۱۳ تا از محبوب‌ ترین دسرها در جهان

"هر چقدر هم زیاد غذا بخوریم، همیشه جا برای دسر هست. دسر به معده ما نمی‌رود بلکه دسر قلب مارا را نشانه گرفته است."

در جهانی پر از تنوع فرهنگی و گوناگونی طعم‌ها، دسرها به عنوان پایانی شیرین و خوشمزه برای وعده‌های غذایی معرفی می‌شوند، که هر گونه طعم و سبک مختلفی را می‌توانند به ارمغان بیاورند از دسرهای ساده و محلی تا آثار هنری که جهان را فراگرفته‌اند. هر کدام از این دسرها دارای داستان‌ها و تاریخچه‌های منحصر به خود هستند. ما در مجله شیرینی تا، فهرستی از دسرهای معروف، را آماده کرده ایم که توانسته اند از مرزهای خود خارج شوند و در کل جهان به محبوبیت زیادی برسند مانند "تیرامیسو" ایتالیایی با لایه‌های شیرین و قهوه‌ای گرفته تا "موچی" ژاپنی با ظاهری هنری و طعمی متفاوت، هر کدام دارای جایگاهی در این لیست ویژه هستند.

 1. دسر کرم بروله -  فرانسه

حداقل برای یکبار هم که شده باید این دسر عجیب و خوشمزه را امتحان کنید. حتی یک شیرینی پز تازه‌ کار هم اگر در خانه خود یک فر داشته باشد، می‌تواند به سادگی این دسر خوشمزه را پخت کند. تاریخچه کرم بروله به قرن هفدهم میلادی بر میگردد. این دسر توسط فرانسوا ماسیالو، سرآشپز آشپزخانه دوک اورلئان، معرفی شد. در کتابی که فرانسوا ماسیالو برای طرز تهیه دسرهایش نوشته بود، بروله را اینطور توصیف کرد، بروله از ترکیب خمیر خامه ای شکل به همراه لایه نازکی از کارامل (شکر آب شده) تشکیل شده است. 

دسر کرم بروله

2. دسر شیرینی موچی - ژاپن

شیرینی موچی از دسرهای معروف ژاپنی است که در طعم‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های گوناگونی تهیه می‌شود. این شیرینی به خاطر تنوع در طعم و شکل منحصر به ‌فردی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شیرینی موچی به دلیل چسبندگی و حالت کشسانی‌اش، در بین مردم ژاپن محبوبیت یافته است. برای خوشمزه تر کردن موچی می توانید، یک قاشق بستنی همراه با موچی سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. طرز تهیه موچی را می توانید در شیرینی‌تا آموزش ببینید.

موچی ژاپنی

3. دسر پای سیب - آمریکا

نویسنده معروف آمریکایی "جین آستن" نقل کرد که «پای سیب خوب بخش قابل توجهی از دلیل شادی درونی ما است.» و از آن زمان مردم ایالات متحده خوردن پای سیب را بسیار جدی گرفتند. پای سیب با داشتن پوسته ای ترد و شکری، یکی از محبوب ترین دسرهای آمریکایی است که می توان آن را به همراه خامه، بستنی وانیلی و طعم دار نوش جان کرد. به همین دلیل است که این دسر فقط در آمریکا طرفدار ندارد و طرز تهیه پای سیب به یکی از معروف ترین دسرها در جهان تبدیل شده است.

پای سیب آمریکایی

4. دسر نانایموبار Nanaimo Bar - کانادا

در واقع نام این دسر شکلاتی خوشمزه، از شهر نانایمو در بریتیش کلمبیا کانادا گرفته شده است که بعد از جنگ جهانی دوم نقش بسزایی در معرفی این دسر به سراسر کانادا داشته است. این دسر در سال ٢٠٠۶ طبق نظرسنجی خوانندگان مجله نشنال پست به عنوان محبوب‌ ترین دسر کانادا انتخاب شد. این دسر شکلاتی از سه لایه کراست شکلاتی نارگیلی با آجیل و شکلات، یک لایه فیلینگ کاستارد کره‌ای و یک لایه تاپینگ شکلاتی تشکیل شده است.مهم ترین مزیت این دسر کانادایی، این است که نیاز به فر ندارد و به راحتی می توان این دسر را در یخچال تهیه کرد.

نانایمو بار کانادا

5. دسر گلاب جامن - هند

در واقع نام این دسر شکلاتی خوشمزه، از شهر نانایمو در بریتیش کلمبیا کانادا گرفته شده است که بعد از جنگ جهانی دوم نقش بسزایی در معرفی این دسر به سراسر کانادا داشته است. این دسر در سال ٢٠٠۶ طبق نظرسنجی خوانندگان مجله نشنال پست به عنوان محبوب‌ ترین دسر کانادا انتخاب شد. این دسر شکلاتی از سه لایه کراست شکلاتی نارگیلی با آجیل و شکلات، یک لایه فیلینگ کاستارد کره‌ای و یک لایه تاپینگ شکلاتی تشکیل شده است.مهم ترین مزیت این دسر کانادایی، این است که نیاز به فر ندارد و به راحتی می توان این دسر را در یخچال تهیه کرد.

گلاب جامن
6. دسر باقلوا - ترکیه

یکی از دسرهای معروف شرق، باقلوا ترکیه است. باقلوا دسری است که نازک ترین برش ها را به همراه آجیل خرد شده درون خود دارد که روی آن را با شربت شکر یا عسل حرارت دیده پوشانده و سپس به قطعات کوچکتر برش می دهند. باقلوا ترکیه یکی از دسرهای خوشمزه است که هر فرد عاشق دسری باید آن را در لیست خود قرار دهد و انواع مختلف آن را مزه کند.

باقلوای ترکیه ای

7. دسر کیک کاردینال - اتریش

کیک کاردینال یک دسر بیسکویت مانند که با شیرینی پفکی ترکیب شده است با رنگ اصلی در کلیسای کاتولیک یعنی زرد و سفید مطابقت دارد. این دسر پس از سرو شدن در کافه موتزارت در سال 1974 به شهرت خود رسید. این دسر دقیقاً مانند نامش مشهور است و آن را می توان یکی از بهترین دسرهای جهان نام برد.

کیک کاردینال اتریش

8.دسر دادار گولونگ - اندونزی

یکی دیگر از اعضای خانواده پنکیک، این دسر اندونزیایی به نام دادار گولونگ معروف است. دادار به معنای پنکیک و گولونگ به معنای غلتاندن است و از این رو این دسر خوشمزه نام دادار گولونگ را به خود اختصاص داده است. این رول پنکیک به رنگ سبز و با استفاده از برگ های گیاه پاندان درست می شود و با نارگیل رنده شده و شیرین درون آن پر می شود.

دادار گولونگ

9.  دسر پوفرچس - هلند

پوفرچس یا به عبارت دیگر، پنکیک های کوچک، گرد و پف کرده ای هستند که با استفاده از مخمر و آرد گندم سفید و یا سیاه درست می شود. مردم هلند برای پخت این دسر خوشمزه از یک تابه جداگانه و مخصوصی برای تهیه این پنکیک های خوشمزه به نام تابه پوفرچس استفاده می کنند. پوفرچس که در مناسبت‌های مختلف جشن روی کاغذ های مقوایی به تعداد زیاد  سرو می‌شود، دسری است که می‌توان با مزه دار کردن آن با چند تاپینگ خوشمزه در وعده صبحانه یا عصرانه از آن لذت برد.

پوفرچس

10.دسر کیک وانیل کرمس - مجارستان

معروف ترین کیک وانیلی یا کیک کاسترد در جهان وجود دارد دسر کرمس مجارستان است. این دسر ترکیبی از دو لایه بیسکویت و مقدار زیادی خامه قنادی و که به صورت ساندویچ با یکدیگر ترکیب شده و  دسر مورد علاقه همه در مجارستان را شکل داده است. اگرچه ظاهر این دسر از قدیم تغییرات زیادی کرده و کمی مدرن تر شده است، چرا که نسخه کلاسیک آن سبک تر و خشک تر بوده  و با پوشش پودر قند تهیه می شده است. اما هنوز هم در دوران جدید کرمس دسر اصلی همه مجارستانی هاست.

کیک وانیل مجارستان

11.دسر تیرامیسو - ایتالیا

دسر معروف تیرامیسو، که معنای آن "من را بردارید" است، ریشه این کلمه در گویش ترویزو ایتالیایی دارد جایی که به آن در حدود سال 1800 میلادی "tireme su" می گفتند و بعدا در قرن بیستم به تیرامیسو تغییر کرد. این دسر خوشمزه از ترکیب بیسکویت های لیدی فینگر آغشته به قهوه با پنیر ماسکارپونه، زرده تخم مرغ و شکر درست می شود و روی آن را با استفاده از پودر شکلات تزیین می کنند. به ظاهر این دسر بسیار سنگین است، اما در واقع شما می توانید بعد از یک وعده غذایی خوشمزه و سنگین از این دسر خوشمزه استفاده کنید.

تیرامیسو خانگی

12. دسر بینگ سو - کره جنوبی

بینگ سو یک دسر خنک تراشیده شده از یخ است که با ترکیب میوه های تازه یا آجیل ها ریختن شیر فرآوری شده روی آن سرو می شود. زمانی که کره جنوبی تحت حاکمیت ژاپن بینگ سو معروف شد و از تراشیدن قالب های یخ سلطنتی و سرو آن با میوه یا لوبیای شیرین قرمز سرو می شد. با گذشت زمان این دسر خوشمزه کره جنوبی هم دستخوش تغییرات زیادی در طعم خود شد که با اضافه کردن آجیل، کیک برنج، غلات و شربت های شیرین به محبوبیت جهانی رسید.

بینگ سو کره ای

13. دسر گاجر کا حلوا - هند

گاجر کا حلوا یک دسر معروف دیگر از هند است و پخت آن تقریباً در همه خانه های در زمستان و جشن های هندی دیده می شود. این دسر که از ترکیب هویج رنده شده، شیر، شکر، آجیل و ادویه‌هایی مانند هل و زعفران درست می‌شود، به‌خاطر بافت خامه‌ای و طعم لذیذش در کشور هند بسیار محبوب است و با مهاجرت هندی ها به کشورهای دیگر این دسر خوشمزه به معروفیت جهانی رسید.

گاجر کا حلوا هند

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید