تاریخچه-خواص-و-طرز-تهیه-حریره-بادام

خواص و طرز تهیه حریره بادام

  • کالری 220
  • زمان آماده سازی 10 دقیقه
  • زمان پخت 10 دقیقه
  • کشور ایران
  • شهر ایران

حریره بادام

حریره بادام یا فرنی بادام نوعی غذای ساده و رقیق و یکی از غذاهای فوق‌العاده مقوی و سنتی ایران است. مردم در گذشته از انواع مختلف حریره بخصوص حریره‌ بادام، به عنوان غذای کمکی برای کودکان و غذای درمانی برای بزرگسالان استفاده می‌کردند. خوشبختانه با گذشت زمان این غذای سنتی و مقوی، نه تنها از سبد غذایی ایرانیان حذف نشد بلکه امروزه اکثر افراد با پی بردن به ارزش آن سعی می‌کنند این غذا را در خانه تهیه کرده و نوش جان کنند. 

دستور-پخت-حریره-بادام-بدون-شیر-برای-افراد-دارای-حساسیت-به-شیر

 حریره بادام چیست؟

زمخشری مفسر، زبان‌شناس و ادیب هم دوره با ابوالفتح ملکشاه سلجوقی، غذای حریره را حلوایی رقیق و تهیه شده از آرد برنج، بادام و شکر می‌داند و نام دیگر آن را «آرد هاله» بیان می‌کند. هروی این غذا را شوربایی تهیه شده از آرد و روغن معرفی می‌کند و محمد پادشاه نیز در کتاب «فرهنگ آنندراج» (یکی از فرهنگ‌های زبان فارسی مربوط به قرن نوزدهم میلادی) حریره  بادام را غذایی پخته شده با روغن، آرد و شیر ذکر می‌کند. به طور کلی گذشتگان حریره را غذایی می‌دانستند که ساده و بدون گوشت بود و  از تره‌بار، سیب زمینی، حبوبات، آرد، برنج یا موادی مشابه اینها تهیه می‌شد.

انواع حریره

از انواع حریره می‌توان به حریره‌ی آرد (تهیه شده از آرد برنج، شکر و شیر)، حریره‌ی نشاسته (تهیه شده از نشاسته، شکر و شیر) و حریر‌ه‌ بادام (تهیه شده از بادام کوبیده، شکر و شیر) اشاره کرد. معروف‌ترین نوع حریره نیز، حریره بادام است که به حریره فالوده، فرنی یا حلوای آردی نیز معروف است.

روش-پخت-حریره-بادام-بدون-شیر-برای-افراد-دارای-حساسیت-به-شیر

حریره بادام از گذشته تا به امروز

دورترین نشانه‌ها از واژه و غذای حریره را می‌توان در فارسی میانه (زبانی که از اوایل دوران اشکانی در قسمت‌هایی از ایران بدان سخن گفته می‌شد و در زمان ساسانیان تا صدر اسلام نیز زبان رسمی ایرانیان بوده) مشاهده کرد که به صورت « kāmag» بیان شده است. در واقع حریره یکی از غذاهای متداول بر سر سفره‌ی ایرانیان بوده و در دوره آل بویه نیز عامه‌ی مردم از این غذا استفاده می‌کردند.
در دوران حکومت قوم مغول در ایران، پخت حریره‌ی ساده و ارزان رواج داشته و شاعرانی مانند مولوی، نظامی، نفیسی و ابوالمؤید بلخی نیز در دیوان اشعار خود به این موضوع اشاره کرده‌اند.
در کتب تاریخی از حریره به عنوان غذای بیماران نام برده شده است، مثلا، جرجانی طبیب دربار قطب الدین محمد در خوارزم، حریره نشاسته، برنج و آب پاچه‌ی بز را برای بیمارانی که پس از سرفه خون بالا می‌آورند تجویز می‌کرد و برای بیمارانی که اسهال داشتند هم حریره‌ی مغز بادام بریان شده را توصیه می‌کرد. پولاک که طبیب مخصوص ناصرالدین شاه بوده، به بیماران توصیه می‌کرده حریره بادام خرد شده بخورند تا بدنشان تقویت شود. همچنین ملک‌الاطباء (از پزشکان دوران محمد شاه قاجار و پزشک مخصوص ناصرالدین شاه) به بیمارانی که ناراحتی روده داشتند حریره‌ی آرد برنج برشته شده را پیشنهاد می‌کرد.
در متنی به جا مانده از عهد قاجار به نام «رساله‌ای در تاریخ بیمارستان (عهد قاجار)»، به خواص درمانی حریره اشاره شده و توصیه شده است این غذا را برای بیماران بستری در بیمارستان بپزند.

مراحل-پخت-حریره-بادام-بدون-شیر-برای-افراد-دارای-حساسیت-به-شیر

خواص حریره‌ بادام

حریره بادام با مواد مغذی بیشماری که دارد یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین غذاهای موجود برای تمامی سنین است. حریره بادام در بزرگسالان باعث تقویت استخوان، تنظیم اشتها، محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، درمان سرماخوردگی، رفع بیخوابی، جلوگیری از چین و چروک، بهبود عملکرد روده‌ها، درمان یبوست و تقویت مغز می‌شود. همچنین مصرف این غذای ساده و پرانرژی در خانم‌های باردار یا مادران شیرده، تاثیر قابل توجهی در سلامتی مادر و کودک دارد. همانطور که در ابتدا گفته شد حریره‌ی بادام فقط مختص بزرگسالان و بیماران نیست و از گذشته تابحال به عنوان غذای کمکی نوزادان نیز استفاده می‌شود. حریره‌ی بادام با داشتن بادام و شیر به طور همزمان، تاثیر بسیار مثبتی روی سلامت، رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد یا کودک دارد. سن مناسب نوزادان برای اضافه کردن حریره بادام به برنامه‌ی غذایی آن‌ها از شش ماهگی می‌باشد.

شیوه-پخت-حریره-بادام-بدون-شیر-برای-افراد-دارای-حساسیت-به-شیر

 

دیگر انتخاب های شما برای دسر

اگر هنوز تصمیم نگرفتید برای مهمانی خود چه دسری سرو کنید، چند نمونه از دسرهای ساده و خوشمزه دیگر را برای شما لیست کردیم. با مقایسه این موارد می‌توانید راحت تر تصمیم گیری کنید:

خاص ترین بستنی: طرز تهیه بستنی سرخ شده

خاص ترین طمع بستنی: طرز تهیه بستنی نارنگی

دسرهای محبوب علاقه مندان به انار: طرز تهیه دسرهای انار

مواد لازم برای تهیه حریره بادام با شیر

ردیف نام مواد مقدار
1 بادام درختی ۶ عدد
2 آرد برنج ۲ قاشق سوپ خوری
3 شیر ۱ استکان (معادل ۶۰ میلی لیتر)
4 شکر 1 قاشق چای خوری
5 آب ½ استکان (معادل ۳۰ میلی لیتر)

طرز تهیه حریره بادام برای بزرگسالان با شیر و شکر

  • مرحله اول

در طرز تهیه حریره بادام ، ابتدا یک قابلمه کوچک را پر از آب کرده و اجازه دهید جوش بیاید.

طرز-تهیه-حریره-بادام-برای-بزرگسالان-با-شیر-و-شکر

  •  مرحله دوم

 بادام‌ها را درون آب جوش ریخته و به مدت یک دقیقه بجوشانید.

دستور-پخت-حریره-بادام-برای-بزرگسالان-با-شیر-و-شکر

  •  مرحله سوم

 زیر حرارت را خاموش کرده و 5 دقیقه صبر کنید.سپس روی بادام‌ها آب سرد بریزید.

روش-پخت-حریره-بادام-برای-بزرگسالان-با-شیر-و-شکر

  •  مرحله چهارم

پوست بادام‌ها را جدا کنید.

 

روش-پخت-حریره-بادام-برای-بزرگسالان-با-شیر-و-شکر
 
  • مرحله پنجم

بادام‌های پوست گرفته شده، آب و شکر را درون مخلوط کن بریزید.مخلوط کن را به اندازه‌ی چند پالس روشن کنید تا مواد مخلوط و یکدست شود.سپس مواد را درون یک قابلمه مناسب بریزید.

  • مرحله ششم

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. و به مدت 15 تا 20 دقیقه مواد را به آرامی هم بزنید تا بپزد.

  • مرحله هفتم

آرد برنج را داخل شیر سرد بریزید و کاملا حل کنید. (نباید هیچ گلوله‌ایی درون شیر باقی بماند.)

  • مرحله هشتم

مخلوط آرد برنج و شیر را به مواد پخته شده‌ی درون قابلمه اضافه کنید. و مواد را هم بزنید تا غلظت آن شبیه ماست شود.

  • مرحله نهم

زمانی که مواد شما به این غلظت رسید حریره بادام شما آماده است، آن را به ظرف سرو منتقل کنید.روی حریره‌ی بادام را با مغز بادام یا مواد دلخواه تزئین کنید.

نکته: در صورتی که می‌خواهید حریره‌ی بادام را برای چند روز نگهداری کنید؛ پس از پخت ابتدا اجازه دهید حریره به دمای محیط برسد و سپس آن را درون ظرف دردار ریخته و درون یخچال قرار دهید، با این روش حریره پخته شده را به مدت دو روز می‌توانید نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه حریره بادام بدون شیر

ردیف نام مواد مقدار
1 آب 1.5 لیوان
2 آرد برنج یک قاشق غذاخوری پر
3 پودر بادام درختی نصف قاشق غذاخوری
4 شکر به مقدار لازم

طرز تهیه حریره بادام بدون شیر برای افراد دارای حساسیت به شیر

  • مرحله اول

یک لیوان از آب موجود در مواد اولیه را داخل یک قابله مناسب بریزید. و آرد برنج را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا درون آب حل شود.

  • مرحله دوم

در دومین مرحله از طرز تهیه حریره بادام ، پودر بادام و شکر را به مواد اضافه کنید و مجددا مواد را هم بزنید تا به شکل پوره دربیاید.حالا نصف لیوان آب باقی مانده را به مواد اضافه کنید.

  • مرحله سوم

ظرف را روی حرارت زیاد قرار دهید و مواد را مدام هم بزنید.زمانی که مواد جوش آمد زیر حرارت را کم کنید و دیگر هم نزنید. و اجازه دهید مواد به غلظت و قوام مورد نظر برسد.پس از آماده شدن حریره، آن را درون ظرف سرو بریزید.

 

نکات:
•به جای آرد برنج می‌توانید از نشاسته استفاده کنید، در این صورت قوام حریره تفاوتی نخواهد کرد اما طعم آن متفاوت خواهد بود.
•در صورت تمایل می‌توانید خودتان در خانه پودر بادام تهیه کنید. طرز تهیه پودر بادام در روش اول توضیح داده شده است.

طرز-تهیه-حریره-بادام-بدون-شیر-برای-افراد-دارای-حساسیت-به-شیر

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 5

خوشحال میشویم نظرتان را با ما به اشتراک بزارید

نظرات

ستایش رسولی

۶ آذر ۱۴۰۱

حریره بادام بهترین و مقوی ترین میان وعده هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالانه..ممنون از آموزش خوبتون

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید