12 خاصیت شگفت انگیز ژله برای بدن

ژله یک دسر شیرین و خوشمزه است و  اگر شما هم جزو طرفداران این دسر مفید هستید ، حتما با خواندن فواید غذایی بسیار آن برای بدن متعجب خواهید شد.اما این را هم در نظر داشته باشید که ژله با تمام خاصیت هایی که دارد ، نباید بیش از حد مصرف شود، زیرا ممکن است موجب ناراحتی در معده شود. 


1- ژله باعث بهبود هضم می شود

ژله به دلیل داشتن آب زیاد ، هضم و جذب در روده را تسهیل می کند. ژلاتین باعث افزایش حرکات پریستالتیک در عضلات روده می شود و این امر به بهبود روند هضم و جذب ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین دفع کمک می کند. گفته می شود خاصیت ضدالتهابی ژله در روده باعث کاهش آلرژی نیز می شود.


2- روند بهبودی را تسریع می کند

پروتئین ها نقش اساسی در بهبود زخم دارند. ژلاتین پروتئین بسیار بالایی دارد و این به تشکیل لایه های جدید پوست کمک می کند. ژلاتین همچنین حاوی یک اسید آمینه خاص به نام گلیسین است که یک ضد التهاب است.


3- استخوان ها را تقویت می کند.

پروتئین های موجود در ژلاتین و همچنین لیتیوم ، فسفر و مس باعث حفظ استخوان ها و افزایش تراکم مواد معدنی اسکلت بدن می شوند. ژلاتین همچنین می تواند یک مکانیسم دفاعی مهم در برابر پوکی استخوان باشد ، در عین حال اسید آمینه ها نیز به مبارزه با آرتریت کمک می کنند.

4- به کنترل وزن کمک می کند

ژلاتین از طریق مواد مغذی و اسید آمینه های خود ، سوخت و ساز بدن را تحریک می کند. فیبر و پروتئین، احساس سیری را ایجاد کرده و جایگزینی ژلاتین با دسرهای پرکالری از افزایش وزن اضافی جلوگیری می کند.


5- ایمنی بدن را تقویت می کند

پرولین ، یکی دیگر از اسید آمینه هایی است که به مقدار قابل توجهی در ژلاتین یافت می شود ، این ماده عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و مبارزه با عفونت ها را تقویت می کند ، پرولین برای ساختار بیشتر پروتئین ها در بدن انسان ضروری است.


6- ژله باعث بهبود خواب می شود

طبق یک مطالعه ژاپنی که در سال 2012 در مجله Neurology منتشر شد ، گلیسین ، یکی از ترکیبات ژلاتین ، باعث بهبود چرخه خواب و تحریک انتقال دهنده های عصبی و آنزیم های خاصی می شود که باعث افزایش کیفیت و مدت زمان خواب می شود.


7- ژله، محافظ پوست 

ژلاتین سرشار از کلاژن است ، یک پروتئین کلیدی در تشکیل ماتریکس خارج سلولی از بافت همبند ، که بیشتر خواص فیزیکی آن را تشکیل می دهد. کلاژن از مهمترین عناصر پوست ماست و به دلیل مقاومت گرانشی ، مسئولیت حفظ جوانی پوست را بر عهده دارد.مصرف ژله باعث افزایش کلاژن در بدن شده و به جوانی پوست کمک می کند.


8- قند خون را کنترل می کند

تقریبا نبود قند در ژلاتین باعث می شود این دسر گزینه مناسبی برای کاهش گرسنگی بدون ایجاد اختلال در سطح قند خون باشد. این خاصیت ژلاتین دو فایده دیگر نیز به همراه دارد: باعث کاهش تولید انسولین می شود (هورمونی که موجب تجمع چربی در بدن می شود) و کنترل اشتها را تسهیل می کند ، زیرا تغییرات ناگهانی در میزان گلوکز می تواند باعث افزایش میل به خوردن کربوهیدرات ها شود.

9- مصرف ژله باعث تنظیم هورمون ها می شود.

به لطف پروتئین های اساسی موجود در ژلاتین ، تمام فعالیت های متابولیکی بدن با مصرف ژلاتین از جمله ایجاد سلول های جدید ، جذب مواد مغذی و تقویت ماهیچه ها بهبود می یابد.


10- مصرف ژله، مو ، ناخن و پوست را تقویت می کند

ما می توانیم کراتین را در اکثر شامپوهای با کیفیت پیدا کنیم. کراتین نوعی پروتئین است که همچنین جزئی از ترکیب ژلاتین است و در حفظ سلامت مو ، ناخن و پوست بسیار ضروری است.


11- بهبود سلامت کبد

یکی از مهم ترین تاثیرات ماده گلیسین سم زدایی از بدن است. کمبود این ماده در بدن موجب اختلال عملکرد کبد می شود.


12- از بین برنده افسردگی

ژله به دلیل ویتامین B موجود در آن ، برای افرادی که از افسردگی رنج می برند، بسیار مفید است.

چطور ژلاتین مصرف کنیم؟

ژلاتین به تنهایی ماده ای بی مزه و بدون رنگ و بو است که علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع دارویی و آرایشی نیز کاربرد دارد. ژلاتین مورد استفاده در صنایع غذایی، از پوست، بافت همبند و استخوان‌های حیواناتی مثل گاو و یا ماهی بدست می آید. ژلاتین دو دسته بندی کلی نوع A و B دارد و که به روش عمل آوری آنها بر می گردد. غلظت ژلاتین نوع A کمتر است.
ژله را هم می توانید به تنهایی به عنوان دسر یا میان وعده مصرف کنید و هم آن را با دسرهای دیگر مثل چیز کیک ترکیب کرده و استفاده کنید.همچنین هنگام درست کردن اسموتی نیز می توانید کمی پودر ژله به آن اضافه کرده و از فواید آن بهره مند شوید. برخی افراد در هنگام تهیه سوپ نیز از پودر ژله استفاده می کنند.

ژلاتین گیاهی نداریم

برخی افراد به گیاه خواران پیشنهاد مصرف ژلاتین گیاهی می دهند، اما جالب است بدانید ژلاتین گیاهی نداریم و این ماده منشاء حیوانی دارد. اما آگار (نوعی جلبک) و پکتین (کربوهیدرات گیاهی در میوه و سبزی جات) ازجمله ترکیباتی هستند که می‌توان جایگزین ژلاتین کرد.


چه افرادی نباید ژله بخورند؟

پودر ژله و ژله های موجود در بازار حاوی شکر، رنگ خوراکی و اسانس هستند. به همین خاطر مصرف آن برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست. همچنین افرادی که مشکل گوارشی حاد دارند نیز بهتر است از مصرف ژله خودداری کنند.


طرز تهیه ژلاتین در خانه

برای اینکه ژلاتین طبیعی و خالص در خانه درست کنید کافیست، استخوان قلم گاو را بجوشانید، سپس آن را فریز کرده و در غذاهای مختلف استفاده کنید.
 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید