آموزش تهیه رولت دارچینی

 آیا تا حالا شده یک رولت دارچینی خوشگل ببینید و با خودتون بگید: وای خدای من! حتما باید خوشمزه باشه؛ ولی بعد از خوردنش متوجه بشین که سفت و خشکه و اصلا اونجوری که فکر می کردین نبوده؟


امروز با طرز تهیه رولت دارچینی که در شیرینی تا آموزش میدیم، می خوایم یک شیرینی خوشمزه و نرم رو امتحان کنیم.رولت های دارچینی دارن منو صدا می کنن، پس بدون معطلی بریم سراغ درست کردنشون.

مراحل تهیه رولت دارچینی

مرحله اول
- اول از همه 3/5 پیمانه، معادل 420 گرم آرد رو میریزیم تو کاسه همزنمون. من همیشه از ترازو استفاده می کنم چون می خوام اندازه ها خیلی دقیق باشه، ضمن اینکه استفاده ازش خیلی آسونه و دردسر نداره.
- یک قاشق چایخوری نمک، 1/4 پیمانه شکر قهوه ای بعلاوه 1/4 پیمانه شکر سفید؛ در واقع میشه 50 گرم از هر کدوم و یک قاشق چایخوری دارچین رو به آردمون اضافه می کنیم. 
- می تونید به دلخواه به مواد، یک مقدار جوز هندی تازه هم اضافه کنید.
 
مرحله دوم 
خوب حالا می خوایم یه چیزه خیلی مهم اضافه کنیم و اونم چیزی نیست جز مخمر فوری. البته این مخمر در حالت عادی فعال نیست، ولی بلافاصله میشه فعالش کرد.
- ماهیتش با مخمرهای عادی یکی هست، فقط فرقشون اینه که دونه های مخمر معمولی از اینا درشت تره و اینکه اونا باید در آب هم حل بشن.
- محتویات رو هم میزنیم. 

مرحله سوم
-حالا بریم سراغ مواد اولیه تَر. توی یک کاسه سایر متوسط 1/2 پیمانه خامه ترش می ریزیم، بعلاوه 1/2 پیمانه یا معادل 120 میلی لیتر شیر و یک قاشق غذاخوری عصاره وانیل. 
-حالا همه ی اینها رو با هم دیگه هم می زنیم و میزاریمش تو مایکروفر. اگه درجه حرارت داره مایکروفرتون که بذاریدش رو 110، اگر هم نداره وقتی که انگشت زدین داخلش باید گرم بودنش رو احساس کنید،
- این کار برای اینه که مخمر رولت دارچین رو فعالش بکنیم. چون مواد اولیه ای که داشتیم همگی سرد بودن حتما باید این کار رو انجام می دادیم.
- تخم مرغ رو بهش اضافه می کنیم، همچنین به اندازه 6 قاشق غذاخوری کره بدون نمک هم دمای محیط، باید خوب همش بزنیم که کره کامل توش حل بشه. اگر دیدید باز هم حل نمیشه یکبار دیگه بزاریش تو ماکروفر.
- خوب همونطور که می بینید من برای همزن برقیم قلاب خمیر گذاشتم. حالا موادی روکه آماده کردیم به مواد اولیه خشک اضافه می کنیم و بعد همزن رو روشن می کنیم.

مرحله چهارم
- همزن رو روی دور کم می ذاریم تا موادمون خوب با هم مخلوط بشن حدودا یک دقیقه بزارید همزن کار بکنه. ببینید دقیقا همون چیزیه که می خوایم. حالت چسبندگی داره ولی به حدی که به انگشتتون بچسبه، می بینید که خیلی آروم و یواش خودش داره از قالب جدا میشه.
- حالا روی سطحی که می خوایم رولت دارچینی رو آماده کنیم آرد می پاشیم. یادتون باشه که این خمیر خیلی چسبنده هست بخاطر همین باید خیلی خوب آرد بپاشیم.
- خمیر رو یه تیکه از کاسه می اندازیم بیرون. حالا میخوایم ورزش بدیم. تا اندازه ای ورز می دیم که خودش رو بگیره و وقتی که انگشتتون رو فرو کردین حالت فنری داشته باشه. با این کار کَلوتن موجود در آرد فعال میشه و خمیر حالت خیلی خوبی به خودش می گیره.
- ما همینطور خمیر رو ورز می دیم تا حالت فنری به خودش بگیره و نکته دیگه اینه که نچسبه و فرم خودش رو حفظ کنه. مثلا وقتی انگشتم رو میزنم وسطش بلافاصله خمیر به حالت اولش بر می گرده. نکتش همینه، فشار بدید با انگشت، خمیر باید برگرده به حالت قبلش.


- یه سوال؟ آیا امکانش هست خمیر رو بیش از حدی که گفتم هم ورز بدیم. جواب اینه که، بله، شما میتونید این کار رو بکنید. ولی خوب می گم وقتی دیدید خمیر فرم خوبی گرفته و نرم شده و حالت فنری داره کفایت می کنه.

 

مرحله پنجم
برای ادامه تهیه رولت دارچین، الان باید یک کاسه مناسب برای خمیر پیدا کنم. حتما لازم نیست کاسه خیلی بزرگی استفاده کنید، یک کاسه سایز متوسط هم باشه کافیه.
- داخل کاسه رو روغنی می کنیم، من از روغن گیاهی استفاده می کنم. اینجوری کامل کف کاسه رو روغن مالی کنید. این کارم همونطور که می دونید برای این انجام میدیم که خمیر نچسبه به کف ظرف.
- خمیر رو میندازیم داخل کاسه و میزاریمش تو فر با دمای 120 درجه تا کمی گرم بشه بعد فر رو خاموش می کنیم و میزاریم خمیر همونجا بمونه. اگر اونجا دوست نداشتین بزارید، میتونید همینجا روی میز یک دستمال بندازید و کاسه و بزارید روی دستمال، یادتون باشه مستقیم روی سنگ قرارش ندین. حدود 1.5 ساعت دیگه یه سری بهمش می زنیم ببینیم که چطور شده.
- روی کاسه رو هم میتونید با یک پلاستیک یا دم کنی و یا دستمال هایی که مخصوص این کار درست شده بپوشونید. من خودم یکی از این دستمال ها خریدم و حالا ازش استفاده می کنم.


مرحله ششم
- برای محتویات داخل رولت دارچینی، سه قاشق غذاخوری شکر سفید، سه قاشق غذاخوری شکر قهوه ای، یک قاشق غذاخوری دارچین رو می ریزیم داخل یک کاسه و هم میزنم.
- اگر می بینید شکرمون داره گوله گوله میشه هیچ اشکالی نداره به هم زدن، ادامه بدید خودش کم کم آب میشه. بعد از اینکه مواد کاملا با هم مخلوط شدن میزاریمشون کنار.
- خوب از اون چیزی که فکر می کردیم یک مقدار بیشتر طول کشید تا خمیر کاملا پف بکنه و بالا بیاد دلیلشم بخاطر این بود که ما میخواستیم رولت مون خیلی خشک و سفت نشه، بنابراین کلی کره و خامه ترش و از این چیزای خوش مزه ریخیتیم توش، همین باعث شد تا مدت زمان بیشتری طول بکشه تا خمیر مایه، اثر خودش رو بزاره و خمیر ما کاملا پف کنه.
- ما میتونستیم خمیر رو از قبل هم آماده بکنیم و بزاریم یک شب کامل بمونه ولی خوب مسئله مهمی که هست اینه که ما بعد از درست کردن رول ها باید بذاریم یک شب اونجا بمونه تا آماده بشه، بنابراین اینجوری میشه 2 شب روی هم، که خوب خیلی جالب نیست این کار رو بکنیم.

مرحله هفتم
- مرحله بعدی تهیه رولت دارچینی اینه که یکم مشت بزنیم رو خمیر، این مشت هایی که می زنیم باعث میشه حباب هایی که تو خمیر وجود داره از بین برن.
- حالا خمیر رو میندازیم روی میز و روش آرد می پاشیم. بعد با وردنه صافش می کنیم، باید یک خمیر تقریبا مستطیل شکل درست کنیم.
- تو وردنه زدن خیلی باید دقت کنیم که این گوشه های خمیر هم کاملا صاف بشن. یجورایی مثل درست کردن خمیر پیتزا میمونه. تکه های جوزهندی رو تو خمیر می بینید؟
- همینطور به وردنه زدن ادامه میدیم تا خمیر کاملا نازک بشه. قشنگ پهنش می کنیم تا رول های بیشتری ازش بگیریم. 
- الان به کره ی همدمای محیط که خیلی نر باشه احتیاج داریم که اون رو روی خمیر بمالیم.
- من خودم خیلی کره نمی مالم در همین حد که یه طعمی بهش بده کافیه. ولی تا دلتون بخواد، دارچین می ریزم. حالا اون شکر و دارچینی که مخلوط کرده بودیم رو میپاشم روی خمیر. همونطور که می بینید همه ی شکر دارچینمون رو اینجا ازش استفاده می کنیم.

مرحله هشتم
- حالا زمان رول کردن رولت های دارچینی رسیده. خوب شروع کنیم به رول کردن، این شکلی خمیر رو رول کنید فقط مطمئن بشید که محکم باشه و فرم خودش رو از دست نده. اگر احساس می کنید با جلو رفتن داره شل میشه با حوصله همه قسمت هاشو محکم کنیم.
- خوب رول بزرگ دارچینیمون داره آماده میشه، همینطوری آروم و یواش یواش میریم.
- برای برش رولت های دارچینی هم از چاقوی خیلی تیز می تونید استفاده بکنید و اگر هم که میخواید کلی نبوغ به خرج بدین مثل من میتونید از نخ دندان برای اینکار استفاده بکنید به نظر من اینطوری راحت تره.
- یادتون باشه که باید ظرف پخت شیرینی رو هم آماده کنیم، من خودم از یک ظرف مربعی قدیمی استفاده می کنم.
- من از نخ دندان استفاده می کنم تا برش های خوب و دقیق داشته باشم. می خوام رول هام رو به عرض تقریبا 5 سانتی متری برش بدم. خوب اولین برش رو انجام دادیم ببینید چقدر خوب در میاد.
- همینطور به ترتیب برش می دیم، از برش آخر هم میشه بعنوان الگو استفاده کرد تا همگی هم اندازه بشن.
- حالا در یک ظرفی که با کره آن را چرب کردیم (من از این ظرفی که داخلش رو کاملا کره مالیدم برای پخت استفاده می کنم) شروع می کنیم به چیدن رول هامون داخل ظرف، دقت بکنید که بین رول ها باید فاصله مناسب وجود داشته باشه، به همین ترتیب تا انتها همه رو می چینیم.
- بعد از این که رول ها رو چیدین داخل ظرف، یکی از این دو تا کاری که میگم رو میتونید انجام بدین. یکی اینکه بذارید بهمین شکل یکی دو ساعت بمونه، رول ها یک مقدار پُف می کنند و بزرگتر میشن، بعدش میتونید اونها رو داخل فر قرار بدین تا پخته بشن؛ راه دیگه ام اینه که مثل من یک فویل بردارید و اینطوری روی ظرف رو بپوشونید و بزارید یه روز در یخچال بمونه. فردا صبح هم که از خواب بیدار شدید از داخل یخچال در بیارید و بزارید یک جای گرم، از فر با دمای 100 درجه هم برای گرم کردنش میتونید استفاده کنید.
 
مرحله آخر

- حالا رول های دارچینی رو از یخچال در میارم و در یک جای گرم و مناسب قرار میدم.
- 1.5 تا 2 ساعت میزاریم اونجا بمونه که کاملا گرم بشه و خوب پُف بکنه.
- حالا باید بزاریمشون توی فِر با دمای 350 درجه برای 30 دقیقه. بعد از 20 دقیقه یک سری بهش می زنیم اگر دیدید که روش خیلی قهوه ای شده، تنها کاری که می کنید اینه که فویل رو میزارید روی ظرف و دوباره میذاریدش داخل فِر. خوب من ظرف خودم رو میزارم تو فر که شروع بکنه به پختن.

طرز تهیه خامه رولت دارچینی

- در عین حالی که رول های ما رفتن تو فر تا پخته بشن، ما بریم سراغ درست کردن یک پنیر خامه ای خوشمزه برای روی کیک.
- 2 قاشق غذاخوری کره همدمای محیط، 114 گرم پنیر خامه ای، یک مقدار کمی نمک، یک قاشق چایخوری آب لیمو (لطفا تازه باشه)، یک قاشق چایخوری وانیل و در نهایت یک قاشق غذاخوری شیر رو می ریزیم داخل مخلوط کن.
- دَرِ مخلوط کن رو میذاریم و روشنش می کنیم، برای تنظیم غلظتش یک مقدار دیگه شیر اضافه می کنیم.
- ظرف رو از داخل فر میاریم بیرون، حدودا 33 دقیقه پختش طول کشید. همونطور که گفتم بعد از 20 دقیقه من یک مرتبه چکش کردم و فویل رو روی ظرف قرار دادم حالا همینطور که می بینید رول ها کاملا پخته شدن بدون اینکه بسوزن و تیره بشن.
- با خامه ای که درست کردیم روی سطح رول های دارچینی  رو کامل می پوشونیم.

حالا رولت دارچینی شما آماده است و میتوانید آن را به همراه خانواده میل کنید.

لطفا به این آموزش امتیاز دهید:
(1) 4

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید