طرز-تهیه-حلوای-خرما

طرز تهیه حلوای خرما ساده و توپی

  • کالری 280
  • زمان آماده سازی 60 دقیقه
  • زمان پخت 60 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر شوشتر

حلوای خرمای خوزستانی

شیرینی‌های محلی استان خوزستان، تنوع زیادی داشته و در کل کشور از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. حلوا‌های خوزستانی نوعی از این شیرینی‌های محلی هستند که بیشتر از خرما در آن استفاده شده و طبع گرمی نیز دارند.
حلوای خرمایی یا حلوای خرما یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های محلی استان خوزستان است که اصلیت آن به شهر‌های شوشتر و دزفول باز می‌گردد. همانطور که از نام این حلوا پیداست، خرما اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده آن بوده و طرز تهیه آن بسیار ساده است. این حلوا علاوه بر طعم عالی، خواص زیادی برای بدن دارد و برای تمامی افراد به خصوص کودکان مفید است.
ما در مجله شیرینی تا در ادامه این مقاله آموزش شیرینی ها ، طرز تهیه حلوا خرمایی خوشمزه را به ساده‌ترین و کامل‌ترین حالت ممکن برای شما توضیح داده‌ایم و تمام نکات پیرامون این حلوا را نیز ذکر خواهیم کرد.

مواد مورد نیاز جهت تهیه حلوای خرما

ردیف نام مواد مقدار
1 خرما نیم کیلو
2  روغن حدودا نصف لیوان
3 آرد یک لیوان و نیم
4 گلاب دو قاشق غذا‌خوری
5 زعفران نصف قاشق غذا‌خوری
6 دارچین نصف قاشق غذا‌خوری
7 زنجبیل نصف قاشق غذا‌خوری
8 خلال پسته و بادام دو قاشق غذا‌خوری
9 گردو دو عدد

طرز تهیه حلوای خرما

این حلوا را می‌توان به دو صورت توپی و معمولی تهیه کرد که ما روش تهیه هر دو شکل را برای شما توضیح خواهیم داد. تا جایی از مراحل برای هر دو شکل دستور یکسان است و پس از آن، تغییراتی دارد.

  • مرحله اول

ابتدا یک لیوان و نیم آرد را چندین بار الک کنید تا کاملا یک دست شود و گلوله‌های آرد از بین برود. آرد را درون تابه بریزید و به مدت 15 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و خامی آرد گرفته شود.

طرز-تهیه-حلوای-خرما

  • مرحله دوم

روغن را آرام آرام به آرد اضافه کنید و هم بزنید. توجه کنید که در این مرحله باید هر لحظه آرد و روغن را چک کنید تا بیش از حد حرارت نبیند. پس از این که به میزان دلخواه حرارت دید، آنها را از روی شعله بردارید.

آموزش-تهیه-حلوای-خرما

  • مرحله سوم

خرما‌ها را به خوبی بشویید و با دست یا چاقو نصف کنید. هسته آن را درآورده و تمام خرما‌ها را داخل یک بشقاب بریزید. به کمک یک غذا‌ساز، خرما‌ها را له و یکدست کنید. بهتر است که این کار را دو یا سه بار انجام دهید تا ترکیب مناسبی از خرما به دست بیاید.پس از این که خرما‌ها با هم مخلوط شدند، یک بار نیز آن را به همراه دارچین و زنجبیل داخل غذا‌ساز یا مخلوط کن بریزید.

مراحل-تهیه-حلوای-خرما

  • مرحله چهارم

در مرحله بعد تهیه حلوا، ترکیب آرد و روغن را به خرماها اضافه کنید و خوب با یکدیگر مخلوط کنید تا مواد شما کاملا یکدست شوند. در این مرحله به دلخواه می توانید سپس خلال پسته و بادام یا گردو‌های از پیش آماده شده را خرد کنید و به ترکیب فوق اضافه نمایید و خوب هم بزنید. 
حال که مواد اولیه تهیه شد، می توانید به کمک یکی از دو دستور تهیه حلوای خرما، که در ادامه ذکر می شود، حلوا را به دو شکل حلوای خرما توپی یا معمولی تهیه کنید.

طرز-تهیه-حلوای-خرما-خانگی

طرز تهیه حلوای خرما توپی شکل

برای تهیه حلوای خرمای توپی باید پس از انجام مراحل گفته شده، اجازه دهید تا مخلوط آرد و خرما کمی سرد شود. سپس آن را به کمک دست به فرم توپ در‌بیاورید  در موادی مثل پودر پسته، پودر نارگیل و دارچین، دانه کنجد بغلطانید و داخل یک ظرف بچینید. 
ظرف را داخل یخچال بگذارید تا حلوا خرمایی‌ها کاملا سفت شوند. وقتی توپ های خرمایی سفت و خنک شدند آماده سرو هستند.

طرز-تهیه-حلوای-خرما-در-خانه

طرز تهیه حلوای خرما معمولی

جهت درست کردن این حلوا شما می‌بایست پس از تهیه ترکیب خرما و آرد، آن را روی حرارت نگهدارید و کمی گلاب را به آن اضافه کنید. اندکی بعد زعفران دم کرده را نیز به این ترکیب اضافه نموده و خوب هم بزنید.

آموزش-تهیه-حلوای-خرما-در-خانه
بهتر است برای رنگ دادن بیشتر زعفران، آن را همراه با دو تکه یخ کوچک دم کنید و اجازه دهید تا یخ‌ها کاملا آب شوند. توجه کنید که در این حالت دیگر لازم نیست به زعفران آب جوش اضافه کنید.
پس از انجام تمام این مراحل، حلوا را داخل یک ظرف بریزید و روی آن را به کمک پشت قاشق صاف کنید. اگر دوست دارید برای تزئین می‌توانید روی حلوا را با یک چنگال، طرح بزنید و در نهایت با پودر پسته، پودر نارگیل و دارچین آن را زیبا‌تر کنید.

مراحل-تهیه-حلوای-خرما-در-خانه
حلوا خرمایی را می‌توانید در کنار چای و به عنوان یک میان وعده استفاده کنید یا این که به همراه شیر و نان، در وعده صبح میل بفرمایید.

نکات تهیه حلوای خرما

  • مقدار تمام مواد گفته شده متغیر بوده و به حجم حلوایی که قصد دارید درست کنید، بستگی دارد. اندازه برخی مواد مثل گلاب، زعفران، دارچین، زنجبیل، گردو، خلال پسته و خلال بادام نیز بستگی به سلیقه شما داشته و می‌تواند با توجه به مواد در دسترس شما بیشتر یا کمتر باشد.
  • خرمایی که استفاده می‌کنید، محدودیتی بابت نوع آن نداشته و از هر مدل خرما که دوست دارید می‌توانید استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای روغن، از کره نیز استفاده کنید که این کار علاوه بر خوش طعم‌ کردن حلوای خرما، برای سلامتی انسان نیز ضرر کمتری دارد.
  • اگر خرما‌های شما شیرین نبود، برای شیرین‌تر شدن حلوای خرما می‌توانید از اندکی شکر نیز استفاده نمایید. توجه بفرمایید که بهتر است از شکر به دلیل مضرات آن، زیاد استفاده نکنید.
  • بهتر است که برای طعم بهتر از آرد نان سنگک استفاده کنید؛ زیرا هم ارزش غذایی بالا‌تری داشته و هم با سیستم گوارش انسان سازگار‌تر است.

شیوه-تهیه-حلوای-خرما-در-خانه

فواید مصرف حلوای خرما

  • حلوای خرما، شامل مقدار زیادی خرما بوده که برای بدن انسان بسیار مفید است. خرمای استفاده شده در حلوای خرما، برای درمان کم خونی مفید بوده و در درمان یبوست نیز مؤثر است. این ماده با‌ارزش، با‌عث درخشانی پوست و مو شده و در رشد بیشتر مو‌ها نیز نقش دارد. علاوه بر این، مصرف خرما مقاومت و ایمنی بدن را نیز بالا برده و از شما در برابر انواع بیماری‌ها محافظت خواهد کرد. به همین دلیل اکثر مردم جنوب کشور که خرما را زیاد استفاده می‌کنند، بدن‌های قوی و محکمی دارند.
  • به جز خرما، گلاب به کار رفته در این حلوا نیز برای انسان مفید بوده و حس آرامش و نشاط را در او بیشتر خواهد کرد.
  • استفاده از دارچین، زنجبیل و گردو در تهیه حلوای خرما، باعث گرم‌تر نمودن طبع آن شده و میان وعده‌ای سالم و مقوی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(5) 4.2

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

نرگس چوگانی

۱۷ آبان ۱۴۰۰

همه خوشمزس هم راحته

مریم

۲۵ مرداد ۱۴۰۰

من چند روز پیش این حلوای خرمای رو درست کردم واقعا خوشمزه شد. ممنون از رسپی های خوبتون

ادمین

۷ مهر ۱۴۰۰

نوش جان خوشحالم که راضی هستید

شیما

۲۶ بهمن ۱۴۰۱

خیلی آموزش حلوا خرمایی ساده و خوب بود، فقط میشه ادویه هایی مثل زنجبیل و دارچین رو حذف کرد؟

ادمین

۲۶ بهمن ۱۴۰۱

بله استفاده از این ادویه ها اختیاری هست، اما این ادویه ها طعم بی نظیری به این حلوا میده امتحان کنید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید