انواع رولت خامه ای و چند مدل تزئین

رولت خامه‌ای یا کیک رولت یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های خامه‌ای یا تر است که اکثر ما طرفدار آن هستیم. این شیرینی یا دسر لذیذ در واقع نوعی کیک اسفنجی است که به صورت نازک پخته می‌شود و روی آن با خامه فرم گرفته، مربا، میوه تازه، باتر کریم یا مواد دیگر پر شده و بعد پیچانده می‌شود و در انتها نیز ممکن است برای خوش طعم‌تر شدن، سطح آن با شکلات پوشانده شود.

انواع-رولت-خامه-ای

تاریخچه رولت خامه‌ای (رولت سوئیسی)

منشا پیدایش رولت خامه‌ای یا رولت سوئیسی هنوز هم مانند یک راز باقی مانده، اما این باور که این کیک در قرن نوزدهم اختراع شد تقریبا بین همه پذیرفته شده است. درباره منشا پیدایش رولت خامه‌ای، برخی‌ها معتقد هستند این شیرینی یا دسر خوشمزه الهام گرفته از دستورهای غذایی کشور اتریش است، برخی دیگر معتقدند رولت خامه‌ای یک دستور غذایی قدیمی انگلیسی است و برخی دیگر آن را متعلق به کشور آمریکا می‌دانند.

اولین مرجعی که نشانه‌هایی از رولت خامه‌ای دارد متعلق به نشریه Northern Farmer شهر Utica (شهری در ایالت نیویورک) است که در دسامبر سال 1852 به چاپ رسیده، در این نشریه از دسری به نام «ژله کیک» نام برده شده که بعد از پخت و هنگامی که داغ است روی آن  ژله مالیده و سپس آن را رول می‌کنند و درون پارچه قرار داده و حین سرد شدن برش می‌زنند. از سال 1852 تا 1877 این کیک به نام‌های دیگری از جمله کیک ژله‌ای، رول ژله کیک، سوئیس رول و ژله رول نامیده شد.

ریشه نام «رولت یا رول سوئیسی» ناشناخته است اما این نام اولین بار در سال 1856 در یک آگهی مربوط به فردی به نام «توماس ریچاردز» که در مجله بیرمنگام چاپ شده بوده به چشم می‌خورد. برخی‌ها معتقدند ریشه  نام «رول سوئیسی» ممکن است به سال 1842 در انگلستان برسد. دستور پخت رولت سوئیسی نیز برای اولین  بار در «کتاب آشپزی خانگی آمریکایی» سال  1872در میشیگان، ایالت متحده آمریکا منتشر شد.

در سال 1894 کتابی تحت عنوان The American Pastry Cook در شیکاگو منتشر شد که در آن دسری به نام «مخلوط ژل رول» معرفی شده بود و انواع آن شامل رولت سوئیسی، رولت ونیزی، رولت پاریسی، رولت شکلاتی، رولت ژله‌ای و رول‌های ژله‌ای تزئین شده، می‌شد.

شیرینی-رولت-چیست

انواع رولت خامه‌ای  در کشورهای مختلف

رولت خامه‌ای در کشورهای مختلف بسته به ذائقه‌ی مردم هر کشور در طعم‌ها و فیلینگ‌های مختلفی آماده می‌شود که در اینجا به معرفی برخی از معرف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

آلمان: بیسکوئیت رول (Bisquitrolle) آلمانی همان رولت خامه‌ای است که با توجه به فیلینگ استفاده شده نامگذاری می‌شود. مانند رولت لیمویی، رولت توت فرنگی و ...

جمهوری چک: در این کشور به رولت خامه‌ای roláda  یا  piškotová roláda گفته می‌شود، roláda  یک کیک معمولی با طعم‌های مختلف شکلاتی، خامه‌ای، نارگیلی، آجیلی، میوه‌ای و مربایی است.

معرفی-انواع-رولت

هنگ کنگ: این کشور سالها مستعمره‌ی انگلستان بوده است به همین دلیل رولت تهیه شده در آن بسیار مشابه همتای غربی خود است. دو نوع رولت خامه‌ای پرطرفدار در هنگ کنگ شامل رولت سوئیسی با فیلینگ خامه و رولت سوئیسی شکلاتی با کیک شکلاتی و فیلینگ خامه‌ای است البته انواع دیگری از رولت‌ها وجود دارند که با فیلینگ توت فرنگی، قهوه و پرتقال آماده می‌شوند.

محله‌های چینی آمریکا: محله‌های چینی موجود در آمریکا نیز رولت‌های مشابه هنگ کنگ را تهیه کرده و به فروش می‌رسانند اما نوعی رولت سوئیسی محبوب نیز دارند که به رولت ببر معروف است، این رولت در طعم قهوه و با ظاهری راه راه شبیه پوست ببر (شکلاتی رنگ با کرم سفید) طبخ می‌گردد.

هندوستان: در هندوستان به رولت سوئیسی «جم رول» می‌گویند.

بهترین-رولت

اندونزی: در اندونزی bolu gulung نامی است که به رولت خامه‌ای اشاره دارد و فیلینگ آن شامل خامه کره، پنیر یا مربای میوه است. این کیک معمولا به صورت رول یا تکه‌های برش خورده به فروش می‌رسد.

ژاپن: رولت سوئیسی در ژاپن به رول کیک معروف است و داخل آن با خامه فرم گرفته و میوه‌هایی مانند توت فرنگی پر می‌شود.

بهترین-رولت-شیرینی-رولت-با-خامه-توت-فرنگی

آمریکای لاتین: در کلمبیا نام‌های  pionon ،brazo de reina و queen's arm همان رولت سوئیسی است که داخل آن با مربای گواوا (نام میوه‌) و شیر کاراملی پر می‌شود.  در آرژانتین، اروگوئه و پرو به رولت سوئیسی pionono گفته می‌شود و فیلینگ آن شامل شیر کاراملی است. همچنین در شیلی به آن brazo de reina می‌گویند و داخل آن را با شیر کاراملی پر کرده و در انتها روی آن پودر قند می‌پاشند. در کشورهای پورتوریکو و ونزوئلا از فیلینگ‌های مختلفی مانند خامه، ترافل شکلاتی و شیر کاراملی ترکیب شده با میوه‌های مختلف برای رولت خامه‌ای استفاده می‌شود.

جنوب شرقی آسیا: مردم جنوب شرقی آسیا در تهیه رولت خامه‌ای از مواد مختلفی مانند کایا (ماده ای شبیه به کره تولید شده از نارگیل، شکر و تخم‌مرغ)، سیب زمینی شیرین، وانیل، پرتقال، شکلات، تمشک و حتی میوه های محلی مانند دوریان، سمپداک و انبه استفاده می‌کنند.

بهترین-رولت-رولت-خامه-ای

کشورهای شمال اروپا: در دانمارک، نروژ و سوئد به رولت سوئیسی roulade, rullad  یا rulltårta می گویند. همچنین این شیرینی در فنلاند و سوئیس به rulltårta و kääretorttu معروف است که این کلمات هر دو به کیک رولی اشاره دارد  و معمولا با خامه کره و مربای توت فرنگی پر شده و با قهوه سرو می‌شود.

اسپانیا: در اسپانیا brazo de Gitano نامی است که به رولت سوئیسی داده‌اند و داخل آن با خامه، مربا (هلو یا زردآلو)، پودر کاکائو و آجیل پر می‌شود.

سوئیس: با وجود اینکه دسر رولت خامه‌ای به «رولت سوئیسی» معروف است اما به نظر می‌رسد این نام نشات گرفته از کشور سوئیس نباشد زیرا رولت سوئیسی در کشور چند زبانه سوئیس با نام‌های Biskuitroulade (زبان استاندارد آلمانی)، gâteau roulé یا roulade (زبان فرانسوی رایج در سوئیس) و   biscotto arrotolato یا rotolo (زبان ایتالیایی رایج در سوئیس) شناخته می‌شود.

بهترین-رولت-رولت-توت-فرنگی-خوشمزه

انگلستان: رولت‌های خامه‌ای کشور انگلستان دسرهای محبوب در زمان چایخوری هستند و طعم‌های شکلاتی، لیمویی و مربایی آن به وفور در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شوند. رولت‌های خامه‌ای مربایی با مربا و گاهی با خامه پر شده و دارای روکش شکلاتی یا شکری هستند. همچنین در این کشور، نوعی پودینگ به نام  Jam roly-poly که شبیه رولت سوئیسی است به عنوان دسر سرو می‌شود. یک نمونه دیگر از رولت سوئیسی معروف در انگلستان «کیک‌های کاترپیلار» هستند.

آمریکا: شیرینی پزی‌ها و رستوران‌های آمریکایی از اصطلاح فرانسوی roulade برای رولت سوئیسی در منوهای خود استفاده می‌کنند. رولت سوئیسی شکلاتی یکی از دسرهای محبوب در این  کشور است. همچنین رولت‌هایی در اندازه‌های کوچکتر در آمریکا تولید می‌شوند که به رولت کیک بستنی معروف هستند و از کیک شکلاتی با فیلینگ بستنی، به خصوص بستنی وانیلی تشکیل می‌شوند.

بهترین-رولت-رولت-خامه-ای-وانیلی

 

محبوب‌ترین انواع رولت خامه‌ای در ایران

رولت ساده، رولت شکلاتی و رولت نسکافه‌ای از محبوب‌ترین رولت‌هایی هستند که با ذائقه‌ی اکثر ما ایرانیان سازگارند و در منزل نیز به راحتی قابل تهیه می‌باشند.  البته دستور تهیه انواع رولت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هر شخص با توجه به سلیقه‌ی خود می‌تواند مواد طعم دهنده دلخواه را به خامه یا نان رولت اضافه نماید و از مواد مختلفی مانند خامه، انواع میوه، ژله، شکلات، میوه خشک، آجیل و ... برای تزئین رولت استفاده کند.

تزیین-رولت-خامه-ای

چند ایده برای تزئین رولت خامه‌ای

همانطور که گفته شد شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از انواع مواد خوش‌طعم به عنوان فیلینگ یا تزئین روی رولت خامه‌ای استفاده کنید، فقط کافیست کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید تا رولت خامه‌ای شما در بهترین طعم و زیباترین شکل آماده شود. در اینجا چند تصویر از تزئین رولت خامه‌ای را آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید.

تزئین رولت خامه‌ای با لیمو و شاتوت

رولت-خامه-ای-با-تزیین-شاتوت

تزئین رولت خامه‌ای انار با ژله و دانه های انار

تزئین-رولت-خامه-ای-با-دانه-های-انار

تزئین رولت خامه‌ای شکلاتی با شکلات

تزئین-رولت-خامه-ای-شکلاتی-با-شکلات

تزئین رولت خامه‌ای با توت فرنگی و خامه

تزئین-رولت-خامه-ای-با-توت-فرنگی

تزئین رولت خامه‌ای با پسته، خامه و توت فرنگی

انواع-رولت-و-معرفی-بهترین-رولت-ها

تزئین رولت خامه‌ای شکلاتی با شکلات و مغز گردو

خوشمزه-ترین-رولت

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(23) 4.7

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید