برچسب ها

همه چیز درباره بیسکویت دایجستیو (فواید و حقایق Digestive)

همه چیز درباره بیسکویت دایجستیو (فواید و حقایق Digestive)

بیسکویت دایجستیو، یکی از محبوب ترین بیسکویت های بریتانیا و همچنین یکی از بهترین بیسکویت های دنیا است. این بیسکویت ها جزء بیسکویت های نیمه شیرین به حساب می آیند و عمدتا از آرد گندم سبوس دار تهیه می شوند. این بیسکویت ها سخت هستند ولی بافت تردی دارند. 

تاریخچه بیسکویت دایجستیو

این بیسکویت نامش را از یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده اش، یعنی جوش شیرین، گرفته است. در گذشته، از سدیم بی کربنات، به منظور رفع مشکلات گوارشی استفاده می شده است و در آن  زمان بیسکوییت دایجستیو با هدف تسکین مشکلات گوارشی اختراع شد. اگرچه بعدها این واقعیت مردود شد؛ آن هم به این دلیل که ثابت شد بعد از مرحله پخت، سدیم بی کربنات خاصیت درمانی خود را از دست می دهد. با این حال، این بیسکویت ها هنوز هم همین نام را یدک می کشند. پس باید گفت سدیم بی کربناتی که در تهیه این بیسکویت ها مورد استفاده قرار می گیرد هیچ تاثیری بر رفع مشکلات گوارشی ندارد؛ اما لازم به ذکر است که در تهیه این بیسکویت ها از آرد گندم سبوس دار استفاده شده است، به همین خاطر، مقداری فیبر دارند که به فرایند گوارش کمک می کنند. 

تاریخچه شکل گیری و ساخت بیسکویت دایجستیو

کشور مبدا و کاربرد بیسکویت های دایجستیو

بیسکویت دایجستیو، نوعی بیسکویت قالبی گرد است. در سال 1892 شخصی به نام الکساندر گرانت بریتانیایی، این بیسکویت را اختراع کرد و امسال صد و بیست و نهمین سالگرد تولید این بیسکویت است. رسپی آن همچنان به صورت یک راز باقی مانده است و طی این سال ها تغییرات چندانی در آن ایجاد نشده است. در آن زمان آقای الکساندر گرانت برای شرکت مک ویتیز کار می کرد؛ این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان بیسکویت دایجستیو در دنیا بود.
بیسکویت های دایجستیو موفقیت بزرگی در عرصه بیسکویت سازی به دست آوردند؛  در سال 1925 بیسکویت دایجستیو شکلاتی با نام "Home wheat chocolate digestive" ( بیسکویت دایجستیو شکلاتی با آرد گندم داخلی) وارد بازار شد. نام گندم داخلی برگرفته از یک واقعیت بسیار مهم است؛ این واقعیت که رقبای شرکت مک ویتیز، بیسکویت های دایجستیو خود را با گندم وارداتی تهیه می کردند و این در حالی بود که شرکت مک ویتیز، از گندمی استفاده می کرد که در داخل بریتانیا کاشته می شد. بعدها، نام این بیسکویت کوتاه تر و عبارت "گندم داخلی" از آن حذف شد. همچنان این بیسکویت یکی از میان وعده های بسیار محبوب بین مردم، خصوصا مردم استرالیا و بریتانیا، است. بر خلاف سایر بیسکویت های شکلاتی، این بیسکویت در قسمت زیرش شکلات دارد. 

بیسکویت های دایجستیو را چطور باید مصرف کرد

موارد مصرف این بیسکویت عبارتند از:

•    می توان کنار چای و یا قهوه آن را میل کرد.
•    می توان آن را داخل چای زد و بعد میل کرد.
•    می توان مقداری پنیر و یا کره روی آن مالید و میل کرد، درست مثل نان.
•    می توان به عنوان پایه بعضی از دسرها مانند چیزکیک از آن استفاده کرد.
•    می توان همراه با یک لیوان شیر آن را میل کرد.

انواع  بیسکویت دایجستیو

• بیسکویت های دایجستیو با طعم شکلات
• بیسکویت های دایجستیو با طعم عادی، با لایه ای از شکلات نعنایی، کارامل، شکلات خالص (شکلات تلخ، شکلات معمولی و شکلات سفید) و یا شکلات پرتقالی

فواید بیسکویت های دایجستیو

گندم سبوس دار برای سلامتی بدن، خصوصا سیستم قلب و عروق عالی است. بیسکویت های دایجستیو میزان سدیم بالایی دارند، به همین خاطر برای افرادی که از فشار خون پایین، ناراحتی معده و یا درد شکم رنج می برند، گزینه بسیار خوبی محسوب می شوند. بعلاوه قند خون را تنظیم می کنند و برای کنترل وزن هم مناسبند؛ چرا که برای مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می دارند.

انواع بیسکویت دایجستیو و فواید آن ها برای معده

کاهش وزن و حفظ تناسب اندام با خوردن بیسکویت؟ بله چنین چیزی ممکن است. سدیم موجود در این بیسکویت ها انرژی شما را افزایش می دهد. همان طور که از نام آنها مشخص است، بیسکویت های دایجستیو به رفع یبوست هم کمک می کنند. بعضی از خانم های باردار هم ادعا می کنند که این بیسکویت میزان حال تهوع صبحگاهی شان را کاهش می دهد.

حقایقی جالب در مورد بیسکویت های دایجستیو

• با استناد به اینکه بیسکویت های دایجستیو به هیچ عنوان به رفع مشکلات گوارشی کمک نمی کنند، فروش آن ها در آمریکا ممنوع شده است. اگر قصد خرید این بیسکویت ها را در آمریکا داشته باشید، حتما باید سری به قفسه های مخصوص فروش محصولات بین المللی سوپرمارکت ها بزنید. مغازه های محلی اجازه فروش این بیسکویت ها را ندارند.
• در سال 2009 و 2010، رسپی اصلی و محبوب شرکت مک ویتیز در دو مرحله تغییر کرد. آن ها دیگر از روغن پالم استفاده نکردند و در عوض روغن آفتابگردان با میزان چربی اشباع شده کمتر را جایگزین روغن پالم کردند. با این حال، با توجه به شکایاتی که از جانب مصرف کنندگان این محصول مطرح شد، آن ها دوباره از همان رسپی اصلی خود استفاده کردند؛ همان رسپی قدیمی و کلاسیک.
• در سال 2012 الیوت اَلن رکورد جهانی را برای خرد کردن 18 عدد بیسکویت دایجستیو با یک حرکت کاراته به نام خود ثبت کرد.

برندها و تولیدکنندگان محبوب بیسکویت دایجستیو

از میان برندهای محبوب این بیسکویت می توان به موارد زیر اشاره کرد: 
• برند مک ویتیز: ممتازترین تولید کننده بیسکویت دایجستیو در بریتانیا
• برند کادبری: متعلق به موندلز
• برند هویس: متعلق به شرکت خوراکی های برتر
همانطور که اعداد و ارقام نشان می دهند میزان فروش بیسکویت های دایجستیو حدودا 70 میلیون بسته در سال است و حدودا سالانه، سی میلیون بسته از این هفتاد میلیون بسته، در بریتانیا به فروش می رسد. به عبارت دیگر، حدودا هر یک ثانیه، 52 بسته بیسکویت دایجستیو در دنیا مصرف می شود و این مقدار سال به سال هم افزایش می یابد. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(12) 4.7

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظرات

  • با ساقه طلایی فرق میکنه؟

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید