طرز-تهیه-شیرینی-رنگینک-خرمایی

طرز تهیه شیرینی رنگینک | رنگینک به ساده ترین روش با رنگ بندی

  • کالری 230
  • زمان آماده سازی 20 دقیقه
  • زمان پخت 20 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر خوزستان

شیرینی رنگینک

استان خوزستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، به عنوان یکی از بزگترین قطب‌های تولید خرما در کشور شناخته شده است. به همین علت، خرما در سبد غذایی مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای داشته و فواید خاص آن به سلامت بیشتر مصرف کنندگان این محصول کمک خواهد کرد. به دلیل استفاده زیاد از خرما، شیرینی‌ها و دسر‌های بسیاری بر پایه این محصول مفید در خوزستان پخته شده که یکی از معروف‌ترین آن‌ها شیرینی رنگینک است.
شیرینی رنگینک، دارای شیرینی طبیعی بوده و هیچ ضرری برای بدن ندارد. شیرینی رنگینگ برای پذیرایی در مهمانی و همچنین خوردن آن به عنوان عصرانه همراه با چای، بسیار مناسب بوده و زینت بخش سفره‌ها خواهد بود. استفاده از شیرینی رنگینک در ماه رمضان بسیار طرفدار داشته و مصرف زیادی در میان مردم خوزستان دارد.
شیرینی رنگینک به دو صورت رولی و معمولی تهیه می شود که  شیرینی تا در ادامه ، طرز تهیه هردو را به صورت جداگانه توضیح خواهد داد.

مواد لازم برای تهیه رنگینک

ردیف نام مواد مقدار
1 آرد حدودا 2 پیمانه
2 خرما به اندازه حجم ظرف
3 کره یک عدد 250 گرمی
4 پودر هل نصف یک قاشق چایخوری
5 پودر دارچین یک قاشق چایخوری
6 گردو به مقدار دلخواه
7 خلال بادام، خلال پسته و پودر نارگیل به میزان دلخواه

طرز تهیه شیرینی رنگینک خرما

  • مرحله اول 

ابتدا کره را داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم ، آب شود. بهتر است مقدار کره را بیشتر نکنید؛ زیرا چرب شدن رنگینک سبب سنگین شدن آن شده و برای افراد ضرر دارد. سپس آردی که از قبل اندازه گیری کرده بودید را الک کرده و در تابه ای جدا گانه بریزید. اجازه دهید که آرد چند دقیقه روی حرارت باشد تا بو و مزه خامی آن رفع شود. پس از اینکه رنگ آن کمی تغییر کرد آن را به کره آب شده اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با کره مخلوط شده و عطر و طعم کره را به خود بگیرد.

طرز-تهیه-شیرینی-رنگینک

  • مرحله دوم

پس از اینکه رنگ ترکیب به طور کامل تغییر کرد و مخلوطی یک دست از کره و آرد به وجود آمد، تابه را از روی حرارت برداشته و پس از چند دقیقه، پودر هل و دارچین را به آن اضافه کنید. مواد را خوب به هم بزنید تا همگی باهم مخلوط شوند و ترکیبی جدید کاملا یکدست باشد.

آموزش-تهیه-شیرینی-رنگینک

  • مرحله سوم

در ظرفی جداگانه پوست خرماها را از آن جدا کرده و آنها را نصف کنید. تمام سطح ظرف را با خرما بپوشانید و بر حسب سلیقه خود مقدار آن را کم یا زیاد کنید. گردوی خرد شده را نیز لا‌به‌لای خرما‌ها قرار داده یا به صورت نصف شده، داخل خرما بگذارید.

مراحل-تهیه-شیرینی-رنگینک

  • مرحله چهارم

به دو صورت می‌توانید مخلوط آرد و کره را به خرما اضافه کنید. اول اینکه لایه به لایه مقداری خرما بچینید و سپس یک لایه مواد را روی آن بریزید و تا اتمام مواد، این کار را ادامه دهید. در مدل دوم نیز می‌توانید تمام خرما‌ها را کف ظرف گذاشته و مواد را کامل روی آن بریزید. در هر دو صورت، پس از اتمام کار، با ریختن خلال پسته، خلال بادام و پود نارگیل، زیبایی شیرینی خود را بیشتر کنید.

آموزش-تهیه-شیرینی-رنگینک

طرز تهیه رنگینک رولی

  • مرحله اول

برای تهیه این نوع رنگینک باید مخلوط کره، آرد، هل و دارچین را همانند رنگینک معمولی درست کنید و کنار بگذارید. خرما را بر خلاف حالت قبلی باید کاملا له و یکدست کنید و بر روی یک سطح صاف پخش کنید. سعی کنید با وسیله‌ای استوانه‌ای شکل مثل وردنه یا با دست، سطح خمیر تهیه شده از خرما را صاف کرده و ضخامت تمام نقاط آن را یکی کنید.
سپس مواد از قبل آماده شده را بر روی این خمیر گذاشته و به طور کامل پخش کنید. سعی کنید تا مواد، کمی سرد شده و پس از چند دقیقه که خود را گرفت، بر روی خمیر قرار داده شود؛ زیرا در صورت مایع بودن مواد، رول کردن شیرینی سخت شده و ظاهر آن نیز زیبایی کمتری خواهد داشت.

طرز-تهیه-شیرینی-رنگینک-در-خانه

  • مرحله دوم

پس از انجام این کار، گردو را نیز در ابعاد دلخواه خرد کرده و به طور یکسان، روی تمام خمیر پخش کنید. در نهایت به وسیله یک سلفون تمیز، خمیر به دست آمده را رول کرده و با دست خود به آن فرم دهید. 

آموزش-تهیه-شیرینی-رنگینک-در-خانه

  • مرحله سوم

رول را داخل یخچال قرار داده و اجازه دهید تا به طور کامل شکل بگیرد. پس از چند ساعت از یخچال بیرون آورده و با یک چاقو آن را به اندازه دلخواه برش دهید. سپس آن را با مواد دلخواه تزئین نموده و همراه با چای میل کنید. 

مراحل-تهیه-شیرینی-رنگینک-در-خانه

 

نکات تهیه شیرینی رنگینک

  • میزان مواد ذکر شده می‌تواند بسته به تعداد افراد، زیاد یا کم شود.
  • مقدار خرمای گفته شده به طبع شما بستگی داشته و در صورت دلخواه و برای شیرین‌تر شدن می‌توانید مقدار بیشتری خرما استفاده کنید. میزان گردوی گفته شده نیز همانند خرما بوده و به دلخواه شما می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.
  • در صورت شیرین نبود خرما یا میل به شیرینی بیشتر، می توانید مقداری شکر را به خمیر خرما یا مخلوط آرد و کره، اضافه کنید.
  • برای تزئین روی شیرینی رنگینک نیز می‌توانید از خلال‌ های گفته شده در مواد اولیه و پودر نارگیل استفاده کنید که علاوه بر زیبایی، طعم رنگینک را نیز بهتر خواهند کرد. 
  • به جای کره از روغن جامد نیز می‌توان استفاده کرد که به دلیل مضرات بالای آن توصیه نمی شود وبهتر است به دلیل عطر و طعم بهتر و سلامت بیشتر، از کره  استفاده کنید.
  • هر دو مدل رنگینک باید پس از مصرف، درون یخچال نگهداری شود؛ زیرا گرما سبب ترش و فاسد شدن خرما خواهد شد. 
  • اگر میخواهید که رول رنگینک شما ضخامت کمتری داشته و لقمه‌ای باشد، باید حجم خمیر را به دلخواه کم کنید و آن را در زمان رول کردن، بیشتر فشار دهید.

شیرینی-رنگینک-خرما-در-خانه

فواید مصرف شیرینی رنگینک

همان طور که گفته شد، طعم شیرین رنگینک مصنوعی نبوده و برای افرادی که با قند غیر‌طبیعی مشکل دارند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. همچنین طبع گرم خرمای استفاده شده در این شیرینی برای بدن بسیار مفید بوده و اثر بدِ مصرف غذا با طبع سرد را جبران خواهد کرد.
خوردن شیرینی رنگینک به دلیل خرمای زیاد استفاده شده در آن سبب حل مشکلاتی همچون یبوست، کم خونی، ریزش مو و فشار خون شده و برای زیبا شدن پوست، استحکام استخوان و بالا بردن سطح انرژی  نیز بسیار مفید خواهد بود.

 

 

نظرات، پیشنهادات یا سوالات خود را در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(2) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید