت خامه‌ای در توستر، لازم است دمای این دستگاه را 20 تا 30 درجه کمتر از دمای فر تنظیم کنید.

  • برای تهیه رولت خامه ای دو رنگ یا رولت خامه ای طرح دار می‌توانید به نصف مواد کیک اسفنجی یک قاشق پودر کاکائو یا رنگ خوراکی اضافه کنید و سپس طرح دلخواه خود را بر روی سینی فر پیاده کنید.

  • برای تهیه رولت خامه ای بدون فر یا رولت خامه ای تابه‌ای می‌توانید یک تابه دوطرفه نچسب را چرب کنید و اجازه دهید بر روی حرارت گرم شود. سپس مواد را داخل تابه بریزید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس کیک را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن هم 5 دقیقه بپزد. سپس کیک اسفنجی پخته‌شده را بر روی کاغذ روغنی قرار دهید.


نحوه سرو کردن رولت خامه ای

شما می‌توانید رولت خامه ای را به‌عنوان دسر در مهمانی سرو کنید. علاوه بر این، این شیرینی می‌تواند به‌عنوان عصرانه نیز صرف شود. رولت خامه‌ای در مجالس رسمی مانند مجالس عروسی، جشن تولد و سایر مهمانی‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد. درواقع، از این شیرینی بیشتر در مناسبت‌های شاد استفاده می‌شود.
همچنین، می‌توانید آن را همراه با چای سرو کنید. ازآنجایی‌که رولت خامه ای بسیار شیرین است، چای می‌تواند به تعدیل طعم آن کمک زیادی کند. با این‌حال، برخی افراد این شیرینی را با قهوه یا آبمیوه نیز سرو می‌کنند. اینکه شیرینی را با چه نوشیدنی‌ای سرو کنید کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

مواد لازم برای تهیه رولت خامه‌ای با پیمانه و بدون فر

ردیف نام مواد مقدار
1 پودر کاکائو 2 قاشق مرباخوری
2 بکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری
3 آرد 1 لیوان
4 تخم مرغ 4 عدد
5 وانیل نصف قاشق مربا خوری
6 شکر 1 لیوان

طرز تهیه رولت خامه‌ای با پیمانه و بدون فر

در منزل بدون همزن و فر هم می‌توانیم شیرینی رولت خامه‌ای خوش‌طعمی درست کنیم فقط کافیست اصول و قواعد دستور پخت را در تهیه آن به کار ببریم.

  • مرحله اول

در اولین مرحله آرد را به همراه بکینگ‌پودر و پودر کاکائو 3 مرتبه الک می‌کنیم.

  • مرحله دوم

زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا می‌کنیم و سفیده تخم‌مرغ را با نصف لیوان شکر، به کمک  همزن دستی یا برقی با دور تند هم می‌زنیم تا خامه‌ای شکل شود.

  • مرحله سوم

زرده تخم‌مرغ را هم به همراه وانیل و نصف لیوان شکر با همزن هم می‌زنیم تا کش‌دار شود. حین هم زدن مخلوط زرده‌های تخم‌مرغ 3 قاشق غذاخوری آب جوش اضافه می‌کنیم، این کار سبب پوک شدن کیک می‌شود.

  • مرحله چهارم 

پس از هم زدن و کش‌دار کردن زرده‌های تخم‌مرغ آرد را به‌تدریج در سه مرحله به مخلوط زرده‌ها می‌افزاییم و به‌صورت دورانی هم می‌زنیم.

  • مرحله پنجم

در مرحله بعدی نیز حین هم زدن مواد، سفیده زده‌شده را نیز افزوده و مجدداً به‌صورت دورانی هم می‌زنیم تا مخلوط شوند؛ ولی نباید در هم زدن زیاده‌روی کرد؛ چراکه .موجب کاهش پف و اسفنجی شدن کیک می‌شود

طرز-تهیه-رولت-خامه-ای-با-پیمانه-بدون-فر

  • مرحله ششم  

داخل  تابه‌ای مستطیلی شکل، دو کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و کف تابه را با کمی روغن چرب می‌کنیم سپس مایه رولت را داخل تابه روی کاغذ روغنی به شکل یکدست، به قطر یک و نیم سانت پخش می‌کنیم. (مایه داخل تابه بیشتر از یک ونیم سانت نشود).

  • مرحله هفتم 

تابه را روی شعله‌پخش‌کن با حرارت کم قرار می‌دهیم تا به مدت 10 دقیقه پخته شود. 
پس از  10  دقیقه که رولت پخت، تابه را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر رولت پخته شود. 

  • مرحله هشتم

پس‌ازاینکه رولت پخته و آماده شد، از تابه جدا می‌کنیم، روی پارچه‌ای تمیز  رولت را قرار داده سپس  رول می‌کنیم و به مدت 30 دقیقه داخل یخچال می‌گذاریم.

طرز تهیه خامه رولت

  •  مرحله اول

داخل یک کاسهٔ بزرگ آب و یخ خردشده می‌ریزیم.

  • مرحله دوم

داخل کاسه‌ای کوچک خامه و شکر می‌ریزیم.  

  • مرحله سوم

مخلوط شکر و خامه را با یخ و آب،  ترکیب کرده و تا 8 الی 10دقیقه با دور تند همزن هم می‌زنیم.

  • مرحله چهارم

در مرحله بعدی رولت را از یخچال خارج می‌کنیم، روی سلفون قرار می‌دهیم، خامه زده‌شده را به‌طور یکدست روی رولت پخش می‌کنیم  سپس به کمک سلفون رولت را رول می‌کنیم و به مدت 2 ساعت داخل یخچال قرار می‌دهیم تا آماد سرو شود.                                                                                                       آموزش-تهیه-رولت-خامه-ای-با-پیمانه-بدون-فر
 

مواد لازم برای تهیه رولت شکلاتی

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد قنادی 1لیوان
2 تخم مرغ 4 عدد
3 پودر قند نصف لیوان
4 آب جوش 5 قاشق غذاخوری
5 پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
6 بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
7 خامه فرم گرفته شده شکلاتی به مقدار لازم

طرز تهیه رولت خامه ای شکلاتی

در تهیه خمیر و خامهٔ رولت شکلاتی از  شکلات  یا پودر کاکائو استفاده می‌شود.
رولت شکلاتی، شیرینی محبوب و موردعلاقه عموم است که معمولاً در مهمانی‌ها از آن استفاده می‌شود.
این شیرینی، با اندکی تفاوت، معمولاً به سبک رولت خامه‌ای ساده تهیه می‌شود.  

 

  • مرحله اول
    در گام اول زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا می‌کنیم .
  • مرحله دوم
    داخل کاسه‌ای بزرگ نصف پودر قند را با زرده تخم‌مرغ و وانیل ترکیب کرده و کمی در حد مخلوط شدن هم می‌زنیم، آب جوش را اضافه می‌کنیم و با دور تند همزن به هم زدن ادامه می‌دهیم تا به رنگ سفید دربیاید.
  • مرحله سوم  
    باقی پودر قند را داخل کاسهٔ دیگری ریخته و سفیده تخم‌مرغ را به آن می‌افزاییم و مجدداً با دور تند همزن برقی تا حدی هم می‌زنیم که پف‌کرده و سفیدرنگ شود.
  • مرحله چهارم
    در مرحله بعدی آرد را به همراه بکینگ‌پودر و پودر کاکائو سه مرتبه الک می‌کنیم و به‌صورت تدریجی به مخلوط زرده تخم‌مرغ اضافه کرده و به‌صورت دورانی هم می‌زنیم.

طرز-تهیه-رولت-خامه-ای-شکلاتی

  • مرحله پنجم
    کم‌کم سفیده تخم‌مرغ را به مخلوط زرده و آرد می‌افزاییم و به هم زدن دورانی ادامه می‌دهیم.
  • مرحله ششم
    در این حین فر را در دمای 220 درجه تنظیم می‌کنیم تا داخل فر کاملاً گرم شود.
    کف سینی فر را با کاغذ روغنی می‌پوشانیم و به کمک قلموی روغنی روی کاغذ روغنی را چرب می‌کنیم.
  • مرحله هفتم
    مایه رولت را به‌آرامی روی سطح سینی ریخته و با لیسک مایه را پخش می‌کنیم و با پشت قاشق سطح آن را صاف می‌کنیم سپس سینی را داخل فر قرار داده و 10 دقیقه زمان می‌دهیم تا رولت پخته شود. (اگر بیش از 10 دقیقه زمان ببرد موجب عدم رول شدن رولت می‌شود).

آموزش-تهیه-رولت-خامه-ای-شکلاتی

  • مرحله هشتم

رول کیک را باز کنید و داخل آن یک لایه خامه فرم‌گرفته بریزید، می توانید خامه فرم گرفته را با پودر کاکائو ترکیب کنید تا لایه درونی رولت نیز طعم شکلاتی بگیرد. مجدد کیک را رول کنید و قسمت بیرونی آن را با یک لایه خامه بپوشانید. اکنون رولت خامه ای را به صورت دایره ای و با ضخامت مساوی برش دهید. رولت خامه ای شما آماده سرو است، برش ها را در ظرفی بچینید و همراه با چای یا هر نوشیدنی دیگری که دوست دارید سرو کنید.

مراحل-تهیه-رولت-خامه-ای-شکلاتی

کالری رولت خامه‌ای

397  کیلوکالری انرژی دارد
4.3 گرم پروتئین دارد 
50/14 گرم چربی
30/60 گرم کربوهیدارت 
هر یک عدد شیرینی رولت خامه‌ای 109 گرمی، دارای 413 کالری و 11 گرم چربی اشباع است.                                                                                                                                                                                   
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(7) 3.9

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

مهناز

۷ مهر ۱۴۰۰

عالی و خوشمزه

ادمین

۷ مهر ۱۴۰۰

بله همینطوره. خوشحالم آموزش ما رو دوست داشتید.

لیلا

۱۶ تیر ۱۴۰۲

عالی بود

ادمین

۲۱ تیر ۱۴۰۲

خوشحالیم که از طرز تهیه رولت خامه ای ما راضی بودید.

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید